Inloggen
GERDINA - ID 2458

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1935
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 590 Z ZWOLLE 1935
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 816
Launch Date: 1935-10-23
Delivery Date: 1935-11-21
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 253.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 115.00 Net tonnage
Deadweight: 310.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 10500 Cubic Feet
Bale: 9600 Cubic Feet
 
Length 1: 36.12 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.95 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.25 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.27 Meters Depth, moulded
Draught: 2.24 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1935-11-15 GERDINA
Manager: Jetze Fortuin Sr., Stavoren, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Jetze Fortuin Sr., Stavoren, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Stavoren / Netherlands
Callsign: PEIA

Ship Events Data

1935-10-23: De Telegraaf 24-10-1935: Te water gelaten schepen: - Waterhuizen (Gron), 23 Oct. — Van de werf van de firma Gebr. Van Diepen, alhier is voor rekening van kapitein J. Fortuin te Stavoren met goed gevolg te water gelaten het motorschip "GERDINA", metende 37.50 X 6.65 X 2.71 M. Het schip is gebouwd volgens klasse Bureau-Veritas en wordt voorzien van een Deutz-motor. Verder is in aanbouw voor kapitein E. Eerkes te Groningen een motorvrachtschip met de afmetingen 37.no X 6.73 X 2.S0 M . terwijl in opdracht is genomen een motorvrachtschip voor rekening van kapitein J. van Dijk te Groningen.
1935-11-21: NvhN 22-11-1935: Proefvaart m.s. „GERDINA”. Gisteren vond op de Eems te Delfzijl de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip „Gerdina". Dit schip is gebouwd op de werf van de Gebr. van Diepen te Waterhuizen voor rekening van kapt. J. Fortuin te Stavoren, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, voor de groote kustvaart. Het schip heeft afmetingen van 37.50 X 6.65 x 270 M. met een D.W. van 260 ton. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een direct omkeerbare compressorlooze Deutz Diesel motor opgesteld. Deze motor is in zes cylinder uitvoering met een vermogen van 300 P.K. Behalve deze hoofdmotor bevindt zich hier verder nog een 8 P.K. compressorlooze Deutz Diesel motor als hulpmotor. De hulpmotor drijft de ballastpomp, de lenspomp en een twee-trappige hulpcompressor aan De geheele verlichting van het schip geschiedt electrisch. De dynamo van het fabrikaat Heemaf is in de motorkamer zoo geplaatst, dat deze zoowel door de hoofdmotor als door de hulpmotor kan worden aangedreven. Wanneer beide motoren stilstaan zorgt een accumulator van het nieuwe grootoppervlakplaat-type, die aan dek in een waterdichte kast staat opgesteld, voor de verlichting. Deze accumulator wordt geheel automatisch geladen. De electrische installatie werd uitgevoerd door het Technisch Bureau Herman G. Eekels te Hoogezand. Op het middendek is een motordeklier geplaatst, die van een 14 P.K. motor is voorzien. Het schip is voorzien van een stalen mast en stalen laadboomen, waarmede veilig een last van 2 ton kan worden geheschen. Voor het heffen der ankers is een 8 P.K. compressorlooze Deutz Diesel motor opgesteld Het schip is van 't kruiserhek type en het behaalde een snelheid van 11 mijl. Het voldeed ruim aan alle eisenen en werd dan ook na de proefvaart met volle tevredenheid door den kapitein overgenomen.
1936-04-08: NvhN 08-04-1936: Delfzijl, 7 April. Het motorschip Gerdina, kapt.Fortuin, liep hier heden, op weg van West- Terschelling met bestemming Skive, beladen met briketten, met defecte schroef binnen. Het schip zal buiten de haven op het droge worden gezet om door de fa. Smid en Dinges van een andere schroef te worden voorzien.
1936-10-17: NvhN 17-10-1936: Delfzijl. 16 Okt. Tengevolge van het stormachtige weer liggen verschillende schepen in de bocht van Watum geankerd, terwijl het motorschip Gerdina, kapt. Fortuin, op weg van Weissenthurm naar Koningsbergen, beladen met steenen, alhier op de reede ankerde.
1937-03-15: De Maasbode 15-03-1937: m.s. Gerdina. Uit Kopenhagen wordt gemeld, dat de Nederl. motortjalk (lees motorschip) Gerdina in aanvaring is geweest met de douaneboot Falken doch onbeschadigd de reis heeft voortgezet. De douaneboot werd boven de waterlijn beschadigd.
1937-04-06: NvhN 06-04-1937; Delfzijl, 5 April. Het motorschip Gerdina, kapt. Fortuin, liep hier heden als bijlegger binnen. Het schip is beladen met steenen op weg van Koblenz met bestemming Koningsbergen.

NvhN 07-07-1937: Delfzijl, 6 April. Het motorschip Gerdina, kapt. Fortuin, dat alhier op weg van Koblenz met bestemming Koningsbergen, beladen met steenen, als bijlegger binnenliep, zette heden de reis weer voort.
1942-10-30: Final Fate:
Op 29.09.1942, tijdens de reis van Delfzijl naar Gevle met een lading chloorcalcium, in de namiddag ten anker gegaan t.h.v. Borkum. De volgende dag zette de Duitse Kriegsmarine 2 matrozen als geleide aan boord en men zette koers naar de Elbe. De 2e motordrijver en een der Duitse matrozen bleven aan dek, de zes overige bemanningsleden bevonden zich op de brug. Na door het Huibertgat te zijn gevaren, werd het schip door een explosie in tweeën gescheurd. Het voorschip stak ongeveer 2 ½ meter boven water, het achterschip dreef circa vijftig meter verder vrijwel onder water. Stuurman W. Fortuin, die samen met de motordrijver de ramp overleefde, werd in de stuurhut mee onder water gezogen, maar wist zich uit deze cabine te werken en op een stuk drijfhout te klauteren. Inmiddels was een andere Nederlands schip, de “HARSYL”, naderbij gekomen. Beide overlevenden werden opgepikt , de overige werden nooit meer gezien waaronder kapitein H. Fortuin. (H. en W. Fortuin waren zonen van de eigenaar Jetze Fortuin.)

Afbeeldingen


Omschrijving: GERDINA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: GERDINA op de werf van van Goor & Spiekman te Zwartsluis in 1936, met de Holland, Arend en Ida Westers.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Werf