Inloggen
FREJO - ID 2305


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1951
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5121017
Nat. Official Number: 7784 Z ROTT 1951
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf Gebr. van der Werf, Deest, Gelderland, Netherlands
Werfnummer: 243
Launch Date: 1951-07-00
Delivery Date: 1951-09-28
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK Nr. 15131 Type MSU423A (290x420)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 452.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 225.00 Net tonnage
Deadweight: 627.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 31250 Cubic Feet
Bale: 28700 Cubic Feet
 
Length 1: 49.30 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.22 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.24 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.33 Meters Depth, moulded
Draught: 3.51 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1952
Type: Lengthened
Omschrijving: Eind 1952/begin 1953 met ca. 5 meter verlengd, nieuwe afmetingen: Brt 499, Nrt 320, Dwat 745, Loa 54,16, Lll 49,08.

Ship History Data

Date/Name Ship 1951-09-28 FREJO
Manager: W.H. James & Co's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jetze Fokke de Groot, Kampen, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: PEEC

Date/Name Ship 1967-01-26 THERMAIKOS
Manager: S. Tzamtzis & George Svolakis, Thessaloniki, Greece
Eigenaar: Tzitzas Bros. & Asterios Belos & Co., Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SVZL

Date/Name Ship 1973-00-00 JOANOS
Manager: Klitsinaris, Vourlogiannis, Makaronas & Bakalis, Volos, Greece
Eigenaar: Klitsinaris, Vourlogiannis, Makaronas & Bakalis, Volos, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Volos / Greece
Callsign: SV3791

Ship Events Data

1951-10-01: Als "FREJO", zijnde een stalen motorschip, metende 1279.51 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 8537 d.d. 07-09-1951, liggende te Deest, door H. Melcherts, scheepsmeter te Rotterdam, van brandmerk 7784 Z ROTT 1951 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis kapitein, 4.05 m. uit hekplaat, 1.40 m. uit de lengteas en 1.40 m. uit dek.
1957-10-11: Schroef verloren op 14 mijl NW van Elbe 1. Door de sleepboot HOLLAND van Doeksen binnen gebracht.
Leeuwarder courant 12-10-1957: „Holland" sleepte coaster met gebroken schroefas. Ongeveer vijftien mijl ten noordwesten van het vuurschip Elbe I, dat bij de monding van de Elbe ligt, kreeg gisteren de coaster „Frejo" van Rotterdam averij. Het schip, dat in 1952 werd gebouwd en 700 ton d.w. meet. moest sleepboothulp vragen, omdat het een gebroken schroefas had opgelopen. De sleepboot „Holland" van de rederij Doeksen op Terschelling voer uit en sloot het contract af op basis van Lloyd's form, no cure, no pay. Om ongeveer halftwee vertrok de sleepboot, die de „Frejo" om ongev. elf uur des avonds bereikte. Er werd verbinding gemaakt, waarna de sleep naar de dichtstbijzijnde veilige haven ging. In dit geval Cuxhaven. Het was mistig weer en de „Holland" voer op de radar-installatie. Inmiddels is de sleepboot al weer op weg naar Terschelling.
1958-08-08: NvhN 08-08-1958: De Frejo aan de grond. De Nederlandse kustvaarder Frejo is vanmorgen vroeg bij Tuskar Rock voor de zuidoostpunt van lerland aan de grond gelopen. Later liet het schip weten, dat het geen hulp meer nodig had. Enige schepen waren toen echter al onderweg. De Frejo is eigendom van W. H. James en Co.'s Scheepvaart- en Handelsmaatschappij N.V. te Kampen en meet 500 ton.

NvhN 09-08-1958: De Frejo weer vlot. De Nederlandse kustvaarder Frejo, die gisteren bij dichte mist in de buurt van Bannow Bay, lerland, aan de grond is gelopen, is bij hoog water op eigen kracht vlotgekomen. Het schip was in ballast op weg naar Dublin. De Frejo is afkomstig uit Kampen.
1967-02-04: NvhN 04-02-1967: m.s. Frejo verkocht. De heer J. F. de Groot te Kampen heeft zijn motorkustvaartuig Frejo naar Griekenland verkocht. Het schip zal onder de nieuwe naam Thermaikos in de vaart worden gebracht. De Frejo werd in 1951 gebouwd bij de N.V. Gebr. Van der Werffs Scheepsbouw te Deest en het behoort tot het gladdektype. De kustvaarder heef't een draagvermogen van ongeveer 745 ton bij 499 bruto register ton en is voorzien van een 500 pk-motor.
1988-09-23: Final Fate:
Verkocht aan I. Nomikos en vervolgens gesloopt te Keratsini.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart FREJO 28 sept. 1951
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Foto Grijpink, Nijmegen
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: FREJO
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Hill, Charlie A.

Omschrijving: FREJO (na de verlenging)
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Foto Corveleyn, Oostende (B)

Omschrijving: FREJO
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: THERMAIKOS
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: JOANOS
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: JOANOS tijdens de sloop in 1988.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Bosschaart, Louis
Algemene informatie

 

NvhN 120757
Aanvaring tussen Nederlands en Russisch schip.
Het Nederlandse 500 ton metende motorschip FREJO van de heer J.F. de Groot te Kampen is in het Noord-Oostzeekanaal bij kilometerpaal 28 in botsing gekomen met het Russische schip DIMITRI DONSKOI, dat van Riga via Bremen onderweg is naar Baumwolle. De FREJO is voor een noodreparatie naar Kiel gevaren. Het schip is met een lading zout onderweg naar Vilvoorde.