Inloggen
FRIESLAND - ID 2315


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1924
IMO nummer: 5398115
Nat. Official Number: 7896 AMST 1925
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Masten: One mast
Rig: 2 derricks.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: A. Vuyk & Zonen, Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 496
Launch Date: 1924-04-17
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 90
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout Gloeikopmotor Type (335x350)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 180.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 119.00 Net tonnage
Deadweight: 215.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 11902 Cubic Feet
Bale: 11200 Cubic Feet
 
Length 1: 35.20 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.79 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.03 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.11 Meters Depth, moulded
Draught: 1.97 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1934
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1934 nieuwe hoofdmotor: 2tew 3 cil 120 Pk Industrie Type (250x3560) .

Ship History Data

Date/Name Ship 1924-08-00 FRIESLAND
Manager: Aart Groen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Aart Groen, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NRWJ

Date/Name Ship 1936-02-01 FRIESLAND
Manager: Firma J.J. Onnes, Cargadoors-, Scheepvaart- en Bevrachtingsbedrijf, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik & Paul Vellinga, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEEJ

Date/Name Ship 1941-11-24 FRIESLAND
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEEJ

Date/Name Ship 1949-08-23 FRIESLAND
Manager: Frederik de Vries, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Frederik de Vries, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEEJ

Date/Name Ship 1952-12-17 ANTONIE
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Cornelis Karel, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCSJ

Date/Name Ship 1961-09-22 ZEEMEEUW
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Lammert Bolhuis, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIXH

Ship Events Data

1924-00-00: In 1924 als "FRIESLAND" gebouwd voor rekening van de Fa. Hokke & v. Dam te Sneek voor de beurtvaart Harlingen naar Amsterdam. In moeilijkheden geraakt en het schip is in 07.1924 overgenomen door Visser & Praat te Rotterdam. In 08.1924 verkocht aan Aart Groen te Groningen. Verbouwd en in de vaart op 14.10.1924.
1928-09-27: Op 27-09-1928 als FRIESLAND, zijnde een motorschip, groot 508.92 m3, liggende te Delfzijl, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, Rotterdam, ten verzoeke van Aart Groen te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 975 Z AMST 1928 op het achterschip boven op vast boord bij den bolder, aan stuurboordzijde. (Opm.: Brandmerk 7896 AMST 1925 is vernietigd.)
1933-12-28: NvhN 30-12-1933: De Friesland weer vlot. Zoutkamp, 29 Dec. Het motorschip Friesland kapt. Groen, dat gisteren bij Dokkummernieuwezijlen aan den grond geloopen is, kwam hedenavond met hoog water weer vlot. Het schip is doorgestoomd naar Dokkummernieuwezijlen. De Hunzebooten en verschillende andere schenen die hier gisteren vertrokken zijn naar Holland konden bij Dokkummemieuwezijlen niet door het ijs breken en moesten daar blijven liggen Het wachten is thans op de ijsbreker Trio van Harlingen, die uit Harlingen is vertrokken met als bestemming Dokkummernieuwezijlen, om zoodoende het vaarwater open te krijgen.
1935-11-00: De Eemsbode 29.11.1935:
Het te Farmsum in het Dok liggende motorzeilschip “FRIESLAND” van kapitein A. Groen is onderhandsverkocht aan kapitein Vellinga Jr. te Groningen, die het schip zelf in de vaart wil brengen. De “Friesland” is 200 ton dw. en werd in 1924 bij de firma Vuyk en Zonen te Cappelle aan de IJsel gebouwd. Het schip is van een 100 PK Kromhout motor voorzien.
1938-03-19: NvhN 19-03-1938: Delfzijl. Het motorschip Friesland, kapt. Vellinga, dat alhier als bijlegger binnenliep, zette heden de reis weer voort. Het schip is beladen met hout op weg van Danzig met bestemming Rotterdam.
1941-01-00: In 01.1941 te Dordrecht gevorderd. Verbouwd tot wacht-transportschip in Hamburg voor de Duitse Marine. Gebruik in de Noorse fjorden, herdoopt in "F.R.A. 35". In 1944 als "H.F. 24". In 08.1945 door het Nederlandse Schepenbezit te 's Gravenhage gevonden in Bergen. Op eigen kracht naar Delfzijl gevaren en bij Niestern verbouwd en weer in de vaart gebracht door de voormalige eigenaar.
1950-03-26: Trouw 27-03-1950: m.s. Friesland aan de grond gelopen. Zaterdag is het 200 ton metende Nederlands m.s. „Friesland" in de buurt van Stockholm aan de grond gelopen. Het schip, dat een lek in de voorsteven kreeg, kreeg assistentie van een bergings- schip. De uit vijf leden bestaande bemanning loopt geen gevaar. Met behulp van een bergingsvaartuig heeft men het schip heden vlot kunnen krijgen. De Friesland was met een lading hout op weg van Gefle (Zweden) naar Grouw (Fr.) en heeft zijn reis voortgezet.

