Inloggen
FRANS VAN SEUMEREN - ID 2291


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1955
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5120233
Nat. Official Number: 3369 Z GRON 1955
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, bitumen
Type Dek: Trunk deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 277
Launch Date: 1955-08-20
Delivery Date: 1955-10-03
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 650
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz no. 1772143/50 Type RV8M545 (320x450)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 216.00 Net tonnage
Deadweight: 692.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Liquid: 29000 Cubic Feet
 
Length 1: 57.60 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 54.37 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.43 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.97 Meters Depth, moulded
Draught: 3.38 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1955-10-03 FRANS VAN SEUMEREN
Manager: N.V. Teerbedrijf Uithoorn (TEBU), Uithoorn, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rederij Theodora & N.V. Rederij Frans, Uithoorn, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEDT

Date/Name Ship 1970-02-23 FRANS VAN SEUMEREN
Manager: Furness' Scheepvaart- & Agentuur Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rederij 'Theodora', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEDT

Date/Name Ship 1972-03-06 LINDA
Manager: Tanker Transport Services N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Tanker Transport Services N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFPE
Additional info: 20-03-1975 B.V.

Date/Name Ship 1975-03-21 LINDA
Manager: Crestar Shipping Company B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Crestar Shipping Company B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFPE

Date/Name Ship 1980-04-15 PERKA
Manager: Ernest Maritime Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: Ernest Maritime Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV4138

Date/Name Ship 1981-05-05 LAIS
Manager: Hellenic Navigation & Transportation Services Shipping Company, Piraeus, Greece
Eigenaar: Hellenic Navigation & Transportation Services Shipping Company, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV4138

Date/Name Ship 1990-00-00 LAIS
Manager: Lais Naftiki Eteria, Piraeus, Greece
Eigenaar: Lais Naftiki Eteria, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV4138

Date/Name Ship 1993-02-00 MIMIS
Manager: Coldwater Investments Ltd., Piraeus, Greece
Eigenaar: Coldwater Investments Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV4138

Ship Events Data

1955-08-22: NvhN 22-08-1955: Tewaterlating m.s. Frans van Seumeren. Bij de Noord Nederlandse Scheepswerven aan het Winschoterdiep te Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motortankschip Frans van Seumeren. dat wordt gebouwd voor rekening van de rederij Theodora te Uithoorn. De Frans van Seumeren meet plm. 700 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 56.50 m., lengte tussen de loodlijnen 52 m., breedte 8.40 m. en holte 3.55 m. De beladen diepgang bedraagt 3.35 m. De voortstuwing zal geschieden door een 600 p.k. motor, terwijl tevens in de machinekamer een 3 cyl. 30 p.k. hulpmotor zal worden opgesteld. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype, groot plm. 930 ton d.w., voor rekening van de rederij Spoorhout te Den Haag. Dit schip zal worden uitgerust met een 650 p.k. motor.
1955-10-01: Op 01-10-1955 als "FRANS VAN SEUMEREN", zijnde een motortankschip, metende 1410.11 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 9990 d.d. 26-09-1955, liggende te Delfzijl, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3369 Z GRON 1955 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 3.70 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit de lengteas en 1.53 m. uit dek.
1955-10-03: NvhN 03-10-1955: Proefvaart m.s. Frans van Seumeren. Proefvaart m.s. Frans van Seumeren. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van 't nieuwe motortankschip Frans van Seumeren, dat bij de Noord-Nederlandse Scheepswerven N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen werd gebouwd voor rekening van de rederij Theodora te Uithoorn. De Frans van Seumeren meet ongeveer 700 ton d.w. en is uitgerust met 600 p.k. motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 11 knoop. Het schip is geheel electrisch gelast. De bouw geschiedde onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie K.I. (voor het vervoer van benzine) voor de Atlantische Vaart.
1958-08-18: De waarheid 18-08-1958: Zondagavond is de Nederlandse kusttanker „Frans van Seumeren" bij Hoek van Holland binnengekomen met een zieke opvarende aan boord. Een arts, die de man onderzocht, achtte overbrenging naar een ziekenhuis gewenst. Het schip heeft zijn reis daarna voortgezet.
1961-02-14: Leeuwarder courant 14-02-1961: Veilig in Dartmouth. Felle brand op de coaster „Anja".
Een felle brand heeft gistermiddag zware schade aangericht op de met kolen geladen Groninger kustvaarder „Anja" (een 262 ton groot, in 1940 gebouwd schip van de heer J. W. Pohlman te Foxhol), die tien mijl ten zuidoosten van Start Point aan de Engelse zuidkust voer. Het schip kon behouden blijven: de Nederlandse kustvaarder „Frans van Seumeren" uit Uithoorn (498 ton) sleepte het vannacht de haven van Dartmouth binnen, terwijl een Engels marinevaartuig onderweg de brand bluste. De bemanning is ongedeerd. De toestand aan boord van de „Anja" leek aanvankelijk niet rooskleurig. Er stegen verstikkende rookwolken op uit het schip en de bemanning slaagde er niet in het vuur te doven. Men dacht erover van boord te gaan, maar toen de „Frans van Seumeren" te hulp schoot en even later ook de Engelse marine hulp zond, besloten de zes opvarenden op hun schip te blijven. Terwijl de mannen van de Engelse torpedobootjager „Diana" water in het schip pompten en brandblusmiddelen aan boord brachten, sleepte de „Frans van Seumeren" de „Anja" naar Dartmouth. De tros brak tot tweemaal toe en de „Anja" maakte slagzij door het bluswater, maar even na middernacht wist men toch veilig de haven van Dartmouth te bereiken. De brand heeft de slaapverblrjven van de bemanning en de kombuis vernield en de brug en de kapiteinshut beschadigd. Gisternacht is het bureau Wijsmulier van IJmuiden begonnen met de poging om de Westduitse kustvaarder „Angelina", die op het strand van Texel is gelopen in dieper water te brengen. Gisteren is een pomptest gehouden om te zien in hoeverre de „Angelina" lekgeslagen is. Bij gunstig weer zal de sleepboot „Simson" trachten de „Angelina" vlot te slepen.

De Volkskrant 14-02-1961: Brandend schip op sleeptouw. (Van onze correspondent)
IJmuiden 14 febr. — Maandagmiddag seinde de 262 ton metende Nederlandse kustvaarder „Anja" van de rederij Anja uit Foxhol (Groningen), dat er op het schip brand was uitgebroken. De „Anja" voer toen vijf mijl ten oosten van Start Point in het Kanaal. Maandagavond slaagde het 489 ton metende Nederlandse schip „Frans van Seumeren" er in de „Anja" op sleeptouw te nemen naar de Engelse haven Dartmouth. Maandagavond om half zeven meldde de „Anja', dat de bemanning het vuur niet meer in bedwang kon houden. De „Frans van Seumeren was toen al langszij gekomen. In de buurt voeren toen ook Engelse reddingsboten, die op de enorme rookpluim, die boven de „Anja" hing, waren afgegaan. De Britse admiraliteit in Londen stuurde na het binnenkomen van de noodseinen de oorlogsbodem „Diana" en het fregat „Pellew" uit. De Engelse schepen behoefden niet in actie te Komen. De „Frans van Seumeren" nam later op de avond de zeskoppige bemanning van de „Anja" over, na dat het gelukt was, een lijn over te brengen. Toen begon de sleep over een afstand van 35 kilometer naar Dartmouth.

