Inloggen
GEZIENA HENDERIKA - ID 2484


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1937
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1790 Z GRON 1937
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven (Scheepsbouw en Machinefabriek), Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 650
Launch Date: 1937-04-19
Delivery Date: 1937-05-25
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 443.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 264.00 Net tonnage
Deadweight: 516.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Bale: 26000 Cubic Feet
 
Length 1: 44.81 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.76 Meters Registered
Beam: 8.08 Meters Registered
Depth: 2.95 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-05-26 GEZIENA HENDERIKA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Damhof Sr., Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PEIK

Date/Name Ship 1939-03-00 OSKAR
Manager: Ströms Bruks AB, Stocka, Sweden
Eigenaar: Ströms Bruks AB, Stocka, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stocka / Sweden
Callsign: SGHW

Date/Name Ship 1939-10-02 GEZIENA HENDERIKA
Manager: Rederi AB Svea, Stockholm, Sweden
Eigenaar: Rederi AB Svea, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden

Date/Name Ship 1942-09-30 OSCAR
Manager: Pehr Erik Santesson, Grisslehamn, Sweden
Eigenaar: Pehr Erik Santesson, Grisslehamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Grisslehamn / Sweden
Callsign: SGHW

Date/Name Ship 1942-10-12 INKA
Manager: Hansa Tankreederei G.m.b.H., Hamburg, Germany
Eigenaar: Hansa Tankreederei G.m.b.H., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1943-12-18 INKA
Manager: Kriegsmarine, Marine Arsenal Gotenhafen, Hamburg, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine, Marine Arsenal Gotenhafen, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Ship Events Data

1937-04-20: Algemeen Handelsblad 20-04-1937: Scheepsbouw: Van de werf van de firma E. J. Smit en Zn. te Westerbroek is met goed gevolg te water gelaten een motorkustschip met de afm. 43.30 X 8.00 X 3.30 m., groot 300 ton, in aanbouw onder toezicht van Bureau-Veritas voor kap. Damhof te Hoogezand. Het schip heeft een lagen, dubbelen bodem, systeem-Niestern en wordt uitgerust met een 300 P.K. Deutz-Dieselmotor. Het wordt voorzien van een Oertz-roer.
1937-05-25: NvhN 26-05-1937: Proefvaart m.s. „GEZIENA HENDERIKA”. Gisteren vond op de Eems de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip Geziena Henderika. Dit schip is gebouwd op de werf van de fa. E. J. Smit en Zn. te Westerbroek, onder klasse Bureau Verltas en Scheepvaart-Inspectie, Atlantische vaart voor rekening van kapt. J. Damhof te Hoogezand. Het schip is gebouwd met bak en met kruiserhek en het is voorzien van een verlaagde dubbele bodem, volgens het patent van de fa. Niestern te Delfzijl. Op een dekhuis, midscheeps, is een Mannesmann mast geplaatst, die van twee Mannesmann laadboomen voorzien is. Verder staan hier twee motorlieren, die elk door een Lister motor van 14 P.K. aangedreven worden. Het laad- en losgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. De ankerlier wordt gedreven door een direct aangebouwde Lister motor van 7 P.K. De afmetingen van het schip zijn: lengte tusschen de loodlijnen 43 M., breedte 8 M. en holte in de zijde 3.30 M. Het D. W. bedraagt 550 ton. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een direct omkeerbare compressorlooze Deutz Diesel motor geplaatst. Deze motor is in 6 cylinder uitvoering met een vermogen van 300 P.K. bij 300 omwentelingen per minuut. Behalve deze hoofdmotor is hier verder nog een Lister motor van 14 P.K. geplaatst als hulpmotor, voor het aandrijven van de hulpwerktuigen en de dynamo, die echter ook door den hoofdmotor aangedreven kan worden. Wanneer beide motoren stilstaan wordt de verlichting gevoed door een accumulatorenbatterij, die geheel automatisch geladen wordt. Het schip is voorzien van een Oertz-roer, waarmede het zeer gemakkelijk te besturen bleek. Het behaalde in ballast een snelheid van 10 mijl. Het schip, dat keurig betimmerd is en dat een zeer fraaien indruk maakt, voldeed ruim aan alle gestelde eischen, zoodat het na de proefvaart zeer ten genoegen overgenomen werd.
1937-05-26: Op 26-05-1937 als GEZIENA HENDERIKA, zijnde een motorvrachtschip, metende 1253.59 m3 bruto inhoud, liggende te Delfzijl, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jan Damhof te Hoogezand, van haar brandmerk voorzien door het in beitelen van 1790 Z GRON 1937 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant lichtkap motorkamer.
1937-07-08: NvhN 08-07-1937: Delfzijl, 7 Juli. Het motorschip Geziena Henderika, kapt. Damhof, dat alhier met lichte motorschade binnenkwam, beladen met drijfsteen van Weissenthurm met bestemming Pillau, heeft alhier de schade hersteld en zette heden de reis weer voort.
1937-12-08: NvhN 28-12-1937: Delfzijl. Het m.s. Geziena Henderika, kapt. Damhof, liep alhier binnen met lichte motorschade. Het schip is beladen met granietblokken van Larvik naar Antwerpen en het zal de schade alhier herstellen.
1938-02-04: NvhN 04-02-1938. Delfzijl. Het stoomschip Walborg, dat hier gisteren binnenliep om te bunkeren, zette heden de reis weer voort. Het schip is op weg van Hamburg naar Amsterdam. Ook de motorschepen Geziena Henderika, kapt. Damhof en Bernina, kapt. Kwak, die hier belde als bijlegger binnenliepen, vervolgden heden de reis weer naar hun bestemming resp. Koningsbergen en Antwerpen .
1938-10-00: NvhN 15-10-1938: Delfzijl. Het motorschip Geziena Henderika, kapt. Damhof dat Woensdag j.l. ledigscheeps van hier naar Scheveningen vertrok keerde wegens slecht weer gisteren weer naar hier terug, en meerde aan de kade. Bij gunstiger weer zal het schip andermaal de reis aanvaarden.

