Inloggen
GRETINA HOLWERDA - ID 2571


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1967
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 6712760
Nat. Official Number: 4148 Z GRON 1967
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Appingedam' v/h A. Apol C.V., Appingedam, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 202
Launch Date: 1967-03-09
Delivery Date: 1967-05-19
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Stork nr. 10289 Type RHO215K (210x300)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 236.00 Net tonnage
Deadweight: 556.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 29665 Cubic Feet
Bale: 28275 Cubic Feet
 
Length 1: 49.86 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.18 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.01 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.26 Meters Depth, moulded
Draught: 2.998 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1967-02-09 GRETINA HOLWERDA
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: H. & P. Holwerda (Hendrik en Piet), Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PEKK

Date/Name Ship 1981-04-10 GRETINA HOLWERDA
Manager: Scheepswerf Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Scheepswerf Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Stroobos / Netherlands
Callsign: PEKK

Date/Name Ship 1981-04-21 MARANT
Manager: Hendrik Sr. en Hendrik Jr. Bruins en Korstiaan Meerkerk, Hardinxveld-Giessendam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij ms 'Marant', Hardinxveld-Giessendam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hardinxveld / Netherlands
Callsign: PFTD

Date/Name Ship 1982-10-12 DEO VOLENTE
Manager: B.V. Scheepvaartbedrijf 'Poseidon', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Hartman & Margje Hartman-Koelink, Kampen, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: PDON
Additional info: In 19?? homeport Urk.

Date/Name Ship 1992-05-22 NATHALIA
Manager: Galeb Moallem Moallem, San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Galeb Moallem Moallem, San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQKG9

Date/Name Ship 2000-05-00 NATHALIA V
Manager: Carot Overseas Corp., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Carot Overseas Corp., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2091

Ship Events Data

1967-02-14: Op 14-02-1967 als schip, nog zonder naam, bouwno. 202 van N.V. Scheepswerf Appingedam v/h A. Apol C.V. te Appingedam, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Appingedam door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 4148 Z GRON 1967 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje 3.45 m. uit hekplaat, 1.25 m. uit de lengteas en 1.38 m. uit dek.
1967-03-09: Friese koerier 09-03-1967: Motorkustvaartuig „Gretina Holwerda” vandaag te water. Heerenveen-Appingedam. Vanmiddag om 3 uur wordt op de scheepswerf “Appingedam NV" het motorkustvaartuig „Gretina Holwerda„van de rederij Gebr. H. en P. Holwerda te Heerenveen te water gelaten Het schip meet 565 ton en is bijna 50 meter lang. De breedte bedraagt bijna 8 meter. De „Gretina" (dit is de naam van de moeder van de gebroeders) is het 7e schip van de Heerenveense rederij.

NvhN 09-03-1967: m.s. Gretina Holwerda te water. Bij de N.V. Scheepswerf „Apol” is vandaag het motorkustvaartuig “Gretina Holwerda" te water gelaten. Het schip wordt gebouwd voor de rederij H en P. Holwerda te Heerenveen en meet 565 dw. ton. De geringe diepgang en kruiplijn maken ook dit schip tot een huis tot huis vervoermiddel dat 500 tonnen lading op wintermerk kan varen. De motorinstallatie bestaat uit een Stork hoofdmotor van 395 p.k. De proefvaart zal in mei plaatsvinden.
1967-03-21: NvhN 21-03-1967: Tewaterlating van m.s. GRETINA HOLWERDA. Bij de N.V. Scheepswerf Appingedam te Appingedam heeft de stapelloop plaats gehad van het nieuwe motorkustvaartuig Gretina Holwerda, dat wordt gebouwd voor de Rederij H. en P. Holwerda te Heerenveen. Het schip meet 565 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een Stork motor van 395 pk. welke bedienbaar is vanaf de brug.
1967-05-23: NvhN 23-05-1967: M.s. GRETINA HOLWERDA maakte proefvaart. Op de Eems vond de geslaagde proefvaart plaats van het 567 ton d.w. metende m.s. Gretina Holwerda. dat voor rekening van de rederij H. en P. Holwerda te Heerenveen door de scheepswerf Appingedam te Appingedam werd gebouwd. Het schip heeft een 395 pk motor, die het schip een snelheid geeft van 10 mijl. De belangrijkste afmetingen zijn: lengte over alles, 49,77 m; breedte op spanten, 7,90 m; holte in de zijden 3,25 m. De bruto-inhoud is 399 register ton.
1967-05-25: NvhN 25-05-1967: In m.s. Gretina Holwerda zijn gewone raamspanten weggelaten.
De Gretina Holwerda van de rederij Holwerda te Heerenveen, die op 19 mei door de Scheepswerf Appingedam aan de rederij werd overgedragen, is speciaal ontworpen voor de Atlantische vaart met volumineuze zware ladingen zoals delen van de petrochemische apparatuur, ketels, kranen, reactorvaten en dergelijke. Vaste graanschotten werden weggelaten omdat men ook rekening wilde houden met het vervoer van honderdvijftig containers van 20 en 40 voet. Voor de graanvaart heen het schip een geheel wegneembaar graanschot. Door de normale hoge raamspanten weg te laten heeft het schip een zeer wijd ruim gekregen. Voor de weggelaten raamspanten is een compensatie gevonden in lage kokerspanten. Voor het laden van grote delen hebben de ontwerpers de “Gretina Holwerda” een groot luikhoofd gegeven. Bij het ontwerpen heeft voorts de overweging gegolden, dat verticale belading verreweg de goedkoopste stuwing geeft. Daarom heeft men gestreefd naar een zo groot mogelijk door kranen en bomen te bestrijken vlak. Voorts heeft het schip een betrekkelijk geringe diepgang en een lage kruiplijn, zodat het ook ver het binnenland in kan. Mochten de bevrachters bijvoorbeeld voor bodemexploratie op zee een staf aan boord willen vestigen, dan is er voor zes personen extra slaapruimte aan boord.
1968-07-01: Op 01-07-1968 op 75 mijl van Lissabon in positie 36.20 N,09.05 W de zwaar beschadigde Italiaanse m.s. ‘Pietro-Rembado”1950-1875 BRT, die na een aanvaring met een kleine vaartuig, op sleep genomen. De 17 bemanningsleden zijn door de ‘Gretina Holwerda’ van boord gehaald waarna de Italiaan is gezonken. De volgende dag zijn de geredden in de Cascal’s Bay, Portugal aan land gezet.
Leeuwarder courant 03-07-1968: „Gretina Holwerda" van rederij Heerenveen. Nederlandse coaster redde negentien Italiaanse zeelieden. De 560 ton metende Nederlandse kustvaarder „Gretina Holwerda" van rederij Holwerda te Heerenveen, heeft maandagavond bij kaap Espichel (ten zuiden van de monding van de rivier de Taag in Portugal) de negentien opvarenden van het Italiaanse schip „Pietro Rembado" aan boord genomen. Het Italiaanse schip was maandag in aanvaring gekomen met het Spaanse schip „Rio Tajo". De „Gretina Holwerda" had de Italiaan op sleeptouw genomen. Kapitein Tj. Kanon uit Groningen was van plan de „Pietro Rembado" naar Lissabon te brengen. Onderweg moest worden losgemaakt, omdat het schip begon te zinken. De „Gretina Holwerda" heeft de Italiaanse zeelieden later aan land gezet in de havenstad Cascais. De „Gretina Holwerda" zal op maandag 8 juli in Rotterdam arriveren met een lading amarilsteen uit Turkije.
Friese koerier 03-07-1968: Kostbare sleep met haven in zicht losgelaten. Heerenveense kustvaar der redt 17 man bij Portugal. (Van een onzer verslaggevers) Lissabon - De Heerenveense coaster Gretina Holwerda (560 ton) heeft gistermorgen 17 opvarenden van een Italiaans vrachtschip aan boord genomen en de haven van Lissabon binnengebracht. Ter hoogte van de Portugese kust was een Italiaanse vrachtvaarder betrokken bij een aanvaring met een nog onbekend vaartuig. Het Italiaanse schip, de 3000 ton metende Piëtro Rembado, maakte zware slagzij op het moment dat de Gretina Holwerda te hulp kwam. De Gretina Holwerda maakte vast aan de Piëtro Rembado en voer er op eisen risico mee naar Lissabon. Halverwege het traject leek de situatie onhoudbaar te worden. De gehele Italiaanse bemanning, inclusief de kapitein, stapte daar op over op de Friese kustvaarder. Onder grote spanning voer de Gretina Holverda verder met zijn kostbare sleep. Maar met de haven in zicht moesten, aldus de laatste berichten, de trossen worden gekapt. De Piëtro Rembado zou zinkende zijn geweest. Kapitein op de coaster van de Heerenveense reder Holwerda is de heer Kanon uit Groningen. De eerste stuurman, de heer Van Gelderen, is afkomstig uit Scharsterburg.Voorts is er nog een matroos uit Workum aan boord. De Gretina Holwerda was met een lading amarilstenen op weg van Turkije naar Rotterdam.
Leeuwrder courant 18-07-1968: Gretina Holwerda streek vlag voor zinkende Italiaan.