Leeuwarder courant 28-03-1950: Friesland en Voorwaarts aan de grond. Twee Nederlandse coasters zijn in het afgelopen weekeinde aan de grond gelopen. De 200 ton metende Friesland, die met hout geladen op weg was naar Grouw. raakte in de buurt van Stockholm vast, maar kwam later met behulp van een bergingsschip vrij en zette de reis voort. De Groninger coaster Voorwaarts van 261 ton liep in de mist op een rif van het Kanaaleiland Jersey. De bemanning moest van boord in een reddingboot. Zes uur zaten de mannen aan de riemen eer ze door een loodsboot op sleeptouw werden genomen. Men zou nog trachten het schip te bergen.

Op 26 maart 1950 liep de FRIESLAND, eigenaar F. de Vries, op de stenen nabij Söderarm, Zweden. De FRIESLAND werd vlotgebracht door een Zweedse bergingsboot.

Uitspraak Raad voor de Scheepvaart in zake het in dikke mist aan de grond lopen van de Friesland in de Bothnische Golf nabij Søderarm tijdens reis van Geffle naar Grouw beladen met 76 standaard hout waarvan 25 aan dek. De Friesland had na vertrek te maken met zeer wisselend zicht en met af en toe dik ijs. Vanwege ijsvorming was Grundkallen vuurschip naar binnen gehaald. De bestman heeft meermalen de koers op het stuurkompas gecontroleerd maar niet op het standaardkompas. Om 18.45 uur zag de bestman het vuur van Simpnäsklubb op ongeveer 2 streken aan stuurboord. Hij peilde dit niet en las geen log af, om ongeveer 19.50 uur was dit bijna dwars, maar verdween dan uit zicht daar het zicht slechter werd. Hij gaf niet blijk van veel begrip te hebben van veilig navigeren. Door het vrij snelle doorzetten van het vuur begreep de bestman, dat hij in moest staan, en liet een halve streek uitsturen. Te 20.00 uur nam kapitein de Vries de wacht over, hij liet nog een halve streek uitsturen. Om 22.00 uur werd het mistig, de vaart geminderd tot 5 mijl en mistseinen werden gegeven. De kapitein rekende erop, dat, indien hij teveel was ingezet, hij het mistsein van Tjärven zou horen, maar later bleek dat dit sein niet goed werkte. Om 22.45 uur liep het schip aan de grond. De voorpiek bleek water te maken en het gelukte niet het gat te dichten. Het ruim maakte geen water doch in het logies steeg het water tot 30 cm boven de vloer en kon niet worden gelensd. De volgende dag kwam om 19.00 uur het bergingsvaartuig Hermes in zicht. Om 03.00 uur kwam het schip vlot. De Hermes nam de Friesland langszij om op de voorpiek te blijven pompen en bracht haar te 15.30 uur Stockholm binnen. Oordeel van de Raad is dat het niet goed werken van het mistsein van Tjärven van invloed is geweest op de stranding van het schip zijn toch in de eerste plaats fouten in de navigatie de oorzaken van de ramp. Van eventuele uitgesproken straf wordt in het verslag geen melding gemaakt. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 27 februari 1951.
1950-09-07: Leeuwarder courant 07-09-1950: Kustvaarder sloeg lek op havendam bij Kornwerderzand. De ongeveer 250 ton metende kustvaarder „Friesland", geladen met zout op weg van Hengelo naar Zweden, is vannacht om twee uur op het Zuideinde van de Westerhavendam van de binnenhaven te Kornwerderzand gelopen. Twee sleepboten, de Waddenzee en de Luctor zijn van Harlingen opgeroepen om het schip af te slepen, doch zij zijn daarin niet geslaagd. De Friesland is lek aan het voorschip. Vermoedelijk zal een gedeelte van de lading zout in lichters overgeladen moeten worden.

