Inloggen
GLOBE - ID 2509

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1948
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5132286
Nat. Official Number: 2399 Z GRON 1948
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Foxhol' v/h Gebr. Muller, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 83
Launch Date: 1948-07-21
Delivery Date: 1948-10-21
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10019 Type 5ED (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 367.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 181.00 Net tonnage
Deadweight: 430.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 22779 Cubic Feet
Bale: 21367 Cubic Feet
 
Length 1: 45.75 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 42.45 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.70 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.42 Meters Depth, moulded
Draught: 2.90 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1948-10-15 GLOBE
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Johannes Beck, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEJD

Date/Name Ship 1956-12-29 GLOBE
Manager: Beck's Scheepvaartkantoor N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartmaatschappij Globecka, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEJD

Ship Events Data

1948-10-16: Op 16-10-1948 als GLOBE, zijnde een stalen motorschip, groot 1040.12 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 14-10-1948 no. 7499, liggende te Foxhol, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2399 Z GRON 1948 op het achterschip in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 2.35 m. uit de hekplaat, op de lengteas, 1.60 m. boven het dek.
1948-10-22: NvhN 22-10-1948: Proefvaart m.s. „GLOBE”. Op de Eems werd een welgeslaagde proeftocht gehouden met het nieuwe motorschip „Globe" van kapitein J. Beck te Gron. Dit schip, groot 450 ton D.W. is gebouwd onder klasse Scheepvaart Inspectie en Lloyds bij de scheepswerf Gebr. Muller te Foxhol. De motor is een 6 cyl. Brons direct omkeerbaar. Het schip is 42.45 m. lang, 7.65 meter breed en 2.85 meter hol.
1952-01-21: Het Vrije Volk 21-01-1952. Weer alarm! Kustvaarder in nood. (Van onze speciale verslaggever) Zondagmiddag, volkomen onverwacht, was er weer alarm in Hoek van Holland. De reddingboot „President Jan Leis" moest er weer uit, want de kustvaarder „Globe" lag met zware slagzij voor de monding van de Nieuwe Waterweg. Door een deel van de deklast overboord te gooien, kon men op de „Globe" echter de situatie tijdig verbeteren. De Stellendamse redders, die in de Hoek zijn gestationneerd na het verdrinken van de Hoekse reddingbootschipper, voeren om kwart voor twee uit, nadat de loodsboot gemeld had, wat er met de kustvaarder aan de hand was. De `Globe´ van J. Beck uit Groningen had 's ochtends zee gekozen. Het 360 brt. gróte schip was op weg naar Kopenhagen. Na twee uur varen ging de deklading schuiven en slagzij was het gevolg. De kapitein keerde terug, want de situatie werd gevaarlijk. Toen de „President Jan Leis" arriveerde, had men echter juist een deel van de partij gasbuizen, die aan dek lagen, overboord kunnen zetten en kwam het schip zo goed als recht.
1952-03-31: Overijsselsche dagblad 31-03-1952: Schepen in nood. De Nederlandse kustvaarder „Globe” meldde dat het op een afstand van 11 mijl ten Z.W. van Smalls Light aan de Engelse kust in nood verkeerde. Later op de Zondag heeft een sleepboot van de Britse admiraliteit de kustvaarder op sleeptouw genomen. Er hebben zich geen persoonlijke ongevallen voorgedaan.

Algemeen Dagblad 31-03-1952: Kustvaarders in moeilijkheden. Den Haag (A.N.P.) — Tengevolge van een defect aan de motor is Zaterdagmorgen de 367 ton metende Nederlandse kustvaarder Globe van Joh. Beck’s cargadoorsbedrijf te Groningen elf mijl ten Zuid-Westen van Smalls vuurschip in moeilijkheden geraakt. Urenlang was het scheepje een speelbal van de hevige storm die op de kust van Wales woedde. De kustvaarder Sanda, die in de nabijheid voer en bijstand wilde verlenen, meldde later aan het lichtschip St. Govans, dat zij zich eveneens in moeilijkheden bevond, omdat, een der stoomketels onklaar was geworden. Het Britse s.s. Devon Coast, dat op 80 km afstand voer, spoedde zich ter hulpverlening naar de Sanda. De op drift geraakte kustvaarder Globe slaagde er in onder de kust voor anker te gaan, waarop van Pembroke een sleepboot van de Britse admiraliteit is uitgevaren om het scheepje op sleeptouw te nemen.

NvhN 04-04-1952.: Kustvaarder Globe in Falmouth. De coaster Globe, die Zaterdag ongeveer elf mijl ten Zuid-Westen van Smaals Light in moeilijkheden raakte, is gistermiddag omstreeks 1 uur de haven van Falmouth binnengesleept. Het schip had averij opgelopen aan een belangrijk onderdeel van de motor. Als de motor weer gerepareerd is, zal de Globe doorvaren naar Gent.
1969-09-00: Final Fate:
Gesloopt in september 1969 door Frans Rijsdijk te Hendrik Ido Ambacht na in juli 1969 gebroken te zijn op de Thames. Doorhaling teboekstelling 11-06-1969.
Informatie van Ben Scholten in 2012: Volgens de verzekering maatschappij "Oranje" raakte de GLOBE op half zaat en knikte. De schade werd niet gerepareerd. Het schip werd door de eigenaars als wrak verkocht nadat er een regeling betreffende de schade-uitkering was getroffen. Dit op half zaat terecht komen moet gebeurd zijn terwijl het schip was afgemeerd (vallend tij) en was dus niet goed in de positie zoals aangegeven door de verlader/ontvanger: Berth: Not always afloat but safe aground . Dit laatste was hier dus niet het geval. Dit was geen marine hazard, dus is er waarschijnlijk geen uitspraak van de Raad v/d Scheepvaart gekomen.

Afbeeldingen


Omschrijving: GLOBE
Gemaakt door: Hill, A.

Omschrijving: GLOBE
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: GLOBE
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: GLOBE
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto