Inloggen
GEESTDIEP - ID 2406

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1814-05-13 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1961
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5127085
Nat. Official Number: 1741 Z 'S HAGE 1961
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 tons each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: A. Vuyk & Zonen, Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 751
Launch Date: 1961-03-16
Delivery Date: 1961-04-26
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes no. 1951 Type 8DNL150/600 (190x350) 430 rpm.
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 360.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 166.00 Net tonnage
Deadweight: 420.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 49.96 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.88 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.48 Meters Breadth, moulded
Configuration Changes

Datum 1966-03-00
Type: Rebuilt
Omschrijving: Verlengd bij Scheepswerf A. Vuyk & Zonen, Capelle a/d IJssel met 5 meter containerdek en verbouwd tot containerschip voor het vervoer van speciale containers met groente: Brt 487 Nrt 293 Dwat 450. Loa 54,69 Ll 49,61 B 7,47 H 3,00 Dg 2,86. - Het onderhield de dienst Maassluis - Ipswich v.v.

Ship History Data

Date/Name Ship 1961-04-25 GEESTDIEP
Manager: N.V. Waling van Geest & Zonen, 's Gravenzande, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Waling van Geest & Zonen, 's Gravenzande, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: 's Gravenzande / Netherlands
Callsign: PEGV

Date/Name Ship 1972-12-28 GEESTDIEP
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hinderikus Boeree & Anna Kwak, Meedhuizen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Date/Name Ship 1973-01-22 MERCATOR
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hinderikus Boeree & Anna Kwak, Meedhuizen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFYD

Date/Name Ship 1981-11-16 LIBRO
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: van Heck B.V. (J. van Heck), Noordwolde, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFOQ

Date/Name Ship 1989-01-20 LIBRO
Manager: v. Heck B.V., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Eigenaar: v. Heck B.V., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8BF5

Date/Name Ship 1994-10-15 LIBRO
Manager: v. Heck B.V., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Eigenaar: v. Heck B.V., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras

Ship Events Data

1961-04-28: Op 28-04-1961 als GEESTDIEP, zijnde een stalen motorvrachtschip, metende 1019.67 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 12139 d.d. 17-04-1961, liggende te Capelle a/d IJssel, door J.G.D Wigman, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1741 Z 'S HAGE 1961 op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis, 5.55 m. uit hekplaat, 1.15 m. uit lengteas en 1.52 m. uit dek.
1964-08-05: Friese koerier 05-08-1964: Export van slachtvee uit Engeland is hervat. Harlingen — De export van slachtvee vanuit Engeland naar Nederland is weer hervat. De kustvaarder Geestdiep arriveerde in de Harlinger haven met 79 koeien en ossen, die voor de slacht naar diverse plaatsen in de noordelijke provincies werden doorgezonden. Een deel van het in Harlingen aangevoerde vee gaat soms ook door naar de worstfabriek in Duitsland en onderdelen van de slacht worden meermalen verder geëxporteerd naar Italië, Frankrijk enz.
1965-01-02: Friese koerier 02-01-1965: Duizendste schip on te kleine haven. Maassluis. (ANP) Donderdag heeft de haven van Maassluis voor het eerst in de geschiedenis het duizenste schip binnen een jaar ontvangen. Het was de Nederlandse kustvaarder “Geestdiep” van de rederij Waling van Geest en Zn. uit 's-Gravendeel. De burgemeester zei op de receptie om dit feit te vieren, dat de haven van Maassluis te klein is. Men is al 50 jaar bezig officielle toestemming te verkrijgen voor de aanleg van een grotere haven. De gezagvoerder van de “Geestdiep” ontving als aandenken van de gemeente Maassluis een sigarettenkoker met inscriptie. De bemanningsleden kregen een gedenkboek over Maassluis.De rederij ontving een ets van Maassluis.
1966-03-18: De tijd 18-03-1966: Van Maassluis Dagelijkse containerdienst naar Ipswich. Maassluis, 18 maart — Maassluis krijgt een dagelijkse containerdienst op Ipswich aan de Oostkust van Engeland. De rederij Waling tan Geest en Zn. uit 's-Gravelande laat hiertoe twee van haar kustvaarders, de „Geesluis” en de „Geestdiep" ingrijpend verbouwen. Beide schepen zullen ongeveer vier en een halve meter worden verlengd en de ruimen zullen geschikt worden gemaakt om veertig containers per schip te kunnen vervoeren. De bodems van de stalen containers zijn zodanig geconstrueerd, dat de bovenste laag niet kan gaan glijden. Het laden en lossen van de containers zal in Maassluis geschieden met een mobiele, op rupswielen geplaatste kraan. De „Geestdiep" is als eerste van de twee schepen door de werf opgeleverd. Het schip ligt nu in Maassluis en men is bezig proeven te nemen met het laden van de containers. De containers zullen om te beginnen worden gebruikt voor het vervoer van sla en tomaten. Op de veilingen in het Westland worden kistjes en dozen met deze produkten in de containers gepakt. Het containerveroer is bij uitstek geschikt om beschadigingen aan groente en fruit te voorkomen. Het vervoer over de weg uit het Westland naar Maassluis geschiedt met een combinatie vrachtwagen-aanhanger. Hierbij kunnen vier containers, die 2.50 meter lang en 2.50 meter breed zijn, per combinatie worden vervoerd.
1972-05-26: Op 26-05-1972 wordt de registratie als Nederlands schip doorgehaald. (Uitgevlagd naar Panama.)
1973-01-16: Op 16-01-1973 als GEESTDIEP, zijnde een stalen motorvrachtschip, metende 1379.89 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 13846 d.d. 16-03-1966, liggende te Vlaardingen, door J. Kappelhof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 2036 Z RIJSW 1972 op het achterschip aan S.B zijde in achterwand dekhuis, 5.55 m. uit hekplaat, 1,40 m. uit lengteas en 1.45 uit dek. (Opm.: De door de bewaarder vermelde oude merken zijnde 1741 Z 'S HAGE 1961 zijn vernietigd.)
1973-02-17: NvhN 17-02-1973: Geest-schepen verkocht. (Van een onzer correspondenten) De rederij Waling van Geest en Zonen in 's Gravenzande heeft haar motorkustvaartuigen Geestsluis en Geestdiep verkocht. De Geestsluis werd eigendom van de heer H. Bruins te Kampen, die het schip onder de nieuwe naam Douwe-S in de vaart heeft gebracht met als thuishaven Kampen. De Geestdiep ging over in handen van de heer H. Boeree te Delfzijl, die het schip heeft herdoopt in Mercator met als thuishaven Delfzijl. Beide schepen hebben een draagvermogen van 487 ton bij 450 brt en behoren tot het gladdektype. Ze werden in 1962 resp. 1961 gebouwd bij de Scheepswerf A. Vuyk en Zonen te Capelle a.d. IJssel. De verkoop van deze schepen kwam tot stand door bemiddeling van Wagenborg Scheepvaart te Delfzijl.
1981-10-20: NvhN 20-10-1981: 'Mercator' en 'Mevo' naar andere eigenaars. Het motorschip Mercator van H. Boeree te Delfzijl is verkocht aan de firma Van Heck BV te Noordwolde (Fr.). Deze kustvaarder meet 400 ton en heeft een 400 pk Bolnesdieselmotor. Het, schip werd in 1961 als Geestdiep gebouwd bij dd Scheepswerf A. Vuyck & Zn; in Capelle aan de IJssel. De thuishaven blijft Delfzijl. Het motorkustvaartuig Mevo van R. Duizendstra te Coevorden is verkocht aan P. van Lent te Rotterdam,, die het schip onder de nieuwe naam Karina-L in de vaart heeft gebracht. Dit schip werd in 1961 gebouwd bij de Scheepswerf 'Friesland' in Lemmer onder de naam Berkelborg. Daarna heeft het schip nog gevaren onder de namen Ali Teekman en Luther. Het schip meet 500 ton. Beide verkopen kwamen tot stand door bemiddeling van Wagenborg Scheepvaart BV in Delfzijl.
1994-11-23: Final Fate:
Gezonken in de Essequibo Rivier, Guyana geladen met een lading rijst in balen. Omdat het de eerste week na het zinken al was weggezakt in de bodem van de rivier en men geen middelen kon vinden om het te bergen werd het schip opgegeven. In 03.1995 geheel weggezakt.

Afbeeldingen


Omschrijving: GEESTDIEP
Gemaakt door: Owners photographer

Omschrijving: GEESTDIEP voor verbouwing.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: GEESTDIEP na de verbouwing
Gemaakt door: Reinecke, H-J. (Hans-Joachim)

Omschrijving: GEESTDIEP na de verbouwing.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: GEESTDIEP na de verbouwing
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: MERCATOR in de Farmsummerhaven, Delfzijl.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: MERCATOR op 04-05-1979.
Gemaakt door: Zee, T. van der (Teun)

Omschrijving: LIBRO te Zwartsluis in ca. 1982
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: LIBRO met St.Vincent vlag aan de Parkkade, Rotterdam
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Kade

Omschrijving: LIBRO met St.Vincent vlag aan de Parkkade. Rotterdam.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Kade

Omschrijving: LIBRO met Hondurese vlag aan de Parkkade, Rotterdam.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Kade