Inloggen
FIVEL - ID 2202


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5115721
Nat. Official Number: 2699 Z GRON 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Foxhol' v/h Gebr. Muller, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 90
Launch Date: 1952-01-12
Delivery Date: 1952-03-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 398
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 1402739-44 Type RV6M545 (320x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 315.00 Net tonnage
Deadweight: 665.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 34000 *** Onbekend ***
Bale: 32000 *** Onbekend ***
 
Length 1: 51.10 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.83 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.36 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.89 Meters Depth, moulded
Draught: 3.37 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-03-03 FIVEL
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Bont, Loppersum, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEBZ

Date/Name Ship 1956-02-27 FIVEL
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Bont & Harm Roelof Dost (schoonzoon), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEBZ
Additional info: resp. 2/3 en 1/3 deel.

Date/Name Ship 1970-04-02 SASKIA
Manager: Seafreights Ltd., Dublin, Irish Republic
Eigenaar: Seafreights Ltd., Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic
Callsign: EIBK

Date/Name Ship 1973-02-00 CELTIC TRADER
Manager: Commercial Ferries Ltd., Dublin, Irish Republic
Eigenaar: Commercial Ferries Ltd., Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic
Callsign: EIBK

Date/Name Ship 1975-00-00 MARIEKE
Manager: Ripmeester & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rotterdam Shipping Co. Ltd., Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic
Callsign: EIBK

Date/Name Ship 1976-00-00 ANA D
Manager: Chablis Shipping Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Chablis Shipping Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5667

Date/Name Ship 1978-00-00 PARADA
Manager: Chablis Shipping Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Chablis Shipping Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5667

Ship Events Data

1952-00-00: NvhN 21-01-1956: Nederlandse cargadoor tot schadevergoeding veroordeeld.
De firma H. Kramers, cargadoor- en expeditiebedrijf te Terneuzen, is gisteren door het Zee- en Handelsgerecht te Kopenhagen veroordeeld aan een Deense verzekeringsmaatschappij een schadevergoeding van 13.502 Deense kronen te betalen. De firma had in 1952 de Groninger kustvaarder Fivel, groot 498 brt., in timecharter. Het schip zou in april van dat jaar een lading cokes van Gent naar het Deense havenstadje Hundested op het eiland Seeland brengen. Tijdens het laden maakt de Fivel een zware slagzij. Om deze op te heffen, werd twee ton cokes aan stuurboordzijde op het dek gestort. Een paar dekstutten werden hierop beschadigd en een groot deel van de cokes kwam in de haven terecht. De firma Kramers meende dat zij hiervoor niet aansprakelijk was, doch de bevrachter voor wiens rekening en verantwoordelijkheid de lading op hét dek was gestort. Het Zee- en Handelsrecht was echter de mening toegedaan, dat de Terneuzense firma schadevergoeding moest betalen, aangezien zij te veel cokes op het dek had geladen, de deklast verkeerd had aangebracht en had nagelaten de bodemtanks van het schip te laten vullen.
