Inloggen
FRISIA - ID 2326


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma F. van Dijk, Werf 'Hollandia', Spaarndam, Noord-Holland, Netherlands
Delivery Date: 1918-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Delfshaven', A.C. de Ridder, Delfshaven, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 325
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 10 1/2, 16 1/4 & 27 1/2-18
Speed in knots: 8.75
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 395.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 197.00 Net tonnage
Deadweight: 500.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 2: 45.60 Meters Registered
Beam: 7.31 Meters Registered
Depth: 2.70 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1918-00-00 FRISIA
Manager: T. Jager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Frisia', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NSBD

Ship Events Data

1919-04-29: Final Fate:
Vertrok op 28 april van Swansea naar Lissabon met een lading van 390 ton anthraciet, verdeeld over het ruim, waarbij luik I niet vol was en luik II tot de luikhoofden. Het schip lag hiermee tot aan het merk. Vrij spoedig na vertrek maakte het schip slagzij, welke steeds toenam. Men besloot de 'Frisia' op de kust in te sturen om haar aan de grond te krijgen. Op 3 a 4 mijl van Whitsand Bay (Cornwall) gekomen bemerkte men dat de kust niet meer bereikt kon worden en om 17.00 uur op 29 april verliet de 14-koppige bemanning het schip. Onmiddellijk daarna kapseisde het over bakboord en zonk ten noorden van Aire Point. Alle opvarenden bereikten de kust.

Afbeeldingen


Omschrijving: FRISIA
Collectie: -
Vervaardiger: Unknown