Inloggen
GRAMSBERGEN - ID 2558

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1956
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5134739
Nat. Official Number: 9756 Z ROTT 1956
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches.
Lift Capacity: 3 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 940
Launch Date: 1956-10-06
Delivery Date: 1956-11-26
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 650
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor nr. 1944 Type TMAS336 (330x600)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 272.00 Net tonnage
Deadweight: 854.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 37500 Cubic Feet
Bale: 35300 Cubic Feet
 
Length 1: 60.71 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 57.93 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.26 Meters Depth, moulded
Draught: 3.68 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1973
Type: Rigging changed
Omschrijving: Omgebouwd tot zelflosser met een graafmachine aan dek.

Ship History Data

Date/Name Ship 1956-11-20 GRAMSBERGEN
Manager: Furness' Scheepvaart- & Agentuur Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEJV

Date/Name Ship 1966-01-07 STOKKEID
Manager: Anders Stokka, Haugesund, Norway
Eigenaar: Skips A/S Sesil & Co., Haugesund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Haugesund / Norway
Callsign: LEDO

Date/Name Ship 1973-03-00 PORTØR
Manager: N.P. Olsen & Søn, Kragerø, Norway
Eigenaar: K/S A/S Fjordbulk & Co., Kragerø, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kragerø / Norway
Callsign: LEDO

Date/Name Ship 1976-08-00 PORTØR
Manager: N.P. Olsen & Søn, Kragerø, Norway
Eigenaar: K/S A/S Kystbulk & Co., Kragerø, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kragerø / Norway
Callsign: LEDO

Date/Name Ship 1979-00-00 PORTØR
Manager: Bjørn Nystrøm, Kragerø, Norway
Eigenaar: K/S A/S Kystbulk & Co., Harstad, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Harstad / Norway
Callsign: LEDO

Date/Name Ship 1985-00-00 PORTFJORD
Manager: K/S A/S Kystbulk & Co., Harstad, Norway
Eigenaar: K/S A/S Kystbulk & Co., Harstad, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Harstad / Norway

Date/Name Ship 1987-05-00 PORTOR
Manager: Skibs A/S Portør, Oslo, Norway
Eigenaar: Lefac Finans A/S, Oslo, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Oslo / Norway
Callsign: LEDO

Date/Name Ship 1989-10-00 DORELL
Manager: Gunnar & A. Nilsen, Tromsö, Norway
Eigenaar: P/R Dorell DA, Tromsö, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Tromsö / Norway
Callsign: LEDO

Ship Events Data

1956-10-06: NvhN 06-10-1956: Tewaterlating m.s. Gramsbergen. Bij N.V. Scheepswerven Gebrs. Van Diepen te Waterhuizen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Gramsbergen, dat wordt gebouwd voor rekening van de N.V. Zuidhollandse Scheepvaartmaatschappij Furness te Rotterdam. De Gramsbergen (b.nr. 940) is van het gladdektype. meet 860 ton d.w. en zal worden uitgerust met een 650 p.k. motor. De bouw geschiedt onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A'-I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype, groot 860 ton d.w. voor rekening van de heer K. R. Bosma te Groningen.
1956-11-21: Op 21-11-1956 als GRAMSBERGEN, zijnde een motorschip, metende 1411.12 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10423 d.d. 15-11-1956, liggende te Delfzijl, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 9756 Z ROTT 1956 op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis op kampanje, 3.85 m. uit hekplaat, 2.00 m. uit lengteas en 1.42 m. uit dek.
1956-11-26: NvhN 26-11-1956: Proefvaart m.s. Gramsbergen. Op de Eems heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Gramsbergen. dat bij de n.v. Scheepswerven Gebr. van Diepen te Waterhuizen (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de n.v. Zuidhollandse Scheepvaart Maatschappij Furness te Rotterdam. De Gramsbergen (bouwno. 940) is van het gladdektype. meet 860 ton d.w. (plm. 499 b.r.t.) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 60.70 m., lengte tussen de loodliinen 55.31 m., breedte 9 m. en holte 4.16 m. De beladen diepgang bedraagt 3.66 m. De voortstuwing geschiedt door een 650 pk. motor waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 11 knoop. In de machinekamer zijn voorts twee hulpmotoren van respectievelijk 20 en 30 pk. geplaatst. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1957-12-11: Het Vrije Volk 11-12-1957: Kustvaarder roept sleepboothulp in. De Rotterdamse kustvaarder “Gramsbergen”, eigendom van de Zuidhollandse Scheepvaart- maatschappij, is dinsdagmiddag voor de Franse Kanaal kust in moeilijkheden gekomen door motorstoring. Het was zwaar weer en de “Gramsbergen” vroeg dringend om sleepboothulp. Later op de avond heeft de Franse sleepboot “Abeille” de 468 ton metende kustvaarder op sleeptouw genomen. De schepen hebben koers gezet naar Cherbourg.

Het Vrije Volk 11-12-1957: Gramsbergen' veilig binnen. (Van een onzer verslaggevers)
De 498 b.r.t. metende Nederlanase kustvaarder „Gramsbergen" is dinsdagavond met een lading betonijzer op weg van Zeebrugge naar Lissabon, nabij Cherbourg in moeilijkheden geraakt. Het schip kreeg, terwijl het zich in een stevige storm bevond, met motorstoring te kampen. De Franse sleepboot „Abeille" schoot te hulp. Vanmorgen is de „Gramsbergen" behouden de haven van Cherbourg binnen gebracht. De bemanning bevindt zich in goede welstand. Groot is de schade aan de scheepsmotor niet. Vermoedelijk zal met het herstel niet meer dan een halve dag gemoeid zijn. De „Gramsbergen" is eigendom van de Zuidhollandse Scheepvaart Maatschappij te Rotterdam.
1988-00-00: Voor de verkoop opgelegd bij de Magero Verft.
1990-01-24: Onderweg naar Nakskov gezonken in het Kattegat ten noordwesten van Rosnaes Puller in pos 55.49-N 10.47-O. ten gevolge van verschuiven van de lading stalen balken die door het machinekamerschot waren gedrukt. Het schip zonk in 23 meter diep water. De bemanning werd gered.
1990-06-16: Gelicht door Roda Bolaget met de 'Taklift I' en de 'Magnus I' en 16 juni naar Nyborg gebracht en verkocht om gesloopt te worden.
1990-08-30: Final Fate:
Aankomst te Copenhagen en in september 1990 begonnen met de sloop door Orla Rasmussen te Bjerringsbo.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart 26 nov. 1956
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Gramsbergen 1956
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Stokkeid (ex Gramsbergen)
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving: Portor 1956 ex Stokkeid ex Gramsbergen
Gemaakt door: Unknown