Inloggen
GOOTE - ID 2532

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: American Bureau of Shipping (AB)
IMO nummer: 5133577
Nat. Official Number: 7926 Z ROTT 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: One mast
Rig: 4 derricks, 4 winches.
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: T. van Duijvendijk, Lekkerkerk, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: Z 49
Launch Date: 1952-04-28
Delivery Date: 1952-06-27
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 600
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Nr. 1423 Type TMAS338 (330x600) 300rpm
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 490.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 246.00 Net tonnage
Deadweight: 853.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 67770 Cubic Feet
Bale: 59870 Cubic Feet
 
Length 1: 66.75 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 62.45 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.79 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.64 Meters Depth, moulded
Draught: 3.66 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-06-30 GOOTE
Manager: P.A. van Es & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: P.A. van Es & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEJL

Date/Name Ship 1965-04-26 PERRY
Manager: Sjur Lothe D.Y., Haugesund, Norway
Eigenaar: A/S Varafjell & Co., Haugesund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Haugesund / Norway
Callsign: LFPZ

Date/Name Ship 1972-00-00 DEEPA JAYA
Manager: P.T. Perusahaan Pelayaran Nusantara Indonesian Oriental Lines, Medan, Indonesia
Eigenaar: P.T. Perusahaan Pelayaran Nusantara Indonesian Oriental Lines, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: YEWA

Date/Name Ship 1976-00-00 DEEPA JAYA
Manager: Perusahaan Pelayaran Nusantara P.T. Indonesian Oriental Lines, Medan, Indonesia
Eigenaar: Perusahaan Pelayaran Nusantara P.T. Indonesian Oriental Lines, Medan, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Medan / Indonesia
Callsign: YEWA

Ship Events Data

1952-06-27: Algemeen Dagblad 27-06-1952: Coaster voor Van Es. Rotterdam. De N.V. P. A. v. Es te R’dam zal een nieuw kustvaartuig, dat de naam Goote kreeg, aan haar vloot toevoegen. Dit schip, dat vandaag zijn officiële proefvaart gaat maken, heeft een draagvermogen van 850 ton, terwijl het bruto 499 registerton meet. De Goote is gebouwd op de scheepswerf T. van Duivendijk te Lekkerkerk.
1952-06-30: Op 30-06-1952 als GOOTE, zijnde een motorschip, metende 1388.60 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 8789 d.d. 13-06-1952, liggende te Rotterdam, door J. Wigmans, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 7926 Z ROTT 1952 op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand van de kombuis, 5.00 m. uit hekplaat, 1.50 m. uit lengteas en 1.40 m. uit dek.
1955-01-07: De Maasbode 07-01-1955: De “Goote” aan de grond bij Portugal. Volgens 'Lloyd's Shipping Intelligence” is het Nederlandse motorschip “Goote”, groot 499 ton, gisteren bij Faro (Portugal) aan de grond gelopen. Het schip, eigendom van de N.V. P.A. Van Es en Co. te Rotterdam, was onderweg van Genua naar de Maasstad.

Het Vrije Volk 08-01-1955: De „Goote" vlot. De Nederlandse kuster “Goote”, welke aan de grond liep nabij Lissabon, kwam Vrijdag met behulp van een sleepboot vlot en zet de reis voort naar Lissabon, alwaar het schip Zaterdag v.m. aankomt. Het vaartuig heeft ogenschijnlijk geen schade van betekenis opgelopen.
1956-12-12: De Volkskrant 12-12-1956: Kustvaarder „Goote” 20.000ste in Rotterdam. Rotterdam, 11 dec. — De aankomst van het 20.000ste schip in de Rotterdamse haven heeft weer eens nadrukkelijk de wisselvalligheid van het zeemansleven onderstreept. Kapitein P. P. Jager (33 jaar) uit Den Haag, die zijn kustvaarder „Goote" van de rederij P. A. van Es en Co te Rotterdam vannacht om vijf uur in de Merwehaven afmeerde, eindigde namelijk het jaar hiermee stukken beter dan het begon. Want op 5 januari ontsnapte hij op het nippertje aan de verdrinkingsdood; zijn schip van toen, de „Hartel” werd namelijk in een dichte mist overvaren op de Thames en kapitein Jager redde toen amper het vege lijf door zich via een patrijspoort uit zijn reeds gezonken schip te wringen en zich in het ijskoude water net zo lang drijvende te houden, tot hij werd opgepikt. In de tjokvolle kapiteinshut van de 490 brt metende „Goote" deed dit verhaal natuurlijk opnieuw de ronde. Doch mr A. C. W. Beerman, voorzitter van de stichting Havenbelangen, uitte er ook zijn vreugde over, dat nu eindelijk eens een kustvaarder een kroongetal had volgemaakt en dat juist een schip van een oud en gevestigd Rotterdams bedrijf. Als aandenken voor het schip kreeg kapitein Jager een gebrandschilderd raam met een afbeelding van de Nieuwe Waterweg, terwijl hem voor privé gebruik een zilveren sigarettenkoker werd aangeboden.