Het Vrije Volk 14-02-1961: Moedige redding in Kanaal. Coaster helpt collega uit de sceheepsbrand. (Van een onzer verslaggevers) Zwaar geteisterd door brand is gisteravond kort voor middernacht de Groninger coaster Anja (262 b.r.t.) de haven van Dartmouth binnengesleept. Een urenlange strijd om het behoud van het scheepje was toen met succes bekroond,voornamelijk dank zij een andere Nederlandse coaster, de Frans van Seumeren uit Uithoorn. Deze had de Anja op sleeptouw genomen, toen niemand de fel brandende coaster nog een kans durfde te geven. Om half zeven zond de kapitein van de Anja, J. Borg uit Amsterdam, het eerste noodsein uit; „Brand aan boord, wij kunnen het vuur niet meester worden." Het met kolen voor Plymouth geladen schip voer in het Kanaal, ongeveer tien mijl uit de kust. Twee Engelse fregatten zetten koers naar het brandende schip. De reddingsboot van Torquay voer ook uit, maar de eerste hulp werd verleend door de Frans van Seumeren, die met smeerolie onderweg was van Southampton naar Dublin. Kapitein Van der Toren uit Scheveningen trotseerde de vlammen en ging langszij van de Anja. Aanvankelijk leek het erop dat de zes opvarenden van de Anja op de Frans van Seumeren zouden moeten overstappen, maar omdat Dartmouth dicht in de buurt was, besloot men het erop te wagen. Gevecht;
De Frans van Seumeren, zelf maar 498 brt. groot, maakte vast. Begeleid door de twee oorlogs- schepen en met de reddingsboot langszij begon hij in een woelige zee het gevecht om de redding van de Anja. Tot negen s uur leek de toestand hopeloos. De oorlogsschepen konden door de hoge golven niet zo dichtbij komen dat zij konden helpen met het blussen. Het vuur vrat nog steeds verder om zich heen, maar terwijl Engelse persbureaus berichtten dat de bemanning het schip verlaten had, vertelde kapitein Van der Toren ons kort na negenen niet zonder trots: “Ik geloof dat wij het halen, wij zitten nog een mijl of drie uit de kust en op de Anja vechten ze door." . . Over deze drie mijl heeft hij bijna drie uur gedaan, maar kort na elf uur kon hij melden dat de Anja zo goed als zeker behouden was. Men was de brand meester en de kleine haven van Dartmouth, waar honderden mensen in ademloze spanning wachtten, was in zicht. Om half twaalf zagen zij het nog zwaar rokende schip opdoemen en even later was het karwei geklaard. Er zijn aan boord van de Anja geen persoonlijke ongelukken gebeurd. Het schip is eigendom van de weduwe J. W. Pohlmann e.a. te Foxhol. Het is in 1940 als Borelli in de vaart gekomen. De Anja zal voorlopig voor reparatie in Dartmouth blijven. De schade is het grootst in de verblijven van de bemanning. De kombuis en de slaapverblijven zijn uitgebrand en de hut van de kapitein en het stuurhuis werden ernstig beschadigd.
1961-12-15: NvhN 16-12-1961: Noor in aanvaring met Ned. Tanker. Het 500 ton metende Nederlandse tankschip „Frans van Seumeren" gistermiddag in dikke mist in monding van de Theems in aanvaring gekomen met het Noorse motor schip „Polycrown" (7.000 ton). Het is niet bekend hoe groot de schade va het Nederlandse schip is. De Polycrown liep zeer weinig averij op.
1963-01-30: NvhN 30-01-1963: Ondanks drijfijs toch veel vaart op Delfzijl. (Van onze redacteur voor Noord-Groningen) Ondanks het vele drijfijs, dat op de Eems voorkomt, is er een drukke vaart op Delfzijl. Gisteren liepen een vrachtschip van 10.000 ton en een groot konvooi binnen. Dit alles bezorgde de Delfzijlster sleepboten-ijsbrekers veel werk. Het 10.000 ton metende m.s. Hombelt bereikte de Delfzijlster haven met assistentie van de sleepboten Waterman en Waterpoort uit Delfzijl en van twee Emder sleepboten. Het ijs in de haven leverde bij het afmeren van het Duitse schip enig extra werk op. Toen het schip ongeveer tien meter van de kade lag bleek namelijk, dat de ijsschotsen het verder afmeren onmogelijk maakten. Daarom ging de Waterpoort tussen het schip en de kade liggen en „draaide" het ijs weg. De Hombelt bracht ongeveer 2000 ton chilisalpeter naar Delfzijl. Het konvooi, dat gistermiddag arriveerde bestond uit de sleepboot Waterman en de schepen Balticborg, Berkelborg, Dintelborg, Frans van Seumeren, Carifjord, Advent en Aqueity. De Waterman was gistermorgen omstreeks zeven uur uit Delfzijl vertrokken met aan boord een aantal loodsen. Op de loodsboot voor de Eemsmonding bevonden zich niet voldoende loodsen voor het gehele konvooi. In de Delfzijlster haven is maandagmiddag de Duitse tanker Mandan (1000 ton) op de kop tegen de kade gevaren. De kade werd beschadigd en de tanker kreeg een deuk in de voorsteven.
