Inloggen
GEZIENA - ID 2483

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1931
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
IMO nummer: 5409689
Nat. Official Number: 1466 Z GRON 1931
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: H. van der Werf, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 9
Launch Date: 1930-07-25
Delivery Date: 1931-05-13
Technical Data

Engine Manufacturer: S.A. I.M.O.P., Antwerp, Belgium
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 75
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: IMOP Gloeikop Type (195x315)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 134.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 89.00 Net tonnage
Deadweight: 160.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 31.35 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 30.09 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.38 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.65 Meters Depth, moulded
Draught: 2.45 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1952
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1952 nieuwe hoofdmotor: 4tew 2 cil 130 Pk Volund 7 Kn.

Datum 00-00-1963
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In 1963 omgebouwd tot stenenvisser. StF. 1216

Datum 00-00-1976
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1976 nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 230 Pk - Saab Scania Type (115x125)

Ship History Data

Date/Name Ship 1930-05-00 GEZIENA
Manager: Hendrik Bakker, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Bakker, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NTGL
Additional info: NIET volgens Kadaster

Date/Name Ship 1931-04-23 GEZIENA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jelko Sap, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: NTGL
Additional info: Call sign 1934: PEII

Date/Name Ship 1942-06-03 TWEE GEBROEDERS
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik & Rijkent Huizenga, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIBQ
Additional info: 04.03.1950 uit Kadaster

Date/Name Ship 1950-02-00 A. FABRICIUS
Manager: Hans O. Fabricius, Marstal, Denmark
Eigenaar: Hans O. Fabricius, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: OWNH

Date/Name Ship 1963-00-00 ULINA
Manager: I/S Ulina (Erik J. Albertsen), Marstal, Denmark
Eigenaar: I/S Ulina (Erik J. Albertsen), Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: OWNH

Date/Name Ship 1987-05-00 ULINA
Manager: Mogens E. Nielsson Jensen, Grenaa, Denmark
Eigenaar: Mogens E. Nielsson Jensen, Grenaa, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Grenaa / Denmark
Callsign: OWNH

Date/Name Ship 2002-08-21 ULINA
Manager: Bovin Søentreprise, Rødvig, Denmark
Eigenaar: Bovin Søentreprise, Rødvig, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Rødvig / Denmark
Callsign: OWNH

Date/Name Ship 2007-06-00 ULINA
Manager: Esmarine, Klaipeda (Memel), Lithuania
Eigenaar: Esmarine, Klaipeda (Memel), Lithuania
Shareholder:
Homeport / Flag: Klaipeda (Memel) / Lithuania
Callsign: LY2529
Additional info: Taken over at Ronne, Bornholm

Date/Name Ship 2010-02-00 TRAMERA-8
Manager: Tramera UAB, Klaipeda (Memel), Lithuania
Eigenaar: Tramera UAB, Klaipeda (Memel), Lithuania
Shareholder:
Homeport / Flag: Klaipeda (Memel) / Lithuania
Callsign: LY2529

Date/Name Ship 2015-10-00 SUNLAND
Manager: Tramera UAB, Klaipeda (Memel), Lithuania
Eigenaar: Tramera UAB, Klaipeda (Memel), Lithuania
Shareholder:
Homeport / Flag: Klaipeda (Memel) / Lithuania
Callsign: LY2529

Ship Events Data

1930-11-11: Hendrik Bakker heeft de bouwopdracht gegeven, doch tijdens de bouwfase overgedragen aan Jelko Sap op 11 november 1930.
1931-04-25: Ze wordt op 25-04-1931, liggende te Stadskanaal, ten verzoeke van Jelko Sap, schipper te Hoogezand, door Hendrik Christerus, scheepsmeter te Veendam, van brandmerk 1466 Z GRON 1931 verzien door inbeiteling op het achterschip bij de achtersteven in het vaste boeisel. Opm. Nieuw schip, niet eerder van brandmerken voozien.
1931-05-15: NvhN 15-05-1931: Delfzijl, 13 Mei. Op de Eems heeft met goed gevolg proefgestoomd het nieuwe motorschip „Geziena". Dit schip is gebouwd onder toezicht van de Scheepvaart-Inspectie op de werf van den heer H. v. d. Werf te Stadskanaal voor rekening van kapt. J. Sap te Hoogezand. Het schip heeft afmetingen van 30,10 x 5,38 x 2.02 M. en is groot bruto 379.80 M 3. en netto 252.57 M 3. De voortstuwing geschiedt door middel van een 75 p.k. I. M. O. P. motor. Het schip, dat beladen is met meel, met bestemming Kopenhagen, werd na de proefvaart zeer ten genoegen overgenomen,
Voorwaarts 18-05-1931: Scheepsbouw. Op de Eems heeft met goed gevolg proef gevaren het nieuwe motorschip GEZIENA gebouwd onder toezicht van de Scheepvaart-Inspectie op de werf van den heer H. v. d. Werf te Stadskanaal voor rekening van kapt. J. Sap te Hoogezand. Het schip, groot netto 253 kub. M. en bruto 380 kub. M. is voorzien van een 75 P.K. I.M.0.P. motor. Het is beladen met meel met bestemming Kopenhagen en werd met volle tevredenheid overgenomen.
1933-12-30: NvhN 02-01-1934: Delfzijl, 30 December. Het motorschip Geziena, kapt. Sap, op weg van Groningen naar Emden en het motorschip Dollard, kapt. Dekker, op weg van Appingedam naar Londen met een lading carton arriveerden hier heden met defecte schroef. Beide schepen zullen hier van een nieuwe schroef worden voorzien, alvorens de reis te vervolgen.
1934-08-08: Scheepvaart 10-08-1934: Geziena. — Londen, 8 Aug. De meer gemelde Ned. motorschoener Geziena heeft uitgebreide schade aan bakboordsboeg. Bovendien is de gezagvoerder door vallend glas gewond aan het hoofd en een vinger.
Scheepvaart 20-08-1934: Geziena. Rotterdam, 18 Aug. Het Ned. m.s. Geziena, dat op 8 Aug. j.1. in aanvaring is geweest, repareert te Rotterdam. Binnen twee a drie weken zal men met de herstellingen gereed zijn.
1935-07-16: Scheepvaart 16-07-1935: Scheepsberichten. Geziena. Delfzijl,14 Juli. Het m.s. Geziena, kapt. Sap, liep hier met motorschade binnen. Het schip is beladen met sojaschroot van Kopenhagen naar Gorinchem.
NvhN 16-07-1935: Delfzijl, 15 Juli. Het motorschip Geziena kapt. Sap, liep hier met defecte motor binnen. Het schip is beladen met sojaschroot op weg van Kopenhagen met bestemming Gorinchem en zal alhier de schade herstellen.
1938-10-12: Scheepvaart 13-10-1938: Geziena. Hansweert, 12 Oct. Het zeemotorschip Geziena, op weg van Duitschland naar Antwerpen, kreeg machineschade en is door de slb. August naar Antwerpen gesleept, alwaar het schip gerepareerd zal worden.
1942-10-00: In Duitse dienst voor de vaart op Denemarken en Noorwegen. In mei 1945 terug in Delfzijl voor herstel.
1949-01-23: Op 24 januari 1949 liep de melding binnen dat de TWEE GEBROEDERS van de heren Gebr. Huizinga onderweg van België met een lading stenen bij Samsö was vastgelopen. Met behulp van een bergingsboot van de firma Svitzer werd het schip weer vlotgebracht. (bron: boek Vereniging Oranje 1905-1965)
1950-03-01: NvhN 01-03-1950: De „Twee Gebroeders” verkocht. Het te Groningen thuishorend motorschip „Twee Gebroeders", eigenaars H. en R. Huizenga, is verkocht aan kapitein H. O. Fabricius te Marstal (Denemarken) welke het schip zelf in de vaart brengt onder de nieuwe naam A. Fabricius. Dit schip werd in 1931 gebouwd te Stadskanaal en is 155 ton groot. Het vaartuig is van een 90 p.k. I.M.O.P. dieselmotor voorzien.
1957-01-19: 19-01-1957 SM. A. FABRICIUS af Marstal, 134 B. R. T. Bygget 1931 af stål. På rejse fra Hamborg til Marstal med kul. Grundstødt d. 19. jan. i farvandet S. for Fyn.
