Inloggen
FEM - ID 2179

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5113503
Nat. Official Number: 3497 Z GRON 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Bodewes, Scheepswerf 'Volharding', Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 142
Launch Date: 1957-01-19
Delivery Date: 1957-03-27
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 240
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10251 Type 4ED (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 203.00 Net tonnage
Deadweight: 480.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 25380 Cubic Feet
Bale: 24580 Cubic Feet
 
Length 1: 47.87 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.95 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.79 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.15 Meters Depth, moulded
Draught: 2.858 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-02-15 FEM
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wietze Atze de Vries, Zwartsluis, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PEBN

Date/Name Ship 1973-02-16 TANNY
Manager: Wagenborg Scheepvaart N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hindrik Engelsman, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHWW

Date/Name Ship 1974-07-18 TANNY
Manager: Vartry Shipping Ltd, Dublin, Irish Republic
Eigenaar: Vartry Shipping Ltd, Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic

Date/Name Ship 1976-02-00 VARTRY
Manager: Vartry Shipping Ltd, Dublin, Irish Republic
Eigenaar: Vartry Shipping Ltd, Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic

Date/Name Ship 1977-00-00 LADY MARY
Manager: Crew & Tindale, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Crew & Tindale, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO9998

Date/Name Ship 1982-00-00 LADY MARY
Manager: K.D. Russell, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: K.D. Russell, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO9998

Date/Name Ship 1982-01-00 LADY M
Manager: K.D. Russell, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: K.D. Russell, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO9998

Date/Name Ship 1991-00-00 NADIRA P
Manager: Balkaran Sukher, Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Eigenaar: Balkaran Sukher, Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)

Ship Events Data

1957-01-19: NvhN 19-01-1957: Tewaterlating m.s. Fem. Bij Bodewes' Scheepswerf Volharding n.v. te Foxhol werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Fem, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer W. A. de Vries te Zwartsluis. De Fem (bouwnummer 142) is van het gladdektype, meet 485 ton d.w. en zal worden uitgerust met een 240 pk. motor. In de machinekamer zal voorts een hulpmotor van 25 p.k. worden opgesteld. De uitrusting zal bestaan uit een mast met twee laadbomen met een hijsvermogen van twee ton, drie hulpmotoren van 8 p.k. elk aan dek, oliegestookte centrale verwarming, elektrische lichtinstallatie van 48 volt, radio-telefonie, echoloodinstallatie en richtingzoeker. De ruiminhoud is 719 m 3 grainspace en 696 m 3 balespace. De bunkercapaciteit bedraagt waterballast inclusief reserve 136 ton, brandstof 27 ton en drinkwater 15 ton. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie (letter F). Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het raised-quarterdektvpe, groot 700 ton d.w. voor rekening van de heer J. Damhof jr. te Delfzijl Dit schip zal worden uitgerust met een 395 p.k. motor.
1957-02-15: Het schip in aanbouw wordt op 15-02-1957 bij het Kadaster teboekgesteld als FEM. Eigendom van Wietze Atze de Vries, reder te Zwartsluis. Voltooid op 22-03-1957. Op 19-01-1973 van Femmigje van den Berg, wed. van Wietze Atze de Vries, rederij uitoefende te Zwartsluis.
1957-02-22: Op 22-02-1957 als "FEM", bouwno. 142 Scheepswerf Volharding te Foxhol, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Foxhol, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3497 Z GRON 1957 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 5.55 m. uit hekplaat, 0.15 m. uit de lengteas en 1.38 m. uit dek.
1957-03-29: NvhN 29-03-1957: Proefvaart m.s. Fem. Op de Eems heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Fem. dat bij Bodewes' Scheepswerf Volharding N V. te Foxhol (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de heer W. A. de Vries te Zwartsluis. De Fem (bouwnummer 142) is van het gladdektype, meet 485 ton d.w. (398 b.r.t.) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 47.78 m., lengte tussen de loodlijnen 43.95 m., breedte 7.75 m. en holte 3.15 m. De beladen diepgang is 2.85 m. De voortstuwing geschiedt door een 240 pk. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 9 knoop. In de machinekamer is voorts een hulpmotor van 25 pk opgesteld. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie (letter F.)
1965-08-28: Op 28-08-1965, tijdens de reis van Kramsfors naar Franeker met een lading papier, aan de grond gelopen op de Noord-kust van Falster. Het weer was goed-zwakke bries- en het zicht was ook goed. Op eigen kracht 29 augustus vlotgekomen en naar Stubbekøbing voor inspecties.
(m.s. FEM af Zwartsluis, 399 B.R.T. På rejse fra Kramfors til Franeker med papirmasse.
Grundstødt d. 28. aug. ved Falsters N.-kyst. Strandingsindberetning dat. 29. aug.Kl. 2000 grundstødte F. under en svag brise med klart vejr og V.-gående strøm i den V.-lige side af sejlløbet til Stubbekøbing. Skibet kom senere flot ved egen hjælp. Anm. Årsagen til grundstødningen angives at være fejlbedømmelse af farvandsafmærkningen på grund af mørke.)
1968-06-27: NvhN 27-06-1968: Kustvaarder liep op IJsselmeer aan de grond. De 499 brt. metende kustvaarder Fem, eigenaar J. de Vries uit Kampen, liep gistermorgen omstreeks 10 uur na het passeren van de schutsluizen te Kornwerderzand op het IJsselmeer aan de grond door een defect aan de stuurinrichting. De viskotter WON 4, schipper L. v. Malsen, voer te hulp, maar kon het vaartuig niet vlot krijgen. Daarop voer de kotter door naar Makkum en kwam terug met de sleepboot Amazone van de sleepdienst Boltje. 's Avonds tegen zes uur werd de coaster vlotgetrokken. De Fem is op weg met gezaagd hout van Köpmansholmen naar Beverwijk.
2002-02-00: 02.2002 vermelding in Equasis als : "Dead".