Leeuwarder courant8-09-1950: Zo vast als een huis zit de met 200 ton zout geladen kustvaarder „Friesland" van kapitein F. de Vries te Delfzijl op het Zuideinde van de Westerhavendam te Kornwerderzand. In de stormachtige nacht van Woensdag op Donderdag is het schip daar terecht gekomen. Het was van Hengelo op weg naar Gotenburg in Zweden. Men heeft de „Friesland" tot op heden niet uit deze benarde positie kunnen bevrijden.

Bijvoegsel van de Nederlandse Staatscourant van Maandag 19 Februari 1951. no.35.
No.5 Uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart inzake het lopen op de stenen van de westelijke havendam van Kornwerderzand door het motorschip „Friesland". Op 7 September 1950 is het motorschip „Friesland", op reis van Hengelo naar Göteborg, op de stenen van de westelijke havendam van Kornwerderzand gelopen. Het schip is na lossen van een deel der lading de volgende dag met sleepboothulp vlot gekomen. In overeenstemming met het voorstel van de inspecteurgeneraal voor de scheepvaart besliste een commissie uit de Raad voor de Scheepvaart, als bedoeld bij artikel 29 der Schepenwet, dat de Raad een onderzoek zou instellen naar de oorzaak van dit aan de grond lopen. Het onderzoek heeft plaats gevonden ter zitting van 5 Januari 1951, in tegenwoordigheid van de inspecteur voor de scheepvaart C. Moolenburgh. De Raad nam kennis van de stukken van het voorlopig onderzoek der Scheepvaartinspectie, waarbij processen-verbaal van de verhoren van de kapitein en de roerganger, een tekening van de stuurinrichting, benevens een proces- verbaal van verhoren van kapitein, stuurman en roerganger van de „Friesland" en van twee sluisknechten van Kornwerderzand, opgenomen door de waterpolitie, en hoorde als getuige de kapitein F. de Vries. Uit de verklaringen en bescheiden is de Raad het volgende gebleken: Het motorschip „Friesland" is een Nederlands schip, toebehorende aan F. de Vries, te Delfzijl. Het meet 180 brutoregisterton en wordt voortbewogen door een 120 pk. Industriemotor. Op 5 September 1950 vertrok de „Friesland", beladen met zout, van Hengelo met bestemming Göteborg. De diepgang was vóór 20, achter 21 dm. Inclusief de kapitein bestond de bemanning uit 5 personen. Op de hondenwacht van 7 September voer de „Friesland" op het IJsselmeer naar de sluis van Kornwerderzand. Op de brug bevonden zich de kapitein, de bestman en een roerganger, de licht- matroos B. Kuiper. Er stond een harde Z.W.wind. Men liep volle kracht, 7 mijl. Te 1.50 uur werd boei no. 2 van het vaarwater langs de Friese kust op korte afstand aan bakboord gepasseerd. Het licht op de havendam van Kornwerderzand was te zien, men voer in de witte sector daarvan en hield dit licht even op b.b.-boeg. Door de achterlijke wind en zee stuurde het schip moeilijk, het stuurrad rukte erg. Halverwege genoemde boei no. 2 en de haven minderde de kapitein vaart tot halve kracht. Ongeveer 300 meter vóór de havendam, te 2.10 uur, werd de roerganger door een hevige stoot tegen het stuurrad over het rad geslingerd van stuurboord naar bakboord en raakte bekneld tussen het dek en een spaak van het stuurrad. De bestman, die even beneden was geweest, kwam juist boven en hielp de kapitein de roerganger bevrijden en het rad naar stuurboord draaien. Doordat het roer enige tijd aan bakboord had gelegen, was de „Friesland" opgeloefd, maar draaide weldra stuurboord uit. Toch was het schip door deze afwijking van de koers zo dicht bij de wal geraakt, dat het te 2.15 uur met de midscheeps vastliep op de westelijke dam. Door de harde wind en de zee sloeg het schip hoger op de dam en begon het ruim door het zware stoten water te maken; de pomp kon