Inloggen
FLEVO IV - ID 2216


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1917-12-00 / 1919-06-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1915
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vrachtlogger
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf 'De Merwede', v/h Van Vliet & Co., Neder-Hardinxveld, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 120
Date Laid Down: 1915-05-27
Launch Date: 1915-06-28
Delivery Date: 1915-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek 'Delfshaven', Firma A.C. de Ridder, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 180
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 9 7/8 & 19 5/16-12
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 132.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 70.00 Net tonnage
Deadweight: 172.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 2: 29.85 Meters Registered
Beam: 6.50 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.45 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1917
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Opgelegd en in 1917/18 verbouwd voor de vrachtvaart.

Ship History Data

Date/Name Ship 1917-12-00 FLEVO IV
Manager: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Flandria', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Flandria', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NRPJ
Additional info: Ex. stoomlogger KONINGIN WILHELMINA (SCH 397)

Date/Name Ship 1920-00-00 FLEVO IV
Manager: Ira C. Ozanne, Guernsey, Great Britain
Eigenaar: Flevo Steamship Company Ltd, Guernsey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Guernsey / Great Britain

Ship Events Data

1915-00-00: Building History
Gebouwd als stoomvislogger KONINGIN WILHELMINA-SCH. 397 voor firma G. van Leeuwen Hzn., Scheveningen.
1918-07-11: Damaged
NRC 12.07.1918: IJmuiden 11 juli:Het met glas geladen schip 'Flevo IV', van Rotterdam naar Kopenhagen, is wegens storm van hier teruggekeerd.
1918-12-11: Stranded
Op reis met een lading machineolie van Le Havre naar Bordeaux tijdens west-noordwester storm gestrand bij Pointe de La Coubre (monding van de Gironde) en door de bemanning van 10 personen verlaten. Het was de tweede reis voor de S.M. 'Flandria'. Het schip werd in mei/juni 1919 vlotgebracht, Bordeaux binnengesleept en in september 1919 door de Nederlandse sleepboot 'Donau' naar Vlaardingen gesleept. Op een schepenveiling op 18 november verkocht voor fl. 13.500 aan de heer H. Haspers, Rotterdam, die haar bij de Gebr. van der Windt te Vlaardingen liet herstellen. Doorverkocht naar Guernsey.
1920-08-00: Damaged
NRC 25.08.1920: Needles, 21 augustus: Het kleine kustvaartuig 'Flevo IV' (opm: Niet onder Nederlandse vlag) passeerde alhier met het sein onbestuurbaar en ankerde ter hoogte van Totland. De kustwacht van Totland deelt mede dat de machine defect is. Het schip lag op 7 september 1920 te Southampton.
1921-12-14: Final Fate:
Gestrand en verloren gegaan op reis van Londen naar St. Helier met een lading mest. Op een wrak onder water gestoten en gezonken op 9 mijl W.Z.W. van het Lichtschip 'Royal Sovereign'.
Lloyd's weekly casualty report: Dec. 19, 1921. Beachy Head, Dec. 14. Steamer FLEVO IV, of Guernsey, London for St. Heliers, foundered about nine miles W.S.W. of Royal Sovereign Lightvessel. Vessel apparently struck submerged wreckage at 03.45 a.m. today.
Dec. 14. - All crew saved in ship's lifeboat and picked up by steamer SCUTTIE. Crew landed at Eastbourne.

Algemene informatie

1915

SV 280515
Gisteren werd van de werf der N.V. Scheepsbouwwerf De Merwede v./h. Van Vliet & Co. te Hardinxveld met zeer goed gevolg te water gelaten een stalen stoomschip No. 118 genaamd BERKELSTROOM. Op dezelfde helling zal binnenkort een stalen loggerschip gelegd worden No. 120 genaamd MERWEDE IV, lang 24 M., breed 6.50 M. en hol 2 90 M., voor rekening van de N.V. Loggerschip De Merwede te Scheveningen.
SV 290615
Gisteren werd van de N.V. Scheepsbouwwerf De Merwede v.h. Van Vliet & Co. met zeer goed gevolg te water gelaten een stalen loggerschip No. 120 genaamd Merwede IV, lang 24 m., breed 5.50 m. en hol 2.90 m., voor rekening van de N.V. De Merwede te Scheveningen.

