Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Jaarverslag 2019
Jaarverslag 2018
Jaarverslag 2017
Jaarverslag 2016
Jaarverslag 2015
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
GOODWILL MERCHANT - ID 2524
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1962
Classification Register:
Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer:
5133503
Nat. Official Number:
11394 Z ROTT 1962
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Shelterdeck open
Masten:
Gearless
Material Hull:
Steel
Dekken:
2
Construction Data
Scheepsbouwer:
N.V. E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven (Scheepsbouw en Machinefabriek)
, Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
767
Launch Date:
1962-09-07
Delivery Date:
1962-12-01
Technical Data
Engine Manufacturer:
Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G.
, Augsburg, German Federal Republic
Motor Type:
Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders:
8
Power:
1165
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
MAN nr. 402757 Type 8CV30/45MA (300x450)
Speed in knots:
12
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
499.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
262.00 Net tonnage
Deadweight:
935.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain:
73015 Cubic Feet
Bale:
69205 Cubic Feet
Length 1:
59.95 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
57.00 Meters ***Unknown***
Ship History Data
Date/Name Ship
1962-12-01
GOODWILL MERCHANT
Manager:
Arnold Hoff, Rederij, Transport- & Handelsonderneming
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
Arnoldus Cornelis Hoff
, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Rotterdam / Netherlands
Callsign:
PEJP
Date/Name Ship
1973-08-20
GOODWILL MERCHANT
Manager:
Arnold Hoff, Rederij, Transport- & Handelsonderneming
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
Rederij Arnold Hoff N.V.
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Rotterdam / Netherlands
Callsign:
PEJP
Ship Events Data
1962-11-21:
Op 21-11-1962 als GOODWILL MERCHANT, zijnde een motorschip, metende 1414.29 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 12693 d.d. 08-11-1962, liggende te Westerbroek, door C.J. Manneke, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 11394 Z ROTT 1962 op het achterschip midscheeps in het achterschot van het dekhuis op het shelterdek, 2.06 m. uit hekplaat, 0 m. uit lengteas en 1.45 m. uit dek.
1962-12-04:
NvhN 04-12-1962: Proefvaart van m.s. GOODWILL MERCHANT. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorschip GOODWILL MERCHANT, dat werd gebouwd bij E. J. Smit en Zn.'s Scheepswerven N.V. te Westerbroek voor rekening van de fa. Arnold Hoff te Rotterdam. De GOODWILL MERCHANT is van het shelterdecktype en meet 980 ton d.w. De voortstuwing geschiedt met een motor van 1165 pk, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 11 knoop. Het schip is speciaal gebouwd voor het vervoer van containers, een z.g. container-carrier.
1972-12-12:
Tubantia 13-12-1972: IJmuiden — Gisteren is voor de Ierse kust het Nederlandse schip Goodwill Merchant in moeilijkheden gekomen doordat de lading ging schuiven. De bemanning wist de moeilijkheden de baas te worden.
1976-01-18:
Final Fate:
Onderweg met stukgoed van Grangemouth naar Lerwick aan de grond gelopen in pos. 60.00. N. - 01.21. W. bij Ness of Ireland op de Shetland Eilanden, gezonken en in tweeën gebroken. De bemanning o.a. kapitein T. Fekkes werd gered door een helicopter.
1976-01-19:
De Telegraaf 19-10-1976: Nederlands schip bij Shetlands op rotsen. Van onze correspondent. Londen, maandag. Zes uren lang wachtten de acht bemanningsleden van de Nederlandse kustvaarder „GOODWILL MERCHANT" gistermorgen op redding, terwijl hun schip langzaam maar zeker op de rotsachtige kust van een der Shetlandeilanden tot stukken werd geslagen. Gisteravond, bevonden de mannen zich veilig en wel in het missiehuis. van Lerwick in Noord-Schotland, nadat een helikopter hen één voor één van boord had gehesen. Niemand was gewond en alleen kapitein Fekkers uit Groningen moest met een shock in het ziekenhuis opgenomen worden. De stuurman van de GOODWILL MERCHANT, de 34-jarige C. Veenstra uit Preston vertelde gisteravond, dat het schip vrijwel zeker verloren is. „Het achterschip ligt al volkomen onder water en we verwachten dat het spoedig zal breken".
Afbeeldingen
Omschrijving:
GOODWILL MERCHANT op proefvaart
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
Goodwill Merchant 1962
Collectie:
Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger:
Clarkson, John
Omschrijving:
'Goodwill Merchant'
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
GOODWILL MERCHANT
Collectie:
Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger:
Clarkson, John
Omschrijving:
Goodwill Merchant 1962 (wrecked)
Collectie:
Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger:
Unknown
Terug naar het overzicht