1958-01-09: |
Leeuwarder Courant 10-01-1958: "Gouweborg" maakte met jarige Amels proefvaart op IJsselmeer. Gisteren heeft de scheepswerf „Welgelegen" van de firma C. Amels en Zonen te Makkum het 210e na de oorlog gebouwde schip aan E. Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf n.v. te Delfzijl overgedragen. Deze plechtigheid, die op het IJsselmeer geschiedde na de proefvaart, had een extra feestelijk tintje, omdat het juist de vijftigste verjaardag was van de heer Wiebe Amels, die met zijn broer Douwe Amels de proefvaart meemaakte. Een van de directeuren van de rederij, de heer G. Wagenborg uit Delfzijl, nam het schip over, waarna de vlaggen van de werf en de rederij werden gewisseld. De stemming aan boord was feestelijk en er werd rijkelijk getracteerd. Helaas echter wakkerde de stevige bries, die er gisterochtend bij het vertrek uit Makkum al stond, in de loop van de dag steeds meer aan en de korte golfslag van het IJsselmeer maakte toen talrijke slachtoffers. Heel wat gasten aan boord kregen last van de zeeziekte en offerden al het genotene aan Neptunus. Voor velen was het dan ook een verademing, toen men tegen de avond weer in Makkum meerde.
Het schip, de 513 ton d.w. metende „Gouweborg", had intussen alle gelegenheid gehad om te laten zien wat het waard was. Het is tussen de loodlijnen 44 meter lang, 7.90 meter breed en heeft een holte van 3.20 meter. De Bronsmotor heeft een vermogen van 220 pk en geeft het schip beladen een snelheid van ongeveer negen mijl. De coaster is voorzien van twee masten, elk met een laadboom met twee ton draagkracht, en heeft hydraulische Rekab-lieren, die bijzonder vlot bleken te werken. De „Gouweborg" is de vierde van dit type in een serie van tien, die de rederij laat bouwen bij de werven te Makkum en Lemmer. De ontwerper van het schip is de heer P. Lalleman uit Amsterdam. Telkens blijkt weer, dat uit de samenwerking tussen Amels en de heer Lalleman schepen ontstaan met een bijzonder fraaie lijn, groot nuttig laadvermogen (in dit geval een volkomen vlakke bodem, die vooral belangrijk is voor houttransporten, waarvoor het schip speciaal is ingericht) en allerlei scheepsbouwkundige verfijningen. De afwerking was ook nu weer uitstekend. Vanzelfsprekend zjjn er de nodige radio-installaties, echolood, richtingzoeker en andere voorzieningen, die verzekeren, dat de kapitein, de heer F. van Dijken uit Spijk bij Delfzijl en zijn bemanning (met elkaar zijn ze met z'n achten) veilig zee kunnen kiezen. |