Afbeeldingen


Omschrijving: FEM
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: FEM
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: FEM verlaat Delfzijl in 1968 met een lading voor de Baltic
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: FEM in Delfzijl 1969
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: TANNY
Gemaakt door: Mol, J. (Han)

Omschrijving: TANNY
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: VARTRY gemeerd aan South Dock, Goole, UK.
Gemaakt door: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: LADY MARY
Gemaakt door: Anderiesse, Jan H.
Algemene informatie

 

NvhN 190157
Tewaterlating m.s. Fem.
Bij Bodewes' Scheepswerf Volharding N.V. te Foxhol werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig FEM, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer W.A. de Vries te Zwartsluis. De FEM (bouwnummer 142) is van het gladdek type, meet 485 ton dwt. en zal worden uitgerust met een 240 pk. motor. In de machinekamer zal voorts een hulpmotor van 25 pk. worden opgesteld. De uitrusting zal bestaan uit een mast met twee laadbomen met een hijsvermogen van twee ton, drie hulpmotoren van 8 pk. elk aan dek, olie gestookte centrale verwarming, elektrische lichtinstallatie van 48 volt, radiotelefonie, echoloodinstallatie en richtingzoeker. De ruiminhoud is 719 m3 grainspace en 696 m3 balespace. De bunkercapaciteit bedraagt waterballast inclusief reserve 136 ton, brandstof 27 ton en drinkwater 15 ton. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie (letter F). Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het raised-quarterdek type. groot 700 ton dwt, voor rekening van de heer J. Damhof Jr. te Delfzijl. Dit schip zal worden uitgerust met een 395 pk. motor.

NNO 290357
Proefvaart m.s. FEM.
Op de Eems heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig FEM, dat bij Bodewes' Scheepswerf Volharding N.V. te Foxhol (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de heer W. A. de Vries te Zwartsluis. De FEM (bouwnummer 142) is van het gladdek type, meet 485 ton dwt. (398 brt.) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 47,78 m, lengte tussen de loodlijnen 43,95 m, breedte 7,75 m en holte 3,15 m. De beladen diepgang is 2,85 m. De voortstuwing geschiedt door een 240 pk. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 9 knoop. In de machinekamer is voorts een hulpmotor van 25 pk opgesteld. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie (letter F).