Inloggen
FOKKE DE JONG SR - ID 2250

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1958
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5117353
Nat. Official Number: 259 Z SNEEK 1958
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each, 2 winches.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Friesland' N.V., Lemmer, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 5
Launch Date: 1957-11-25
Delivery Date: 1958-02-20
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 350
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 4223 Type 7D6O (250x350) 460 rpm
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 235.00 Net tonnage
Deadweight: 515.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 26840 Cubic Feet
Bale: 25190 Cubic Feet
 
Length 1: 48.47 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.00 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.96 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.20 Meters Depth, moulded
Draught: 2.95 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1958-02-20 FOKKE DE JONG SR
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Fokke de Jong & Zonen (Sijbren en Siebren), Sneek, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Workum / Netherlands
Callsign: PEDA

Date/Name Ship 1968-10-15 FOKKE DE JONG SR
Manager: Gebr. Sybren en Siebren (Delfzijl) de Jong, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Gebr. Sybren en Siebren (Delfzijl) de Jong, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands

Date/Name Ship 1968-10-15 FOKKE DE JONG SR
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Siebren de Jong, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEDA

Date/Name Ship 1971-10-19 FOKKE DE JONG SR
Manager: Timothy Ovid Stoll, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Eigenaar: Timothy Ovid Stoll, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3EMB

Date/Name Ship 1974-00-00 FOKKE DE JONG SR
Manager: Timothy Ovid Stoll, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Eigenaar: Timothy Ovid Stoll, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Shareholder:
Homeport / Flag: Road Harbour / Guyana (British Guiana)

Date/Name Ship 1976-00-00 FOKKE DE JONG SR
Manager: Timothy Ovid Stoll, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Eigenaar: Timothy Ovid Stoll, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3EMB

Date/Name Ship 1982-00-00 FOKKE DE JONG SR
Manager: Timothy Ovid Stoll, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Eigenaar: Timothy Ovid Stoll, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown / Virgin Islands

Date/Name Ship 1986-00-00 FOKKE DE JONG SR
Manager: Timothy Ovid Stoll, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Eigenaar: Timothy Ovid Stoll, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Shareholder:
Homeport / Flag: Road Harbour / Guyana (British Guiana)

Ship Events Data

1957-11-23: Het schip zou op 23-11-1957 te water gelaten worden maar wilde, ondanks alle pogingen van het personeel, niet van de werf. Op 25-11-1957 lukte het met behulp van een sleepboot uiteindelijk wel.

Friese koerier 25-11-1957: Kustvaarder wilde niet vlot van stapel lopen. Onverklaarbare zaak op Lemster werf. Lemmer (Van een onzer verslaggevers) Men kent misschien de spannende sfeer, die er aan iedere tewaterlating van enige betekenis vooraf gaat. Dan staan de genodigden en vele belangstellenden langs de nieuwe romp van het schip geschaard, dan spreekt de een of andere uitverkorene de traditionele woorden „ik wens u een behouden vaart”, dan spat de fles met de champagne knallend aan scherven tegen het pasgeverfde staal van de boeg en op dat moment begint het zware schip te glijden, hoe langer hoe sneller en onder appplaus van de vele toeschouwers, het water in. Zo hoort het te zijn en zo is het meestal gegaan. Behalve in die enkele gevallen, waarbij het om veelal onverklaarbare redenen niet gebeurt. Nog niet zo lang geleden geschiedde het op een werf in het Oosten van de provincie, dat een kustvaarder spotte met alle theorieën van de experts en op het ogenblik, dat het ship in het water moest plonsen als een rots op de ingevette balken liggen bleef. En misschien herinnert men zich nog het geval met de nieuwe mijnenveger, die alle uitgebreide voorzorgen ten spijt maar niet in het water wilde en de vele autoriteiten urenlang liet wachten. Even beweging: Zo'n onverklaarbaar geval deed zich zaterdag in Lemmer voor op de mooie scheepswerf Friesland, waar een coaster van 500 ton van stape zou lopen. Mevr, J.Manak-de Jong mikte de champagnefles tegen de boeg, en kwam er beweging in het stalen gevaarte, maar toen werd het afgeremd en bleef het liggen, haast muurvast zoals het spoedig bleek. Want hoe men ook probeerde met dommekrachten, hoe een sleepboot, eerst geassisteerd door de Rijkspolitie en later ook nog door de reddingboot Hilda, ook aan het casco rukte, het schip kwam die dag niet meer het water in. Nu zal er vandaag een sterke sleepboot komen en de experts zijn er zeker van, dat dit karweitje dan spoedig zal zijn geklaard. Uiteraard was het wel even een et wel even een vervelende tegenslag voor de mannen van de Lemster werf, die alle voorzorgen hadden getroffen om een een vlotte stapelloop te waarborgen en zich nu het hoofd buigen over de vraag, wat er toch aan versperd heeft. Mooi produkt; Maar welaan, zaken als deze schijnen soms onvermijdelijk en in Lemmer mag men in elk geval trots zijn op dit jongste en sierlijke produkt, de Fokke de Jong Sr. Het is een kustvaarder van het gladdektype, 48.50 meter lang, 7.90 breed en 2.95 diep. Het schip, dat werd gebouwd in opdracht van de rederij Fokke de Jong en Zn. te Workum, zal worden voorzien van een Industrie-motor van 350 pk. Zodra de kustvaarder te water is gelaten zal op de werf de kiel worden gelegd van een vijftig meter lange en negen meter brede zogenaamde perscutter voor de Sleephelling Maatschappij Scheveningen.


