1940-10-18: |
Final Fate: Op 18-10-1940 als "DE GOEDE VERWACHTING" zijnde een ijzeren tjalkschip, groot 49.751 m3 verplaatsing, volgens meetbrief d.d. 16-03-1938 no. G4800N, liggende te Groningen door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1985 B GRON 1940 op het achterschip aan BB zijde in achterkant roef, 1.60 m. van de hekplaat, 0,55 m. uit de lengteas en 0.54 m. boven het dek. (Opm.: De oude merken 6467 GRON 1905, noch andere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantoore of sporen daarvan zijn gevonden.) Omschrijving: zeiltjalkschip, hebbende 1 dek, 1 ruim, 1 roef, voor- en achteronder, 1 mast, giek en zeil. Eigendom van Johannes Henderikus Rijzenga, beurtschipper te Woltersum 1/3, Johannes van der Wijk, beurtschipper te Woltersum 1/3 en Boele Bant, beurtschipper te Woltersum, 1/3 deel. Op 12-10-1984 eigendom van Hendrik Altena, c.v. monteur te Hengelo. Ze wordt dan omschreven als een stalen motortjalkschip, hebbende een dek, een groot roef, een vooronder en een open kuip, voortbewogen door een 6 cyl. 4 tact DAF dieselmotor van 88 kW (= 120 Pk), fabrieksnummer A. 40268, aangebracht aan de rechterzijkant van de motor. Het schip is gebouwd te Delfzijl in het jaar 1905. Ze wordt op 17-06-1985 door T. van 't Hof, ambtenaar van de Scheepsmetingsdient te Groningen opnieuw van brandmerk 1985 B GRON 1940 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in de binnenzijde van de stuurkuip, 0,92 m. uit de hekplaat, 0,40 m. uit de lengteas en 0 m. uit dek. (Verplaatsing 14.907 m3) Het schip staat in 07-2015 nog op deze manier bij het Kadaster teboek. |