Inloggen
FES - ID 2187


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1962
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5114480
Nat. Official Number: 3828 Z GRON 1962
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 6 derricks
Lift Capacity: 4 x 10 and 2 x 5 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven (Scheepsbouw en Machinefabriek), Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 765
Launch Date: 1962-01-10
Delivery Date: 1962-04-06
Technical Data

Engine Manufacturer: L. Smit & Zoon's Scheeps-& Werktuigbouw N.V., Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1445
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Smit-Bolnes nr. 7046 Type 308D (300x550) 290 rpm
Speed in knots: 13.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 291.00 Net tonnage
Deadweight: 958.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 85000 Cubic Feet
Bale: 78000 Cubic Feet
 
Length 1: 76.18 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 71.58 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.56 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.05 Meters Depth, moulded
Draught: 3.71 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1979
Type: Rebuilt
Omschrijving: Verbouwd tot reefer.

Ship History Data

Date/Name Ship 1962-03-28 FES
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Kuur, Haren, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEBP
Additional info: Aanv. ALICE

Date/Name Ship 1967-08-17 FES
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Alice Kuur-Hews (wed. Geert Kuur), Haren, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEBP

Date/Name Ship 1970-11-09 FES
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Fes', Haren, Groningen, Netherlands
Shareholder: Johan Adolf van Overklift (via N.V. Reederij 'Santa Lucia', 5.6.1972 Scheepvaartbedrijf Santa Lucia B.V.), Maritiem-Bureau J.E. den Brave N.V., N.V. Handel- en Belegging Maatschappij 'Binnenkant'
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEBP

Date/Name Ship 1973-00-00 FES
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Fes', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Johan Adolf van Overklift (via N.V. Reederij 'Santa Lucia', 5.6.1972 Scheepvaartbedrijf Santa Lucia B.V.), Maritiem-Bureau J.E. den Brave N.V., N.V. Handel- en Belegging Maatschappij 'Binnenkant'
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEBP

Date/Name Ship 1975-06-10 MARIA TSIRIS
Manager: Tsiris Shipping Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Tsiris Shipping Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4HQ

Date/Name Ship 1976-00-00 MARIA TSIRIS
Manager: Palmyra Shipping Co. Ltd. (A. Tsiris), Limassol, Cyprus
Eigenaar: Gerontas Maritime Co., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4HQ

Date/Name Ship 1985-04-00 ICEBERG
Manager: Mercante Naviera S.A., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Mercante Naviera S.A., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQAR2

Date/Name Ship 1986-00-00 ICEBERG
Manager: Lamet Shipping, S.A., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Lamet Shipping, S.A., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQAR2

Date/Name Ship 1987-00-00 STAVRONIKOS
Manager: Lamet Shipping, S.A., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Lamet Shipping, S.A., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQAR2

Date/Name Ship 1994-10-00 MARYEM
Manager: Capt. Suwedi, Mina Khalid, Sharjah
Eigenaar: Capt. Suwedi, Mina Khalid, Sharjah
Shareholder:
Homeport / Flag: Mina Khalid / Sharjah
Additional info: Gerechtelijk verkocht aan havenmeester Mina Khalid

Date/Name Ship 1996-00-00 GULF SALAMA
Manager: Al Zora Shipping & General Trading, Ajman, United Arab Emirates
Eigenaar: Al Zora Shipping & General Trading, Ajman, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Ajman / United Arab Emirates

Ship Events Data

1961-00-00: Op stapel gezet als ALICE. Het schip was uitgerust met geventileerde ruimen en daarmee geschikt voor het vervoer over korte afstand van vers (citrus)fruit. De FES heeft een aantal jaren in een lijndienst gevaren van Marokko naar West-Europa. Die ventilatie betekende in die jaren dat van het lege ruim alle lucht 20 x (later werd de eis 30 x) per uur werd ververst. Het was alleen nuttig om de condens die fruit produceert weg te blazen.
1962-03-30: Op 30-03-1962 als "FES", zijnde een motorschip, metende 1410.60 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 12474 d.d. 26-03-1962, liggende te Westerbroek, door C.J. Manneke, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3828 Z GRON 1962 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het zijschot van het dekhuis op de kampanje, 8.50 m. uit hekplaat, 1.05 m. uit de lengteas en 1.30 m. uit dek.
1962-04-02: NvhN 02-04-1962 Bekort: Nieuw tijdperk voor Groninger scheepsbouw. Het eerste nieuwe brede schip voer door verbreed Eemskanaal. Orderportefeuilles weer gevuld. Met triomfantelijk gillende fluit voer vanmiddag tegen enen het gloednieuwe 1900 ton dead-weight metende motorschip Fes door de nieuwe brede borgbrug bij Ruischerbrug. De oude 10.30 m.-barrière was met deze doorvaart doorbroken: de drie nieuwe bruggen in het Eemskanaal hebben een doorvaart breedte van 16 meter en openen daarmee nieuwe perspectieven voor de Groninger scheepsbouwers langs het Winschoterdiep, die nu bredere en grotere schepen kunnen bouwen en heelhuids naar Delfzijl brengen. De Fes, gebouwd bij F_ J. Smit's Scheepswerven N.V. in Westerbroek, voor rekening van de heer G. Kuur in Haren, was het eerste nieuwe schip met grotere breedte dan de tot dusver mogelijke 10.26 m. die van de werf via de nieuwe doorvaart naar Delfijl voer; een gebeurtenis die door velen vreugdevol werd begroet. Triomfantelijk loeide de fluit van de gloednieuwe Fes bij het doorvaren van de eerste 16 meter brede brug in het Eemskanaal: de Borgbrug bij Ruischerbrug.
1962-04-06: NvhN 06-04-1962: Proefvaart m.s. Fes. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe m.s. Fes, dat werd gebouwd bij E. J. Smit en Zn.'s Scheepswerven N.V. te Westerbroek voor rekening van de Rederij G. Kuur te Haren. De Fes is van het open/gesloten shelterdecktype, groot 1000 ton d.w. open en 1800 ton d.w. gesloten. De voortstuwing geschiedt door een motor van 1435 pk, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 13 knoop. Dit is het eerste schip met een grotere breedte, dat door de recente verbetering van de kunstwerken in het Eemskanaal, Delfzijl kan bereiken.
1967-05-17: NvhN 17-05-1967: Ten westen Rabat. Spaans vrachtschip zonk na aanvaring met Groninger Fes. (Van een onzer verslaggevers) Het 1112 brt. metende Spaanse vrachtschip Rosan Hlueca uit Valencia is vannacht omstreeks half twee voor de Marokkaanse kust gezonken na een aanvaring met het 950 ton d.w. metende kustvaartuig Fes van de rederij Erven G. Kuur te Haren. Eén van de opvarenden van het Spaanse schip is inmiddels dood geborgen; van twee anderen, die worden vermist, wordt aangenomen, dat ze ook zijn omgekomen. De Fes, die bij de aanvaring geringe schade opliep, heeft negen van de vijftien opvarenden van de Spaanse vrachtvaarder aan boord genomen. De kustvaarder is met deze geredden onder weg gegaan naar Lissabon. Een Noors schip heeft drie opvarenden opgepikt. Het stoffelijk overschot van de omgekomen zeeman is aan boord van een Duits schip. De havenautoriteiten van Casablanca hebben meegedeeld dat de Rosan Illueca is gezonken op 100 km. ten westen van Rabat. De Fes was met een lading stukgoederen onderweg van Casablanca naar Rouaan. Hoewel het scheepvaartkantoor Kamp te Groningen inmiddels wel contact heeft gehad, met kapitein E. Swiers, die afkomstig is uit Hoogezand is door de slechte kwaliteit van de verbinding niet duidelijk geworden wat de oorzaak van de aanvaring is.
Leeuwarder courant 18-05-1967: Spaans schip zonk na aanvaring met Groninger „Fes"