Strandingsindberetning dat. 22. jan. Søforklaring i Marstal d. 23. jan.Om morgenen d. 19. jan. lettede A. F. i diset vejr fra en ankerplads ved den N.-lige indsejling til Mørkedyb og gik med langsom fart S.-over gennem renden. Da A. F. havde passeret midtfarvandskosten ved den S.-lige indsejling til Mørkedyb, blev det tæt tåge, og kort efter tog skibet grunden på Venegrundens V.-side. Den 22. jan. kom A. F. flot ved fremmed hjælp.
Anm. Ministeriet må antage, at grundstødningen skyldes tåge og strømsætning.
1960-07-08: 08-07-1960 SM. A. FABRICIUS af Marstal, 150 B.R.T. Bygget 1931 af stål. På rejse fra Hamburg til Odense med majs.Havareret d. 8. juli i Kielerkanalen. (232) Søforklaring i Odense d. 2. aug. Kl. ca. 0330, da A.F. befandt sig i Kielerkanalen, hørtes en unormal lyd fra skruen. Skruen kobledes fra, og skibet bugseredes til Rendsburg, hvor en undersøgelse viste, at skrueakslen var knækket og skruebladene beskadiget. Anm. Ministeriet må antage, at skibet på en tidligere rejse har tørnet en drivende genstand.
1963-03-23: 23-03-1963 SM. A. FABRICIUS af Marstal, 150 B.R.T. Bygget 1931 af stål. På rejse fra København til Malmö med sojaskrå. Havareret d. 23. marts i Sundet. (82)
Rapport fra statens skibstilsyn dat. 4. april. D. 23., medens A.F. var under bugsering gennem isen, skar skibet ud først til bb. Og derefter til stb., hvorved der opstod indtrykninger i skibets bov. Da skibet nåede frit vand konstateredes lækage i forskibet foran for kollisionsskottet. A.F. sejledes ind til Landskrona,hvor lasten oplossedes.
Anm. Årsagen til havariet fremgår af det ovenfor anførte.
1963-09-02: 02-09-1963 SM. ULINA af Marstal, 150 B.R.T. Bygget 1931 af stål. På rejse fra Holtenau til Karlshamn i ballast. Påsejlet fyrskib d. 2. sept. i Østersøen. Søforklaring i Marstal d. 10. sept. Om aftenen, da U. i roligt, klart vejr befandt sig 500—600 m SSV. for Kiel fyrskib med kurs mod dette, ville føreren koble selvstyreren fra for at ændre kursen Ø.-over. Herunder viste det sig, at selvstyreren ikke kunne kobles fri. En undersøgelse viste, at noget pudsetvivst var kommet i klemme mellem kæde og kædehjul til selvstyreren. Medens føreren forsøgte at frigøre selvstyremekanismen, tørnede U. kl. ca. 2215 med sin stævn mod fyrskibet, hvorved der opstod mindre skader på begge skibe over vandlinien. Under arbejdet med at frigøre styremekanismen, muligvis i påsejlingsøjeblikket, pådrog føreren sig en bule i tindingen og en flænge i hovedbunden. Anm. Ministeriet må antage, at påsejlingen skyldes, at selvstyreren ikke kunne kobles fri som følge af, at noget pudsetvist var kommet i klemme mellem kæde og kædehjul.
2011-06-00: In 06.2011 laat LR de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig zou zijn. Het schip in op 27.06.2011 te Klaipeda gezien als TRAMERA-8.
2018-05-22: Staat 09-2018 in Equasis als "Sunland", status In Service/Commission, last update 22/05/2018.

Afbeeldingen


Omschrijving: GEZIENA Tijdens de afbouw bij de werf
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: GEZIENA
Gemaakt door: Onbekend **

Omschrijving: TWEE GEBROEDERS
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: TWEE GEBROEDERS op de helling van de Weerter Scheepsbouw Mij. te Weert.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: A. FABRICIUS in 1950
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: A. FABRICIUS
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ULINA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ULINA on 19-07-2007 at Klaipeda.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: TRAMERA-8 on 27-06-2011 at Klaipeda.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: TRAMERA-8 on 27-06-2011 at Klaipeda.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SUNLAND on 17-10-2015 at Klaipeda.
Gemaakt door: Anfimov, Gena

Omschrijving: SUNLAND on 10-11-2015 at Klaipeda.
Gemaakt door: Anfimov, Gena