dit evenwel bijhouden. Nadat een deel der lading was gelost, slaagde men er te 15.15 uur in met behulp van drie sleepboten vlot te komen. Op eigen kracht voer de „Friesland" naar Harlingen. Hier werd ernstige bodemschade vastgesteld. Bij onderzoek van de patentstuurinrichting door een ambtenaar van de Scheepvaartinspectie is gebleken, dat deze zodanig is geconstrueerd, dat het mogelijk is, dat het roer de wormas doet draaien. Ter zitting heeft de kapitein verklaard, dat de spoed van de wormas der stuurinrichting zo groot is, omdat de „Friesland" als binnenschip is gebouwd. Met acht rondtorns van het stuurrad kan het roer van boord naar boord worden bewogen. Stoottalies werden niet gebruikt. Getuige meent, dat bij enige oplettendheid van de roerganger dit ongeval niet zou zijn voorgekomen. Om de spaken was geen hoepel aangebracht; dit is sindsdien gedaan. Daar de „Friesland" slechts een toplicht heeft, acht getuige het niet mogelijk van de wal te constateren, dat de koers te westelijk was. Getuige is ter plaatse zeer goed bekend en heeft de sluis op de normale wijze aangelopen. De inspecteur voor de scheepvaart voert aan, dat het vastlopen van het motorschip „Friesland" op de havendam van Kornwerderzand moet worden toegeschreven aan de stuurinrichting en de ter plaatse doorstaande zeegang. Bij onderzoek bleek deze stuurinrichting niet zelfremmend te zijn. Hierdoor kan worden verklaard, dat de vrij wilde zee een dusdanige druk op het roer gaf, dat de roerganger door het stuurrad werd meegenomen en tegen de grond gegooid, waarbij hij knijp kwam tussen rad en dek. De spoed van de wormas is zo groot, dat krachten, op het roer uitgeoefend, worden overgebracht op het stuurrad. Als de spoed zou worden verkleind, zodat de inrichting zelfremmend zou zijn, zouden zware veren in de stuurleiding moeten worden opgenomen. Daar vele schepen een dergelijke stuurinrichting hebben en zeer zelden een ongeluk daarmee voorkomt, zullen geen nieuwe eisen aan deze inrichting, ten gevolge van deze stranding, worden gesteld. Wel moet worden aangeraden om, ten einde dergelijke ongevallen te voorkomen, over de spaken van het rad een hoepel aan te brengen; dit is op de „Friesland" inmiddels gedaan. Het oordeel van de Raad luidt als volgt: Wat de oorzaken van de ramp betreft, sluit de Raad zich geheel aan bij de conclusie van de inspecteur voor de scheepvaart Aldus gedaan door de heren mr. A. Dirkzwager, tweede plv. voorzitter, C. H. Brouwer, L. Meulman en J. F. Verbeek, leden, in tegenwoordigheid van 's Raads secretaris mr. A. Boosman, en uitgesproken ter openbare zitting van de Raad van 9 Februari 1951. (Get.) A. Dirkzwager; A. Boosman.
1952-09-00: Bij de aankoop is het schip verbouwd bij Machinefabriek Hunfeld in Delfzijl. Het stuurhuis achterop is verbouwd tot kombuis. Een nieuw stuurhuis en brug zijn boven op de roef gebouwd.
1954-12-10: NvhN 10-12-1954: Delfzijlster kustvaarder had aanvaring te Amsterdam. De Delfzijlster kustvaarder ANTONIE (200 ton), kapitein-eigenaar C. Karel, is Donderdagmiddag, toen hij de Minervahaven te Amsterdam uitdraaide, in aanvaring geweest met het binnenvaartuig Theta. De Antonie liep boven water een gat op, dicht bij de steven; de Theta werd slechts licht beschadigd. De Antonie, waarvoor Wagenborg's Scheepvaart en Expeditie Bedrijf te Delfzijl de bevrachting verzorgt, zou naar Wormerveer gaan om te laden voor Odensee. Het schijnt dat het schip na enig oponthoud uiteindelijk, toch naar Wormerveer is doorgevaren.
1957-05-06: NvhN 06-05-1957: M.s. ANTONIE in aanvaring met Corsicaan. Het Nederlandse motorschip Antonie (200 ton) van de rederij Wagenborg te Delfzijl, is vandaag te Cuxhaven (Dld.) in aanvaring gekomen niet het onder Corsicaanse vlag varende 1215 ton metende vrachtschip Dorita. Beide schepen hebben schade opgelopen, maar konden desondanks hun weg naar zee vervolgen. De Antonie vaart met een lading hout, afkomstig uit Uddevalla, naar Dokkum. Kapitein is de heer C. Karel uit Delfzijl.
1957-09-02: NvhN 02-09-1957: Kustvaarder Antonie in Schuitegat aan de grond. De kustvaarder Antonie, te Hengelo bevracht met zout voor Gothenburg, is vrijdagmiddag in het Schuitegat bij Terschelling aan de grond gelopen. Als gevolg daarvan heeft het dermate roerschade opgelopen, dat het schip naar Harlingen terugkeerde. De Antonie, toebehorende aan rederij Karel te Delfzijl, is voor herstelwerkzaamheden op de werf Welgelegen drooggezet.
1960-03-13: NvhN 08-04-1961: Aanvaring Antonie. De 40-jarige kapitein C K. uit Delfzijl werd de bevoegdheid om als kapitein op zeeschepen te varen voor de tijd van een week ontnomen. De Raad acht deze kapitein schuldig aan de aanvaring tijdens mist van het motortankschip Caltex-Gorinchem (2050 brt.) met het motorschip Antonie (180 brt.) in de Kielerfjord op 13 maart van het vorig jaar. Van dit laatste schip was kapitein K. de gezagvoerder en tevens eigenaar. Tengevolge van de aanvaring liep de Caltex-Gorinchem een scheur op van drie voet lengte. Antonie had slechts onbelangrijke schade aan de steven. De kapitein van de Antonie heeft een fout gemaakt door niet te stoppen, toen hij de mistsignalen van de Caltex-Gorinchem hoorde. De Raad aanvaardt niet de door de kapitein ter zitting opgegeven reden voor deze nalatigheid, dat hij vreesde bij stoppen van zijn koers af te zullen geraken. Indien de Antonie had gestopt, zou de aanvaring niet zijn geschied.
1961-01-00: N.v.h.N. 13.01.1961: De “ANTONIE” dreef 60 uur met kapotte motor:
Ongeveer zestig uur heeft de Delfzijlster kustvaarder “Antonie” dinsdag met een kapotte motor rondgedreven, alvorens de kustvaarder “Juno” uit Delfzijl haar op sleeptouw nam ter hoogte van Borkumrif vuurschip en de Eems opsleepte zoals wij dinsdag reeds melden. Bij de Mowensteert nam de sleepboot “Sterna” van de Firma J. Pleyzier de “Antonie” over waarna men dinsdagavond laat in Delfzijl arriveerde. Voordat de “Juno” kon vastmaken had de Kapt C. Karel om sleepboothulp verzocht via het in de buurt zijnde Zweedse motorschip “Atland” aangezien dat de “Antonie” geen radiotelefonie aan boord heeft. Men had toen geruime tijd met een kapotte motor rondgedreven, wat kapitein Karel deed besluiten voor anker te gaan en enige vuurpijlen af te schieten. Een anker werd verspeeld toen de ketting brak. In al die tijd had men verder nog geen schip zien passeren, tot uiteindelijk de Zweedse tanker uitkomst bracht met wie via de morselamp contact werd gezocht. Dit had tot gevolg dat de Juno de onfortuinlijke “Antonie” te hulp kon komen. In Delfzijl aangekomen hebben experts de schade opgenomen, die zeer groot bleek te zijn. De zuigerstangen waren namelijk dwars door de carter geslagen, waarbij grote stukken staal in het rond vlogen. Het mag een wonder heten dat niemand op dit moment in de machinekamer was. In dat geval zouden er zeker persoonlijke ongelukken zijn gebeurd. Het carter bleek verder gescheurd te zijn en wellicht eveneens de krukas zodat de motor als geheel vernield kan worden beschouwd. Herstelwerkzaamheden zullen ongetwijveld zeer lange tijd in beslag nemen, in de loop van donderdag is de “Antonie” door de sleepboot “Sterna” naar Vlaardingen gesleept, waar de lading cement zal worden gelost en de reparaties zullen worden uitgevoerd. De reis was van Aalborg (Denemarken) met 190 ton cement voor Vlaardingen.

