Inloggen
GEESTSLUIS - ID 2411

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1962
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5127138
Nat. Official Number: 1760 Z 'S HAGE 1962
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: A. Vuyk & Zonen, Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 759
Launch Date: 1962-02-27
Delivery Date: 1962-04-27
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes nr. 2037 Type 8L (190x350)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 360.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 166.00 Net tonnage
Deadweight: 400.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 22638 Cubic Feet
 
Length 1: 49.96 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.09 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.48 Meters Breadth, extreme
Depth: 2.49 Meters Depth, moulded
Draught: 2.82 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-03-1966
Type: Rebuilt
Omschrijving: Verbouwd bij Scheepswerf A. Vuijck & Zn. Cappelle a/d IJssel tot containerschip voor het vervoer van speciale containers met groente: Brt 487 - Nrt 293 - Dwat 450. Loa 54,68 Ll 49,64.

Ship History Data

Date/Name Ship 1962-04-24 GEESTSLUIS
Manager: N.V. Waling van Geest & Zonen, 's Gravenzande, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Waling van Geest & Zonen, 's Gravenzande, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: 's Gravenzande / Netherlands
Callsign: PEHA
Additional info: Op 27-10-1972 Waling van Geest & Zonen B.V.

Date/Name Ship 1972-12-28 DOUWE S
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Steenstra, Kampen, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDSD

Date/Name Ship 1977-07-04 BAHAMA ADVENTURE
Manager: D. & W. Moss, Nassau, Bahamas
Eigenaar: D. & W. Moss, Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6GO

Date/Name Ship 1979-00-00 BAHAMA ADVENTURE
Manager: Bahama Adventurer Shipping, Nassau, Bahamas
Eigenaar: Bahama Adventurer Shipping, Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6GO

Date/Name Ship 1991-01-00 DAVYTON
Manager: Naviera Davyton S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Naviera Davyton S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQHY9

Date/Name Ship 1992-08-00 SHORELINE TRADER
Manager: Shoreline Shipping Co. Ltd. Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Eigenaar: Shoreline Shipping Co. Ltd. Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / St. Vincent (and Grenadines)

Date/Name Ship 1993-00-00 MAGGY I
Manager: Shoreline Shipping Co. Ltd. Kingstown, Belize City, Belize (British Honduras)
Eigenaar: Shoreline Shipping Co. Ltd. Kingstown, Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)

Date/Name Ship 1993-00-00 VALERIE I
Manager: Shoreline Shipping Co. Ltd. Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Eigenaar: Shoreline Shipping Co. Ltd. Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)

Date/Name Ship 1993-09-00 VALERIE I
Manager: M & M Shipping Co S.A., Belize City, Belize (British Honduras)
Eigenaar: M & M Shipping Co S.A., Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)

