Inloggen
GIRONDE - ID 2499

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1955
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5131189
Nat. Official Number: 3303 Z GRON 1955
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo, Paris trade-low air draft
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 3 winches.
Lift Capacity: 3 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma J.G. Bröerken - Scheepswerf "Westerbroek", Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 147
Launch Date: 1955-04-02
Delivery Date: 1955-06-03
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN nr. 400161 Type (285x420)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 236.00 Net tonnage
Deadweight: 472.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 28100 Cubic Feet
Bale: 26150 Cubic Feet
 
Length 1: 50.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.49 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.77 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.37 Meters Depth, moulded
Draught: 3.09 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1955-06-03 GIRONDE
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kustvaartrederij 'Gironde', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Kamp's Scheepvaart- en Handel Mij. N.V. en mr. Johannes Sjouke Bijl (Den Haag, tot 16.7.1963)
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEIZ

Date/Name Ship 1963-07-16 GIRONDE
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEIZ

Date/Name Ship 1965-09-30 GIRONDE
Manager: Beck's Scheepvaartkantoor N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Adriaan Jan Verbrugge, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEIZ

Date/Name Ship 1965-11-30 AIGLON
Manager: Beck's Scheepvaartkantoor N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Adriaan Jan Verbrugge, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCFQ

Date/Name Ship 1972-09-13 AIGLON
Manager: Beck's Scheepvaartkantoor N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Adriaan Jan Verbrugge, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2080

Date/Name Ship 1976-07-30 WILLY-B
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Evert Bays, Oudeschild (Texel), Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oudeschild (Texel) / Netherlands
Callsign: PIQQ

Date/Name Ship 1978-11-08 WILLY-B
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Evert Bays, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO-2080

Date/Name Ship 1984-02-09 WILLY
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Evert Bays, Oudeschild (Texel), Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oudeschild (Texel) / Netherlands
Callsign: PIQH

Date/Name Ship 1985-03-21 WILLY
Manager: Scheepswerf Ferus Smit, Foxhol, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Scheepswerf Ferus Smit, Foxhol, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Foxhol / Netherlands
Callsign: PIQH

Date/Name Ship 1985-04-10 DAWN
Manager: Dawn Shipping Company Ltd., Valletta, Malta
Eigenaar: Dawn Shipping Company Ltd., Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta
Callsign: 9H-2229

Date/Name Ship 1987-00-00 DAWN SKY
Manager: Ocean Wide Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Eigenaar: Ocean Wide Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8GH

Ship Events Data

1954-00-00: GIRONDE en N.V. Wm. H. Müller & Co. Op 29 juli 1954 passeerde bij notaris C.H. Lambert te Rotterdam de akte tot oprichting van Rederij Motorschip "GIRONDE" te Rotterdam door N.V. Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij, Groningen en Johannes Sjouke Bijl te 's-Gravenhage. Beide namen een belang in het schip, Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij nam 97 aandelen en dhr. Bijl 3 aandelen in de Gironde. De oprichting van de rederij had ten doel het in de vaart nemen en exploiteren van het motorschip GIRONDE dat N.V. Scheepswerf Westerbroek v/h J.G. Bröerken, Westerbroek in aanbouw had onder bouwnummer 147. De heer Johannes Sjouke Bijl, wonende te 's-Gravenhage, directeur Van N.V. Wm.H. Müller & Co., verklaarde bij de oprichting al zijn rechten te cederen aan Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij. De deelneming van dhr. Bijl droeg een formeel karakter daar de 3 aandelen door hem werden gehouden ten behoeve van de vennootschap Wm.H. Müller & Co. In oktober 1955 werd om fiscale redenen besloten de 3 aandelen van dhr. Bijl aan Kamp over te dragen met terugwerkende kracht tot 29 juli 1954. Door het overdragen van die 3 aandelen kwamen alle aandelen in handen van N.V. Kamp te staan, met het gevolg dat Rederij Motorschip "Gironde" ophield te bestaan, daar voor het bestaan van een rederij mede-eigendom vereist was. Bij het aanvragen van een nieuwe zeebrief in mei 1963 bleek dat N.V. Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij niet voor 100% eigenaar was van de GIRONDE en dat 3 aandelen op naam stonden van dhr. J.S. Bijl. Op 27 mei 1963 bleek dat niemand het ooit aan het schepenregister had doorgegeven. Pas in juni 1963 is dat door de juridische afdeling van Wm.H. Müller & Co. rechtgezet. In een brief aan N.V. Wm.H. Müller & Co. maakte Kamp bekend een koper gevonden te hebben voor de GIRONDE, een kapitein die met zijn 3 zoons en vrouw het schip zou bemannen als resp. stuurman, machinist, matroos en kok. Daarvoor voer het 25 jaar als kapitein bij International Shipbrokers, K.N.S.M. en Rederij Nautiek en vroeg het schip te mogen aankopen met ƒ 25.000 eigen geld, ƒ 200.000 als 1e hypotheek bij een bank en ƒ 200.000 als 2e hypotheek bij Kamp die ook de bevrachting zou gaan verzorgen. Wm. H. Müller & Co. achtte de inbreng van het eigen vermogen te gering en het geheel niet in de lijn van de bedrijfspolitiek van Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij.
1955-02-03: Op 03-02-1955 als GIRONDE, bouwnummer 147, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Westerbroek, door J.D.J. Postma, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen,voorlopig van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3303 Z GRON 1955 op het achterschip aan B.B. zijde in voorkant van het machinekamerschot op spant 21.
1955-04-04: Het Vrije Volk 04-04-1955: „GIRONDE" te water. Bij de N.V; Scheepswerf Westerbroek vond de tewaterlating plaats van het kust vaartuig „Gironde", bestemd voor de rederij Gironde te Rotterdam. Het vaartuig wordt speciaal gebouwd voor de' Parijsvaart'. De grootte bedraagt 450 ton d.w. De voornaamste afmetingen zijn: 50.40 m maal 7.75 m maal 4.10 m. De „Gironde" behoort tot het gladdektype. Als hoofdmotor zal een 300 pk Man-dieselmotor worden opgesteld. De bouw vindt plaats onder toezicht van Klasse Bureau Verltas en Scheepvaartinspectie. De kiel zal worden gelegd voor een soortgelijk vaartuig, bestemd voor de rederij Kitty-H te Rotterdam.
1955-05-28: Op 28-05-1955 als GIRONDE, zijnde een vrachtschip, metende 1132.76 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 9864 d.d. 24-05-1955, liggende te Westerbroek, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, definitief van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3303 Z GRON 1955 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 5.55 m. uit hekplaat, 1.50 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek.
1955-06-06: Het Vrije Volk 06-06-1955: Op de Eems werd Vrijdag de proefvaart gehouden met het kustvaartuig „GIRONDE", gebouwd bij de scheepswerf N.V. Westerbroek te Westerbroek in opdracht van de rederij Gironde te Rotterdam. Het vaartuig, dat speciaal is gebouwd voor de vaart op Parijs, behoort tot het gladdektype. De grootte bedraagt 425 ton d.w. Met een 300 pk. MAN-motor werd een snelheid behaald van ongeveer 10 mijl. De „Gironde" is o.a. uitgerust met twee masten, drie tons- laadgerei Uetersener lieren en Lister hulpmotoren. De bouw vond plaats onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie.
1976-08-02: Op 02-08-1976 als Willy-B ex Aiglon, zijnde een stalen motorvrachtschip, metende 1080.880 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te Panama no. R.P., liggende te Vuren, door A.A. Kuypers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 4774 Z GRON 1976 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis, 5.60 m. uit hekplaat, 1.50 m. uit lengteas en 1.45 m. uit dek. Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken zijnde 3303 Z GRON 1955 aan S.B. zijde in achterkant dekhuis zijn vernietigd.
1984-03-05: Op 05-03-1984 als Willy, zijnde een stalen motorvrachtschip, metende 1083.44 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 21337 d.d. 2-12-1983, liggende te Pernis, door J. Leijs, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5385 Z GRON 1984 op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis, 5.60 m. uit hekplaat, 1.50 m. uit lengteas en 1.40 m. uit dek. Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken zijnde 3303 Z GRON 1955 en 4774 Z GRON 1986 aan S.B. zijde in achterkant dekhuis zijn vernietigd.
1985-04-10: Op 10-04-1985 wordt de teboekstelling bij het Kadaster doorgehaald.
1987-12-20: Gearriveerd in Rotterdam van Keadby met machineschade. Opgelegd in Entrepothaven in Rotterdam omdat het betrokken was bij een smokkelaffaire. Verbeurd verklaard en aan de Staat der Nederlanden.
1990-05-02: Hernoemd in 'Aiglon' en naar Hendrik Ido Ambacht gesleept om gesloopt te worden door Stolk’s Handelsonderneming B.V..
1992-00-00: Mike Blohm en A.C.G. (Ton) Vergeer hebben het schip gekocht, naar Lekkerkerk gebracht en begonnen met de restauratie tot museumschip.
1999-00-00: Sinds 1999 ligt het schip in de Coolhaven in Rotterdam. Het werd op 28.04.1999 opnieuw gebrand: 6519 Z G 1999
2003-07-28: Final Fate:
Het schip ligt bij sloopwerf 'Nederland' B.V. in ’s Gravendeel die vervolgens op 6 oktober 2003 met de sloop is begonnen.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: GIRONDE
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: AIGLON
Gemaakt door: Clarkson, J. (John)

Omschrijving: AIGLON
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: WILLY-B - foto: Groningen, Oostersluis.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: WILLY-B - Noordzee 1978
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: DAWN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: DAWN SKY
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: AIGLON
Gemaakt door: Unknown