NvhN 26-11-1957: Moeilijkheden bij tewaterlating m.s. Fokke de Jong Sr. Bij de Scheepswerf Friesland N.V. te Lemmer heeft gistermiddag de tewaterlating plaats gehad van het nieuwe motorkustvaartuig Fokke de Jong Sr., dat wordt gebouwd voor rekening van de heer F. de Jong te Sneek. Deze tewaterlating heeft heel wat moeilijkheden opgeleverd. Aanvankelijk zou de stapelloop reeds zaterdagmorgen plaats vinden. Het schip weigerde echter halsstarrig de bouwhelling te verlaten. Zaterdagmiddag heeft men doorgewerkt om te trachten het schip in het water te krijgen, doch tevergeefs. De Fokke de Jong Sr. bracht dientengevolge het weekend op de helling door. Maandag is opnieuw getracht het schip van de helling te krijgen. Tenslotte is dit in de namiddag met sleepboothulp gelukt. Naar ons werd medegedeeld heeft het schip geen schade opgelopen. Overigens was men zeer bevreesd voor kapseizen, maar dit is niet gebeurd. De Fokke de Jong Sr. (bouwno. 5) is van het gladdektype, meet 500 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 48.50 m. lengte tussen de loodlijnen 44 m. breedte 7.90 m en holte 3.20 m. De beladen diepgang bedraagt 2.95 m. De voortstuwing zal geschieden door een 350 p.k. motor, terwijl voorts in de machinekamer één hulpmotor van 30 p.k. zal worden opgesteld. Dit schip is een zusterschip van het m.s. Jacob Teekman. dat onlangs door bovengenoemde werf werd afgeleverd De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de Grote Kustvaart Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een perscutter voor rekening van de Sleephelling Scheveningen te Den Haag.
1957-11-29: Leeuwarder Courant 29.11.1957: Casco FOKKE DE JONG SR bleek niet beschadigd. De kustvaarder FOKKE DE JONG SR, die met behulp van een sleepboot te water moest worden gelaten van de scheepswerf Friesland te Lemmer, is naar Harlingen gesleept. Het casco van het vaartuig is op de werf Welgelegen droog gezet, om te kunnen onderzoeken of het ook schade had opgelopen bij de gestagneerde tewaterlating. Dit bleek niet het geval te zijn en zo kon het casco dan weer naar Lemmer worden gesleept, waar de bouw zal worden voltooid.
1958-02-14: Op 14-02-1958 als "FOKKE DE JONG SR", zijnde een motorschip, metende 1131.72 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 10897 d.d. 05-02-1958, liggende te Lemmer, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 259 Z SNEEK 1958 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 3.45 m. uit hekplaat, 1.85 m. uit de lengteas en 1.50 m. uit dek.
1958-02-21: NvhN 21-02-1958: Proefvaart m.s. Fokke de Jong Sr. Op het IJsselmeer heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Fokke de Jong Sr., dat bij de Scheepswerf Friesland N.V. te Lemmer werd gebouwd voor rekening van de heer F. de Jong en Zonen te Sneek. De Fokke de Jong Sr. is van het gladdektype en meet 500 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een 350 pk motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 10 knoop. In de machinekamer is voorts één hulpmotor van 30 pk opgesteld. Dit schip is een zusterschip van het onlangs door bovengenoemde werf afgeleverde m.s. Jacob Teekman. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de Grote Kustvaart.
1962-02-16: Bij pogingen om het Duitse m.s. "Antje Oltmann" (1935/287), die bij het eiland Juist met motorproblemen op drift was geraakt, te helpen raakten de stuurman en een matroos overboord en verdronken. De "Antje Oltmann" strandde later op het eiland Spiekeroog.

Het Parool 17-02-1962: Twee man van Nederlands schip vermist. (Van een onzer verslaggevers) Amsterdam, zaterdag. — Bij het Oostfriese eiland Juist is gisteravond de Nederlandse kustvaarder Fokke de Jong Sr., van de rederij E. Wagenborg uit Workum langszij de Duitse kustvaarder Antje Oltmann gekomen. Het Duitse vaartuig dreef bij ruwe zee met machine schade rond en bevond zich, volgens een bericht van kapitein S. de Jong van de Fokke de Jong Sr. in zeer slechte positie. De Nederlandse kustvaarder seinde later nog, dat twee van zijn bemanningsleden — het schip heeft een bemanning van zeven — werden vermist en dat later op de avond het contact met de Antje Oltmann was verbroken. De Fokke de Jong Sr. zou naar de Duitse kustvaarder blijven zoeken. Vanmorgen had Radio Scheveningen nog geen nadere berichten over de situatie, waarin beide kustvaarders zich bevonden, ontvangen.