Op 3 juli werd in deze kolommen bericht, dat de 560 ton metende kustvaarder „Gretina Holwerda" van rederij Holwerda uit Heerenveen ter hoogte van Portugal de bemanning van het Italiaanse schip „Pietro Rembado" had gered. Hieronder volgt het relaas van die redding, zoals dat door een zeeman in korte, sobere maar des te aansprekender -— bewoordingen in zijn logboek is opgetekend: Op 1 juli voeren wij 's morgens om 07.35 voorbij Cabo Bon en liepen vlak er op in de mist. De radar werd bijgezet en toen zag de kapitein, dat er twee schepen op elkaar inliepen. We gingen er op af, want we waren er vier mijl af, zodat we er vlug bij waren. De kapitein van het Italiaanse schip vroeg later hun te slepen vaar Lissabon, waar zijn lading heen moest. Het Spaanse schip, dat hun had aangevaren, was de „Rio Tajo", die bleef eerst ook in de buurt, doch we konden het alleen wel af en begonnen om 10.30 te slepen. 's Middags om 15.00 werd gevraagd of de zeventien bemanningsleden aan boord konden komen, daar ze het niet aandurfden om zo de nacht in te gaan. We hebben toen gestopt en kregen allen aan boord, waarop we verder konden. De zee was aardig rustig en het weer helder, doch de volgende dag nam de wind en zee toe. Windkracht 6-7, wat met een zware sleep niet meevalt.
Op 2 juli 's middags om 14.30 moesten de draden gekapt worden, daar de „Pietro Rembado" steeds meer overhelde naar 8.8. (bakboordzijde, red. LC) en voor behoud van ons schip met lading. Het schip had twee uur werk om tè zinken. Op het moment, dat het voorgoed ten onder ging, werd op ons schip de vlag gestreken. Daarna voeren we in de richting van de Taag. Daar werden de zeventien opvarenden overgedragen aan de loodsboot en konden wij onze reis vervolgen.
1969-01-04: Leeuwarder courant 04-01-1969: Heerenveens schip vond lijk jongeman in Middellandse Zee. De bemanning van de „Gretina Holwerda" van de rederij Holwerda in Heerenveen heeft in de Middellandse Zee getracht een drijvend stoffelijk overschot aan boord te nemen. De pogingen moesten worden opgegeven, toen bleek,, dat het lijk in een te verregaande staat van ontbinding verkeerde. Wel werd een op het stoffelijk overschot gevonden paspoort geborgen. Dat stond op naam van de 23-jarige Willy Arne Eikeland, lid van de bemanning van een Noorse tanker. De jongeman werd sinds 9 december vermist.
Kapitein T. Kanon is met zijn schip bij de bergingspoging geruime tijd in Golf van Gagliari gebleven. Toen het niet lukte om het stoffelijk overschot aan boord te nemen heeft hij de havendienst gewaarschuwd met het verzoek om een reddingboot met netten te sturen.
1973-03-23: 23-03-1973 tijdens de reis van Wisbech naar Bonniers in ballast in aanvaring gekomen met het m.s. “Oswego Patriot”. Bakboord achter ter hoogte van de accomodatie veel schade. 24-03-1973 aankomst te Rouen voor reparatie. Op 28-03-1973 na herstel schade vertrokken naar Birkenhead en aldaar op een werf de schroef gedemonteerd en de schroefas uitgelijnd. (Aanvang werkzaamheden 31maart.) Op 07-04-1973 vertrek na reparatie naar Weston Point.
1977-10-13: Leeuwarder courant 13-10-1977: Coaster „Gretina Holwerda" nam geredden aan boord. Sleepboot vergaan - twee opvarenden vermist. Vlissingen-De officiële zoekacties naar de twee vermiste bemanningsleden van de sleepboot “Frans", de 31-jarige stuurman H. Dekker uit Rotterdam en de 25-jarige tweede machinist H. P. van Gils uit Dordrecht gistermorgen, die in alle vroegte voor de Zeeuwse kust verging, zijn gisteren in de loop van de dag gestaakt. Wel heeft de rijkspolitie te water alle langsvarende schepen gevraagd uit te kijken naar de twee vermisten. Over de oorzaak van net ongeval is nog niets bekend. Het weer was prima en het zicht goed. De kans bestaat dat de sleepboot, die zo'n vijftien mijl uit de kust voer, op een wrak is lek gestoten. De vier overlevenden, de kapitein, een machinist en twee matrozen, hebben inmiddels verklaard dat het schip ineens dieper in het water kwam te liggen, lichte slagzij maakte en binnen enkele seconden zonk. De „Frans" was op weg van Rotterdam naar Bordeaux. De vier overlevenden zijn gisteren aan boord genomen van de coaster „Gretina Holwerda" van rederij Holwerda uit Heerenveen. Kapitein van de „Gretina Holwerda" is de heer J. Posthumus uit Drachten.
1981-01-31: Leeuwarder courant 31-01-1981: Negen geredde Duitse zeelieden aan boord van de Gretina Holwerda. Vlissingen. De Nederlandse kustvaarder Gretina Holwerda brengt negen opvarenden van het in de nacht van donderdag op vrijdag voor de Zuid-Oost Engelse kust gezonken Westduitse schip “Ems” naar Vlissingen. De “Ems” ging ten onder na een aanvaring met de Belgische kustvaarder “Undine”. Van de opvarenden van het Duitse schip worden er twee vermist. Vermoedelijk zaten zij opgesloten in de machinekamer en zijn omgekomen De andere acht geredden zijn aan boord genomen van het Belgische schip dat Antwerpen als bestemming heeft.
1981-04-21: Op 21-04-1981 teboekgesteld als MARANT, eigendom van Rederij m.s. Marant, gev. te Hardinxveld-Giessendam, waarvan de enige reders zijn: Hendrik Bruins Sr. te Hardinxveld-Gessendam i.a.g.v.g.g.m. Antje van Wingerden, Hendrik Buins Jr. te Hardinxveld-Giessendam en Kerstiaan Meerkerk te Hardinxveld-Giessendam.
1981-05-05: NvhN 05-05-1981: GRETINA HOLWERDA verkocht. De rederij H. en P. Holwerda in Heerenveen heeft het kustvaartuig Gretina Holwerda verkocht aan de heren H. Bruins en C. Meerkerk te Hardinxveld, die het schip hebben herdoopt in MARANT. De coaster, van het. gladdektype, werd in 1967 gebouwd bij scheepswerf Appingedam v.h. A. Apol in Appingedam. Het schip heeft een draagvermogen van 556 ton en heeft - voor de voortstuwing een Stork-dieselmotor van 395 pk, waarmee een dienstsnelheid behaald wordt van 10 mijl.

Leeuwarder courant 06-05-1981: Rederij Holwerda verkoopt coaster Gretina Holwerda.
Heerenveen - Rederij Holwerda heeft de kustvaarder Gretina Holwerda verkocht aan de familie Bruins te Hardinxveld-Giessendam. Het schip zal onder de naam Marant blijven varen. De verkoop van de Gretina Holwerda houdt verband met de vlootvernieuwing en schaalvergroting die de Friese rederij beoogt. De Gretina Holwerda 500 ton laadvermogen, werd in 1967 op de scheepswerf Appingedam in Appingedam gebouwd.
Holwerda heeft bij de scheepswerf Barkmeijer in Stroobos een nieuw kustvaartuig in aanbouw. De vloot bestaat nu uit twintig schepen.
2012-07-02: Ligt 02-07-2012 te Cristobal (Panama) met motorproblemenen (ze ligt er al een tijdje.)
2018-08-01: Het schip is volgens Marine traffic op 01-08-2018: At port CHIMBOTE, Peru after a voyage of 9 hours, 18 minutes originating from port SALAVERRY, Peru. (Opm. Marine Traffic: In 05-2020: Vessel is Out-of-Range.)
2020-05-00: 05-2020 Equasis: Status In Service/Commission. Last update 06-05-2020.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: GRETINA HOLWERDA
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: GRETINA HOLWERDA
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: MARANT
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: MARANT
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: MARANT
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: DEO VOLENTE op de Beneden Merwede bij Hardinxveld op 17-09-1985.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: DEO VOLENTE op de Beneden Merwede bij Hardinxveld op 17-09-1985.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: DEO VOLENTE op 27-10-1986.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: DEO VOLENTE op 17-03-1992 Krammer sluis.
Gemaakt door: Mikkelsen, Bent

Omschrijving: DEO VOLENTE op het Noordzeekanaal.
Gemaakt door: Coster, Ruud

Omschrijving: DEO VOLENTE nabij het Loodsstation 'Westereems' ( Fotograaf: T.Wildeman.)
Gemaakt door: Wildeman, T.
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: NATHALIA aan de Parkkade Rotterdam
Gemaakt door: Anderiesse, Jan H.
Onderwerp: Kade

Omschrijving: NATHALIA V op 02-07-2012 te Christobal.
Gemaakt door: Unknown