Inloggen
FLEVOMEER - ID 2220


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1902
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: R. Williamson & Son, Workington, Great Britain
Werfnummer: 144
Delivery Date: 1902-07-00
Technical Data

Gross Tonnage: 338.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 135.00 Net tonnage
Deadweight: 450.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 2: 41.55 Meters Registered
Beam: 7.21 Meters Registered
Depth: 2.75 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1902-07-00 FOY
Manager: Toyne, Carter & Co., Fowey, Great Britain
Eigenaar: Fowey (No. 3) Steamship Company Ltd., Fowey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Fowey / Great Britain

Date/Name Ship 1918-00-00 FOY
Manager: F.W. Holman, Fowey, Great Britain
Eigenaar: Holman Coal & Shipping Company Ltd, Fowey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Fowey / Great Britain

Date/Name Ship 1927-00-00 RAVENSDALE
Manager: Anthony & Bainbridge, Newcastle on Tyne, Great Britain
Eigenaar: Derwent Steam Shipping Company Ltd, Newcastle on Tyne, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newcastle on Tyne / Great Britain

Date/Name Ship 1930-00-00 RAVENSDALE
Manager: Guersney Railway Co. Ltd., Guernsey, Great Britain
Eigenaar: Guersney Railway Co. Ltd., Guernsey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Guernsey / Great Britain
Callsign: TPLF

Date/Name Ship 1933-12-00 FLEVOMEER
Manager: A. Mannaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: A. Mannaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PECK

Ship Events Data

1934-02-09: Final Fate:
Op 31 januari 1934 vertrokken van Danzig naar Odense, Fredericia en Nykjöbing met 315 ton gestort graan. In Odense en Fredericia was telkens 105 ton gelost en op 9 februari vertrokken van Fredericia met het restant van 105 ton naar Nykjöbing. Om 18.10 uur tijdens stormachtig weer slagzij ter hoogte van de Isefjord en aan de grond gelopen. Het schip raakte zwaar lek. Op 19 februari na enige reparaties vlot gebracht en op 20 februari in Nykjöbing. Tot 10 april voorlopige reparaties aldaar, waarna zij naar Rotterdam voer. Daar bleek het schip zware bodemschade te hebben en voor de sloop verkocht aan N.V. Holland, Scheepswerf & Machinehandel, Hendrik Ido Ambacht.
Het Vaderland 18.02.1934: Het te Hundested gestrande Nederlandse s.s. 'Flevomeer', van Fredericia met tarwe naar Antwerpen en Rotterdam bestemd, ligt in twee voet water. Voor het vlot brengen zal het schip moeten worden uitgegraven, waarvoor een contract met een bergingsmaatschaapij is afgesloten. De weersgesteldheid is gunstig.
Het Vaderland 03.07.1934: Het in beschadigde staat te Rotterdam liggende stoomschip 'Flevomeer' (ex 'Ravensdale' ex 'Foy', 338 ton bruto en 135 ton netto, in 1902 te Workington gebouwd, van de Salvage Association te Londen (vroeger eigendom van de heer Mannaart te Rotterdam), is voor de sloop verkocht aan de N.V. Holland, Scheepswerf en Machinefabriek, te Hendrik Ido Ambacht.

Afbeeldingen


Omschrijving: De latere FLEVOMEER als FOY, steenkolen lossend te Pentewan omstreeks 1905.
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Kade