Inloggen
GADILA - ID 2361


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1935
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5608204
Nat. Official Number: 608 Z 'S HAGE 1935
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, ruwe olie
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Howaldtswerke A.G., Kiel, Germany
Werfnummer: 732
Launch Date: 1934-12-01
Delivery Date: 1935-04-11
Technical Data

Engine Manufacturer: Howaldtswerke A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 3600
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN-Diesel, 25 9/16-55 1/8
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 8068.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4762.00 Net tonnage
Deadweight: 12121.00 tons deadweight (1016 kg)
Liquid: 603940 Meters
 
Length 1: 147.24 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 141.12 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 18.09 Meters Registered
Depth: 10.32 Meters Registered
Draught: 8.38 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 27-07-1943
Type: Rebuilt
Omschrijving: Gearriveerd Smith's Dock, North Shields voor ombouw tot Merchant Aircraft Carrier door een vliegdek boven het hoofddek te bouwen. Op 18-02-1944 in dienst bij de Britse Navy, 27-02-1944 eerste landingen vliegtuigen dek. 23-03-1944 eerste reis als 'M.A.C. 6' in konvooi ON 229 van Engeland naar Halifax, 04-04-1944 aankomst te Halifax.
17-04-1944 vertrek tweede reis in konvooi SC 157 van Halifax naar Engeland. 30-03-1945 uit dienst gesteld. Eind 05-1945 bij N.V. Dok & Werf Maatschappij Wilton-Fijenoord, Schiedam in oude staat terug gebracht. 29-05-1946 aanvang eerste reis Rotterdam naar Curaçao.

Ship History Data

Date/Name Ship 1935-04-11 GADILA
Manager: N.V. Petroleum Maatschappij 'La Corona', The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Petroleum Maatschappij 'La Corona', The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PEFM

Date/Name Ship 1944-02-18 M.A.C. 6
Manager: Royal Navy, London, Great Britain
Eigenaar: Royal Navy, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1946-05-29 GADILA
Manager: N.V. Petroleum Maatschappij 'La Corona', The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Petroleum Maatschappij 'La Corona', The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PEFM

Date/Name Ship 1955-00-00 GADILA
Manager: Shell Tankers N.V., The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Petroleum Maatschappij 'La Corona', The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PEFM

Ship Events Data

1942-01-15: In omgeving van Singapore bij Peak Island op een mijn gelopen, waarbij schade aan voorschip, deze is voorlopig hersteld te Singapore en later te Australië definitief hersteld.
1958-06-00: Final Fate:
De ‘GADILA’ sinds 30 november 1957 te Hong Kong opgelegd, werd in januari 1958 voor sloop naar Hong Kong verkocht. Pas in juni 1958 werd zij daar door Dah Chong Hong Ltd. gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Jan Jacob werd geboren op 02.07.1891 te Vlagtwedde als z.v. Andreas Beckeringh (commies) en Fredericka Steinhorst.

Jan Jacob trouwde op 29.01.1944 te Virginna (USA) met Wilhelmina Baumeister – geb. 08.09.1900 te Virginna.

Wilhelmina Baumeister overleed in juni 1989 te Rock Hill, Sullivan, New York.

Jan Jacob overleed op 30.01.1952 te Hamburg (60).

 

Kinderen

???

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 05.07.1911 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart in april 1914 te Batavia.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 18.03.1916 te ’s-Gravenhage.

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   1938 – 1941  van het t.s. ELUSA

*   1941 – 1943  van het t.s. MAGDALA

*   1943 – 19..  van het t.s. GADILA

*   19.. – 19..  van het t.s. CLAVELLA

*   19.. – 19..  van het t.s. CISTULA

*   19.. – 19..  van het t.s. MIRZA

*   19.. – 19..  van het t.s. CLEODORA

 

Hij ging met pensioen op 1-2-1947

 

Overige bijzonderheden

 

Beckeringh, J.J.

KRUIS VAN VERDIENSTE – K.B. no. 1 van 26 augustus 1943.

Gezagvoerder ter Koopvaardij, kapitein van het m.s. MAGDALA.

Gezagvoerder, die als gezagvoerder bij de Nederlandse koopvaardijvloot waardevolle diensten aan de oorlogvoering bewees door gedurende meer dan twee jaar op moedige en beleidvolle wijze het gezag op zijn schip te hebben uitgeoefend in gebieden, waar door de oorlogsomstandigheden voortdurend grote gevaren van vijandelijke handelingen werden gelopen. (Bron: Koopv. Blz. 7,35)

 

21-05-1941 De Elusa onder gezag van kapitein J.J. Beckeringh was op 27 april 1941 uit Curacao naar de Clyde vertrokken. In Halifax werd ze ingedeeld in konvooi HX 126 bestaande uit 29 schepen die op 10 mei vertrokken.

Dit konvooi werd slechts begeleid (van bescherming is nauwelijks sprake) door een hulpkruiser en een onderzeeboot. De eerste 10 dagen verliepen zonder problemen voor dit konvooi. Op 19 mei ontdekte de U-94 het konvooi dat zich toen op 250 mijl ten zuiden van Groenland bevond. Alle onderzeeboten van de ‘’West-Gruppe’’ in totaal 8 onderzeeboten werden opgeroepen. Op 20 mei werden vier schepen getorpedeerd door de U-556 de daarop volgende dagen werden er nog eens zes schepen tot zinken gebracht. De Elusa was het negende schip wat werd getorpedeerd en wel door de U-93 onder commando van Ltz. 1e klasse Korth. De torpedo die de Elusa trof was afgevuurd op een vrachtschip welke werd gemist en bij toeval werd de Elusa geraakt om 05.29 uur op 21 mei. Er ontstond brand in de lading en op het achterschip. De hoofdmotor was, conform de voorschriften in geval van een ontploffing, direct stop gezet. De bakboordsloep op het achterschip werd onmiddellijk gestreken. Deze snelle actie was waarschijnlijk de redding van de bemanning op het achterschip. Ook een stuurboordsloep midscheeps werd door de Chinese bemanning te water gelaten waarmee ze direct wegvoeren zonder zich te bekommeren om de rest van de bemanning in de midscheeps. Gelukkig kon ook de bakboordsloep midscheeps gestreken worden. Alleen de kapitein bleef nog aan boord van de Elusa. Na een half uur verscheen een Brits oorlogsschip die de bemanning van de drie sloepen oppikte en vervolgens de kapitein van boord haalde. De 1e machinist was om het leven gekomen en vijf opvarenden waren bij het in de sloep gaan verdronken. De volgende dag dreef de Elusa nog steeds echter de Britse commandant wilde geen sleepboothulp in roepen en evenmin zelf deElusa tot zinken brengen. Op 25 mei werden de 49 geredde bemanningsleden in Reykjavik aan wal gezet.

Datum vanaf: 1943
Kapitein: Beckeringh, Jan Jacob

Afbeeldingen


Omschrijving: GADILA
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: GADILA
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: GADILA 23 juli 1941
Collectie: van der Linden, Henk
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: De tanker GADILA als hulpvliegkampschip M.A.C. 6
Collectie: Zee, T. van der (Teun)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: M.A.C. 6
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: GADILA als hulpvliegkampschip M.A.C. 6 met vliegtuigen op het dek
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: GADILA als M.A.C. 6
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: M.A.C. 6
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: GADILA
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: GADILA
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname