Inloggen
FLEVO - ID 2215

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1977
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 7607479
Nat. Official Number: 4821 Z GRON 1977
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Bodewes Bergum B.V., Bergum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 183
Launch Date: 1977-03-04
Delivery Date: 1977-04-16
Technical Data

Engine Manufacturer: A/B Bofors Nohab, Trollhättan, Sweden
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 1320
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Nohab Polar no. 2337 Type F26R-D825 (250x300) 825 rpm.
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1000.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 583.00 Net tonnage
Deadweight: 1560.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 72000 Cubic Feet
Bale: 69000 Cubic Feet
 
Length 1: 65.82 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 59.97 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.80 Meters Breadth, extreme
Depth: 5.10 Meters Depth, moulded
Draught: 4.09 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1977-04-16 FLEVO
Manager: Carebeka B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Bont & Harm Roelof Dost (schoonzoon), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PECM
Additional info: Resp. 75 en 25 %.

Date/Name Ship 1981-02-06 FLEVO
Manager: Carebeka B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Trampship Time Chartering B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PECM

Date/Name Ship 1981-04-23 PLATO
Manager: Carebeka B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Bodoship Chartering & Trading B.V., Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Jan Bont, Harm Roelof Dost en Algemene Bank Nederland N.V.
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGTJ

Date/Name Ship 1983-00-00 PLATO
Manager: Carebeka B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Bodoship Chartering & Trading B.V., Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Jan Bont, Harm Roelof Dost en Algemene Bank Nederland N.V.
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGTJ

Date/Name Ship 1988-02-23 FLEVO
Manager: Capelle Chartering & Trading B.V., Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Flevo Shipping Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder: Jan Bont & Harm Roelof Dost (schoonzoon)
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3UI2

Date/Name Ship 1992-00-00 CONCERT TRADER
Manager: Concert Shipping Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Concert Shipping Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3UI2

Date/Name Ship 1995-00-00 CERTAIN
Manager: Alexanders Partners (Shipbroking) Ltd., Ilford, Great Britain
Eigenaar: Arctic Wind Shipping Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3UI2

Date/Name Ship 1997-00-00 BERTINA
Manager: Bill Ollivierre Shipping Co. Ltd., St. George's, Grenada
Eigenaar: Bill Ollivierre Shipping Co. Ltd., St. George's, Grenada
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3WK

Ship Events Data

1977-03-05: Leeuwarder courant 05-03-1977: Nieuwe methode tewaterlatingen op vier Friese werven. Bergum - Te Bergum werd gisteren voor het eerst volgens een nieuwe methode een kustvaarder te water gelaten. Het was de ruim vijftienhonderd ton dead weight metende Flevo, die op de Scheepswerf Bodewes Bergum BV in opdracht van Rederij Bont-Drost te Haren is gebouwd. Het schip gleed dwarsscheeps het water in over acht grote stalen afloopbanen met roestvrijstalen glijstrippen. De kustvaarder rustte daarbij op eveneens acht stalen bovensleden, die aan de onderzijde waren voorzien van glijvlakken van teflon. Dit is een kunststof met een glijvermogen, dat groter wordt naarmate de druk toeneemt. Het was voor het eerst in de geschiedenis van de dwarsscheepse tewaterlatingen dat een stapelloop op deze manier plaatsvond. Tot nog toe gingen de schepen op dwarshellingen te water met behulp van een stelsel zware balken met daar over heen glijdende planken. De balken en de planken werden dan ingesmeerd met een dikke laag zogenaamd base-coat en slip-coat. Verder was er een heleboel hout nodig om het schip, zoals dat in vaktermen heet, te onderstoppen. Het plaatsen van de balken en de planken plus al het stophout en niet te vergeten het insmeren van de balken was een erg arbeidsintensief en vooral vies werk. Om tot een efficiƫntere en schonere werkwijze te komen hebben vier Friese werven - te weten Bodewes Bergum BV, Barkmeijer Stroobos BV, G. Bijlsma en Zonen BV en Tille Scheepsbouw BV - de nieuwe methode bedacht. Volgens de vier bedrijven moeten in het vervolg bij toepassing van deze methode efficiƫnte, schone, milieu-vriendelijke en arbeidsbesparende tewaterlatingen mogelijk zijn. Hoe dit alles ook zij, gistermiddag werd in elk geval reeds bewezen dat deze nieuwe manier van een schip te water laten erg doelmatig is. De Flevo gleed na de doop vlot het water in.
Behalve de werf in Bergum zullen ook de drie andere genoemde bedrijven van de afloopbanen en bovensleden gebruik gaan maken. Een voordeel van de nieuwe methode is ook dat na de stapelloop het water niet vol hout drijft, dat weer moet worden opgevist. De bovensleden waren met kettingen aan het schip bevestigd en konden na de tewaterlating gemakkelijk aan wal worden gebracht. De Flevo is gebouwd volgens een ontwerp van Conoship, de organisatie waarin verschillende noordelijke werven samenwerken. Er zijn reeds negen tien schepen van hetzelfde type gebouwd. De Flevo meet om precies te zijn 1564 ton dead weight en heeft een lengte van 65,70 meter over alles. De breedte bedraagt 10,70 meter, de holte 5,10 meter en de diepgang 4,30 meter. De hoofdmotor heeft een vermogen van 1320 paardekracht. lets bijzonders is - voor een kustvaarder althans - dat het schip is uitgerust met een verstelbare schroef.
1977-04-13: Op 13-04-1977 als "FLEVO", zijnde een motorschip, metende 2831.72 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 18026 d.d. 11-03-1977, liggende te Harlingen, door T. van 't Hof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 4821 Z GRON 1977 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het brughuis op de kampanje, 3.10 m. uit hekplaat, 3.50 m. uit de lengteas en 1.55 m. uit dek.
1977-04-21: NvhN 21-04-1977: Proefvaart Flevo. Op de Waddenzee bij Harlingen is de proefvaart gemaakt met het nieuwe m.s. Flevo, dat de Scheepswerf Bodewes Bergum b.v. bouwde voor de rederij Bont- Dost te Haren (Gr.) De opdracht werd destijds via Conoship ontvangen. De belangrijkste afmetingen zijn: lengte 65,70 m, breedte 10,70 m, holte 5,10 m en beladen diepgang 4,30 m. Het schip meet 1555 ton d.w. Voor de voortstuwing is een Nohab-Polar scheepsdieselmotor van 1320 pk geplaatst. De Flevo is gebouwd onder klasse Lloyd's Register of Shipping +100 Al en onder toezicht van de Scheepvaart Inspectie, onbeperkte vaart met 0-mans wachtbezetting voor de machinekamer.
2003-05-01: Equasis: Flag Not Known since 01/05/2003
2018-04-00: Staat 04-2018 in Equasis: Status In Service/Commission (since 16/04/1977) Last update 13/02/2018. Opm.: Sinds 12-03-2018 bestaan twijfelachtig.

Afbeeldingen


Omschrijving: Flevo 1977
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Flevo 1977
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Plato 1977 ex Flevo
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Plato 1977 ex Flevo.
Gemaakt door: Photomarine

Omschrijving: Plato 1977 ex Flevo on 07-12-1984.
Gemaakt door: Zee, T. van der (Teun)

Omschrijving: Concert Trader 1977 ex Flevo ex Plato ex Flevo on 22-07-1994.
Gemaakt door: Zee, T. van der (Teun)