Inloggen
FRIEDA - ID 2307

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 9288 GRON 1918
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schooner
Type Dek: Flush deck
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Fikkers, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 6
Launch Date: 1917-12-19
Delivery Date: 1918-09-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Kromhout Motoren Fabriek N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 130
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout diesel, 15 4/5-17 7/10
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 250.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 183.74 Net tonnage
 
Length 2: 37.60 Meters Registered
Beam: 7.40 Meters Registered
Depth: 2.15 Meters Breadth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1918-10-11 FRIEDA
Manager: N.V. Vrachtvaart-Maatschappij 'Neerlandia', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij tot Exploitatie van het Schoenerschip 'Anna', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NRWC

Date/Name Ship 1922-06-03 FRIEDA
Manager: S.A. Toscana Raffinerie Olii (SATRO)., Viareggio, Italy
Eigenaar: S.A. Toscana Raffinerie Olii (SATRO)., Viareggio, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Viareggio / Italy
Callsign: NQGP
Additional info: Call sign 1934: INLX

Date/Name Ship 1937-00-00 FRIEDA
Manager: S.A. Lucchese Oli e Vini (SALOV), Viareggio, Italy
Eigenaar: S.A. Lucchese Oli e Vini (SALOV), Viareggio, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Viareggio / Italy
Callsign: INLX

Ship Events Data

1918-10-11: Dagregister deel 21, nummer 1052, den elfden October 1900 achttien. De ondergeteekende Carl Hetzel, koopman wonende te Rotterdam, in zijne hoedanigheid van Directeur der aldaar gevestigde Naamlooze Vennootschap Vrachtvaart Maatschappij “Neerlandia”, directrice der aldaar gevestigde Naamlooze Vennootschap Maatschappij tot exploitatie van het Schoenerschip “Anna” verklaart dat de naamlooze Vennootschap Maatschappij tot exploitatie van het schoenerschip “Anna” voornoemd de eenige eigenares is van het stalen motorschoenerschip genaamd “Frieda”, hebbende een dek en drie masten gemeten op een inhoud van netto 183.74 tonnen van 2.83 kubieke meter, welk vaartuig is gebouwd aan en thans ligt bij de werf van gebroeders Fikkers te Foxhol en nog niet aan eening kantoor van hypotheken en der scheepsbewijzen is gebracht in of overgeschreven. Rotterdam 8 October 1918. C. Hetzel. In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring van den scheepsmeter te Groningen d.d. 14 October 1918 no. 50 is nevens vermeld vaartuig gebrand met het merk 9288 GRON 1918. In de andere kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring overgeschreven heden deel 43 no. 104353 is nevens vermeld vaartuig buitenlands aan een buitenlander verkocht en wordt hetzelve voor zooveel nodig hier uitgeboekt. Groningen 03 Juni 1922. De Bewaarder.
1941-06-05: Final Fate:
Door de Britse onderzeeër 'Triumph' tot zinken gebracht in de Golf van Della Sirte in pos. 31.39.N. – 15.39. O.

Afbeeldingen


Omschrijving: Frieda 1918
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

AH 010118
Scheepsbouw. Van de werf van de firma Gebr. Fikkers te Martenshoek is te water gelaten een stalen 3-mast motorschoener, groot ca. 400 ton, gebouwd onder speciaal toezicht van de Germ. Lloyd en Scheepvaartinspectie. De kiel werd gelegd voor een dito schip, groot ca. 425 ton. 

AH 030118
Scheepsbouw. De te Martenshoek te water gelaten motorschoener (zie Ochtendblad 1 dezer) is genaamd FRIEDA en gebouwd voor rekening van de Vrachtvaart Maatschappij Neerlandia te Rotterdam.