De Maasbode 12-12-1956: Kustvaarder Goote 20.000ste schip van 1956 in de Rotterdamse haven. Feest, maar niet zonder zorgen. Het was op 24 december van vorig jaar, in de avond, toen het Zweedse motorschip „La Plata’’ als het 20.000ste van 1955 de Rotterdamse haven binnenkwam. Namens de stichting „Havenbelangen” sprak het vorige jaar de voorzitter mr. A. CL W. Beerman, van een gebeurtenis, waarvan de echo diep zou doordringen in de geschiedenis van Rotterdam, ook van Nederland. De burgemeester van Rotterdam, mr. G. E. van Walsum, heeft bij zijn nieuwjaarsrede-1956 in de raad het feit nog eens vermeld en medegedeeld, dat bij de afsluiting van 1955 het aantal binnengekomen schepen tot 20.348 was gestegen met een gezamenlijke tonnage van 39.663.412 n.r.t., terwijl aangenomen mocht worden dat de goederenomslag over 1955 omstreeks 63 miljoen ton had bedragen. Dit jaar werd dit aantal bereikt in de nacht van 11 op 12 december. Het was de 490 ton metende Nederlandse coaster „Goote” van de rederij P. A. van Es en Co., dat als feestschip binnenkwam. Invloed van Suez. De „Goote”, die dit jaar als 20.000ste binnenkwam, heeft dus een tijdwinst van 14 dagen op de „La Plata. Het is een mooie sprong vooruit, maar toch mag men niet jubelen, dat men er is in Rotterdam. Immers al ontwikkelt het havencomplex zich gestaag, de gespannen internationale toestand doet zich voelen. Rotterdam is sterk kwetsbaar op het gebied van het olietransport. Dit transport pleegt namelijk een groot deel van de tonnage in beslag te nemen, omdat de olie-invoer een gestage stijging toonde en de tonnage per tanker belangrijk pleegt te zijn. Suez heeft zijn terugslag doen voelen. Zodoende is in de laatste maand een terugloop ten opzichte van vorig jaar geconstateerd, waardoor de sprong aanzienlijk minder werd dan men aan het begin des jaars verhoopte. Duitse concurrentie; Maar ook op ander gebied moet men rekening houden met enige teruggang, hoewel deze betrekkelijk is omdat toch nog altijd winst is geboekt. Men heeft het in menige hartige redevoering die tijdens officiële bezoeken in Rotterdam en in de Duitse Rijnsteden is gevoerd, kunnen aanhoren dat de Duitse beschermende maatregelen een kunstmatige bevoorrechting van de Duitse havens betekenen, terwijl juist Rotterdam door zijn betrekkelijk lage tarieven, zijn gunstige geografische ligging en zijn snelle behandeling van schepen een voorsprong heeft op de Duitse havens. Dit wreekt zich op de toch al bij het vooroorlogse peil vergeleken povere steenkolen-overslag, die dit jaar, naar berekend, ruim 1,5 miljoen ton minder zal bedragen dan in 1955. Maar ook de west- Duitse stukgoederenoverslag blijkt achteruitgaande en men berekent, dat het verlies daarvan tussen de 150.000 en de 200.000 ton moet liggen. Het zijn allemaal geen optimistische geluiden die hier klinken. O.i. geeft echter de olie-affaire minder zorg dan de kwestie van stukgoederen, steenkolen, ertsen, enz. Europa behoeft zoveel aardolie, dat nog altijd op een invoer-stijging kan worden gerekend. Politieke verwikkelingen kunnen van invloed zijn, doch men kan ze als tijdelijk beschouwen. De industrialisatie is echter een verschijnsel op langere termijn en wanneer zich op dit gebied een invoer-verplaatsing demonstreert, is scherpe aandacht geboden. Verblijdt men zich dus in Rotterdam over het wederom gestegen getal van jaarlijks binnenkomende schepen, de blijdschap is niet zonder zorgen en ’t ligt voor de hand, dat wij in de speeches, die aan het bereiken van deze mijlpaal plegen te worden verbonden, wel iets van deze zorgen zullen bespeuren.