1952-01-14: NvhN 14-01-1952 (bekort): Twee nieuwe coasters gleden van de helling. Fivel en Campêche te water gelaten in Foxhol. Twee nieuwe coasters gleden Zaterdag in het Winschoterdiep. Bij de N.V. Scheepswerf Foxhol, voorheen Gebr. Muller te Foxhol, werd het m.s. Fivel met goed gevolg te water gelaten en bij de N.V. Scheepsbouwbedrijf v/h Th. J. Fikkers te Foxhol 't m.s. Campêche. De Fivel (bouwno 90) werd gebouwd voor de rederij J. Bont te Groningen. De doopplechtigheid geschiedde door de dochter van de reder. De Flvel is van het raised-quarterdecktype en meet 650 ton d.w. (499 brt). De afmetingen zijn: lengte tussen de loodlijnen 48.80 m, breedte 8.30 m en holte 3.40-4.40 'm. Het schip zal worden voorzien van een 400 pk motor. Voorts wordt in de machinekamer een 22 pk hulpmotor opgesteld. De ruiminhoud bedraagt 36300 cft. balespaqp en 37200 cft. grainspace. Het schip wordt gebouwd onder klasse Lloyds met certificaat S.I. voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een kustvaartuig van het gladdektype, groot 900 ton d.w. voor rekening van de firma Wagenborg e.a. te Delfzijl. Dit schip zal worden voorzien van een 650 pk motor.
1952-03-04: Op 04-03-1952 als "FIVEL", zijnde een motorschip, metende 1410.76 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 8689 d.d. 29-02-1952, liggende te foxhol, door J. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 2699 Z GRON 1952 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterschot dekhuis op het verhoogd achterdek, 3.65 m. uit hekplaat, 1.30 m. uit de lengteas en 1.55 m. uit dek.
1952-03-10: NvhN 10-03-1952: Proefvaart m.s. Fivel. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig "Fivel", dat bijde N.V. Scheepswerf „Foxhol" voorheen Gebr. Muller te Foxhol werd gebouwd voor rekening van de heer J. Bont te Groningen. De „Fivel" is van het raised-quarterdecktype, meet 650 ton d.w. (499 b.r.t.) en is uitgerust met een 400 P.K. Dieselmotor, waarmee tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van 9,7 mijl. De bouw geschiedde onder klasse Lloyds met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Het schip zal met zout naar Oslo vertrekken.
1954-10-15: Trouw 13-09-1955: Veertienduizendste schip in Rotterdams haven. In de haven van Rotterdam is Zondagmiddag als 14.000 ste schip van dit jaar aangekomen het Japanse m.s. „Awajisan Mam". Vorig jaar kwam het 14.000ste schip ruim een maand later aan op 15 October. Toen was het het Nederlandse m.s. „Fivel".
1960-04-15: NvhN 15-04-1960: Door visser gered. Groninger sloeg in lerland over boord. De negentienjarige zeeman Gerrit Hoeksema uit Groningen is gisteren bij Check Point in de buurt van de lerse plaats Waterford van de Groninger kustvaarder Fivel geslagen. Het ongeluk gebeurde toen Hoeksema bezig was met de sloep. UPI meldt, dat de matroos bijna anderhalve kilometer door het snelle getij werd meegesleurd. Toen werd hij in een bootje opgevangen door de zestigjarige visser John Burry. Hoeksema was uitgeput door zijn zinloos gevecht met het ijskoude water, maar heeft geen nadelige gevolgen overgehouden. Hoeksema was in Harlingen aan boord gegaan van de Fivel. Dit schip is eigendom van de rederij J. Bont te Groningen.

