Inloggen
GERDINA - ID 2459

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1948
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5426053
Nat. Official Number: 2266 Z GRON 1947
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Doornbos', Tjamsweer, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 72
Launch Date: 1947-07-31
Delivery Date: 1948-03-13
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 120
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie no. 3374 Type 3VD6 (250x350)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 190.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 91.00 Net tonnage
Deadweight: 207.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 10500 Cubic Feet
Bale: 9600 Cubic Feet
 
Length 1: 36.12 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.95 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.25 Meters Breadth, extreme
Depth: 2.27 Meters Depth, moulded
Draught: 2.24 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1947-08-05 GERDINA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jetze Fortuin Sr., Zwartsluis, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PCLS

Date/Name Ship 1950-02-22 MARKAB
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Folkert Tuil, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFUT

Date/Name Ship 1955-03-31 START POINT
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kornelis Bootsman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHSQ

Date/Name Ship 1963-06-27 AKATERE
Manager: A.B. Donald Ltd., Suva, Fiji
Eigenaar: A.B. Donald Ltd., Suva, Fiji
Shareholder:
Homeport / Flag: Suva / Fiji
Callsign: 3DNN

Date/Name Ship 1970-00-00 AKATERE
Manager: Silk & Boyd Ltd., Suva, Fiji
Eigenaar: Silk & Boyd Ltd., Suva, Fiji
Shareholder:
Homeport / Flag: Suva / Fiji
Callsign: 3DNN

Date/Name Ship 1973-00-00 AKATERE
Manager: Hasan Raza, Suva, Fiji
Eigenaar: Hasan Raza, Suva, Fiji
Shareholder:
Homeport / Flag: Suva / Fiji
Callsign: 3DNN

Ship Events Data

1947-08-01: NvhN 01-08-1947: Tewaterlating „GERDINA”. Gistermiddag had onder zeer grote belangstelling bij de scheepswerf Doornbos te Tjamsweer de te waterlating plaats van het 220 ton metende kustvaartuig „Gerdina". Dit is het 2e schip in een serie van 6 welke, voor rekening van door de oorlog gedupeerde kapiteins, bij deze werf zijn besteld. Eigenaar is de heer Fortuin van Zwartsluis.
1947-08-07: Op 07-08-1947 als GERDINA, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Tjamsweer, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2266 Z GRON 1947 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot lichtkap motorkamer op verhoogd achterdek, 5.65 m. uit de hekplaat, 1.70 m. uit de lengteas, 1.38 m. boven het dek.
1950-02-28: NvhN 28-02-1950: De GERDINA verkocht. Het te Zwartsluis thuisbehorende motorschip „Gerdina", kapitein-eigenaar J. Fortuin Sr. is verkocht aan kapitein F. Tuil te Delfzijl, welke het schip zelf in de vaart brengt onder de nieuwe naam „Markab". Dit schip werd in 1948 gebouwd bij de scheepswerf Doornbos te Tjamsweer en is 195 ton groot; het vaartuig is van een 120 pk Industriemotor voorzien.
1950-03-18: NvhN 18-03-1950: MARKAB gestrand. De in Delfzijl thuisbehorende coaster Markab, kapitein Tuil, is met een lading kunstmest in de Isefjord (Denemarken) aan de grond gelopen. De Markab was op weg van Menstad naar Roskilde. Bijna de gehele lading wordt in een ander schip overgeladen. Het schip zit niet gevaarlijk en kreeg geen schade.
NvhN 21-03-1950: De MARKAB vlot. Het motorschip Markab, dat in de Isefjord aan de grond liep, heeft 160 ton lading in lichters gelost en kwam inmiddels te Roskilde aan, waar de resterende 40 ton kunstmest werd gelost.
1954-02-03: Het Binnenhof 03-02-1954: Nederlandse kustvaarder sinds week vermist. De Nederlandse kustvaarder „Markab” van de heer F. Tuil te Delfzijl is Donderdag 28 Januari Southend gepasseerd op weg naar Gravelines. Sindsdien is niets meer van het schip vernomen. De firma Wagenborg te Rotterdam, die het schip heeft bevracht, heeft gisteren — via Scheveningen- radio — schepen verzocht naar de „Markab” uit te kijken. De „Markab” heeft geen radio-telefonie aan boord.

De waarheid 04-02-1954: Vaartuig „Markab” terecht. Rotterdam, 3 Februari — Het Nederlandse kustvaartuig „Markab" van de heer Tuil te Delfzijl is vanmorgen in Boulogne aangekomen. Alles was wel aan boord. Zoals bekend passeerde het schip op 28 Januari jl. Southend Sindsdien had men niets meer van het schip vernomen.
1954-05-14: Leeuwarder courant 14-05-1954: Kustvaarder voer tegen Engwierumer brug op. De kustvaarder „Markab" uit Delfzijl is in Engwierum tegen de brug gevaren met het gevolg, dat de spil werd verzet en het verkeer over de brug enige tijd werd gestremd. Laat in de avond slaagde men er in om de brug weer dicht te krijgen. Het ongeval is mede te wijten aan het feit, dat het remmingswerk bij de brug reeds geruime tijd gedeeltelijk is verwijderd, waardoor het motorschip de brug gemakkelijk kon rammen.
1960-04-09: NvhN 09-04-1960: Delfzijlster kustvaarder met averij in Noorwegen. De Nederlandse kustvaarder Start Point (190 ton) uit Delfzijl is donderdagavond, zwaar beschadigd door ruw weer op de Noordzee, de Noorse haven Haugesund binnengelopen. De vier opvarenden, onder wie schipper-eigenaar K. Bootsman en een baby van elf maanden maken het goed. De Noorse loods noemde het „een wonder" dat het schip behouden is gebleven. De Start Point had een lading dakpannen.
1963-06-08: NvhN 08-06-1963: Start Point verkocht naar Cook Islands. Het te Delfzijl thuisbehorende motorkustvaartuig Start Point is door de heer K. Bootsman te Delfzijl verkocht aan de rederij A. B. Donald Limited te Rarotonga (Cook Islands) in de Grote Oceaan. Het schip zal onder Britse vlag in de vaart worden gebracht met als thuishaven Suva. De Start Point behoort tot het gladdek type en werd in 1948 gebouwd bij de Scheepswerf Doornbos te Tjamsweer. Het schip heeft een draagvermogen van 207 ton en is voorzien van een 120 pk Industrie dieselmotor. Eerder heeft deze kustvaarder gevaren onder de namen Markab en Gerdina. (Opm .: Na deze verkoop bij Scheepswerf Jonker & Stans te Hendrik Ido Ambacht omgebouwd tot vrachtschip met passagiersaccomodatie.)
1999-00-00: Lloyd 's 1999 twijfelt aan het nog bestaan van het schip en laat daarom de registratie vervallen.

Afbeeldingen


Omschrijving: MARKAB
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: MARKAB
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: START POINT
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: AKATERE in 06.1963
Gemaakt door: Builders photographer