Goed einde van een jaar dat slecht begon. Voor kapitein P. P. Jager uit Den Haag heeft het jaar 1956 toch nog een gelukkig uiteinde gekregen. Gisternacht toen hij de Merwehaven indraaide, kwam de havenloods hem vertellen, dat hij het 20.000ste schip naar binnen bracht. „Proficiat” zei de loods. „Dank je”, zei kapitein Jager en hij dacht terug aan het begin van het jaar. Aan de nacht van 3 januari om precies te zijn. Toen werd hij met de kustvaarder Hartel, die tijdens zware mist voor anker lag op de Thames, overvaren door de Franse schuit Penhir. Kapitein Jager heeft toen via een patrijspoort het snel zinkende schip verlaten en moeten zwemmen voor zijn leven. Zo slecht als het jaar inzette, zo goed is het voor hem geëindigd. De Goote is in vaste lijndienst op het traject Rotterdam—Manchester en liep vannacht voor de 24e keer dit jaar de Waterweg binnen. Het schip bracht stukgoed mee. Een lot; De meester J. van Toor uit Scheveningem kon gisternacht bijkans niet meer in slaap komen. Hij dacht al maar, dat hij 20.000 gulden gewonnen had in de loterij. Overigens herinnerde hij zich, dat hij in 1954 met dezelfde kapitein op het 10.001ste schip was binnengekomen achter een boot van de K.N.S.M. Eerste coaster; Om half een gistermiddag kwam een deputatie van de Stichting Havenbelangen naar de Merwehaven om de kapitein aan boord van zijn schip te feliciteren. De heer A. C. W. Beerman sprak als voorzitter van de stichting de kapitein toe. Hij memoreerde, dat Havenbelangen al meer dan twintig jaar de schepen, die door hun nummer de aandacht vragen, op een bijzondere manier verwelkomd heeft. Eerst was dat het 10.000ste, later het 15.000ste en sinds het vorige jaar met 20.000ste schip. Na de oorlog is achtereenvolgens een Amerikaan, een Turk, een Brit, een Duitser, een Nederlander en een Zweed een feestelijk onthaal ten deel gevallen. Dit jaar is het voor de eerste keer een coaster, dat als feestschip binnenliep en nog wel een met een Nederlandse thuishaven. Hij bood de kapitein een zilveren sigarettenkoker aan. Hierop zal een inscriptie worden aangebracht, die dit feit in herinnering brengt. Voor het schip had hij een raamhanger in glas en lood meegebracht. De reder, de heer A. P. van Hoey Smith, zegde de heer Beerman dank en sprak er zijn voldoening over uit, dat een kustvaartuig dit keer feestschip was, waardoor de aandacht weer eens werd gevestigd op het belang, dat de kustvaart voor Rotterdam heeft.
1982-03-00: Final Fate:
Door onbekende slopers in Indonesië gesloopt.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1956
Kapitein: Jager, P.P. (Piet)
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Goote (bj 1952)
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Goote 1952
Gemaakt door: Bunschoten, G.

Omschrijving: Goote (bj 1952)
Gemaakt door: Boer, Gerrit J. de

Omschrijving: Perry 1952 ex Goote.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Deepa Jaya 1952 ex Perry ex Goote.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Deepa Jaya 1952 ex Perry ex Goote.
Gemaakt door: Unknown