Ship Events Data

1962-02-28: Het Vrije Volk 28-02-1962: Tewaterlating Geestsluis. Op de werf van Vuyk en Zonen in Capelle aan den IJssel is gisteren de 400 ton dw metende kustvaarder Geestsluis — een zusterschip van 'de verleden jaar in de vaart gebrachte Geestdiep — te water gelaten. Het schip is bestemd voor de vloot van de rederij Waling van Geest en Zn. NV. te 's-Gravenzande. De oplevering geschiedt eind april. De Geestsluis is 45 meter lang, 7,45 meter breed en heeft een diepgang van drie meter. De voortstuwing geschiedt door een 400 pk Bolnesmotor.
1962-04-26: Op 26-04-1962 als "GEESTSLUIS", zijnde een stalen motorvrachtschip, metende 1019.67 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 12495 d.d. 13-04-1962, liggende te Capelle a/d IJssel, door H. ter Haar, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 1760 Z 'S HAGE 1962 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in de achterwand van het dekhuis op het kampanjedek, 5.60 m. uit hekplaat, 1.30 m. uit de lengteas en 1.30 m. uit dek.
1966-03-18: De tijd 18-03-1966: Van Maassluis Dagelijkse containerdienst naar Ipswich. Maassluis, 18 maart — Maassluis krijgt een dagelijkse containerdienst op Ipswich aan de Oostkust van Engeland. De rederij Waling tan Geest en Zn. uit 's-Gravelande laat hiertoe twee van haar kustvaarders, de „Geesluis” en de „Geestdiep" ingrijpend verbouwen. Beide schepen zullen ongeveer vier en een halve meter worden verlengd en de ruimen zullen geschikt worden gemaakt om veertig containers per schip te kunnen vervoeren. De bodems van de stalen containers zijn zodanig geconstrueerd, dat de bovenste laag niet kan gaan glijden. Het laden en lossen van de containers zal in Maassluis geschieden met een mobiele, op rupswielen geplaatste kraan. De „Geestdiep" is als eerste van de twee schepen door de werf opgeleverd. Het schip ligt nu in Maassluis en men is bezig proeven te nemen met het laden van de containers. De containers zullen om te beginnen worden gebruikt voor het vervoer van sla en tomaten. Op de veilingen in het Westland worden kistjes en dozen met deze produkten in de containers gepakt. Het containerveroer is bij uitstek geschikt om beschadigingen aan groente en fruit te voorkomen. Het vervoer over de weg uit het Westland naar Maassluis geschiedt met een combinatie vrachtwagen-aanhanger. Hierbij kunnen vier containers, die 2.50 meter lang en 2.50 meter breed zijn, per combinatie worden vervoerd.
1966-03-21: Trouw 21-03-1966: Vervoer van tomaten Westland per container. Dienst Ipswich- Maassluis. Maassluis — Maassluis krijgt een dagelijkse containerdienst op Ipswich aan de Oostkust van Engeland. De rederij Waling van Geest en Zn., 's-Gravezande, laat hiertoe twee van haar kustvaarders, de „Geestsluis" en de „Geestdiep" ingrijpend verbouwen. Beide schepen zullen ongeveer vier en een halve meter worden verlengd en de ruimen zullen geschikt worden gemaakt om in twee lagen tweemaal twintig containers per schip te kunnen vervoeren. Het dek met de twee luikhoofden en de laadbomen wordt vervangen door een hoger gelegen dek, zonder laadbomen. De bodems van de stalen containers zijn zodanig gecontrueerd, dat de bovenste laag niet kan gaan glijden. Het laden en lossen zal ln Maassluis geschieden met een mobiele, op rupswielen geplaatste kraan. De „Geestdiep" is als eerste van de twee schepen door de werf opgeleverd en ligt nu in Maassluis, waar men bezig is proeven te nemen met het laden van de containers, die om te beginnen worden gebruikt voor het vervoer van sla en tomaten. Op de veilingen in het Westland worden kistjes en dozen met deze produkten in de containers gepakt. Het containervervoer is bü uitstek geschikt om beschadigingen aan groente en fruit te voorkomen. Het vervoer van de containers over de weg uit het Westland naar Maassluis geschiedt met een combinatie vrachtwagen-aanhanger. Hierbij kunnen vier containers, die 2,50 meter lang en 2,50 meter breed zijn, per combinatie worden vervoerd.
1973-02-17: NvhN 17-02-1973: Geest-schepen verkocht. (Van een onzer correspondenten) De rederij Waling van Geest en Zonen in 's Gravenzande heeft haar motorkustvaartuigen Geestsluis en Geestdiep verkocht. De Geestsluis werd eigendom van de heer H. Bruins te Kampen, die het schip onder de nieuwe naam Douwe-S in de vaart heeft gebracht met als thuishaven Kampen. De Geestdiep ging over in handen van de heer H. Boeree te Delfzijl, die het schip heeft herdoopt in Mercator met als thuishaven Delfzijl. Beide schepen hebben een draagvermogen van 487 ton bij 450 brt en behoren tot het gladdektype. Ze werden in 1962 resp. 1961 gebouwd bij de Scheepswerf A. Vuyk en Zonen te Capelle a.d. IJssel. De verkoop van deze schepen kwam tot stand door bemiddeling van Wagenborg Scheepvaart te Delfzijl.
1990-00-00: Gearresteerd op verdenking van drugssmokkel en openbaar verkocht.
2002-00-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: GEESTSLUIS
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: GEESTLUIS na de verbouw en verlenging in 03.1966 in het Tomas Smit-gat Terschelling.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: GEESTSLUIS
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: DOUWE S in het Tomas Smit-gat Terschelling.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)