Inloggen
GEES - ID 2403

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1929
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO nummer: 5176323
Nat. Official Number: 1175 Z GRON 1929
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma E.J. Smit & Zoon, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 613
Launch Date: 1929-05-08
Delivery Date: 1929-06-14
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 105
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1574 Type C/D (280x340)
Speed in knots: 7.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 197.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 119.00 Net tonnage
Deadweight: 235.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 12300 Cubic Feet
Bale: 11500 Cubic Feet
 
Length 2: 32.00 Meters Registered
Beam: 6.44 Meters Registered
Depth: 2.38 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-03-1935
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: De Brons hoofdmoter (no. 1574) wordt in 03-1935 omgebouwd tot 135 PK injectiemotor.

Ship History Data

Date/Name Ship 1929-06-14 GEES
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Schothorst, Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zuidbroek / Netherlands
Callsign: NSRT
Additional info: 1934 callsign PEGO

Date/Name Ship 1936-00-00 GEES
Manager: Freight Express Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: Hendrik Schothorst, Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zuidbroek / Netherlands
Callsign: PEGO

Date/Name Ship 1939-00-00 GEES
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Schothorst, Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zuidbroek / Netherlands
Callsign: PEGO

Date/Name Ship 1950-03-27 FEN
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jurrien Roossien & Essel Klugkist (Rotterdam), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEBK

Date/Name Ship 1962-02-22 JOVIS
Manager: R. König, Assel, German Federal Republic
Eigenaar: R. König, Assel, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Assel / German Federal Republic
Callsign: DFUO

Ship Events Data

1929-00-00: NRC 10.05.1929: Hoogezand, 8 mei. Van de werf van de N.V. E.J. Smit en Zoon, Machinefabriek, Constructiewerkplaats en Scheepswerven is heden alhier met goed gevolg te water gelaten een motorvrachtschip met de afmetingen 32 x 6,40 x 2,55 M. voor rekening van de heer J. Schothorst te Zuidbroek. Het schip, klasse Germ. Lloyd, grote kustvaart, wordt voorzien van een 105/120 P.K. Bronsmotor.
NRC 15.06.1929: Hoogezand, 14 juni. Het bij de N.V. E.J. Smit en Zoon, Machinefabriek, Constructiewerkplaats en Scheepswerven, alhier gebouwde motorzeilschip 'GEES', eigenaar kapitein Schothorst, te Zuidbroek heeft heden een goed geslaagde proeftocht op de Eems bij Delfzijl gehouden. Het schip heeft de afmetingen: lengte tussen de stevens 32, breedte 6,40 en holte 2,55 M.; het draagvermogen is 245 ton ton d.w. Het vaartuig heeft een 3 cyl. 105 P.K. Brons-motor en een hulp-Deutz-dieselmotor voor het aandrijven van compressoren en ballastpompen. Verder een Deutz-dieselmotor voor laad- en loslier en het snel heffen van de ankers. Het schip is gebouwd met verhoogd achterdek, voor luxe vertrekken. Verder is de 'Gees' gebouwd onder klasse grote kustvaart, Germ. Lloyd.
1929-06-11: Op 11-06-1929 als GEES, zijnde een motorschip, groot 558.68 M32, liggende te Hoogezand, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Hendrik Schothorst, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1175 Z GRON 1929 op 't achterschip, in achterkant achtererf aan bakboordzijde.
1929-06-15: NvhN 15-06-1929: Heden heeft met goed gevolg op de Eems proefgestoomd het nieuwe m.s. „Gees". Het is gebouwd op de werf van de heeren E. J. Smit ca Zoon te Hoogezand voor rekening van kapt. Schothorst te Zuidbroek. Het schip, groot bruto 559 M 3, en netto 338 M 3., is voorzien van een 105 pk. Brons motor en behaalde een snelheid van 8 mijl. Op het voordek is een Deutz dekmotor opgesteld, voor het laden en lossen. Het schip zal alhier ijzeraarde laden met bestemming Exeter.
1935-01-17: NvhN 18-01-1935: Delfzijl, 17 januari. Het motorsehip Gees, kapt. Schothorst, dat alhier ledig binnenkwam, is op een werf van de Gebrs. Niestern gezet met bodemschade, welke schade zal worden gerepareerd.
1939-11-28: Het Vaderland 28-11-1939: Elk schip, dat gisteren te IJmuiden, Vlissingen of Den Helder binnenkwam, kon een of meer mijnen signaleeren. Zaterdag reeds had de kapitein van het m.s. Cornelia B. in het Marsdiep twee drijvende mijnen ontdekt. De route naar de haven van IJmuiden was volgens sommige verhalen al bezaaid met mijnen. Men wist ze gelukkig steeds te ontwijken. De binnenkomende treilers berichtten eveneens drijvende mijnen te hebben gezien, doch niet in die mate, welke men verwacht zou hebben. De visschersvloot is tot nu toe niet het slachtoffer geworden van het mijnengevaar. Men let goed op en ontwijkt de vernietigingsapparaten. De IJmuider visschers visschen wat Noordelijker, waar het gevaar minder groot is. In verband met het toenemende mijnengevaar liggen de Nederlandsche zeeschepen Cornella B, Prinses Juliana. Henca, Gees en Alkmaar in de binnenhaven van IJmuiden.
1940-05-16: Overgenomen door de Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen. 28 Mei in timecharter bij Ministry of Shipping, Londen. Op 1 juni 1945 terug aan Hendrik Schothorst.
1953-06-30: De waarheid 01-07-1953: Machinist van Nederlands schip van trap gevallen. Grimsby, 30 Juni. — De eerste machinist van het Nederlandse motorschip „Fen", de heer J. H. Leyendekkers, is vandaag van de trap van de machinekamer gevallen. Hij heeft waarschijnlijk zijn wervelkolom beschadigd. Door een reddingboot van de „Royal Air Force" is de machinist naar een ziekenhuis in Grimsby gebracht waar hij is opgenomen. De „Fen" was op weg naar Rotterdam.
1956-06-06: Het Vrije Volk 06-06-1956: Op Waterweg al 10.000 schepen. Het gisteravond om zes uur binnengekomen Nederlandse m.s. „Fen" komende van Londen,. bestemd voor Rotterdam, is het 10.000ste schip dat sinds 1 januari 1956 de Nieuwe Waterweg is binnengekomen. Vorig jaar kwam het 10.000ste schip binnen op 15 juni.
1970-10-00: Gesloopt door N.V. Machinehandel & Scheepsslooperij 'De Koophandel', Nieuw Lekkerland. Op 23 november 1970 was de sloop voltooid.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart GEES op 14 juni 1929
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: GEES
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: FEN
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: FEN
Gemaakt door: World Ship Photo Library

Omschrijving: FEN
Gemaakt door: Foto Corveleyn, Oostende (B)

Omschrijving: FEN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Als JOVIS onder de Duitse vlag.
Gemaakt door: Unknown