De Telegraaf 16-04-1960: Iers avontuur van Groningse matroos. Overboord - redding pas na 3 kwartier. Van een bijzondere correspondent Cork (lerland), zaterdag. De jonge Groningse matroos Gerrit Hoeksema (18) had een kans van misschien één op duizend om, nadat hij overboord was geslagen in bet ijskoude en door storm opgezweepte water van de rivier de Suir, het leven eraf te brengen. Hij werd, toen hij drie kwartier in het water had gelegen en zijn laatste reserves had opgebruikt, uit het water gehaald door een visser uit Cheekpoint, een dorp nabij de Ierse haven Waterford en zijn redding is daar nu het wonder van deze Goede Vrijdag. Gerrit, die in de Jan Willem Frisostraat 79 A in Groningen woont, maakte deel uit van de bemanning van het Nederlandse vrachtschip „Fivel", dat in Cheekpoint beschutting had gezocht voor een storm, die snelheden van 120 km per uur bereikte. Weggedreven. Een ander lid van de bemanning, A. B. Broek, zag Gerrit over boord verdwijnen en sloeg onmiddellijk alarm; een van de andere opvarenden wierp een reddingsboei naar Gerrit, die de grootste moeite had om in het ruwe water het hoofd boven te houden.Hij slaagde er echter in de reddingsboei te pakken, maar werd toen door de stroom gegreper en weggetrokken door het water, dat werd opgezweept door de storm. De bemanning van de ,,Fivel" trachtte een reddingsboot te water te laten, maar door de storm bleek dit onmogelijk te zijn. Gerrit Hoeksema was toen intussen al bijna een kilometer van zijn schip afgedreven. En toen kwam het moment, dat de 60-jarige visser uit Cheekpoint John Barry het leven van Gerrit redde. Hij vertelde: Hulpgeroep: Ik was aan het vissen even buiten het dorp, toen mijn maat Michael Ferguson en ik iemand om hulp hoorden roepen. Wij roeiden naar de plek, vanwaar het hulpgeroep kwam, maar hadden ten gevolge van de storm enorm veel moeite bij de drenkeling te komen. Hij dreef een goeie honderd meter van ons af. Toen wij bij hem in de buurt kwamen, zagen we, dat de golven over zijn hoofd spoelden en dat zijn gezicht diepblauw zag van de kou. Hij hield zich wanhopig vast aan een stuk reddingsboei. Drie kwartier: We trokken hem aan boord en toen hij ons vertelde van welk schip hij kwam, roeiden wij hem daarheen. Hij moet minstens drie kwartier in het water hebben gelegen en als wij hem niet hadden gezien, geloof ik, dat hij door de kou en het woeste water om het leven zou zijn gekomen." Hoeksema vertelde later, toen hij aan boord een warme maaltijd zat te verorberen: „Ik zou het geen tien minuten meer uit hebben kunnen houden. Ik was bevroren door de kou en veel te ver weg van mijn schip." Gerrit Hoeksema heeft verder geen nadelige gevolgen opgelopen van de drie kwartier, die hij in de rivier gelegen heeft. De “Fivel" voer in ballast naar Frankrijk.
1964-07-07: Gereformeerd gezinsblad 07-07-1964: Kustvaarder Fivel liep vast op Westerschelde.
De Groningse kustvaarder “Fivel" is op de Westerschelde tussen Vlissingen en Ritthem vastgelopen ter hoogte van „de schone waardin". Een sleepboot van de firma Muller uit Terneuzen versleepte de kustvaarder naar de Vlissingse haven. De “Fivel" die 498 ton meet, maakte water doordat enige lekken in de romp zijn ontstaan. Het schip was geladen met stukgoed. Waarschijnlijk doordat het roer onklaar is geraakt, dreef de “Fivel", die op weg was naar Antwerpen, naar de wal van Zuid-Walcheren, Het liep vast vlak bij een zandbank De bemanning heeft het schip niet verlaten.
1964-07-08: Door problemen met de stuurinrichting aan de grond gelopen bij Vlissingen. Met het volgende tij weer vlotgebracht met behulp van de sleepboot 'Schelde' en met zware bodemschade naar Vlissingen gesleept.
Het Vrije Volk 04-07-1964: Coaster even vast. (Van een onzer verslaggevers) De Groninger coaster Fivel heeft van vannacht drie tot vanmorgen elf uur op de Westerschelde, tussen Vlissingen en Rithem, aan de grond gezeten. Het 498 brt. metende schip kreeg moeilijkheden met het roer, waardoor het naar lagerwal, dreef. De bemannnig is niet van boord geweest. Een sleepboot van Muller uit Terneuzen heeft de Fivel vlotgetrokken en naar de haven van Vlissingen gesleept. De coaster, die is geladen met stukgoed, maakte water.
1970-04-06: NvhN 06-04-1970: Fivel verkocht. De heer J. Bont te Haren heeft zijn motorkustvaartuig Fivel naar Dublin verkocht waar het onder de nieuwe naam Saskia in de vaart wordt gebracht. De Fivel behoort tot het raisedquarterdek-type en heeft een draagvermogen van 665 ton bij 498 bruto register ton. Het schip werd in 1952 gebouwd bij de NV Scheepswerf Foxhol, voorheen Gebr. Muller, te Foxhol, (Gr.). Het is voorzien van een 398 pk Deutz-dieselmotor.
1980-01-00: Final Fate:
Verkocht aan Desguaces Born Sanches te San Esteban de Pravia, Spanje om gesloopt te worden. Aankomst 18 februari. In april 1980 was de sloop voltooid.

Afbeeldingen


Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de 'Fivel' op 8 maart 1952
Gemaakt door: Fotobedrijf Piet Boonstra, Groningen
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Fivel 1952
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Onder de Ierse vlag als 'Marieke' (ex 'Fivel')
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: Als 'Saskia' onder de Ierse vlag.
Gemaakt door: Clarkson, John

Omschrijving: Saskia 1952 ex Fivel.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Celtic Trader' (ex 'Fivel') berthed in Aldam Dock Goole, GBR.
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving: Under the Panamese flag, 'Ana D' (ex 'Fivel') - photo Antwerp, 13.03.1977
Gemaakt door: Anderiesse, Jan H.

Omschrijving: 'Parada' (ex 'Fivel') - photo Antwerp, 22.07.1978.
Gemaakt door: Anderiesse, Jan H.