Inloggen
GEMS - ID 2432

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1940
Nat. Official Number: 1992 Z GRON 1941
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Barkmeyer N.V., Vierverlaten, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 135
Launch Date: 1940-04-26
Delivery Date: 1940-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 120
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Type (250x350)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 200.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 117.00 Net tonnage
Deadweight: 225.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 37.70 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.75 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.50 Meters Breadth, extreme
Depth: 2.75 Meters Depth, moulded
Draught: 2.3 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1940-00-00 GEMS
Manager: Geert van der Veen KGzn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Geert van der Veen KGzn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PEHN
Additional info: Fl. 44.400

Ship Events Data

1939-00-00: In 1939 begonnen met de bouw van het schip op de werf van Gebr. Barkmeijer te Vierverlaten , prijs ƒ 44.000,-
1940-00-00: De helft wordt verkocht aan Johannes Rikstinus Salomons.
1940-04-27: NPGC 27-04-1940: Kustvaarder verlaat Hoogkerker werf. Gistermiddag is op de werf van Gebr. Barkmeijer te Vierverlaten met goed gevolg te water gelaten het motorkustschip „GEMS", voor rekening van den heer G. v. d. Veen te Gasselternijveen. De voornaamste afmetingen van het schip zijn lengte over alles 37.70 M., lengte tusschen L.L. 33.75 M., breedte 6.50 M., holte 2.45 M., Het schip wordt uitgerust met een 4 tact Industrie Dieselmotor.
1941-01-10: Op 10-01-1941 bij het Kadaster teboekgesteld als GEMS, zijnde een motorvrachtschip, hebbende 1 dek, 1 mast, 1 schoorsteen, voor volkslogies en voorpiektank, verder 1 laadruim, 1 machinekamer w/i een 120 P.K. 3 cyl. 4 tact, Industrie Dieselmotor, achterpiektank met verhoogd achterdek w/i verblijven met stuurhuis o/h dek. Eigendom van Geert van der Veen KGzn, scheepskapitein te Gasselternijveen en Johannes Rikstienus Salomons, scheepskapitein te Stadskanaal, ieder voor 1/2 deel.
1941-01-13: Op 13-01-1941 als GEMS, zijnde een motorvrachtschip, metende 566.55 m3 bruto inhoud, volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 6263 d.d. 13-12-1940, liggende te Vierverlaten, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1992 Z GRON 1941 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 5.75 m. uit hekplaat, 0.55 m. uit lengteas en 1.50 m. boven het dek.
1945-09-00: Final Fate:
In 05.1940, tijdens de afbouw, al door de Duitsers gevorderd. Het voer na de proefvaart op 14.06.1940 met een Duitse bemanning naar Bremen. Het deed dienst op de dienst Bremen-Noorwegen v.v. Ook gevaren als bevoorradingsschip van de “Prins Eugen”, “Hipper” en de “Bismarck”. Na 1944 bevoorradingsschip vanuit Bremen en Wilhelmshaven naar de eilanden Helgoland, Wangeroog, Spiekeroog en Langeoog. Na de oorlog in tweeën gebroken en onherstelbaar teruggevonden in Wilhelmshafen. In 09.1945 gelicht en gesloopt. Geert v.d. Veen heeft er dus nooit mee gevaren. Na de oorlog moest hij een ellenlange procedure voeren om iets van zijn geïnvesteerd geld terug te krijgen. Hij hing zijn kapiteinspet aan de wilgen en ging aan de wal werken.


Afbeeldingen


Omschrijving: De GEMS tijdens de afbouw in 1940 bij Scheepswerf Barkmeijer
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: GEMS
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: GEMS
Gemaakt door: Unknown