Inloggen
FOLLONICA - ID 2253

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1949
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5098636
Nat. Official Number: 7407 Z ROTT 1949
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Firma J. Smit & Zoon, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 100
Launch Date: 1949-04-16
Delivery Date: 1949-06-27
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 240
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor nr. 845 (1944) Type TMA274 (270x500)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 321.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 190.00 Net tonnage
Deadweight: 394.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 21048 Cubic Feet
Bale: 19812 Cubic Feet
 
Length 1: 44.45 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.42 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.39 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.35 Meters Depth, moulded
Draught: 2.80 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-06-1961
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd met vier meter bij Scheepswerf Niestern in Groningen. Brt 363, Nrt 197, Dwat 460. Loa 48,42 Ll 46,28. Grain 25671, Bale 24038.

Ship History Data

Date/Name Ship 1949-06-23 FOLLONICA
Manager: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Vereenigde Nederlandsche Kustvaartbelangen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEDC

Date/Name Ship 1954-03-16 EIJO-S
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Johannes Marten Smit, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDWM

Date/Name Ship 1965-03-31 KLAZIENA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Anne Visser, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFKA

Ship Events Data

1949-00-00: De naam "FOLLONICA" is ontleend aan het Italiaanse plaatsje Follonica, omdat daar in 1946 door de Ned. Kustv. Belangen, het eerste contract van 50.000 ton lading door genoemde rederij afgesloten werd. De rederij Ned. Kustv. Belangen was opgericht door Nievelt & Goudriaan en Dammers & v/d Heide beide te Rotterdam.
1949-06-23: Op 23-06-1949 als FOLLONICA, zijn de een stalen motorschip, metende 907.92 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 7750 d.d. 15-06-1949, liggende te Foxhol, door A. Jonkers, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 7407 Z ROTT 1949 op het achterschip in het achterschot van van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 2.67 m. uit de hekplaat, op de lengteas, 1.60 m. boven dek.
1949-07-01: NvhN 01-07-1949: Binnen enkele dagen hebben achtereenvolgens op de Eems de volgende, nieuw gebouwde motor-zeeschepen hun proeftocht gehouden. Eerst was het de „Claes Compaen", daarna de „FOLLONICA" gevolgd door de „Arnhem". De belangstelling was telkens groot en met tal van auto's arriveerden de gasten uit alle streken van ons land. De „Arnhem" is een raised quarterdeckschip, groot 575 ton, werd gebouwd onder klasse S.I. en Lloyds bij de scheepswerf „Volharding" te Foxhol, voor rekening van de heer Jansen te Arnhem. Het schip is van een 360 PK 6 cylinder Industrie-motor voorzien en behaalde een snelheid van ruim 10 mijl.
1950-04-20: Trouw 20-04-1950: 17 April 1050 vertrokken van Montevideo naar Puerto Alegre.
1950-12-29: Trouw 29-12-1950: Onze koopvaardij heeft goed jaar achter de rug.( verkort) Enige kustvaarders gingen over in buitenlandse handen. Deze categorie van de Nederlandse zeegaande tonnage droeg in het afgelopen jaar de nationale driekleur naar verre oorden. Behalve dat de „Merak- N." de „Follonica" is gevolgd naar de Zuidamerikaanse Oostkust, zijn door een Amerikaanse maatschappij de „Cascade" en de „Uni-E" gecharterd. Beide scheepjes doen thans dienst tussen havens aan de Golf van Mexico.
1953-00-00: 17-03-1953 Het Vrije Volk: de “Follonica” 12 Maart aangekomen te Montevideo. 24-06-1953 Vertrokken van Amsterdam naar Antwerpen. 26-06-1953 Het Vrije Volk: Vertrokken van Antwerpen naar Le Havre. 15-07-1953 Het Vrije Volk: Aangekomen te Great Yarmouth. 27-07-1953 Het Vrije Volk: Vertrokken van Antwerpen naar Lorient. 03-08-1953 het Vrije Volk: 1 Augustus 1953 vertrokken van Lorient naar Nantes.
07-08-1953 Het Vrije Volk: Vertrokken van Gyon naar Vigo. 12-09-1953 Het Vrije Volk:
Aangekomen te Rochefort vanaf Antwerpen. 29-09-1953 Het Vrije Volk: Vertrokken van Duinkerken naar Skive. 03-12-1953 Het Vrije Volk: 2 December vertrokken van Antwerpen naar Rostock. 09-12-1953 Het Vrije Volk: 8 December op de Elbe met bestemming Waterford. 18-12-1953 Het Vrije Volk: 17 December 1953 ten anker nabij Waterford met bestemming Cardiff. 15-01-1954 Het Vrije Volk: Vertrokken van Rotterdam naar Antwerpen. 04-02-1954 Het Vrije Volk: 3 December passage Portland Bill naar Rotterdam.
1954-03-09: NvhN 09-03-1954: FOLLONICA wordt EIJO-S. Het 394 ton d.w. metende m.s. FOLLONICA van de Ver. Ned. Kustvaart Bel. te Rotterdam is verkocht aan de kapt. J. M. Smit te Groningen. Het schip werd in 1949 gebouwd bij de scheepswerf J. Smit & Zn te Foxhol en is uitgerust met een 195 p.k. motor. Het schip zal onder de nieuwe naam EIJO-S in de vaart worden gebracht, en krijgt als thuishaven Groningen.
1958-01-27: NvhN 27-01-1958: De Eijo-S. vermist en terecht. Schepen van de Engelse marine kregen zaterdag het verzoek uit te kijken naar de Groninger kustvaarder Eijo-S van de heer J. M. Smit te Groningen. Het schip was zaterdagmiddag het laatst gezien en was niet in Newlyn in Cornwall aangekomen. Vandaar waarschijnlijk de bezorgdheid. De Engelse marine trachtte vergeefs radiocontact te krijgen. Zondagmorgen is de Eijo-S, die time- charter vaart, veilig en onbeschadigd aangekomen in Mount Bay Lands End.
1960-02-22: NvhN 22-02-1960: De Eijo-S (Groningen) in Schotland aan de grond. De 321 ton metende Groninger kustvaarder Eijo-S is zaterdagavond bij de monding van de rivier de Tweed te Berwick, op de grens van Engeland en Schotland, aan de grond gelopen. De zes koppen tellende bemanning bleef aan boord en heeft zondag getracht het schip bij vloed weer vlot te krijgen. Over de resultaten van die pogingen is nog niets bekend. Men bericht ons, dat de bemanning nu wacht op hoger tij, dat omstreeks donderdag verwacht wordt. Het schip staat „keurig" rechtop en er schijnt geen gevaar te bestaan voor de opvarenden. De Eijo-S, eigendom van E. Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf in Groningen, was met een lading gerst uit Berwick op weg naar Antwerpen.

NvhN 23-02-1960: Geen nieuws van de Eijo-S. Over de Groninger kustvaarder Eijo-S, die — als gemeld — bij de monding van de rivier de Tweed in Schotland aan de grond is gelopen, is nog niets naders bekend. Om misverstanden te voorkomen, willen wij nog opmerken dat het schip eigendom is van de heer J. M. Smit te Groningen.

NvhN 25-02-1960: Eijo-S vlot. De 321 ton metende Groninger kustvaarder de Eijo-S, eigendom van de heer J. M. Smit te Groningen, dat de vorige week zaterdag bij Berwick (Schotland) aan de grond liep, is gisteren vlotgekomen. Het schip, dat een lading gerst vervoert, heeft de reis naar Antwerpen voortgezet.
1965-04-03: NvhN 03-04-1965: De EIJO-S verkocht. Het motorkustvaartuig EIJO-S. is door de heer J. M. Smit te Groningen verkocht aan de heer S. Visser, eveneens te Groningen. De nieuwe eigenaar brengt het schip onder de naam KLAZIENA in de vaart. De EIJO-S. behoort tot het raised-quarterdeck-type en heeft een draagvermogen van ongeveer 460 ton. Het schip werd in 1949 gebouwd bij de scheepswerf J. Smit en Zn. te Foxhol en in de machinekamer staat een 195 pk Werkspoor dieselmotor opgesteld. Deze kustvaarder is reeds eerder in de vaart geweest onder de naam FOLLONICA.
1969-05-08: Final Fate:
Brand in de machinekamer tijdens reparatie bij Scheepswerf Sander in Delfzijl, daarna gesloopt door Simons te Hoogezand. (De teboekstelling wordt op 02-04-1970 doorgehaald.)

NvhN 09-05-1969: Kustvaarder op Delfzijlster werf in brand. (Van onze redactie voor Noord-Groninge. Een zeer felle brand heeft gistermiddag gewoed in de machinekamer en achterschip van de 300 brt. metende kustvaarder Klaziena, die voor reparatiewerkzaamheden op de werf bij Sander NV te Delfzijl lag. Het vuur greep zo snel om zich heen, dat de bedrijfsbrandweer voor een schier onmogelijke taak stond en daarom direct de gemeentelijke brandweer alarmeerde. Een lasser en zijn hulp waren omstreeks half vier aan het werk in de machinekamer. Plotseling ontstond een brandje, dat de lasser met de brandblusser trachtte te bedwingen. Het vuur breidde zich evenwel zo snel uit, dat de beide mannen er slechts aan konden denken een veilig heenkomen te zoeken. De bedrijfsbrandweer stond toen ook al voor een hopeloze taak, waarna het blussingswerk werd overgenomen door de Delfzijlster spuitgasten. Omstreeks kwart over vier kon het sein „brand meester" worden gegeven. Het schip, dat eigendom is van de heer J. Visser, die er overigens ook als kapitein op vaart, liep aanzienlijke schade op, met name in de machinekamer. Ook brandden enkele hutten uit. Het schip lag voor reparatie op de werf in Delfzijl.

Afbeeldingen


Omschrijving: FOLLONICA
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: FOLLONICA
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: FOLLONICA
Gemaakt door: Foto Corveleyn, Oostende (B)

Omschrijving: EIJO-S na verlenging
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: ELJO-S na verlenging
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: KLAZIENA
Gemaakt door: Lindenborn, M. (Marien)