Het 1112 ton metende Spaanse vrachtschip Rosa N. Illueca is voor de Marokkaanse kust gezonken na een aanvaring met het 498 ton metende Nederlandse kustvaartuig Fes. Twee van de vijftien man van het Spaanse schip worden vermist. De overige dertien zijn opgepikt door Nederlandse, Noorse en Westduitse schepen. Een van de geredden is later bezweken aan opgelopen verwondingen. Naar mededeling van de rederij van Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij NV in Groningen heeft de Fes praktisch geen schade opgelopen.
NvhN 19-01-1968: Delfzijlster schuldig aan aanvaring. De inspecteur voor de scheepvaart, mr. K. de Waard acht de ex-stuurman J. S. uit Delfzijl schuldig aan een aanvaring waarna het Spaanse vrachtschip „Rosa N. Illueca" (1112 ton) zonk. Drie opvarenden vonden de dood. Hij adviseerde de Raad voor de Scheepvaart de ex-stuurman voor vier maanden de bevoegdheid te ontnemen. Mr. De Waard meende dat ook kapitein E. S. uit Sappemeer te laken was. Hij wilde de Groninger straffen met een ontzegging van de bevoegdheid gedurende een maand. De Nederlandse kustvaarder “Fes" (498 ton) ramde het vorig jaar in de nacht van 16 op 17 mei het Spaanse schip, dat voor de kust van Marokko voer. Binnen twintig minuten verdween de boot onder de golven. Drie bemanningsleden kwamen om. Stuurman J. S. die die nacht wacht liep zag de toplichten van de Spaanse boot maar de boordlichten niet. Daaruit concludeerde hij dat het vrachtschip aan stuurboord zou passeren. Zes minuten nadat hij in de kaartenkamer van de Nederlandse kustvaarder, die met automatische besturing voer, was gekomen voelde hij een lichte schok door de aanvaring. De „Rosa N. Illueca" zonk in twintig minuten. Volgens de Raad van de Scheepvaart, die dit scheepsdrama gisteren behandelde was het duidelijk dat de stuurman, die nu een baan aan de wal heeft een foute waarneming had gedaan. Mr. De Waard was van oordeel dat de „Fes" had moeten uitwijken. De kapitein achtte hij medeschuldig omdat de gezagvoerder tegen de voorschriften in had nagelaten een uitkijk aan dek te plaatsen. Mr. De Waard meende dat het schip, gedurende de tijd dat de stuurman in de kaartenkamer verbleef, in feite blind gevaren had op een route waar kruisende schepen konden worden verwacht.
De tijd 20-01-1968: Spaans schip zonk: drie doden. Stuurman gestraft voor aanvaring bij Marokko. Amsterdam, 20 jan. (ANP) — De Raad voor de scheepvaart heeft donderdag de aanvaring behandeld die in de nacht van 16 op 17 mei vorig jaar voor de Marokkaanse kunst plaatsvond tussen de Nederlandse kustvaarder „Fes" (498 ton)-en het Spaanse vrachtschip „Rota N. Illutea" (1112 ton). Bij deze ramp zonk het Spaanse schip binnen tien minuten en verloren drie opvarenden het leven. De inspecteur voor de scheepvaart mr. K. de Waard, achtte ex-stuurman J. S. uit Delfzijl schuldig aan de aanvaring en adviseerde de raad hem voor vier maanden de bevoegdheid te ontnemen om als stuurman dienst te doen. Hij stelde voorts voor kapitein E. S. uit Sappemeer, die naar zijn mening ook te laken was, te straffen door hem voor de tijd van een maand de bevoegdheid te ontnemen als kapitein op zeeschepen te varen. De kustvaarder, die met automatische besturing voer, was in de nacht van de ramp op weg van Casablanca naar Rouaan. De stuurman zag enige tijd nadat hij op wacht was gekomen de toplichten van een schip, die naar zijn indruk een zodanige stand ten opzichte van elkaar hadden, dat hij meende met een tegenligger te doen te hebben, die aan stuurboord zou passeren.
Omdat hij volgens zijn verklaring geen boordlichten waarnam concludeerde hij dat het schip zich op grote afstand moest bevinden. Hij begaf zich vervolgens naar de kaartenkamer en voelde na ca. zes minuten een schok, die naar latar bleek veroorzaakt werd door de aanvaring met het Spaanse schip. Het zonk spoedig daarna. Dertien van de vijftien opvarenden konden door de Fes en twee andere schepen worden opgepikt. Een man overleed korte tijd latar, twee anderen werden vermist. Volgens de Raad was het duidelijk dat de stuurman een foute waarneming had gedaan. Ook de kapitein vond het onverklaarbaar, dat de stuurman niet aan de toplichten had gezien dat de Spanjaard da koers van de Fes zou kruisen. De kapitein verklaarde dat hij door de aanvaring het vertrouwen in zijn stuurman had verloren en hem geen wacht meer had laten lopen. Van een Nederlands schip, dat in de buurt was en aan de reddingsactie had deelgenomen, kreeg hij voor de rest van de reis een stuurman te leen. Stuurman S. zei zijn beroep vaarwel en werkt nu aan de wal.