1917

RN 191217
Vlaardingen, 15 december. De N.V. Scheepvaart Maatschappij Flevo te Rotterdam heeft van de Maatschappij Hollandsche Zeevisscherij alhier de volgende schepen aangekocht: INSULINDE (VL-170), SUMATRA (VL-175), WASSENAAR (VL-188), BARON VAN DER BORCH VAN VORDEN (VL-189) en van de Maatschappij ‘De Merwede’ te Scheveningen: MERWEDE II (SCH-364), MERWEDE III (SCH-175) en MERWEDE IV (SCH-331). Dezelfde N.V. kocht bovendien van de firma G. van Leeuwen Hz. te Scheveningen de stoomlogger KONINGIN WILHELMINA (SCH-397) (opm: FLEVO IV). Deze negen schepen zullen onder de namen FLEVO I tot en met IX in de vrachtvaart worden gebracht.

 

1918

RN 020318
Scheepsbouw. Aan de N.V. Vrachtvaart Mij. ‘Flandria’ te Rotterdam zijn door de N.V. Scheepswerf ‘De Merwede’ te Hardinxveld afgeleverd het stoomschip FLEVO IV en het stoomschip FLEVO III, resp. 100 en 150 ton. Beide schepen zijn gebracht onder klasse Scheepvaartinspectie.
NRC 120718
IJmuiden 11 juli: Het met glas geladen schip
FLEVO IV, van Rotterdam naar Kopenhagen, is wegens storm van hier teruggekeerd.
DT 120718
IJmuiden, 12 Juli. Binnen: 11 juli
FLEVO IV, Van de Vaart, van Rotterdam naar Kopenhagen als bijlegger, niet FLEVO II als gisteren gemeld.
NVC 130718
IJmuiden, 11 juli.
FLEVO IV, stoomlogger, A. Weltevreden, van Rotterdam naar Kopenhagen, als bijlegger wegens stormweer.
DMB 150718
Rotterdam, 14 juli. Binnengekomen
FLEVO IV, van IJmuiden om te bunkeren.
DT 240918
Franse wijn. Het Nederlandse stoomschip
FLEVO IV is van Bordeaux te Amsterdam gearriveerd met een volle lading (450 vaten) Franse wijnen.
SV 261018
Rotterdam, 25 oktober. Vertrokken
FLEVO IV, in ballast naar Maassluis.
DMB 271118
Nieuwe Waterweg, 26 november. Uitgezeild FLEVO IV
naar Bordeaux.
RN 141218

FLEVO IV op de kust geworpen. Bij het Departement van Buitenlandse Zaken is telegrafisch bericht ontvangen van de consul te Bordeaux, dat het Nederlandse stoomschip FLEVO IV, van de rederij Flandria te Rotterdam, dezer dagen bij de monding van de Gironde, op de kust is geworpen. Het schip is verloren, doch de bemanning is gered en te Bordeaux aangebracht. De FLEVO IV is 132 ton groot en in 1902 gebouwd (opm: in 1915 gebouwd).
Op reis met een lading machineolie van Le Havre naar Bordeaux tijdens west-noordwester storm gestrand bij Pointe de La Coubre (monding van de Gironde) en door de bemanning van 10 personen verlaten. Het was de tweede reis voor de s.s. 'FLANDRIA' (opm: FLEVO IV). Het schip werd in mei/juni 1919 vlotgebracht, Bordeaux binnengesleept en in september 1919 door de Nederlandse sleepboot 'Donau' naar Vlaardingen gesleept. Op een schepenveiling op 18 november verkocht voor fl. 13.500 aan de heer H. Haspers, Rotterdam, die haar bij de Gebr. van der Windt te Vlaardingen liet herstellen. Doorverkocht naar Guernsey.
HV 141218
Bij het Departement van Buitenlandse Zaken is telegrafisch bericht ontvangen van de Konsul te Bordeaux, dat het Nederlandse stoomvaartuig FLEVO IV van de Rederij Flandria te Rotterdam, dezer dagen bij de monding van de Gironde op de kust is geworpen. Het schip is verloren, doch de bemanning is gered en te Bordeaux aangebracht.

1919


NRC 010619
Bordeaux 29 mei: Het Nederlandse schip FLEVO IV was 12 december 1918 nabij La Coubre aan de grond gevaren. Gisteren kwam het schip vlot.
SV 020619
Volgens een telegram uit Bordeaux heeft de FLEVO IV bij Lacombe op strand gezeten, doch is 28 dezer vlot gebracht en 31 mei te Bordeaux aangekomen.
AH 020619
Londen, 1 juni. Het op 12 december van het vorige jaar aan de monding van de Gironde gestrande Nederlandse stoomscheepje FLEVO IV – zie ons avondblad van 13 december – is (opm: op 28 mei) vlot gebracht en gisteren te Bordeaux aangekomen.
NRC 020619
Londen 1 juni: De FLEVO IV is 31 mei te Bordeaux aangekomen.
NVC 040619
Weer vlot gebracht. Het stoomschip FLEVO IV, van de Scheepvaart- Maatschappij „Flandria”, directeur de heer J.W. Lensen te Rotterdam, dat op 12 december 1918 nabij La Coubre strandde en als totaal verloren werd beschouwd, is 28 mei weer vlot gebracht. Het schip is 31 mei te Bordeaux aangekomen.
RN 040619
Rotterdam, 3 juni. Het schip FLEVO IV, (zie AH 020619) was geabandonneerd, zodat het niet meer aan de rederij Flandria behoort.
AH 261019
Advertentie. Openbare schepenveiling op dinsdag 18 november a.s., te 2 uur nm., in de Veilingzaal van de Groote Koopmansbeurs te Rotterdam, van: Het zich in beschadigde toestand bevindende zeevrachtstoomschip FLEVO IV, 175 ton dw, bruto 132,22 netto 69,87 ton, 26,50 x 6,62 x 3,02 m., compound machine. Diameter van de cilinders 250 x 490 mm. Ketel van 1918. Het vaartuig ligt dagelijks te Vlaardingen aan de Koningin Wilhelminahaven Z.Z. te bezichtigen, terwijl het vanaf 10 tot en met 14 november op de sleephelling van de Firma Gebr. Van der Windt te Vlaardingen te bezichtigen zal zijn. Nadere inlichtingen verstrekken F. & W. van Dam, Wijnhaven 63, en Jacq. Pierot Jr., Witte Huis, makelaars in schepen, Rotterdam.
AH 191119
Geveilde schepen te Rotterdam. Het gisteren door de makelaar Jac. Pierot, te Rotterdam, in veiling gebrachte stoomschip FLEVO IV (zie vorig avondblad) werd verkocht voor NLG 13.000. Voorts werd geveild de passagiers- en goederenschroefstoomboot JEANNETTE I, welke, evenals de FLEVO IV, werd aangekocht door de heer H. Haspers, te Rotterdam.
|

1920

NRC 250820
Needles, 21 augustus: Het kleine kustvaartuig FLEVO IV passeerde alhier met het sein onbestuurbaar en ankerde ter hoogte van Totland. De kustwacht van Totland deelt mede dat de machine defect is. Het schip lag op 7 september 1920 te Southampton.

1921

FLEVO IV (ex Nederlandse stoomlogger) Gestrand en verloren gegaan op reis van Londen naar St. Helier met een lading mest. Op een wrak onder water gestoten en gezonken op 9 mijl W.Z.W. van het lichtschip 'Royal Sovereign'.

Lloyd's weekly casualty report: December 19, 1921. Beachy Head, December, 14. Steamer FLEVO IV, of Guernsey, London for St. Heliers, foundered about nine miles W.S.W. of Royal Sovereign Lightvessel. Vessel apparently struck submerged wreckage at 03.45 a.m. today.

December, 14. - All crew saved in ship's lifeboat and picked up by steamer SCUTTIE. Crew landed at Eastbourne.
 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1915
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: AH = Algemeen Handelsblad
DMB = De Maasbode
DT = De Tijd
HV = Het Volk
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
NVC = Nieuwe Vlaardinger Courant
RN = Rotterdamsch Nieuwsblad
SV = Scheepvaart