Leeuwarder courant 17-02-1962: Eigendom van Friese reders. Nederlandse coaster verloor twee man bij Juist. De Nederlandse coaster Fokke de Jong sr." die in Workum geregistreerd is, heeft in de buurt van het Duitse eiland Juist, twee van zijn bemanningsleden verloren. De „Fokke de Jong sr." die vaart voor NV Wagenborg te Amsterdam, seinde gisteravond, dat de Duitse coaster „Antje Oltmann" by Juist in ernstige moeilijkheden verkeerde. Het Nederlandse schip, dat eerst langszij de Duitser was, verloor hem later weer uit het oog. De vermiste bemanningsleden zijn de uit Den Haag afkomstige stuurman en de tweede machinist, die in Alkmaar woont. De familieleden waren vanochtend nog niet op de hoogte gesteld. Het schip is eigendom van de heer F. de Jong ie Harlingen, en zijn zoons, K. en S. de Jong, van wie de eerste in Sneek woont. De heer S. de Jong is kapitein.


Trouw 20-02-1962: Twee Nederlandse zeelieden (20) in storm omgekomen. (Van een onzer verslaggevers) De hevige storm, die vrijdag en zaterdag woedde boven de Noordzee, heeft het leven gekost aan twee Nederlandse zeelieden. Het zijn de stuurman Wiebe Cornelis Dik (20 j.) uit Den Haag en de tweede machinist Simon Ploeger (20 j.) uit Alkmaar beide mannen opvarenden van de Groningse kustvaarder „Fokke de Jong", zijn vrijdagnacht tijdens de orkaan overboord geslagen. Niemand heeft het ongeval gezien, maar de kapitein van het schip neemt aan dat zij het slachtoffer zijn geworden van een zware breker, die het schip gedurende een halve minuut volkomen onder water hield. „Ik dacht dat wij niet meer boven zouden komen", zei kapitein De Jong, toen het schip zondagnacht om half drie behouden in Delfzijl afmeerde. Onmiddelijk nadat beide mannen, die na het aflossen van de wacht op het achterschip moeten hebben gestaan, werden vermist, is de „Fokke de Jong" bijgedraaid en gaan zoeken. Echter zonder resultaat. De „Fokke de Jong" was overigens niet het enige schip dat in moeilijkheden verkeerde. De Nederlandse en Noordduitse kuststations vingen gedurende het weekeinde noodseinen op van negentien schepen, die zich in de omgeving van de Duitse Bocht bevonden. Veel hulp kon overigens niet worden geboden, omdat de meeste sleepboten bij dit weer niet konden uitvaren. Verscheidene strandingen op Duitse en Nederlandse Waddeneilanden waren dan ook het gevolg. Bij Vlieland strandde zondagnacht nog de Britse coaster „Swift".
1971-09-04: NvhN 04-09-1971: Fokke de Jong naar Caraïbisch gebied. De heer S. de Jong Fzn. te Delfzijl heeft zijn motorkustvaartuig Fokke de Jong Sr. verkocht aan een rederij in het Caraïbische gebied. De Fokke de Jong Sr. behoort tot 't gladdektype en werd in 1958 gebouwd bij de N.V. Scheepswerf Friesland te Lemmer. Het schip heeft 'n draagvermogen van 515 ton bij 400 bruto register ton en het is voorzien van een 350 pk Industriedieselmotor.

NvhN 28-10-1971: m.s. Fokke de Jong Sr. verkocht naar Georgetown. De heer S. de Jong te Delfzijl heeft zijn motorkustvaartuig Fokke de Jong Sr. verkocht aan de rederij O. Stoll te Georgetown (Brits Guyana) die het schip voorlopig nog onder dezelfde naam brengt. Het gaat de Panamese vlag voeren. De Fokke de Jong Sr. behoort tot het gladdek-type en werd in 1958 gebouwd bij de N.V. Scheepswerf Friesland te Lemmer. Het schip heeft een draagvermogen van 515 ton bij 400 bruto register ton en het is voorzien van een 350 pk Industriedieselmotor.
1974-04-00: In de nacht van 05/06.04.1974, onderweg van St. Lucia naar La Guaira, aan de grond gelopen bij Tortuga Island. Arriveerde 16.04.1974 te Port of Spain nadat het was vlotgekomen.
1991-00-00: Bestaan van het schip is twijfelachtig. Waarschijnlijk als kunstmatig rif tot zinken gebracht.
1999-00-00: Lloyds laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: FOKKE DE JONG SR.
Gemaakt door: Monteny, G.

Omschrijving: FOKKE DE JONG SR.
Gemaakt door: Leeuwen, Gebr. van

Omschrijving: FOKKE DE JONG SR.
Gemaakt door: Onbekend