De Maasbode 15-10-1938: Delfzijl: 14 october. Het Ned. m.s.”Geziena Henderika”, dat Woensdag j.l. in ballast van hier naar Scheveningen was vertrokken, is wegens slecht weer vandaag hier weer teruggekeerd.

Nieuwe Vlaardingsche courant 19-10-1938: Haring naar Polen. In de Scheveningsche haven kwam aan het motorschip Geziena Henderika, om een lading haring te laden voor Polen.
1939-01-00: Eemsbode Januari 1939: M.S. GEZIENA HENDERIKA naar Zweden verkocht. Het te Hoogezand thuisbehoorende motorzeeschip 'Geziena Henderika' is naar Zweden verkocht. Dit schip werd in 1937 te Hoogezand gebouwd door de Scheepswerf E.J. Smit en Zn. en is van een 300 PK Deutz Dieselmotor voorzien. De 'Geziena Henderika' heeft een laadvermogen van 520 ton.

Rotterdamsch nieuwsblad 21-03-1940: Verkochte Schepen: Het Ned. motorschip Geziena Henderika, 443 ton bruto, in 1937 bij E. J Smit en Zoon te Westerbroek gebouwd, is verkocht aan Strüm Bruks A/B te Stocka (Zweden). Het schip is herdoopt in Oscar.

Op haar eerste reis onder Zweedse vlag t.h.v. Gotenburg op een mijn gevaren, lichte kop schade. Opgelegd in Karlshamn.

Bij het uitbreken WO-II lag ze nog steeds opgelegd te Karlshamn.
1943-00-00: Final Fate:
Bij Schiffswerft Scheel-Jahnk te Harburg omgebouwd tot tankschip. Het werd op 18 december 1943 in dienst gesteld als verzorgingstanker voor de Kriegsmarine, dienststelle Hamburg (KMD Hamburg) Op 10 dec. 1944 te Libau aangekomen met een lading olieproducten. Op 15 december werden de stad en de haven van Libau aangevallen door Russische vliegtuigen. De in de winterhaven liggende Duitse s.s. 'Minna Cords' raakte door een bominslag in brand. Op hetzelfde moment sloeg de 'Inka' van haar trossen, dreef naar de brandende 'Minna Cords', en raakte daardoor zelf in brand. Aan blussen viel niet te denken en door een aantal explosies zonk het schip de volgende ochtend. Bij deze ramp kwam een groot aantal Duitse Marinemensen en vluchtelingen om het leven. Een Duits Marine bergingsbedrijf uit Hamburg borg de vele wrakken welke in en bij de haven lagen. De 'Inka' werd op 9 jan. 1945 geborgen en bij een plaatselijke reparatiewerf afgeleverd. Door de oorlogsomstandigheden vond de reparatie niet plaats. Op 12 mei 1945 viel de stad en haven in handen van de Russische troepen en daarbij werd de 'Inka' nog verder beschadigd. Op 16 mei 1945 ingeschreven als oorlogsbuit in de Russische Marine Dienst. Het wrak bleef echter te Libau (Liepaja) liggen. Tot december 1947 werd het als opslagschip gebruikt. In november 1947 werd het ter plekke gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: GEZIENA HENDERIKA
Collectie: Oostmeijer, Jan
Vervaardiger: Nautical Photo Agency, Suffolk
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: GEZIENA HENDERIKA
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown