Inloggen
GEESTSTAR - ID 2412

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1960
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5127140
Nat. Official Number: 1717 Z 'S HAGE 1960
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo, refrigerated
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 332
Launch Date: 1960-01-26
Delivery Date: 1960-06-24
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Turbine
Power: 4000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Vrije zuiger gasgenerator-gasexpansieturbine-installatie bestaande uit 4 Werkspoor Sep-Seme-Sigma gasgeneratoren, Type GS 34, een Werkspoor BBC gasexpansieturbine van 4000 PK bij 5000 rpm., nr. 297.
Speed in knots: 17
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1927.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1001.00 Net tonnage
Deadweight: 1998.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 308.70 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 44.40 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 15.80 Feet (British) ***Unknown***
Configuration Changes

Datum 00-00-1964
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe dieselvoortstuwingsinstallatie. 20-cylinder 2-tact Smit-Bolnes, type V20 nr. 7090 (Motorenfabriek Smit & Bolnes N.V., Zierikzee). RPK 3400, 291 rpm, 17 mijl.

Ship History Data

Date/Name Ship 1960-06-10 GEESTSTAR
Manager: N.V. Waling van Geest & Zonen, 's Gravenzande, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Waling van Geest & Zonen, 's Gravenzande, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: 's Gravenzande / Netherlands
Callsign: PEGX

Date/Name Ship 1971-05-28 BANANA REEFER
Manager: Yale Shipping Inc., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Yale Shipping Inc., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3EGH

Date/Name Ship 1981-00-00 BANANA REEFER
Manager: Federal Transport Co. Inc., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Del-Monte Banana Co., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3EGH

Ship Events Data

1960-01-20: Het Binnenhof 20-01-1960: Geeststar’’ wordt dinsdag te water gelaten Opnieuw is er een schip van Waling van Geest & Zonen N.V. te ’s-Gravenande gereedgekomen voor de tewaterating. Het schip de m.s. Geeststar was in aanbouw op de werf van N.V. Scheepsbouwwerf van De Groot & Van Vliet te Slikkeveer.
1960-01-27: Algemeen Dagblad 27-01-1960: Geeststar: Schip met snufjes. Van een onzer verslaggever. Slikkeveer. — Het motorschip Geeststar, dat gistermiddag bij de Slikkerveerse scheepsbouwwerf v.h. De Groot en Van Vliet te water werd gelaten, geniet in scheepsbouwkringen grote belangstelling. Niet alleen, omdat het voor Waling van Geest en Zonen te 's-Gravenzande een koelschip wordt, speciaal voor het vervoer van bananen, maar vooral wegens de voortstuwingsinstallatie. Het is de eerste maal. dat in een Nederlands schip een vrije zuiger gasgenerator-gastunbine van Werkspoor wordt gebouwd. Op 1 juli hoopt de werf het schip op te leveren en dan zullen ongetwijfeld zeer velen nieuwsgierig zijn naar de resultaten. Met deze installatie, die een maximum vermogen heeft van 3630 apk. zal de Geeststar met een snelheid van zestien mijl kunnen varen. Het nagenoeg honderd meter lange schip, dat een draagvermogen van ongeveer 3500 ton heeft, wordt van een verstelbare schroef voorzien. Pontonluiken: Voor het snel laden en lossen zijn ook diverse voorzieningen getroffen. De vier ruimen worden gesloten met stalen pontonluiken. Deze zijn zo geconstrueerd. dat bananenelevators in de ruimen geplaatst kunnen worden zonder dat de luiken volledig weggenomen behoeven te worden. Verder zijn in beide zijden van het schip vier huiddeuren, waarin bananentransporteur geplaatst kan worden. De firma Waling van Geest heeft zich in 1947 in de scheepvaart begeven. Zij charterde toen schepen voor het vervoer van groenten en fruit van Maassluis naar Londen en Boston aan de Washbay. Ook ging zij schepen huren voor het transport van bananen uit Brits West-Indië naar Engeland. Meer schepen: In 1954 werd het eerste eigen schip gebouwd: de Geeststroom van 400 ton. In 1956 en 1958 volgden de Geestdijk en de Geestdam als kustvaarders van; dezelfde grootte. Zij verzorgen de de groenten- en fruitvaart naar Engeland. Te Slikkerveer en Makkum worden nu, twee 3500-tonners afgebouwd. Het is de bedoeling, dat later nog meer, schepen van dit type worden besteld. De contracten voor de zes gebuurde bananenschepen zullen dan op den duur niet meer worden verlengd.

De Geestland en Geeststar zijn speciaal ontworpen voor bananenvervoer vanuit de Engelse Caraïbische eilanden naar Engeland.
1960-06-16: Op 16-06-1960 als "GEESTSTAR", zijnde een stalen motorvrachtschip met beperkte passagiersaccomodatie, metende 5458.12 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 11799 d.d. 31-05-1960, liggende te Slikkerveer, door H. ter Haar, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 1717 Z 'S HAGE 1960 voorzien door het inbeitelen op het achterschip in de achterwand van het dekhuis op het shelterdek, 6.75 m. uit hekplaat, 0 m. uit de lengteas en 1.15 m. uit dek.
1960-07-07: Het Vrije Volk 07-07-1960: Van een onzer verslaggevers) Aan de Parkkade in Rotterdam is gistermiddag (woensdag) het 1927 ton metende koelschip „Geeststar" door de Slikkerveerse N.V. Scheepswerf v/h De Groot en Van Vliet opgeleverd aan de rederij Waling van Geest en Zn. N.V. in 's-Gravenzande. Namens de werf bracht de heer A. van Vliet dank aan allen die aan de bouw van het schip, waarvoor de kiel een jaar geleden werd gelegd, hebben meegeholpen. Vervolgens droeg hij het schip aan de heer M. J. van Geest over. Deze op zijn beurt bracht de heer Van Vliet dank voor de uitstekende samenwerking van werf en rederij. Een schoonzuster van de reder, mevr. G. van Geest-de-Hoog verwisselde "de-vlag van de werf voor die van de rederij, waarna de „Geeststar" aan de 52-jarige kapitein F. Lundquest en de bemanning werd overgedragen. In de ruimen van het schip zullen in hoofdzaak vlees (van Engeland naar de West-Indische eilanden) en fruit onder een temperatuur van —20' graden worden vervoerd.
1960-07-21: Het Binnenhof 21-07-1960: “Geeststar” proefschip voor draadloze telex. Het bananenkoelschip „Geeststar” van de rederij Waling van Geest en Zonen te ’s-Gravenzande fungeert momenteel als „mobiel punt” in de proeven met een draadloze telexverbinding, die de P.T.T. , neemt. Het hip bevindt zich in de buurt van de Bahamaeilanden. De andere kant van de verbinding bevindt zich in IJmuiden, namelijk op het kuststation van radio-Scheveningen, zodat de volle breedte van de Atlantische Oceaan bij deze experimentele verbinding wordt overbrugd. Al enkele malen is men erin geslaagd een goede telexverbinding tot stand te brengen, hetgeen een stapje vooruit mag worden genoemd in het draadloze telexverkeer, dat tot heden alleen kan worden onderhouden in het zogenaamde „fixeverkeer”, waarbij beide punten niet mobiel zijn. De proeven ontlenen hun belang aan de omstandigheden, dat het telexverkeer vele voordelen biedt boven een radioverbinding. Zij zullen nog wel enige tijd in beslag nemen. De „Geeststar” is een nieuw schip, dat nog niet zo lang geleden in de vaart is gebracht. Toen is ook de telexapparatuur, nodig voor proeven, aan boord gebracht.
1960-08-24: Volkskrant 24-08-1960: Op het ogenblik worden uitgebreide proeven genomen met een radio-telex-installatie — de „TOR" — aan boord van het 1990 ton metende Nederlandse bananenkoelschip „Geeststar" van de maatschappij Waling van Geest en Zn. Deze installatie (TOR is een afkorting van All Transistor Installatie) is een verbeterde versie van die, waarmee ongeveer een jaar geleden een proef voor één reis werd gemaakt met de Nederlandse tankboot „Tamara". PTT is er tevreden over. Aanvankelijk werden de proefgesprekken gevoerd tussen het schip en Scheveningen Radio. Men is nu echter zover gevorderd, dat men van het schip af telex-abonnees in het land bereikt. Zo had gisteren het ANP een telex-gesprek met de „Geeststar", die zich op dat moment in de omgeving van Trinidad bevond.
1968-04-02: Het Vrije Volk 02-04-19685: Vrouw en drie mannen van schip gehaald. San Juan (AP) Het Nederlands vrachtschip Geeststar heeft drie bemanningsleden en een vrouw van de Zweedse schoener Lennerat gehaald die 1280 km ten zuidoosten van San Juan stuurloos ronddobbert. De Geeststar is op weg naar Barbados. De Amerikaanse kustwachtkotter Sage Brush is uit St. Crolx, Virginia Eilanden, op weg naar de schoener.

NvhN 02-04-1968: Nederlands vrachtschip redt schipbreukelingen. Het Nederlandse vracht-koel-schip Geeststar van 4000 ton d.w. heeft een zwangere vrouw en drie andere opvarenden van 't 144 ton metende Zweedse zeilschip Lennart aan boord genomen. Het Zweedse schip drijft 750 mijl ten Z.O. van San Juan (Porto Rico) hulpeloos rond. Er zijn zes mensen aan boord gebleven.
1984-06-00: Final Fate:
Op 03-06-1984 gearriveerd voor de sloop te Pusan, Zuid-Korea. Gesloopt door Lyu Han Co., Pusan, de sloop begon op 30-06-1984.

Afbeeldingen


Omschrijving: GEESTSTAR
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: GEESTSTAR
Gemaakt door: Clarkson, John

Omschrijving: GEESTSTAR
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: GEESTSTAR
Gemaakt door: Unknown