NvhN 25-04-1968: Stuurman uit Delfzijl vijf maand geschorst na zware aanvaring. Wegens schuld aan de aanvaring van. het m.s „Fes" met het Spaanse m.s „Rosa N. Illueca" heeft de Raad voor de Scheepvaart de 35-jarige stuurman J. S. uit Delfzijl gestraft door hem de bevoegdheid om als stuurman op zeeschepen te varen voor de tijd van vijf maanden te ontnemen. De 47-jarige kapitein E. S. uit Sappemeer werd gestraft met het uitspreken van een berisping. De ramp gebeurde op 17 mei vorig jaar op de Atlantische Oceaan, op de reis van de „Fes" van Casablanca naar Rouen. Het Spaanse schip zonk ten gevolge van de aanvaring. Drie van de vijftien opvarenden kwamen hierbij om het leven. Volgens de Raad is het duidelijk dat de stuurman schuld heeft aan de ramp. Hij heeft slecht uitkijk gehouden, heeft zich op een ongeschikt moment naar de kaartenkamer begeven en is daar onnodig lang gebleven. Indien de stuurman beter uitkijk gehouden had, had hij tijdig het ontstaan van de gevaarsituatie opgemerkt en deze kunnen opheffen. De Raad ziet wel enige schuld bij de kapitein maar meent dat deze schuld tegenover het ernstig falen van de stuurman als licht moet worden aangemerkt. De Raad heeft waardering voor de door kapitein S. en ook door de stuurman Van der Ster van de „Louise Smits" genomen maatregelen om de opvarenden van het Spaanse schip te redden.
1970-11-10: NvhN 10-11-1970:Fes verkocht. De Erven G. Kuur te Haren (Gr.) hebben hun motorvrachtschip Fes verkocht aan de rederij Santa Lucia te Groningen. De Fes behoort tot het Shelterdek-type en heeft een draagvermogen van 958 ton als open- en 1900 ton als gesloten shelterdekker, bij 498 bruto register ton. Het schip werd in 1962 gebouwd bij de NV E. J. Smit en Zonen's Scheepswerven te Westerbroek (Gr.) en is voorzien van een 1435 pk Smit-Bolnes dieselmotor. Het is een koelschip. De verkoop kwam tot stand door bemiddeling van Maritiem Bureau J. E. den Brave te Amsterdam.
1971-02-18: NvhN 18-02-1971: Machinist Groninger coaster vermist. De eerste machinist van de kustvaarder Fes, de heer A. H. B. Staphorst uit Haarlem, is voor de kust van Portugal vermist. De heer Staphorst was ongehuwd. De Fes, eigenaar de heer J. A. van Overklift te Munnekezijl, heeft een noodbericht uitgezonden en schepen in de buurt gevraagd bij het zoeken naar het vermiste bemanningslid te assisteren.
1992-09-28: Aankomst te Sharjah en aan de ketting gelegd. In oktober 1994 executoriaal verkocht aan de havenmeester van Mina Khalid.
1996-06-02: Aangekomen te Mumbai met een lading van 23 auto’s, 100 ton mineraalwater en 800 ton cement uit Sharjah met bestemming Berbera, Somalië en werd in 1997 door de kapitein stilgelegd in een poging het schip te laten arresteren omdat de bemanning al 18 maanden lang geen gage had ontvangen. Het vertrok op 22 oktober 1997 naar de Perzische Golf.
1998-00-00: Opgelegd en later aan de ketting gelegd te Mumbai, India.
Verder onbekend.
2001-00-00: Final Fate:
Gesloopt in India.

Afbeeldingen


Omschrijving: FES door de zeesluis van Delfzijl
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: FES
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: FES
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: FES
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: FES
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Real Photographs
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: FES, Trade Wharf Londen juli 1970
Collectie: -
Vervaardiger: Fitzpatrick, Peter J. (scan by Malcolm Cranfield)

Omschrijving: FES
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: ICEBERG
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Bosschaart, Louis
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: ICEBERG, Perama mei 1986
Collectie: -
Vervaardiger: Fitzpatrick, Peter J. (scan by Malcolm Cranfield)

Omschrijving: STAVRONIKOS 21 september 1987 op de rede van Piraeus
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.

Omschrijving: STAVRONIKOS
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Coster, Ruud