1963-02-07: Het Vrije Volk 07-02-1963: Coaster slaat terug en wordt aangevaren. (Van een onzer verslaggevers) Een botsing op de Nieuwe Maas in Rotterdam beschadigde vanmorgen het Engelse vrachtschip River Fisher (734 b.r,t.) en de Nederlandse kustvaarder Frans van Seumeren (498 b.r.t.). De aanvaring had plaats ter hoogte van de eerste Petroleumhaven, toen de Frans van Seumeren moest: terugslaan om een botsing met een overstekende tanker te vermijden. Geen van de bemannings- leden werd gewond.
De Frans van Seumeren voer in oostelijke-richting naar de Tweede Petroleumhaven met achter hem de River Fisher, die naar de Waalhaven moest. Toen beide schepen de Eerste Petroleumhaven waren genaderd kwam er een tankschip de havenmond uit en stak voor de Frans van Seumeren over. De kustvaarder moest terugslaan om een aanvaring te voorkomen. De kapitein deed dat echter niet zonder drie korte stoten op de signaal- hoorn te hebben gegeven. Vermoedelijk heeft de River Fisher die signalen niet gehoord. Hij . liep met de bakboordszijkant tegen het achterschip van de “Frans van Seumeren”. De bakboords- verschansing van de Engelsman werd over een lengte van ongeveer 25 meter ingedrukt, de opbouw van het brugdek beschadigd. De Frans van Seumeren kreeg een deuk van enige vierkante meters in het achterschip.
1970-12-18: De Volkskrant 18-12-1970: Plannen voor nieuwe tanks. Chemisch afval zonder controle naar zee. Vuilnis werd in verboden zone geloosd. Amsterdam 17 dec. — De Hollandse Olieseparator Maatschappij (HOM) heeft bij de dienst Haven- en Handelsinrichtingen van Amsterdam plannen ingediend voor de bouw van enkele tanks voor de opslag van chemisch afvalwater en vaste chemische stoffen in de Petroleumhaven te Amsterdam. Tevens wil deze maatschappij een schip met een verbrandingsinstallatie aan boord laten bouwen of verbouwen voor de afvoer van deze chemicaliën naar de Noordzee.
De tanks zouden gebouwd moeten worden op de oostelijke oever van het Petroleumeiland. Op het schip zouden de vaste chemische stoffen in volle zee verbrand worden. Ingewijden vertellen dat het schip vermoedelijk ongeveer drieduizend kubieke meter chemisch afvalwater naar zee zou kunnen transporteren. Volgens ir Den Toom van de Haven- en Handelsinrichtingen zijn de plannen nog in het beginstadium en betreft het een „klein project". De afvoer van chemisch afvalwater gebeurt thans al door de Tanker Transport Services te Rotterdam, een dochteronderneming van de Chemische Industrie Uithoorn (CINDU). Regelmatig wordt met het schip de ,Stella Maris" chemisch afval van de Staatsmijnen in Zuid-Limburg en van de Caltex-raffinaderij bij Frankfurt aan de Main naar zee getransporteerd. In de begintijd van deze transporten — toen nog verzorgd door de rederij „Theodora" met het schip de „Frans van Seumeren" — zijn enkele onregelmatigheden aan het licht gekomen. Het chemisch afval werd binnen de vereiste veertig mijlszone in de Noordzee geloosd. Volgens de havencontrole gebeurden die onregelmatigheden op 26 en 27 juni van het vorig jaar. De „Frans van Seumeren" vertrok met een lading chemisch afvalwater om 15.25 uur uit de Amsterdamse Petroleumhaven, 's Avonds om 23.25 uur lag het schip al weer afgemeerd in de Amsterdamse haven. Het schip kon in deze tijd onmogelijk de afstand tot 40 mijl buitengaats en terug hebben afgelegd De tocht vanaf de kust tot aan de kust terug — zo stellen deskundigen — duurt met een schip als de „Van Seumeren", dat tien mijl per uur vaart, acht uur. Het leegpompen kost nog eens drie uur en de weg van Amsterdam naar IJmuiden vice versa duurt ruim vier uur. In totaal was de „Van Seumeren" acht uur onderweg geweest in plaats van minstens vijftien uur. Op de volgende dag voer het schip opnieuw uit met een lading, nu om 13.00 uur. 