Inloggen
GEESTDAM - ID 2405


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1958
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5127073
Nat. Official Number: 1660 Z 'S HAGE 1958
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 226
Date Laid Down: 1958-01-31
Launch Date: 1958-04-19
Delivery Date: 1958-05-19
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes no. 1725 Type 8DNL150/600 (190x350)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 335.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 153.00 Net tonnage
Deadweight: 400.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18600 Cubic Feet
Bale: 17400 Cubic Feet
 
Length 1: 46.60 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.97 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.34 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.51 Meters Depth, moulded
Draught: 2.85 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1966
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Bij Scheepswerf de Groot & van Vliet verbouwd en verlengd tot containerschip voor het vervoer van speciale containers met groente: Brt 436, Nrt 248, Dwat 428 - Loa 53,68 Ll 49,08.

Ship History Data

Date/Name Ship 1958-05-14 GEESTDAM
Manager: N.V. Waling van Geest & Zonen, 's Gravenzande, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Waling van Geest & Zonen, 's Gravenzande, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: 's Gravenzande / Netherlands
Callsign: PEGT

Date/Name Ship 1972-04-17 MACDAM
Manager: Macdam Shipping, Castries, St. Lucia
Eigenaar: Macdam Shipping, Castries, St. Lucia
Shareholder:
Homeport / Flag: Castries / St. Lucia

Date/Name Ship 1978-10-23 EDNA B
Manager: Bosch Shipping Company Ltd., Oranjestad (Aruba), Netherlands Antilles
Eigenaar: Bosch Shipping Company Ltd., Oranjestad (Aruba), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Oranjestad (Aruba) / Netherlands Antilles

Date/Name Ship 1979-00-00 EDNA B
Manager:
Eigenaar: Bosch Shipping Company Ltd., Road Harbour, Virgin Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Road Harbour / Virgin Islands

Ship Events Data

1958-04-21: NvhN 21-04-1958: Tewaterlating m.s. Geestdam. Bij de fa. C. Amels en Zn., Scheepswerf Welgelegen te Makkum (Fr.) werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Geestdam, dat wordt gebouwd voor rekening van de N.V. Waling van Geest en Zn. te 's Gravenhage. De Geestdam is van het gladdektype en meet 400 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een 400 pk motor, terwijl voorts in de machinekamer een hulpmotor van 23 pk zal worden opgesteld. De bouw vindt plaats onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart met speciaal houtvaart certificaat. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een gladdekcoaster, groot plm. 2500 ton d.w. voor rekening van E. Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf te Delfzijl.
1958-04-22: Friese koerier 22-04-1958: Vijftiende coaster te water gelaten. Makkum - Zaterdagmorgen is van de scheepswerf „Welgelegen" de vijftiende coaster te water gelaten. Het schip, de „Geestdam", werd door de fa. Amels voor de fa. Weling van Geest te 's Gravenzande gebouwd. De „Geestdam" is van de modernste middelen voorzien, o.a. met echolood, richtingzoeker en radar. Een 400 pk Bolnesmotor zorgt voor de voorstuwing en de tonnage bedraagt 400. Na de vlotte tewaterlating is in hotel Prins door de fa. S. Bouma een Friese koffietafel aangeboden, compleet met kievitseieren. 200 personen namen aan deze koffietafel deel.
1958-05-19: Op 19-05-1958 als "GEESTDAM", zijnde een motorschip, metende 949.85 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 10992 d.d. 09-05-1958, liggende te Makkum, door T. van 't Hof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 1660 Z 'S HAGE 1958 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 5.343 m. uit hekplaat, 1.40 m. uit de lengteas en 1.40 m. uit dek.
1958-05-20: NvhN 20-05-1958: Proefvaart m.s. Geestdam. Op de Waddenzee heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Geestdam, dat bij de fa. C. Amels en Zn., Scheepswerf Welgelegen te Makkum werd gebouwd voor rekening van de N.V. Waling van Geest en Zn. te 's Gravenzande. De Geestdam is van het gladdektype. meet 400 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 46.64 m., lengte tussen de loodlijnen 42 m., breedte 7.30 m. en holte 3 m. De voortstuwing geschiedt door een 400 p.k. motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ruim 11 knoop. Het schip is speciaal uitgerust voor het vervoer van fruit. De ruiminhoud bedraagt 18.600 cft, grainspace. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart met speciaal houtvaartcertificaat.
1961-03-09: Algemeen Handelsblad 09-03-1961: Om kwart over drie gistermiddag is de veerboot Hoofdingenieur Van Elzelingen, die gemeerd lag aan de steiger in Maassluis, tijdens mist aangevaren door de kustvaarder Geestdam, die met behulp van radar de haven wilde binnenlopen. De veerboot liep een groot gat op boven de waterlijn. Na een uur kon het schip echter de dienst op Rozenburg hervatten.