NvhN 10-01-1961: Delfzijlster coaster vraagt assistentie. Het Zweedse vrachtschip Atland heeft vanmorgen omstreeks kwart voor elf gemeld, dat de Nederlandse kustvaarder Antonie ronddrijft ten noorden van Borkum op ongeveer een mijl van de boei PE-3. De kustvaarder, die 180 ton meet en eigendom is van de heer C. Karel uit Delfzijl, heeft machineschade. Het schip heeft via de Atland om sleepboot assistentie gevraagd. Omstreeks half twaalf heeft het 635 ton metende m.s. Juno van de rederij Juno te Delfzijl de Antonie op sleeptouw genomen en heeft koers gezet naar Delfzijl. De sleep wordt daar vandaag in ieder geval nog verwacht. De Antonie die werd gebouwd in 1924, heeft volgens de ons ter beschikking staande gegevens vier bemanningsleden aan boord. De heer Karel treedt zelf op als kapitein. Het schip is met een lading cement onderweg van Aalborg (Denemarken) naar Vlaardingen.

Leeuwarder courant 10-01-1961: Coaster in moeilijkheden bij Borkum. De Delfzijlster kustvaarder „Antonie” (180 ton, rederij C. Karel) kwam vanmorgen ten noorden van Borkum in moeilijkheden. Het Zweedse schip „Atland" meldde het aan het Duitse kuststation Norddeich, waarop de sleepboot „Atlas" van Borkum en de reddingsboot van Norderney uitvoeren. De „Antonie" werd evenwel op sleeptouw genomen door de „Juno", eveneens uit Delfzijl.

NvhN 11-01-1961: Geen radio aan boord. Delfzijlster Antonie dreef zestig uur rond eer noodsein werd opgevangen. De Delfzijlse coaster Antonie (190 ton), die gistermorgen ten noorden van Borkum in verband met motorschade assistentie vroeg en die later door de kustvaarder Juno, eveneens uit Delfzijl, op sleeptouw werd genomen, is vannacht in de haven van Delfzijl aangekomen. Het schip heeft, zoals we gisteren reeds meldden, een lading cement voor Vlaardingen aan boord. De Juno, die onderweg was van de Zuidengelse haven Fowey naar Noorwegen, heeft de Antonie tot de Meeuwenstaart de Eems opgesleept. Daar nam de sleepboot Sterna van het sleepbedrijf J. Pleijsier uit Delfzijl het schip over. De Antonie, die geen radio aan boord heeft, heeft met een gescheurde carter ongeveer 60 uur rondgedreven voor zij assistentie kreeg. In die periode heeft men geen schip zien passeren. Dat vertelde kapitein-eigenaar C. Karel ons vanmorgen aan boord van zijn schip. Hij had alle lof voor het Zweedse motorschip Atland, een grote tanker, die gistermorgen het met de morselamp gegeven bericht opnam en vlot doorgaf. Vuurpijlen afgeschoten. De schade aan de motor was zaterdagavond zeer laat ontstaan, waarna het schip onmiddellijk voor anker ging. Later brak echter de ankerketting. In verband met de weerberichten besloot de kapitein toen vuurpijlen af te schieten. Inmiddels trachtte men de zwaarbeschadigde motor provisorisch te repareren. Dat gelukte slechts ten dele, maar voldoende om dichter bij de meer bevaren route te komen. De motor liet het toen weer afweten. Er waren inmiddels ongeveer dertig uur verlopen. De Atland was het eerste schip dat men opmerkte. Later arriveerde de Juno, die vast wist te maken. Op het verzoek om assistentie voer ook nog een sleepboot van Borkum uit, maar die arriveerde later dan de Juno. Het is thans nog niet bekend of de Antonie in Delfzijl zal lossen of dat de coaster verder gesleept zal worden naar Vlaardingen.

NvhN 13-01-1961: M.s. Antonie wordt naar Vlaardingen gesleept. De 190 ton metende coaster Antonie van de heer C. Karel te Delfzijl, die enkele dagen geleden met motorschade de thuishaven werd binnengebracht, zal met de lading cement naar de plaats van bestemming, Vlaardingen, worden gesleept. Het schip, dat zoals bekend met motorschade bij Borkum heeft gelegen, is gistermiddag op sleeptouw van de Sterna van het Delfzijlster sleepbedrijf J. Pleijzier aan de vaart door de Nederlandse kanalen begonnen. Bij het deskundig onderzoek van de motor is gebleken, dat deze zeer ernstig beschadigd is. Het carter is kapot en mogelijk ook de krukas.
1961-07-00: Friese koerier 06-07-1961: Man verdronken in Grouw. Grouw — Vannacht om kwart voor één de 25-jarige Johan Kuiper uit Delfzijl, bestman op de coaster Antonie uit Delfzijl, van zijn schip gevallen en in Grouw verdronken. De man is waarschijnlijk in het donker gestruikeld op het dek van de coaster die voor het bedrijf van de firma Halbertsma lag

NvhN. 07-07-1961: Stuurman Kuiper van de “ANTONIE” verdronken. Grouw: De 24 jarige stuurman Joh. Kuiper van de Delfzijlse coaster “Antonie” is gisternacht overboord gevallen en verdronken. De kustvaarder lag bij de fabriek in Grouw om hout te lossen. Kort na middernacht kwam K. aan boord en heeft toen vermoedelijk een misstap gemaakt. Omstreeks kwart over twee ‘s nachts heeft men het stoffelijk overschot van K. opgedregd. De stuurman woonde in Farmsum.

.
1961-09-26: NvhN 26-09-1961: Verkoop Kitty en Antonie. De heer C. Karel te Delfzijl heeft zijn motorschip Antonie (ex m.s. Friesland) verkocht aan de heer Bolhuis te Groningen. De Antonie behoort tot het gladdek type en meet ongeveer 215 ton draagvermogen. Het schip werd in 1924 gebouwd bij de Scheepswerf A. Vuyk & Zn. te Capelle a.d. IJssel. In de machinekamer staat een 120 pk motor opgesteld.

NvhN 10-10-1961: KITTY wordt ANTONIE KAREL. De heer C. Karel te Delfzijl, die onlangs het motorkustvaartuig Kitty heeft aangekocht van de heer G. G. L. Marrink te Rotterdam, zal deze kustvaarder onder de nieuwe naam Antonie Karel in de vaart brengen met als thuishaven Delfzijl. De Kitty heeft een draagvermogen van ongeveer 245 ton. De heer Bolhuis te Groningen, die het motorschip ANTONIE heeft aangekocht van de heer C. Karel te Delfzijl, zal het schip herdopen in ZEEMEEUW met als thuishaven Groningen. Dit schip heeft een draagvermogen van circa 215 ton.
1961-11-09: NvhN 09-11-1961:In Zweden. Coaster Zeemeeuw aan de grond. (Van onze redactie te Delfzijl) Op ongeveer 11 mijl vanaf de Zweedse havenplaats Grüvon is dinsdagavond omstreeks 9 uur, naar eerst gistermiddag laat bekend werd, de Groninger coaster Zeemeeuw (ex m.s. Antonie) aan de grond gelopen. Het schip, dat ernstige bodemschade kreeg en dat gevaar liep te zinken, heeft men bij Massviken, dat evenals Grüvon aan het Vanermeer ligt, aan de grond weten te zetten. De schade aan de bodem van het ongeveer 200 ton metende schip was dusdanig dat water in het ruim en in een deel van de machinekamer liep. Experts zijn inmiddels naar het schip vertrokken om een nader onderzoek in te stellen. De Zeemeeuw voer in ballast en was onderweg van Nyköbing-Falster in Denemarken naar Grüvon om daar hout voor Nederland te laden. Kapitein tevens eigenaar van de coaster is de heer J. Bolhuis. Er bestond geen gevaar voor de bemanning

NvhN 15-11-1961: Coaster ZEEMEEUW op Zweedse werf gezet. De 200 ton metende Groninger coaster ZEEMEEUW, die een week geleden bij Grüvon op het Vanermeer in Zweden lek stootte en die daarna bij Massviken aan de grond werd gezet, is naar Karlstad gebracht waar het schip gistermiddag op de werf is gezet. De Zeemeeuw van de reder J. Bolhuis was, zoals we reeds meldden, in ballast onderweg van Denemarken naar Grüvon om daar hout voor Nederland te laden. Het schip, dat tot voor kort onder de naam ANTONIE voer, heeft hoofdzakelijk bij de machinekamer schade aan de bodem opgelopen. De noodzakelijk reparatie zal, naar men schat, ongeveer drie weken duren. Er wordt echter nog een nader onderzoek ingesteld.
1963-06-14: Het vrije volk 14-06-1963: Grindschip gezonken. (Van een onzer verslaggevers) In een onweersbui met harde windvlagen is gistermiddag tussen Kamperhoek en Urk het 150-ton metende grindscheepje Rival 3 van de fa. Westerhuis, uit Zwartsluis gekapseisd en gezonken. De 22-jarige schipper B. Voetstra uit Zwolle en de stuurman K, Jonkers uit Lobith zagen het bootje langzaam kapseizen, Het schip bleef nog gedeeltelijk boven water.Kort daarna passeerde de kustvaarder Zeemeeuw uit Groningen die de drenkelingen oppikte en later in Lemmer aan wal zette.
1964-07-30: 30-07-1964 m.s. Zeemeeuw af Groningen, 180 B.R.T. På rejse fra Odense til Rørdal i ballast. Grundstødt d. 30. juli i Limfjorden. Strandingsindberetning dat. 31. juli.Kl. 2300 grundstødte Z. under en SV.-lig vind med udgående strøm på Nordmandshage. Skibet er senere kommet flot ved fremmed hjælp. Anm. Årsagen til grundstødningen angives at være vejrforholdene.
1971-00-00: Final Fate:
In 1971 opgelegd in Groningen. 1974 Zeebrief ingetrokken. Bolhuis heeft er nog jaren op gewoond.
02.03.1989 " ZEEMEEUW" van Margaretha Veenstra, onderneemster te Akkrum. De omschrijving van het schip is: stalen schoener, hebbende 1 dek, 2 masten, dagverblijf en 11 hutten, kombuis, 3 douches en 3 w.c.’s, roef en motorkamer. Gebouwd te Capelle aan de IJssel in het jaar 1924.
De teboekstelling in het Kadaster werd op 29.04.1997 doorgehaald.

Afbeeldingen


Omschrijving: FRIESLAND
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: FRIESLAND
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Kade

Omschrijving: FRIESLAND
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: ANTONIE
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: ZEEMEEUW
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ZEEMEEUW te Lauwersoog.
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: FRIESLAND
Collectie: Plokker, Hugo
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: ZEEMEEUW opgelegd in het Oosterhamrikkanaal te Groningen in 1972
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: ZEEMEEUW op 05-11-1978 in het Verbindingskanaal te Groningen.
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Bolhuis, K. van

Omschrijving: ZEEMEEUW in 08-1980 bij de sluis van Gaarkeuken.
Collectie: Groot, Harry de
Vervaardiger: Groot, Harry de

Omschrijving: ZEEMEEUW in 08-1980 bij de sluis van Gaarkeuken.
Collectie: Groot, Harry de
Vervaardiger: Groot, Harry de

Omschrijving: ZEEMEEUW als charter sailing vessel.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: ZEEMEEUW in 07-1982 in het Eemskanaal te Groningen.
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Bolhuis, Riemer J. van

Omschrijving: ZEEMEEUW opgelegd in Groningen in 08.1985
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Kade
Algemene informatie

 

NvhN 060557
M.s. ANTONIE in aanvaring met Corsicaan.
Het Nederlandse motorschip ANTONIE (200 ton) van de rederij Wagenborg te Delfzijl, is vandaag te Cuxhaven (Dld.) in aanvaring gekomen met het onder Corsicaanse vlag varende 1.215 ton metende vrachtschip DORITA. Beide schepen hebben schade opgelopen, maar konden desondanks hun weg naar zee vervolgen. De ANTONIE vaart met een lading hout, afkomstig uit Uddevalla, naar Dokkum. Kapitein is de heer C. Karel uit Delfzijl.