's Anderendaags bleek het om 15.00 uur reeds in Rotterdam te zijn afgemeerd. Volgens deskundigen was ook de vaartijd te kort om de opdracht op de juiste wijze te kunnen hebben uitgevoerd. Ontslagen kapitein; De heer Van Tol van de CINDU en thans directeur van de Tanker Transport Services verklaarde dat er inderdaad onregelmatigheden met de „Van Seumeren" waren gepleegd. „De kapitein van het schip is op aandrang van ons door de rederij „Theodora" ontslagen om deze kwestie. De man zou verlof hebben na de transporten van 26 en 27 juni en wilde zo snel mogelijk terug zijn", aldus de heer Van Tol. Volgens de heer Van Tol voert de TTS „botenzuur" van de Staatsmijnen af naar zee. Dit moet minstens veertig mijl buiten de kust gedeponeerd worden. Van de Caltex-raffinaderij in West- Duitsland wordt volgens hem natronloog aangevoerd, dat op een afstand van minstens honderd mijl buiten de kust geloosd moet worden. De Duitse chemische stoffen bestaan volgens hem voor een tiende deel uit natronloog en voor de rest uit water. De stoffen worden in de tanks 7 en 8 van de TTS in de Amsterdamse haven opgeslagen. Volgens de heer Van Tol bestaat er geen gevaar voor vermenging van de chemicaliën omdat de vracht uit Duitsland een soortelijk gewicht van 1,05 heeft en het spul van de Staatsmijnen van 1,3. De „Stella Maris" vervoert het natronloog alleen op doorreis — naar bijvoorbeeld Engeland. Aan boord is een standpijp aanwezig, waardoor bij het lozen van het chemisch afval gelijktijdig de ballasttanks van het schip worden gevuld. Op deze manier voorkomt men gevaren voor het schip bij het lozen van de lading in volle zee. Volgens de havencontrole te Amsterdam zijn er tot nu toe minstens 74 transporten met chemisch afvalwater naar zee verricht. In totaal zou dat neerkomen op 50.000 kubieke meter chemisch afvalwater dat in zee verdwenen is. Wettelijke basis; In de Amsterdamse haven maakt men zich ongerust over de controle op dergelijke ladingen. Deze heeft tot nu toe ontbroken. Volgens de heer Van Tol is in september van het vorig jaar een monster uit de lading van de Stella Maris getrokken door het Rijks Instituut voor Zuivering van Afvalwater (RIZA) waarvan nadien nooit meer iets is gehoord. De directeur van Rijkswaterstaat te Haarlem, ir Barendsen verklaarde, dat tot 1 december van dit jaar de wettelijke basis voor dergelijke controle ontbrak. Sedert de Wet op de Milieuhygiëne van kracht is geworden denkt hij aan een vergunningenstelsel en een intensievere controle op chemische ladingen, die voor lozing in zee in aanmerking komen. Inmiddels heeft de heer A. Martini, fractievoorzitter van D' 66 in de Amsterdamse gemeenteraad, aan B. en W. schriftelijke vragen gesteld over de opslag van chemisch afvalwater in de Amsterdamse haven. Hij gaat bij zijn vraagstelling in op de problematiek van de controle. „Zouden B. en W. willen bevorderen dat de instructie voor ambtenaren van de havendienst wordt uitgebreid opdat het toezicht op ongewenste vervuiling van de Amsterdamse haven wordt verbeterd", vraagt de heer Martini. In het kader vai de reorganisatie onder het navenpersoneel stelt de heer Martini de vraag of B. en W. „de bezetting van de havendienst voldoende achten, nu de haven sterk wordt uitgebreid en de controle op de naleving van de regels wordt verzwaard". Tenslotte vraagt hij of B. en W. met de bevoegde instanties willen onderzoeken of de Havendienst kan worden ingeschakeld bij de controle op het transport en de lozing van chemisch afvalwater.
2004-08-09: Final Fate:
Te Aliaga aangekomen om gesloopt te worden door Demtas Gemi Sokum A.S.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving:
Gemaakt door: Foto Dert - Vlissingen

Omschrijving: Frans van Seumeren 1955
Gemaakt door: Reinecke, H-J. (Hans-Joachim)

Omschrijving: Linda 1955 (ex Frans v. Seumeren)
Gemaakt door: Sherlock, F.G.

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown