Inloggen
EXPANSA - ID 2141

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1963
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5403946
Nat. Official Number: 644 Z LEEUW 1963
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf- en Reparatiebedrijf 'Harlingen', Harlingen, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 23
Launch Date: 1963-04-05
Delivery Date: 1963-05-21
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 525
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM no. 15072/017 Type RHS348SU (320x480)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 318.00 Net tonnage
Deadweight: 780.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 36100 Cubic Feet
Bale: 33600 Cubic Feet
 
Length 1: 55.89 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 53.63 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.74 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.71 Meters Depth, moulded
Draught: 3.35 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1963-05-21 EXPANSA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Avanti', Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder: Roelof, Hendrik en Piet Holwerda, Jan en Dirk van der Schoot, Teunis Hinderink (Breda), Jacob Abraham de Boo (expediteur Delft), Albert Roelof van Dam (Dedemsvaart), Jan Harmannus Vos (Haarlem) e.a.
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PEAO

Date/Name Ship 1972-00-00 EXPANSA
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Avanti', Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder: Roelof, Hendrik en Piet Holwerda, Jan en Dirk van der Schoot, Teunis Hinderink (Breda), Jacob Abraham de Boo (expediteur Delft), Albert Roelof van Dam (Dedemsvaart), Jan Harmannus Vos (Haarlem) e.a.
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PEAO

Date/Name Ship 1977-08-11 EXPANSA
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: H. & P. Holwerda en Tjipke Barkmeijer, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PEAO

Date/Name Ship 1980-11-14 EXPANSA
Manager: International Transport Co., Port au Prince, Haiti
Eigenaar: International Transport Co., Port au Prince, Haiti
Shareholder:
Homeport / Flag: Port au Prince / Haiti

Date/Name Ship 1982-00-00 EXPANSA
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Avanti', Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PEAO

Date/Name Ship 1985-00-00 EXPANSA
Manager: Rudolpe Leandre Daniel Fils, San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Rudolpe Leandre Daniel Fils, San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQZP

Date/Name Ship 1994-00-00 ZAHRA
Manager: Sociedad Naviera Lineas Zahra S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Sociedad Naviera Lineas Zahra S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQZP

Ship Events Data

1963-04-03: Op 03-04-1963 als "EXPANSA", bouwnr. 23 van de Scheepswerf Harlingen te Harlingen, zijnde een motorschip in aanbouw, metende nog onbekend, liggende te Harlingen, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 644 Z LEEUW 1963 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 2.72 m. uit hekplaat, 1.60 m. uit de lengteas en 1.52 m. uit dek.
1963-04-06: Leeuwarder courant 06-04-1963: Stapelloop in Harlingen „Expansa" in het water, rat spoelde er uit. Van de scheepswerf en het reparatiebedrijf „Harlingen", gelegen nabij de Rondweg te Harlingen, is gistermiddag de kustvaarder „Expansa" te water gelaten. Het schip, dat gebouwd is voor de rederij Avanti te Heerenveen, gleed kalm van de dwarshelling en veroorzaakte een golf in het water langs de romp. De grootte van deze golf viel de toeschouwers wat tegen. Hij had echter een wat grotere vloedgolf tengevolge, die aan de overzijde van het kanaal het water over een hoog gelegen kade van een opslagplaats van basaltblokken en andere materialen deed slaan. Een rat werd daarvan het slachtoffer. Het dier werd uit het water omhoog getild en over de wegverharding langs de kade gespoeld. Toen het water terugvloeide stelde de rat zich haastig in veiligheid in een afwateringsbuis, nagejaagd door mannen en jongens, die met stenen wilden gooien. Intussen dreef de „Expansie" rustig nadeinend in het water en in bedwang gehouden door een kleine sleepboot. De kustvaarder meet 780 ton dead weight of 500 bruto registerton, is 56 meter lang, 8.20 meter breed en heeft een holte van 3.75 meter. Er zal een 500 p_v motor in het schip worden geplaatst, het krijgt twee twee-tons laadbomen en wordt voorts uitgerust met radio-telefonie, radar en andere moderne navigatiemiddelen. Er zal nu een zusterschip op de werf op stapel worden gezet.
Friese courier 06-04-1963: Nieuw schip voor rederij Avanti. Harlingen. Nadat de doopplechtigheden waren verricht door mevr. Hinderink-Van Eden uit Breda, werd vrijdagmiddag met goed gevolg het nieuwe 780 dw. ton m.s. Expansa bij de scheepswerf Harlingen te Harlingen te water gelaten, voor rekening van rederij Avanti (Holwerda) te Heerenveen. Het vaartuig is 55.90 m. lang, 8.70 breed en heeft een holte van 3.70 meter. Het zal worden uitgerust met een MWM-dieselmotor van 525 pk. Er zijn 2 masten met laadgerei voor twee ton en hydraulische lieren. Verder worden er aangebracht een elektrisch-hydraulische stuurinrichting, centrale verwarming, elektrische lichtinstallatie van 110 volt en de modernste navigatiemiddelen zoals echolood, radiotelefonie, radar en richtingzoeker. Het schip is gebouwd onder klassebureau Veritas en onder toezicht van de scheepvaartinspektie, hoogste klasse (Atlantische vaart). Het schip krijgt bovendien een certificaat voor onbeperkte houtvaart.
NvhN 09-04-1963: Tewaterlating Expansa. Nadat de doopplechtigheid was verricht door mevrouw Hinderink—van Eden uit Breda, werd met goed gevolg het nieuwe 780 'dw ton ms. Expansa bij de scheepswerf Harlingen te Harlingen te water gelaten, voor rekening van rederij Avanti (Holwerda) te Heerenveen. Het vaartuig zal worden uitgerust met een MWM-dieselmotor van 525 pk. Het schip wordt 55.70 m lang.
1963-05-22: NvhN 22-05-1963: Proefvaart m.s. Expansa. Van Harlingen uit vond op de Waddenzee de proefvaart plaats van het m.s. Expansa. Het vaartuig meet 780 dw. ton en is gebouwd bij de scheepswerf Harlingen te Harlingen voor rekening van rederij Avanti (Holwerda) te Heerenveen. Het schip, dat 55.90 m. lang is, werd uitgerust met een MWM-dieselmotor van 525 pk


Friese courier 22-05-1963: „Expansa” maakte een geslaagde proefvaart. Harlingen. — Vanuit Harlingen vond dinsdag op de Waddenzee de geslaagde proefvaart plaats van het m.s. „Expansa." Het vaartuig meet 780 dw. ton en is gebouwd bij de scheepswerf Harlingen voor rekening van rederij Avanti (Holwerda) te Heerenveen. Het schip is 55.90 m lang, 8.70 breed en heeft een holte van 3.70 m. Het is uitgerust met een MWM-dieselmotor van 525 pk. Er zijn 2 masten met laadgerei voor twee ton en hydraulische lieren. Verder werden er aangebracht een elektrisch-hydraulische stuurinrichting, centrale verwarming, elektrische lichtinstallatie van 110 volt en de modernste navigatiemiddelen zoals echolood, radiotelefonie, radar en richtingzoeker. Het schip is gebouwd onder klassebureau Veritas en onder toezicht van dc scheepvaartinspektie, hoogste klasse (Atlantische vaart). Het schip krijgt bovendien een certificaat voor onbeperkte houtvaart.
1967-09-24: Op 24-09-1967 in de straat van Gibraltar in aanvaring kwam met het Zweedse m.s. „Foglarö" tijdens dichte mist en daardoor schade aan de boeg opgelopen. Het schip was op reis van Le Havre naar Piraeus in Griekenland.

Leeuwarder courant 13-08-1970: Kapitein van coaster Expansa (van Avanti Heerenveen) twee weken bevoegdheid kwijt. De Raad voor de Scheepvaart in Amsterdam heeft de 30-jarige kapitein van de coaster m.s. „Expansa," R. J. P. uit Winschoten, wiens schip op 24 september 1967 in de straat van Gibraltar in aanvaring kwam met het Zweedse m.s. „Foglarö", de bevoegdheid om als kapitein op zeeschepen te varen ontnomen voor de tijd van twee weken. De „Expansa" van de rederij .Avanti" (Holwerda) te Heerenveen was op reis van Le Havre naar Piraeus (Griekenland). Bij de aanvaring werd de steven ingedrukt over een lengte van circa 2,50 m. De raad is van oordeel dat de kapitein tekort is geschoten bij het houden van een goede uitkijk, waardoor hij een naderende mistbank niet tijdig verkende en zodoende geen maatregelen voor de vaart bij slecht zicht nam voordat hij de mistbank invoer. Daarom heeft hij schuld aan de aanvaring.
1971-11-16: NvhN 16-11-1971: Harlinger zeeman in Belfast veroordeeld na 'ongepaste' grap. De 19-jarige zeeman J. A. uit Harlingen is in Belfast veroordeeld tot een boete van vijf pond (ongeveer f 45) wegens het uithalen van een ongepaste „grap". De jongeman, werkzaam op de kustvaarder Expansa, had de politie gebeld met de mededeling, dat terroristen van de IRA in het schip een bom hadden geplaatst, die over twintig minuten zou ontploffen.
A. werd aangehouden in een telefooncel kort nadat hij de politie had gebeld. Hij zei onschuldig te zijn. De Expansa werd doorzocht, maar men vond niets.


Het Vrije Volk 16-11-1971: 'Grap' kost boete. Belfast (AP) — In Belfast is gisteren de 19-jarige Nederlandse zeeman Jan Andreis van de kustvaarder Expansa uit Harlingen veroordeeld tot een boete van ƒ50 omdat hij de politie voor de grap zou hebben opgebeld met de mededeling dat IRA-terroristen een bom in zijn schip zouden hebben gestopt. Kort nadat hij de politie had gebeld, was hij in een telefooncel aangehouden. Andreis ontkende gisteren overigens dat hij had gebeld.
1977-00-00: Op 23.08.1977 kreeg het schip op de reis van Whitby naar Samsun in positie 36 mijl west van Leixoes moeilijkheden met de brandstofpompen van de hoofdmotor. Wat men ook aan boord probeerde, de pompen bleven vastlopen en het was onmogelijk de reis te vervolgen. Gelukkig was de m.s. “Spray” in de buurt, welke via het kantoor de opdracht kreeg terug te keren en te trachten de “Expansa” naar Leixoes te slepen. Daar het echter zeer slecht zicht was, bleek het nog niet zo eenvoudig te zijn om de “Expansa” te vinden. Pas op 24 aug. circa 15.00 uur werd vastgemaakt. Dat het voor de bemanning van de “Expansa”, zonder motor of radar (was uitgevallen) in zeer dichte mist, die nacht geen pretje is geweest, behoeft geen nader betoog. Op 24.05.1977 om 22.30 uur arriveerde de sleep behouden in Leixous. Na montage van nieuwe brandstofpomp elementen, de oude waren door water en vuil totaal naar de filistijnen, kon de reis op 26.08.1977 weer worden vervolgd. Op maandag 10.01.1978 kreeg de “Expansa” de gelegenheid om op haar beurt eens te gaan slepen. Onderweg van Cotonou naar Dakar, kon vlak voor binnenkomst worden doorgegeven dat het Nederlandse m.s. “Ank Winsemius” reeds 2 dagen met maschineschade 70 mijl zuid van Dakar ronddreef. De “Expansa” keerde terug om te trachten dit schip naar Dakar te slepen. Op dinsdag 11.01.1978 om 03.45 uur werd de “Ank Winseminus” bereikt en vastgemaakt. Slepend op het anker werd tenslotte een snelheid van 5,5 mijl bereikt, hetgeen voor de “Expansa” een prestatie mag worden genoemd. Om 23.15 uur werd de sleep keurig afgeleverd in de baai van Dakar.
2000-00-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart en oplevering van de EXPANSA op 21 mei 1963
Gemaakt door: onbekend

Omschrijving: EXPANSA
Gemaakt door: Clarkson, J. (John)

Omschrijving: EXPANSA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De EXPANSA in 1978 op de helling bij Scheepswerf 'Welgelegen' Harlingen.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: De EXPANSA in 1978 op de helling bij Scheepswerf 'Welgelegen' Harlingen.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)