Inloggen
GEERTRUIDA HENDERIKA - ID 2399


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1904-09-05 / 1923-00-00 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1904
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 738 APPING 1904
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Steel
Construction Data

Moet zijn G. Lanting, Delfzijl

i.p.v. G. Lansing (Bert)

Scheepsbouwer: Scheepswerf G. Lanting, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1904-08-06
Technical Data

Gross Tonnage: 68.61 Gross tonnage
Net Tonnage: 54.47 Net tonnage
Deadweight: 100.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 23.48 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.90 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.79 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1904-09-05 GEERTRUIDA HENDERIKA
Manager: Edzo Smid, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Edzo Smid, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NSRC

Date/Name Ship 1920-03-29 BERENDIENA
Manager: Jurjen Pilon, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jurjen Pilon, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Additional info: Aankoopprijs HFl. 12.800,--

Ship Events Data

1904-08-00: EB 10.08.1904:
Van de werf van G. Lanting is te water gelaten op zaterdag 6 augustus de ijzeren tjalk van 130 ton, de “GEERTRUIDA HENDERIKA” voor rekening van E. Smid te Groningen.
DS 15.08.1904:
Op 6 augustus is te Delfzijl bij de werf van G.Lanting te water gelaten de stalen tjalk “GEERTRUIDA HENDERIKA”, groot 70 ton en gebouwd voor E. Smid te Groningen.
1904-09-05: Dagregister deel 12 nummer 78 den zevenden September 1900 en vier. De ondergeteekende Edzo Smid , schipper gedomicilieerd te Groningen, verklaar te zijn eigenaar van het zeil-tjalkschip genaamd ”Geertruida Henderika”, groot bruto 194.40 K.M. of 68.61 R. tonnen van 2.83 K.M, en netto 154.86 K.M. of 54.47 R. Tonnen van 2.83 K.M., in 1904 volbouwd en nieuw te water gebracht, van de werf van G. Lanting, thans liggende voor de werf te Delfzijl, welk schip nog in geen kantoor van bewaring der scheepsbewijzen is te boek gesteld en verzoekt bij dezen den heer Bewaarder van Scheepsbewijzen te Appingedam, dat schip in de registers van zijn kantoor ten zijnen naam te willen stellen. Delfzijl, 5 September 1904. Geteekend E. Smid. (In de kantlijn staat bijgeschreven 738.)
1904-10-01: Eerste meting te Groningen d.d. 01-10-1904. Meetnummer: G765N. Naam schip: Geertruida Hendrika. Plaats werf: Delfzijl. Bouwjaar: 1904. Lengte: 23 m 41 cm, breedte: 4 m 90 cm, waterverplaatsing: 123,868 ton. Eigenaar: E. Smid, domicilie: Groningen.
1923-00-00: 1923 naar de binnenvaart.
1938-05-12: Meting te Amsterdam 12-05-1938. Meetnummer: A9852N. Naam schip: Spes Salutis. Lengte: 23 m 58 cm, breedte: 4 m 90 cm , waterverplaatsing:
127,022 ton. Eigenaar: K. Pilon, domicilie: Alkmaar.
1940-05-01: Op 01-05-1940 bij het Kadaster teboekgesteld als SPES SALTUTIS, zijnde een zeiltjalkschip, gebouwd te Delfzijl in het jaar 1904, gebouwd van staal hebben de een dek, een mast, een voor- en een achteronder en een roef. Eigendom van Coenraad Pilon, schipper te Alkmaar.
1941-05-07: Op 07-05-1941 als SPES SALUTIS, zijnde een stalen zeiltjalkschip, groot 127.022 m3 verplaatsing volgens meetbrief d.d. 17-05-1938 A9852 N, liggende te Amsterdam, door H. ter Haar, scheepsmeter te Amsterdam, van brandmerk 115 B APPING 1940 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B zijde in het boeisel, 0.35 m. van de hekplaat, 0.60 m. uit de lengteas en 0.45 m. boven het dek. Opm. De oude merken 738 APPING 1904 noch andere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore op sporen daarvan zijn gevonden.
1950-00-00: Final Fate:
Op 14-01-1950 van Roelof Pol, schipper te Alphen aan de Rijn. Ze wordt dan omschreven als een motorschip gebouwd van staal hebben de een dek, een mast, een voor- en een achteronder en een roef, stuurhut en machinekamer waarin een 6 cyl. 4 takt Atlantic dieselmotor 1000 toeren met reductie 1 op 2, gebouwd in 1946 bij Atlantic Ltd. te Londen, motornr. 9886 zich bevindende op cylblok aan bakb. zijde. Op 30-07-1951 van Albert Hazewinkel, schipper te Almelo. Op 16-06-1954 JUDITH, eigendom van Roelof Bakels, scheepsmakelaar te Utrecht en op dezelfde dag verkocht aan Jacobus Petrus Blankers, schipper te Wessem. (L) Op 14-01-1963 MARIA van Petrus Johannes Peters, buiten g.v.g.g.m Antonia Petronella Thomassen, schipper te Wessem.(L) Ze wordt dan omschreven als zijnde een motorschip, hebbende voor- en achteronder, 1 dek, voorzien van een complete laad- en losinstallatie met bijbehorende 36 P.K. Guldner hulpmotor, bouwjaar 1956, een ruim, een stuurhut en machinekamer, voortbew. door een 6 cyl. DAF ruwolie scheepsdieselmotor sterk 80 PK bij 2050 toeren, type DD575 M, bouwjaar 1959, voorzien van het nummer A12458 aangebracht op het motorblok. Op 04-04-1968 HENCOR, eigendom van Cornelis Petrus Peters, geh.m. Catharina Hendrika Maria Dierx, schipper, gedom. Wessem. De teboekstelling bij het Kadaster wordt op 12-11-1976 doorgehaald.