Het Vrije Volk 09-03-1961: Coaster botst tegen veerboot. De veerboot Ingenieur Van Elzelingen, die de dienst onderhoudt tussen Maassluis en Rozenburg, is woensdagmiddag, toen hij gemeerd lag aan de Maassluise wal, aangevaren door de coaster 'Geestdam'. De coaster kwam van zee en wilde de Buitenhaven van Maassluis invaren. Door de mist raakte het schip uit de koers. Het achterschip van de veerboot werd beschadigd, evenals de gestreken laadbrug. Het hekwerk van het achterschip werd verbogen en in enige huidplaten, even boven de waterlijn, ontstond een gat. De laadbrug werd uit de kussens gelicht. Ook het remmingswerk, waaraan de veerboot lag gemeerd, moest het ontgelden. Enige meerpalen knapten af. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor, want alle passagiers en voertuigen hadden de veerboot juist verlaten. De botsing had tot gevolg, dat het verkeer over de Nieuwe Waterweg enige uren gestremd was. Veel automobilisten namen de omweg over Rotterdam. Ook de busdiensten naar en van de eilanden ondervonden veel vertraging, te meer omdat de tweede veerboot, die niet van radar is voorzien, de gehele dag niet heeft kunnen varen.

De waarheid 04-08-1961: Hoofdinspecteur Mets „Ook kleine vaart moet met radar varen”. Tijdens de behandeling van enkele aanvaringen door de Raad voor de Scheepvaart heeft hoofdinspecteur J. Metz een pleidooi gehouden voor het verplicht stellen van radar voor de kleine vaart, zoals dat ook voor de grote vaart het geval is.
De aanvaringen, die werden behandeld, waren geschied tijdens dichte mist. De beide schepen, die erbij betrokken waren, hadden beide radar, maar desondanks waren de aanvaringen ontstaan. De heer Metz achtte in beide gevallen de kapitein verantwoordelijk. Tegen de 47-jarige E., kapitein van de „Favoriet" uit Delfzijl, eiste hij ontzegging van de bevoegdheid om als kapitein te mogen varen, voor de tijd van één maand. Dit schip was in het Engelse Kanaal op 15 februari j.l. in aanvaring gekomen met het Engelse schip „Lady Sharon". De kapitein had dit schip op zijn radar waargenomen, maar was in de dichte mist doorgevaren, nadat de echo op de radar plotseling vervaagde en later verdween. Kort daarop was de botsing gevolgd.
De andere kapitein, de 46-jarige R. uit Vlaardingen, had getracht in dichte mist met de „Geestdam" de haven van Maassluis binnen te lopen. Hij had zijn lading pony's zo snel mogelijk aan land willen brengen en daarom het risico genomen. Maar bij het binnenvaren kwam zijn schip in botsing met een veerpont. Volgens de kapitein had hij deze in het geheel niet op de radar waargenomen. Tegen hem werd een berisping geëist. Een en ander bracht inspecteur Metz tot zijn pleidooi voor het stellen van dezelfde opleidingseisen met betrekking tot de kennis en het gebruik van radar aan stuurlieden van de kleine handelsvaart en van de grote vaart. „Bij slecht weer moet de radar permanent bezet gehouden worden," aldus de heer Metz, „en indien daarvoor geen aparte navigator kan worden meegenomen, dan zullen stuurman en kapitein beiden het radarapparaat moeten kunnen bedienen."
1965-01-16: Trouw 16-01-1965: Wanneer kunnen de vloedplanken weg? Maassluis wordt ongerust.
Betere dijk en haven groter! (Van een onzer verslaggevers) Maassluis— Twaalf jaar na de watersnoodramp, zijn in Maassluis de vloedplanken nog steeds onmisbaar. Het opgestuwde water van de Nieuwe Waterweg heeft nog altijd vrij spel in het stadsgedeelte rond de oude haven. Kortgeleden golfde het water weer over de kaden, toen de wind uit de verkeerde hoek gierde. Onmiddellijk na die februarinacht in '53, ja, toen dacht men in Maassluis de tijd is niet ver meer, dat de vloedplank voorgoed kon verdwijnen. De dijken zouden verbeterd worden, beloofde de minister. Het Deltaplan kreeg vorm, werd uitgevoerd. Maassluis, zwakste schakel in de dijkenketen rond de Delflandse polders, kwam niet aan bod. Ook nadat in 1958 én gemeente én hoogheemraadschap Delfland attendeerden op de noodzaak de waterkering langs de noordelijke oever van de Nieuwe Waterweg te versterken door 'n nieuw dijktracé aan te leggen. Het voorgelegde, volledig uitgewerkte, plan zou terdege bestudeerd worden, aldus het ministeriële antwoord. Het is tot nogtoe instudie gebleven. Daarom is „Den Haag" wéér met de neus op de voor Maassluis essentiële feiten gedrukt. Een andere bewindsman van Verkeer en Waterstaat kreeg onlangs vragen onder ogen uit de Tweede Kamer (PSP) waarin wordt geïnformeerd naar de stand van zaken. Ongerust;
Want men begint wel wat ongeduldig en ongerust te worden bij gemeente- en polderbestuur. Een motie van de hoofdingeland W. J. D. van Dijck (Maassluis eerste burger) die de ongerustheid onder woorden brengt, werd bij de behandeling van de begroting voor 1965 door het hoogheemraadschap van Delfland met algemene stemmen aanvaard. Niet alleen de natte voeten bij hoge stormvloeden van zijn mede-Maassluizers zetten burgemeester Van Dijck tot steeds grotere spoed aan; van de vaststelling van het bewuste dijktracé hangt ook de aanleg van een nieuwe haven af. Vol; Nog is er plaats voor de „Geeststroom" in de Maassluise haven. En voor de „Geestdam", de „Geestdiep", de „Geestsluis", die diepgevroren Ierse koeien aanbrengen om er afhankelijk van het seizoen, Westlandse welvaart als uien, tomaten, en bananen in ruil voormeel terug te nemen naar Boston (Engeland). Ook 'n, niet al te groot kwartet zeeslepers van L. Smit en Co's Internationale Sleepdienst en drie loodsvaartuigen kunnen met passen en meten een plaatsje aan de kademuren vinden. Maar dan is de haven toch vol. Onherroepelijk. De betekenis van Maassluis als in- en uitvoerhaven voor de kleinere vaart neemt snel toe. Cijfers? Op 31 december van het vorig jaar werd een record gevestigd: duizend schepen, komende uit zee, in één jaar. Meer dan 75.000 geslachte koeien verlieten in 1964 de coasterruimen. Plafond;
Met de huidige havenaccommodatie is het plafond echter reeds bereikt. De coaster vloot kan niet vergroot worden. Eenvoudig, omdat de haven vol is. En te klein voor de moderne zeeslepers. Smits' nieuwste aanwinst de „Zwarte Zee" kan de thuishaven van de vloot niet binnenlopen met haar 86,5 meter lengte, 12,26 meter breedte en bijna 23 voet diepgang. Smit en het gemeentebestuur zijn 't roerend met elkaar eens als de nieuwe haven ter sprake komt. „Natuurlijk zou ik zo zeggen", aldus bedrijfsdirecteur A. Vink. „Nu kunnen hooguit vier van onze schepen tegelijkertijd binnen zijn. Het is meer keren voorgekomen, dat we er een paar naar elders moesten doorsturen." , Verhuizen naar een betere accommodatie? Dat zou een mooie oplossing zijn. Maar waarheen? Nou? Nergens is meer een betaalbaar plekje te vinden. Europoort zit vol." In lade...
Moet de ontwikkeling van Maassluis, dat toen wel degelijk een kleine, maar gespecialiseerde functie in het Rotterdamse havengebied bezit, een abrupt halt worden toegeroepen omdat onze plannen al jaren in een bureaulade blijven liggen?" vraagt burgemeester Van Dijck zich af. „Rijkswaterstaat heeft geen bezwaren tegen de afsluiting van de oude havenmond, waarheen jaarlijks de baggermolens gedirigeerd moeten worden om de slibdrempel te verwijderen. Ook de financiering zal geen probleem zijn; vooral omdat Maassluis en Delfland in deze samenwerken. Drieëneenhalf miljoen, zo is becijferd, zal de gemeente zelf moeten opbrengen. Let wel, dat was in de optimistische periode van 1958. Stel dat dit bedrag in de loop van zes jaar verdubbeld zou zijn, dan is ook daar wel een mouw aan de passen. Als de situering van het dijktracé maar bekend gemaakt wordt. De eerste spade kan, bij wijze van spreken, een dag later de grond in. De tekeningen liggen klaar Wat ik echter niet kan begrijpen is, dat de waterkering bij Monster en 's Gravenzande wel verbeterd mocht worden, terwijl hier in Maassluis de schakel van de dijkenkring het zwakste is. Ik dacht altijd, dat de zwakste de sterkte bepaalt." En de burgemeester denkt hardop: „Stel je toch eens voor, dat bij een vloed zoals in 1953 de dijk bij Maassluis 't zou begeven. Man, er zh'n geen andere dijken meer om het water tegen te houden. Tot aan Leiden toe had Zuid-Holland blank gestaan."
1980-01-29: Op 29.01.1980 tijdens een zware storm gestrand op 20 km van Cananova, Cuba. Ze was onderweg met een lading containers en dorsmachines van Port Everglades naar Porto Plata. Op 16.02.1980 vlotgebracht, naar Havana, Cuba gesleept voor inspectie. De lading werd 05.1980 in beslag genomen. De eigenaar deed afstand van het schip. Het bleef verwaarloosd en zwaar beschadigd liggen.
1999-00-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: GEESTDAM
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Werf

Omschrijving: GEESTDAM
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: GEESTDAM
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: GEESTDAM in Maasluis
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: GEESTDAM in Maassluis
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: GEESTDAM
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: GEESTDAM na verbouwing vertrek uit Massluis
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: De GEESTDAM na de verlenging en verbouwing.
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Sherlock, F.G.

Omschrijving: De GEESTDAM na de verlenging en verbouwing.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: GEESTDAM
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: GEESTDAM na verbouwing met mast en laadbomen
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: GEESTDAM na verbouwing met mast en laadbomen
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: GEESTDAM na verbouwing met mast en laadbomen in Maasluis
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname