Inloggen
FRISO - ID 2343

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1962
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5121809
Nat. Official Number: 3856 Z GRON 1962
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 5 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouw- en Reparatiebedrijf Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 221
Launch Date: 1962-05-31
Delivery Date: 1962-07-26
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 600
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 15410 Type 8GV (220x380)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 314.00 Net tonnage
Deadweight: 763.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 37000 Cubic Feet
Bale: 34000 Cubic Feet
 
Length 1: 56.86 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 53.71 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.94 Meters Registered
Depth: 3.71 Meters Depth, moulded
Draught: 3.37 Meters Other
Ship History Data

Date/Name Ship 1962-07-20 FRISO
Manager: Neptune Shipping Co. Ltd., Dublin, Irish Republic
Eigenaar: Jan Klugkist, Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Huizum / Netherlands
Callsign: PEEV

Date/Name Ship 1967-11-14 FRISO
Manager: Neptune Shipping Co. Ltd., Dublin, Irish Republic
Eigenaar: Jan Klugkist, Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2554

Date/Name Ship 1980-00-00 FRISO
Manager: Pescadora Alfemar del Pacifico, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Pescadora Alfemar del Pacifico, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Unknown / Colombia

Date/Name Ship 1981-00-00 FRISO
Manager: Pescadora Alfemar del Pacifico, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Pescadora Alfemar del Pacifico, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2554

Date/Name Ship 1988-10-19 CONTRAMAR II
Manager: Contratos Marítimos-Contramar Ltda., Isla de San Andres, Colombia
Eigenaar: Contratos Marítimos-Contramar Ltda., Isla de San Andres, Colombia
Shareholder:
Homeport / Flag: Isla de San Andres / Colombia

Ship Events Data

1962-05-29: Leeuwarder courant 29-05-1962: Nieuwe „Friso" gaat morgen te water. Bij de NV Scheepsbouw- en Reparatiebedrijf gebroeders Sander te Delfzijl zal morgen het casco van het nieuwe kustvaartuig „Friso" te water worden gelaten. Het schip is gebouwd in opdracht van de heer J. Klugkist te Dublin (lerland), vroeger wonende te Huizum; het zal Huizum als thuishaven krijgen. Het nieuwe schip was al in bestelling toen in oktober 1960 de kustvaarder „Friso" van de heer Klugkist tijdens een zware storm bij de westkust van Jutland verging. Daarbij kwamen toen zes van de zeven opvarenden om; alleen de machinist Joh. Dijkstra uit Franeker werd gered. Het nu in aanbouw zijnde schip is de derde „Friso", die de werf Sander voor de heer Klugkist bouwt: voor de oorlog een kleine, die daarna werd verkocht, in 1955 de bij Jutland verongelukte en nu deze. De tweede „Friso" was 399 ton deze wordt 775 ton. De nieuwe „Friso" hoort tot het gladdek type. Zij wordt 56.70 meter lang, krijgt een Brons-motor van 600 pk en wordt uitgerust met de modernste nayigatie-apparatuur zoals radio-telefonie, echolood, richtingzoeker en radar. De bouw vindt plaats onder toezicht van hoogste Klasse Lloyd's Register of Shipping 100 A—l en de Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1962-02-jun NvhN: Friso te water gelaten. Bij de N.V. Scheepsbouw- en Reparatiebedrijf Gebr. Sander te Delfzijl werd met goed gevolg te water gelaten het casco van het nieuwe motorkustvaartuig Friso, dat wordt gebouwd in opdracht van de heer J. Klugkist te Huizem (Friesland). De Friso behoort tot het gladdek type en heeft een draagvernogen van 775 ton. In de machinekamer zal een 600 p.k. motor worden opgesteld benevens een 35 p.k. hulpmotor, terwijl tevens voor in de bak een 35 p.k. hulpmotor zal worden opgesteld. Het schip zal van de modernste navigatie-apparatuur worden voorzien. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een Dortmund-Ems kanaalschip met een draagvermogen van 1000 ton. Dit schip zal worden voorzien van tanks voor het vervoer van olie. In de machinekamer zal een 650 pk motor worden opgesteld.
1962-05-29: Leeuwarder courant 29-05-1962: Nieuwe „Friso" gaat morgen te water. Bij de NV Scheepsbouw- en Reparatiebedrijf gebroeders Sander te Delfzijl zal morgen het casco van het nieuwe kustvaartuig „Friso" te water worden gelaten. Het schip is gebouwd in opdracht van de heer J. Klugkist te Dublin (lerland), vroeger wonende te Huizum; het zal Huizum als thuishaven krijgen. Het nieuwe schip was al in bestelling toen in oktober 1960 de kustvaarder „Friso" van de heer Klugkist tijdens een zware storm bij de westkust van Jutland verging. Daarbij kwamen toen zes van de zeven opvarenden om; alleen de machinist Joh. Dijkstra uit Franeker werd gered. Het nu in aanbouw zijnde schip is de derde „Friso", die de werf Sander voor de heer Klugkist bouwt: voor de oorlog een kleine, die daarna werd verkocht, in 1955 de bij Jutland verongelukte en nu deze. De tweede „Friso" was 399 ton deze wordt 775 ton. De nieuwe „Friso" hoort tot het gladdek type. Zij wordt 56.70 meter lang, krijgt een Brons-motor van 600 pk en wordt uitgerust met de modernste navigatie-apparatuur zoals radio-telefonie, echolood, richtingzoeker en radar. De bouw vindt plaats onder toezicht van hoogste Klasse Lloyd's Register of Shipping 100 A—l en de Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1962-06-02: NvhN 02-06-1962: Friso te water gelaten. Bij de N.V. Scheepsbouw- en Reparatiebedrijf Gebr. Sander te Delfzijl werd met goed gevolg te water gelaten het casco van het nieuwe motorkustvaartuig Friso, dat wordt gebouwd in opdracht van de heer J. Klugkist te Huizen (Friesland). De Friso behoort tot het gladdek type en heeft een draagvermogen van 775 ton. In de machinekamer zal een 600 p-k motor worden opgesteld benevens een 35 p.k. hulpmotor, terwijl tevens voor in de bak een 35 p.k. hulpmotor zal worden opgesteld. Het schip zal van de modernste navigatie-apparatuur worden voorzien. Op de vrijgekomen helling zal de kiel' worden gelegd voor een Dortmund-Ems-kanaalschip met een draagvermogen van 1000 ton. Dit schip zal worden voorzien van tanks voor het vervoer van olie. In de machinekamer zal een 650 pk motor worden opgesteld.
1962-07-23: Op 23-07-1962 als "FRISO", zijnde een motorschip, metende 1415.47 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 12593 d.d. 13-07-1962, liggende te Delfzijl, door J. Spakman, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3856 Z GRON 1962 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 3.00 m. uit hekplaat, 1.60 m. uit de lengteas en 1.33 m. uit dek.
1967-09-15: NvhN 15-09-1967: Havenpraat: Eerste 'Pananees'. Het vervangen van de Nederlandse vlag door die van Panama en het overschilderen van de naam Groningen met die van de nieuwe thuishaven op de kustvaarder Cito van de reders Paap en Van Wijk uit Haren en Roden was voor het Dagblad Scheepvaart aanleiding de vraag te stellen of men bij deze vlagwisseling sentimenteel moet doen. “Het lijkt nauwelijks nodig, tenzij men enkele Jan de Hartogse tranen wil wegpinken", aldus het blad, dat er aan herinnert dat de zeevaart een hard bedrijf is. „Zo hard zelfs, dat de reders bij hun pogingen om ergens de einden aan elkaar te knopen tot het neerhalen van de driekleur moeten besluiten." Over het afwenden van de stakingsdreiging schrijft het blad: „Het vermijden van de staking lost het probleem van de vlaggenvlucht niet op. Wel kan het niet doorgaan van de actie er toe bijdragen dat de gehele situatie wordt gestabiliseerd. Verdere statilisatie lijkt ons te verwezenlijken door de vloot in te krimpen, hetzij door een vroegtijdig sloopprogramma, hetzij door verkoop naar het buitenland. Er zullen offers moeten worden gebracht om de kern te redden. Gaat het weer beter, dan zullen de Panamese blokjes gaandeweg weer plaatsmaken voor de Hollandse banen." In scheepvaartkringen hoorden we inmiddels de vraag of de Cito wel de eerste Nederlandse coaster met de Panamese vlag is. Enkele weken geleden kwam namelijk de kustvaarder Friso al met deze vlag in Rotterdam. Het schip lag toen aan de Parkkade.
1976-05-10: Op 4 mijl van Hoek van Holland aan de grond gelopen. Twee dagen later vlotgebracht en naar Rotterdam gesleept.
Verslag uit de Reddingsboot 1976 Dienst No: 5111 'Friso' gezonken.
10 mei 1976. Scheveningen Radio berichtte om ca. 02.45 uur dat de coaster 'Friso' bij rustig weer en helder zicht was gestrand en water maakte. De positie van het schip was niet bekend, maar volgens radiopeilingen zou het zich ergens ter hoogte van Noordwijk moeten bevinden. De 'Bernard van Leer' (Scheveningen) startte om 03.00 uur haar zoekactie. Tussen de haven en Noordwijk was geen schip te bekennen. Ook antwoordde de 'Friso' niet op oproepen via de radio. Van de sleepboot 'Indusbank' vernam schipper Pronk, dat de 'Friso' 4 mijl ten Noorden van Hoek van Holland zat. De 'Bernard van Leer' voer naar deze positie, toen zij daar aankwam had de 'Indusbank' reeds verbinding gemaakt met het schip. Op verzoek van de coasterkapitein bleef de reddingsboot standby. Dat was zeker niet overbodig, want bij het opkomen van de vloed kwam de coaster steeds dieper te liggen. Na enige tijd wist de sleepboot hem in een gunstiger positie te trekken, maar bij het vlotkomen kreeg hij slagzij. De kapitein verzocht schipper Pronk enige mensen over te nemen. Terwijl de reddingboot langzij lag, begon de 'Friso' plotseling te zinken. Na korte tijd stak alleen het achterschip nog boven water uit. Drie van de opvarenden werden overgenomen, waarna de kapitein liet weten dat verdere hulp niet nodig was. De 'Bernard van Leer' keerde daarop met drie mensen naar Scheveningen terug en arriveerde om 14.30 uur in de haven. Twee dagen later heeft men de 'Friso' weten te bergen.

