Inloggen
GITANA - ID 2501


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5131309
Nat. Official Number: 3534 Z GRON 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Half shelterdeck
Masten: One mast
Rig: 4 derricks, 4 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 284
Launch Date: 1957-05-11
Delivery Date: 1957-06-28
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 10723 Type 6MSU581 (385x580)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 283.00 Net tonnage
Deadweight: 1055.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 54589 Cubic Feet
Bale: 51389 Cubic Feet
 
Length 1: 61.80 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 58.71 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.33 Meters Breadth, extreme
Depth: 2.88 Meters Depth, moulded
Draught: 3.87 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-06-25 GITANA
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Eiso Hendrik en Hendrik (tot aug. 1960) Schuur, Hendrik Pieter Kuiper (sinds 5.8.1960 N.V. Zeevaart Maatschappij 'Hoornsche Diep'), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEIV
Additional info: Elk voor 1/3 deel.

Date/Name Ship 1960-12-13 JAARSTROOM
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Eiso Hendrik en Hendrik (tot aug. 1960) Schuur, Hendrik Pieter Kuiper (sinds 5.8.1960 N.V. Zeevaart Maatschappij 'Hoornsche Diep'), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEXZ
Additional info: Charter HSM.

Date/Name Ship 1962-07-25 GITANA
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Eiso Hendrik en Hendrik (tot aug. 1960) Schuur, Hendrik Pieter Kuiper (sinds 5.8.1960 N.V. Zeevaart Maatschappij 'Hoornsche Diep'), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEIV

Date/Name Ship 1968-10-28 GITANA
Manager: Fratelli Coccolo, Monfalcone, Italy
Eigenaar: Fratelli Coccolo, Monfalcone, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Monfalcone / Italy
Callsign: IOIK

Date/Name Ship 1974-00-00 GITANA
Manager: Gennaro Pasquale Colandrea, Naples, Italy
Eigenaar: Gennaro Pasquale Colandrea, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: IOIK

Date/Name Ship 1975-00-00 NORMA R
Manager: San Gavino S.p.A. di Navigazione, Gagliari, Italy
Eigenaar: San Gavino S.p.A. di Navigazione, Gagliari, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Gagliari / Italy
Callsign: IOIK

Date/Name Ship 1977-00-00 NORMA R
Manager: Felimar S.N.C., Cagliari, Italy
Eigenaar: Felimar S.N.C., Cagliari, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Cagliari / Italy

Date/Name Ship 1978-00-00 NORMA R
Manager: Alismare S.N.C., Gagliari, Italy
Eigenaar: Alismare S.N.C., Gagliari, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Gagliari / Italy
Callsign: IOIK

Date/Name Ship 1979-00-00 ANTONIO SCOTTO
Manager: Norma S.r.l., Naples, Italy
Eigenaar: Norma S.r.l., Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: IOIK

