Inloggen
GOUWEBORG - ID 2543

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1958
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5134181
Nat. Official Number: 3588 Z GRON 1958
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 210
Date Laid Down: 1957-07-08
Launch Date: 1957-11-30
Delivery Date: 1958-01-09
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 224
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10271 Type 4ED (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 394.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 224.00 Net tonnage
Deadweight: 504.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27171 Cubic Feet
 
Length 1: 48.55 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.01 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.96 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.20 Meters Depth, moulded
Draught: 2.941 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1958-01-07 GOUWEBORG
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEJT

Date/Name Ship 1969-08-13 LOUISE
Manager: Wagenborg Scheepvaart N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Renzo Andries Visser, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFPJ

Date/Name Ship 1978-04-03 LOUISE JOAN
Manager: Bright Star Marine Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: Bright Star Marine Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1979-06-00 LOUISE JOAN
Manager: Bright Star Marine Ltd., Georgetown, Cayman Islands
Eigenaar: Bright Star Marine Ltd., Georgetown, Cayman Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown / Cayman Islands
Callsign: ZGBH

Date/Name Ship 1982-00-00 CAPTAIN JEAN
Manager: Compania Naviera Linea Paulema S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Compania Naviera Linea Paulema S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQPX

Ship Events Data

1957-00-00: De "Berkelborg", "Delfborg", "Dintelborg", "Dongeborg", "Gouweborg", "Hunzeborg", "Lingeborg", "Scheldeborg", "Schieborg", "Spaarneborg", "Vechtborg" en de "Zaanborg" waren zusterschepen.
1957-10-11: NvhN 11-10-1957: Nieuwe kustvaarder Gouweborg. De bij de scheepswerf Welgelegen van de fa. Amels te Makkum (Fr.) in aanbouw zijnde kustvaarder van 490 ton d.w. zal tot Gouweborg worden gedoopt. Het schip wordt gebouwd voor rekening van het Scheepvaart- en Expeditiebedrijf Wagenborg te Delfzijl. Sinds de bevrijding zijn al heel wat schepen in de „borg"-reeks door deze Friese werf opgeleverd.
1957-12-02: NvhN 02-12-1957: Tewaterlating m.s. Gouweborg. Bij de fa. C. Amels en Zn. Scheepswerf Welgelegen te Makkum (Fr.) werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Gouweborg, dat wordt gebouwd voor rekening van E. Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf te Delfzijl. De Gouweborg is van het gladdektype. meet 500 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 48.50 m, lengte tussen de loodlijnen 44 m, breed 7.90 m en holte 3.20 m. De voortstuwing zal geschieden door een 240 pk motor. De ruiminhoud bedraagt 26.650 cft. grainspace en 24.500 cft. balespace De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. De kiel werd reeds gelegd voor een coaster van het gladdektype. groot 800 ton d.w. voor rekening van de heer D Davids te Delfzijl. Dit schip zal worden uitgerust met een 500 pk motor.
1958-01-08: Op 08-01-1958 als GOUWEBORG, zijnde een motorschip, metende 1117.29 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10869 d.d. 06-01-1958, liggende te Makkum, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3588 Z GRON 1958 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje , 3.45 m. uit hekplaat, 1.55 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek.
1958-01-09: Leeuwarder Courant 10-01-1958: "Gouweborg" maakte met jarige Amels proefvaart op IJsselmeer. Gisteren heeft de scheepswerf „Welgelegen" van de firma C. Amels en Zonen te Makkum het 210e na de oorlog gebouwde schip aan E. Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf n.v. te Delfzijl overgedragen. Deze plechtigheid, die op het IJsselmeer geschiedde na de proefvaart, had een extra feestelijk tintje, omdat het juist de vijftigste verjaardag was van de heer Wiebe Amels, die met zijn broer Douwe Amels de proefvaart meemaakte. Een van de directeuren van de rederij, de heer G. Wagenborg uit Delfzijl, nam het schip over, waarna de vlaggen van de werf en de rederij werden gewisseld. De stemming aan boord was feestelijk en er werd rijkelijk getracteerd. Helaas echter wakkerde de stevige bries, die er gisterochtend bij het vertrek uit Makkum al stond, in de loop van de dag steeds meer aan en de korte golfslag van het IJsselmeer maakte toen talrijke slachtoffers. Heel wat gasten aan boord kregen last van de zeeziekte en offerden al het genotene aan Neptunus. Voor velen was het dan ook een verademing, toen men tegen de avond weer in Makkum meerde.
Het schip, de 513 ton d.w. metende „Gouweborg", had intussen alle gelegenheid gehad om te laten zien wat het waard was. Het is tussen de loodlijnen 44 meter lang, 7.90 meter breed en heeft een holte van 3.20 meter. De Bronsmotor heeft een vermogen van 220 pk en geeft het schip beladen een snelheid van ongeveer negen mijl. De coaster is voorzien van twee masten, elk met een laadboom met twee ton draagkracht, en heeft hydraulische Rekab-lieren, die bijzonder vlot bleken te werken. De „Gouweborg" is de vierde van dit type in een serie van tien, die de rederij laat bouwen bij de werven te Makkum en Lemmer. De ontwerper van het schip is de heer P. Lalleman uit Amsterdam. Telkens blijkt weer, dat uit de samenwerking tussen Amels en de heer Lalleman schepen ontstaan met een bijzonder fraaie lijn, groot nuttig laadvermogen (in dit geval een volkomen vlakke bodem, die vooral belangrijk is voor houttransporten, waarvoor het schip speciaal is ingericht) en allerlei scheepsbouwkundige verfijningen. De afwerking was ook nu weer uitstekend. Vanzelfsprekend zjjn er de nodige radio-installaties, echolood, richtingzoeker en andere voorzieningen, die verzekeren, dat de kapitein, de heer F. van Dijken uit Spijk bij Delfzijl en zijn bemanning (met elkaar zijn ze met z'n achten) veilig zee kunnen kiezen.
1960-09-17: Op 17-09-1960 lichte bakboord kopschade opgelopen na aanvaring met de UK-2 te IJmuiden.
1964-09-21: 21-09-1964 m.s. Gouweborg af Delfzijl, 394 B.R.T. På rejse fra Mäntyluoto til Amsterdam med træ. Grundstødt d. 21. sept. i Grønsund. Strandingsindberetning dat. 21. sept.
Kl. 0500 grundstødte G. under en frisk V.-lig brise på Farøjord og blev stående. D. 22.
sept. kl. 0200 kom G. flot ved fremmed hjælp. Anm. Årsagen til grundstødningen angives at være strømsætning. ( 24-091964 aangekomen te Amsterdam.)

24-08-1965 De Raad heeft de 31-jarige kapitein J.N.uit Stadskanaal gestraft met het uitspreken van een berisping wegens diens schuld aan de stranding van het 394.40brt metende m.s.”Gouweborg” nabij het eiland Farö., Denemarken, op 21-september 1964. Een oplettende navigator had, naar de mening van de Raad, het vuur van Bogö moeten waarnemen.
1965-05-01: Leeuwarder courant 01-05-1965: Havenarbeider gewond bij lossen hout in Harlingen.
Tijdens het hout lossen uit de kustvaarder „Gouweborg" in de Nieuwe Willemshaven te Harlingen vielen een tweetal zware battings uit de ling met hout. De 33-jarige havenarbeider P. Glas werd hierdoor getroffen. Hij liep een zware düwond op en een gebroken been. Het slachtoffer werd naar het Sint Josefziekenhuis overgebracht.
1969-09-18: NvhN 18-09-1969: Gouweborg verkocht. De N.V. E. Wagenborg's Scheepvaart en Expeditiebedrijf te Delfzijl heeft haar motorkustvaartuig Gouweborg verkocht aan de heer R A. Visser te Groningen. Het schip behoort tot het gladdek-type en heeft een draagvermogen van 504 ton bij 394 bruto register ton. Het schip werd in 1958 gebouwd bij de NV Scheepswerf Welgelegen, firma C. Amels en Zn., te Makkum (Fr.) De voortstuwing geschiedt door middel van een 220 pk Brons-dieselmotor. De Gouweborg is onder de nieuwe naam Louise in de vaart gebracht met als thuishaven Groningen.
1971-12-16: NvhN 16-12-1971: Tijdens het lossen van het schip “Louise” aan het Eemskanaal kreeg de 18-jarige M. Bijholt gistermorgen een hijshaak tegen zijn benen en raakte gewond.
2015-11-17: 06-2013: Lloyd's laat de registratie vervallen, bestaan twijfelachtig. Staat in 03-2020 wchter nog in Equasis als: No Longer updated by (LRF) IHSF (during 06/2013. Last update 17/11/2015.

Afbeeldingen


Omschrijving: GOUWEBORG tewaterlating
Gemaakt door: Foto van der Peijl, Harlingen
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: GOUWEBORG op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: GOUWEBORG
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: LOUISE
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: LOUISE JOAN
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: CAPTAIN JEAN te Port au Prince, Haïti
Gemaakt door: Wedema, J.
Onderwerp: Kade