Het Parool 10-05-1976: Schip vastgelopen op strekdam. Monster, maandag — Sinds vanochtend twaalf uur proberen sleepboten de Panamese kustvaarder Friso los te krijgen die vannacht was vastgelopen op een strekdam voor de kust van Terheijde aan Zee tussen Den Haag en Hoek van Holland. Hoe het 500 brt metende schip aan de grond is geraakt was vanochtend nog onduidelijk.

Het Vrije Volk 11-05-1976: Gestrande coaster grondig doorzocht. Politie kan geen drugs vinden. (Van een onzer verslaggevers) Monster — In strijd met de verwachtingen hebben politie en douane gisteravond aan boord van de bij Ter Heijde vastgelopen coaster Friso geen drugs gevonden. De harde wind heeft de onder Panamese vlag varende coaster nog vaster aan de grond gezet dan hij al zat sinds hij zondagnacht op een strekdam liep. De omstandigheden waaronder de coaster strandde, waren volgens de korpschef van de Rijks-politie in Monster, hoofdinspecteur M. J. Welling, zo verdacht, dat hij het schip gistermiddag in beslag liet nemen. De hoofdinspecteur zegt, dat er al geruime tijd geruchten gaan, dat voor de kust bij Ter Heijde, zendingen hasj van schip verwisselen. De stranding van de Friso, bij goed weer, wekte dan ook argwaan,',al weet de Schotse kapitein van het schip het ongeluk aan onachtzaamheid. De verdenkingen van de politie werden versterkt toen een plezierjachtje, dat de hele nacht op het strand gelegen had, maandagmorgen verdwenen bleek. Het scheepje liep later de Scheveningse haven binnen, waar de bemanning in een auto stapte. Toen de politie er bovendien achter kwam, dat.de in Dublin wonende Nederlandse eigenaar van de Friso in Nederland was, besloot zij de coaster grondig te doorzoeken. Ze vonden niet wat ze verwachtten. Omdat intussen ook was vastgesteld dat het jachtje niets met de Friso te maken had, werd het beslag opgeheven. Het gat in de romp van de Friso is gisteravond provisorisch gedicht, maar door de harde wind stroomde via het dek toch nog water naar binnen.

Het Vrije Volk 12-051976: Schip onder de loep. (Van een onzer verslaggevers)
Rotterdam — De Rotterdamse recherche en de douane zijn een onderzoek begonnen naar de lading van de Panamese kustvaarder „Friso" die zondagnacht op de kust bij Ter Heijde aan de grond liep. Het schip is intussen vlot getrokken en naar de Binnenhaven gebracht. Eerder was een gat in de romp, dat de Friso bij de stranding had opgelopen, provisorisch dicht gemaakt en waren de ruimen leeggepompt. De politie van Monster had maandag het vaartuig gedeeltelijk doorzocht maar niets bijzonders gevonden. Een deel dat onder water stond, kon niet worden gecontroleerd. De politie besloot tot het onderzoek, omdat is gebleken dat nu en dan bij Ter Heijde smokkelwaar aan land wordt gebracht.

De Telegraaf 13-05-1976: Geen smokkelwaar op de „Friso". Van een onzer verslaggevers Rotterdam, donderdag De politie en douane hebben geen smokkelwaar gevonden aan boord van de Panamese kustvaarder „Friso". Het schip liep zondag- avond bij kalme zee op het strand voor Terheijde (Z.-H.). De politie was getipt dat er smokkel-waar aan boord zou zijn, terwijl er ook een ander vaartuig in de buurt van de kustvaarder was gesignaleerd. De „Friso" zonk maandag na pogingen om het vlot te krijgen. Op verzoek van de politie is het gelicht en naar Rotterdam gesleept. De scheepvaartinspectie stelt nu een onderzoek in.

Het Vrije Volk 13-05-1976: Monster - Het onderzoek van politie en douane naar eventuele smokkelwaar, aan boord van de Panamese kustvaarder Friso, die zondag bij Terheijden vastliep en dinsdagavond werd vlotgetrokken, heeft niets opgeleverd. Gisteren was in de Rotterdamse haven beslag, gelegd op de Friso om de lading te onderzoeken.
2005-10-00: Final Fate:
Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: FRISO
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: FRISO
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: FRISO op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: FRISO
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: FRISO
Gemaakt door: Monteny, G.

Omschrijving: FRISO
Gemaakt door: Unknown