Ship Events Data

1957-05-13: NvhN 13-05-1957: Tewaterlating m.s. Gitana. Bij de Noord Nederlandse Scheepswerven N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe kustvaartuig Gitana, dat wordt gebouw voor de heer E. Schuur te Groningen. De Gitana is van het half-shelterdek type en meet 1050 ton d.w. De voortstuwing geschied door een 750 pk. motor. De bouw geschied onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip van de Gitana voor rekening van het Scheepvaartkantoor Groningen te Groningen.
1957-06-27: Op 27-06-1957 als GITANA, zijnde een motorschip, metende 1416.40 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10645 d.d. 24-06-1957, liggende te Delfzijl, door A.Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3534 Z GRON 1957 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 3.20 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit lengteas en 1.35 m. uit dek.
1957-06-29: NvhN 29-06-1957: Proefvaart m.s. Gitana. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motor kustvaartuig „Gitana", dat bij de Noord Nederlandse Scheepswerven N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen werd gebouwd voor rekening van de heer E. Schuur te Groningen. De Gitana (bouwno. 284) is van het half-shelterdecktype, meet 1055 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o-a. 62 M., lengte tussen de loodlijnen 56 M., breedte 9.30 M. en holte 4,05/6,05 M. De beladen diepgang is 3,86 M. De voortstuwing geschiedt door een 750 P.K. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 11 1/2 knop. De ruiminhoud bedraagt 54590 cft. grainspace en 51390 cft. balespace. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1964-09-24: Algemeen Handelsblad 24-09-1964: 34 Portugese werklozen verstopten zich tussen scheepslading. Tien verstekelingen in IJmuiden van boord gehaald. (Van onze correspondent) IJmuiden, 24 september. Met een zucht van verlichting heeft de 29- jarige kapitein Jean Otten van de Groningse kustvaarder Gitana vanmorgen tien Portugese verstekelingen bij de IJmuider sluis aan de Velser politie overgegeven. Zij waren met nog 24 andere landgenoten zaterdag 19 september in de Noordportugese havenstad Leixoes klandestien aan boord van de Gitana gekomen. „Hoe dat mogelijk was is mij een raadsel zei kapitein Otten. „Het kan niet anders of ze moeten assistentie hebben gekregen van de havenwerkers in Leixoes," merkt hij toch opgelucht op. De Gitana verliet zaterdag in de avonduren, gedeeltelijk geladen met dozen visconserven, het plaatsje Leixoes. Ruim twee dagen later, maandag in de vroege ochtend, het schip voer ter hoogte van Ouessant, merkte een van de matrozen een donkere schaduw op het achterschip op. De matroos waarschuwde de kapitein. Even later werd een van de luiken geopend en daaruit kropen tot grote verbazing van kapitein en bemanning nóg 33 verstekelingen. Zij hadden erg honger en dorst, want de karige mondvoorraad die zij hadden meegenomen was allang op. Verstekelingen. Onder de lading. Kapitein Otten kreeg bij stukjes en beetjes het verhaal te horen. De Portugezen hadden zich enige uren voor het vertrek van de Gitana in een hol onder de lading in het eerste ruim verborgen en baanden zich toen het schip eenmaal in volle zee was met koevoeten een weg naar het tweede ruim. Daar hebben zij zich zo goed en kwaad als het ging gemakkelijk gemaakt. Maar ten slotte werden de benauwenis en de duisternis hun te machtig en zochten zij zich een weg naar de vrijheid. De kapitein borg de Portugezen op in het magazijn, dat stevig werd bewaakt. Hij was namelijk bang voor muiterij. Met tien man richt je niet veel uit tegen 34 van die warmbloedige zuiderlingen. De Gitana zette koers aar de Franse havenstad Duinkerken waar na lange onderhandelingen 24 verstekelingen van boord mochten. Zij waren in het bezit van papieren en verklaarden zich bereid in de Franse mijnen te gaan werken. De tien anderen, die geen paspoort hadden moesten aan boord blijven en werden noodgedwongen meegenomen naar IJmuiden. Zij zitten nu op het hoofdbureau van politie in deze plaats en zouden volgens een verklaring van de Velser politie nog vandaag met een vliegtuig naar Portugal worden teruggestuurd. De verstekelingen vertelden dat zij hun land uit armoede hadden verlaten. Er is bijna geen werk en als men al eens aan de slag kan wordt er niet meer dan vijf gulden per dag verdiend. Velen van hen waren gehuwd. Een van de verstekelingen had vrouw en vier kinderen achtergelaten. De jongste was 16 jaar.

Amigoe di Curacao 25-09-1964: Kustvaarder met 34 verstekelingen. IJmuiden(ANP) — De Nederlandse kustvaarder „Gitana" van de N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, is gisteren te IJmuiden aangekomen met tien Portugese verstekelingen aan boord. De kapitein heeft het tiental aangemeld bij de politie te Velsen. Het schip was op 19 september 's avonds omstreeks elf uur zonder lading vertrokken van Leixoes in Portugal. Op zee werden niet minder dan 34 verstekelingen ontdekt. Hiervan heeft de „Gitana" 24 in Duinkerken aan de wal gebracht. Deze mensen wilden werken in de Franse mijnen. Tien mannen werden meegenomen naar Nederland, naar IJmuiden. De scheepvaartmaatschappij van de „Gitana" heeft contact gezocht met een chartermaatschappij en gisteren vloog het tiental van Schiphol terug naar Portugal. Het zijn geen politieke vluchtelingen of misdadigers, de mannen wilden slechts werk zoeken in het buitenland. Hun leeftijd varieert van twintig tot veertig jaar.

Het Parool 25-09-1964: Schip voer met 34 ongewenste passagiers. Verstekelingen naar portugal terug. (Van een onzer verslaggevers) Amsterdam, vrijdag. — Tien Portugese mannen, die als verstekeling met de Groningse kustvaarder Gitana naar Nederland waren gekomen, zijn vanmorgen vanaf het vliegveld Zestienhoven bij Rotterdam met een chartervliegtuig van Schreiner Aero Contractors weer naar Portugal vertrokken. De mannen waren — met nog vierentwintig anderen — op 19 september met de onbeladen Gitana (eigendom van rederij Groningen, uitbesteed aan de Verenigde Scheepsagenturen te IJmuiden) uit Leixoes vertrokken. Het schip met kapitein J. Otten bevond zich al twee dagen op zee, toen de mannen — die zich in het ruim verstopt hadden — aan dek kwamen. Zij zijn geen politieke vluchtelingen, maar probeerden het land uit te komen om elders te kunnen werken. In Duinkerken, waar het schip moest aanleggen zijn 24 van de mannen die in het bezit waren van officiële papieren, van boord gezet. Zij wilden in de Franse mijnen gaan werken. De Gitana (tien bemanningsleden) is met de overige tien verstekelingen door gevaren naar IJmuiden, waar men gistermorgen arriveerde. De tien Portugezen werden als ongewenste vreemdelingen door de politie van Velsen opgesloten. De Gitana is gistermiddag verder gevaren naar Hamburg. Paspoort; De heer E. H. Schuur van rederij Groningen is gisteravond met een afgevaardigde van het Portugese Consulaat in Amsterdam naar de verstekelingen toegegaan. De tien Portugezen, die zich wel konden legitimeren met rijbewijzen en andere stukken, zijn paspoorten verstrekt om de terugreis naar Portugal mogelijk te maken. De politie verklaarde gisteravond, dat de mannen tot het moment van hun vertrek zouden worden vastgehouden. De heer Schuur vertelde dat waarschijnlijk de Rederij Groningen de kosten voor de chartervlucht zal moeten dragen. De order voor de chartervlucht was echter van de V.S.A. te IJmuiden uitgegaan.
1968-11-13: NvhN 13-11-1968: Groningen en Gitana werden verkocht. Het motorvrachtschip Gitana is door de rederij E. H. Schuur e.a. te Groningen naar Italië verkocht. Dit schip behoort tot het halfshelterdektype en werd eveneens in 1957 op bovengenoemde werf gebouwd. Het heeft een draagvermogen van circa 1050 ton en het is voorzien van een 750 pk MAK-dieselmotor. Beide verkopen kwamen tot stand door bemiddeling van het Maritiem Bureau J. E. den Brave te Amsterdam. Het motorvrachtschip Groningen is door de gelijknamige rederij verkocht aan een binnenlandse rederij. Het schip behoort tot het half-shelterdektype en heeft een draagvermogen van ongeveer 1050 ton. Het voer eerder onder de naam Jaarstroom en het werd in 1957 gebouwd bij de Nieuwe Noord Nederlandse Scheepswerven te Groningen. In de machinekamer staat een 750 pk MAK-dieselmotor opgesteld.
1979-12-13: Tijdens het laden van ingeblikte tomaten te Porticello (bij Palermo), door verkeerde belading slagzij gekregen en ernstige rompschade opgelopen. Tevens liep de machinekamer vol water. Werd op 18 december door een bergingsbedrijf gericht. Op 6 februari 1980 gesleept te Trapani aangekomen en met huid- en motorschade opgelegd, later onder arrest geplaatst.
1992-07-00: Final Fate:
Begonnen met sloop te Augusta door M.E. Marittima Emiliana S.p.A.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Groot-Obbink
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: GITANA
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: GITANA
Gemaakt door: Eurotop foto / JMO

Omschrijving: Varend als JAARSTROOM in charter voor de H.S.M.
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: JAARSTROOM
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De GITANA onder de Italiaanse vlag met als thuishaven Monfalcone.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: NORMA R
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)