Inloggen
EUROPA - ID 2123

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1936
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1727 Z GRON 1936
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 150
Delivery Date: 1936-04-16
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 270
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Type (275x400)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 339.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 160.00 Net tonnage
Deadweight: 400.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 20500 Cubic Feet
 
Length 2: 40.74 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.96 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.92 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1936-04-15 EUROPA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Tonnis Tammes, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDZV

Date/Name Ship 1942-04-12 LAT 36
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany
Additional info: 6de Handelschutz Flotille

Date/Name Ship 1942-07-00 DB 50
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany

Ship Events Data

1936-04-16: NvhN 17-04-1936: Proefvaart m.s. „EUROPA”. Gisteren vond op de Eems de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorscbip „Europa". Dit schip werd gebouwd bij de N. V. Noord Nederlandsche Scheepswerven te Groningen, voor rekening van den heer T. Tammes te Groningen, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie voor de Atlantische vaart. Het schip is van het kruiser-hek type met bak en het is voorzien van een gedeeltelijke dubbele bodem, die dient voor waterballast, evenals de voor- en achter piek tanks. De gezamenlijke ballast-capaciteit bedraagt 126 ton, waarmede het schip onder alle omstandigheden zeer zeewaardig is. De afmetingen zijn als volgt: lengte over alles 42 M., breedte over alles 7.10 M. en holte in dB zijde 3 M. De bruto inhoud bedraagt 339 Reg. ton en netto inhoud 160 Reg. ton, terwijl het laadvermogen 400 ton is. De mast is in het midden van het schip opgesteld, met aan de voor- en achterzijde een stalen laadboom. Op het mastdek zijn twee motorlieren geplaatst, elk voorzien van een Benz motor van 14 P.K. De ankerlier wordt eveneens gedreven door een Benz motor van 7 P.K. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een direct omkeerbare Benz Diesel motor opgesteld. Deze motor is in 6 cylinder uitvoering met een vermogen van 300 P.K. bij 300 omwentelingen per minuut. Behalve deze hoofdmotor is hier verder nog een Benz hulpmotor van 14 P.K. geplaatst, voor de aandrijving van de hulpwerktuagen en de dynamo. De geheele verlichting van het schip geschiedt electrisch. Deze installatie werd geleverd door net Technisch Bureau Herman G. Eekels te Hoogezand. Het schip, dat op de proefvaart een snelheid behaalde van 10 ½ mijl, is keurig betimmerd. Het is van een centrale verwarmingsinstallatie voorzien. Het voldeed ruim aan alle gestelde eischen, zoodat het na de proefvaart zeer ten genoegen werd overgenomen.
1938-12-05: NvhN 05-12-1938: Verkleumd en uitgeput in een sloep op zee. De „Europa” had motorschade. Stuurman en matroos haalden hulp. Zaterdagmiddag troffen Deensche visschers in het Kattegat een sloep aan, waarin zich twee Groninger zeelui bevonden, die geheel uitgeput en verkleumd waren. Het waren de stuurman en de matroos van het m.s. „Europa", die in de sloep hulp waren gaan halen, daar hun schip met een gebroken krukas hulpeloos ronddreef. De „Europa", een Groninger motorkustvaartuig van 339 bruto register-ton, was onderweg van Liverpool naar Riga. De motor had, toen het schip in het Kattegat kwam, ruim zes dagen aaneen, zonder een enkele storing gedraaid, doch toen de boot zich op ongeveer 12 mijl van de kust bevond, brak plotseling de krukas. Het was tamelijk stormachtig, terwijl het zeer mistig was. Daar het water daar zeer diep is, kon het schip niet voor anker gaan. Kapitein Smit achtte het voor de veiligheid van schip en opvarenden noodzakelijk, dat zoo spoedig mogelijk hulp werd gehaald, waarom besloten werd, dat stuurman Poelman en een matroos in een sloep zouden probeeren de kust te bereiken. De boot werd van een zeil voorzien en zoo staken de twee mannen, nadat flink wat proviand was ingeladen, in zee. Deze tocht werd allesbehalve een pleziertochtje voor de twee zeelui. De zee was wild, terwijl het ijskoud was. Al spoedig waren de twee mannen geheel en al verkleumd, terwijl het zware sturen van de boot en het roeien hen na enkele uren reeds afmatte. Door de mist was de kans voor hen om opgemerkt te worden heel gering, doch na uren werd het bootje door een visscher gevonden. De opvarenden werden aan boord genomen en het ging daarop op volle kracht naar Gelleleje. Daar aangekomen telefoneerde de stuurman dadelijk den reeder van de „Europa" de heer T. Tammes die hem bevel gaf een overeenkomst te sluiten met de visschers om het schip naar Kopenhagen te sleepen. Eenige kotters brachten daarna het schip naar deze haven. Daar zal een nieuwe krukas worden aangebracht, met welke reparatie ongeveer veertien dagen gemoeid zal zijn waarna het schip zijn reis naar Riga zal vervolgen.


De Tijd: 05-12-1938; Groningsche kustvaarder in moeilijkheden. Veilig te Kopenhagen binnengebracht. Visschers uit Gilleleje (Nordseeland in Denemarken) troffen Zondagmiddag ter hoogte van Raagelejke een kleine, van een zeil voorziene roeiboot aan, waarin zich twee Nederlandsche zeelieden bevonden, die mededeelden, dat het motorschip “EUROPA” uit Groningen vier mijlen ten noorden van Kullen een krukas had gebroken, waardoor het schip onbestuurbaar was geworden. Beide mannen, die proviand bij zich hadden, hadden getracht de kust te bereiken om assistentie in te roepen. Zij hadden van des nachts twee uur af geroeid en waren doodop van vermoeidheid. De visschers brachten hen naar Gelleleje, in de loop van den dag is de “Europa” door eenige kotters uit laatstgenoemde plaats naar Kopenhegen gesleept en daar veilig in de haven binnengebracht. De “Europa” is een kustvaarder met een bruto inhoud van 339 ton en behoort toe aan de reederij T. Tammes te Groningen. Het schip, dat zes opvarenden aan boord heeft en onder commando staat van kapitein E. Smit, was op weg van Liverpool naar Riga.
1940-00-00: Final Fate:
Tijdens het uitbreken van WO II lag het schip in Vlissingen. Het werd tot zinken gebracht. In augustus 1940 door de Duitsers gelicht. Op 25 juli 1941 door de Kriegsmarine Dienststelle Rotterdam in beslag genomen, naar Emden gevaren en bij C. Cassens verbouwd tot Leichter Artillerie-Träger. Op 1 april 1944 bij Wangerooge door geallieerde Beaufighters van het 236, 254 en 455 squadrons tot zinken gebracht.

Informatie van Theo Dorgeist:
1940,17.Mai: In Vlissingen von den deutschen Truppen vorgefunden. (lt. Einigen Angaben soll das Kümo an diesen Tag dort selbstversenkt worden sein??) 3. Sept.: In Capelle a/d IJssel von der Hafenüberwachungsstelle Amsterdam zur Prise erklärt. 1940,??: Sonderregelung vom Reeder unterzeichnet und Schiff in der freien Fahrt eingesetzt. 1941,19.Juli: Anweisung des OKM Berlin (OKM A VI 6005 41 geh.)zur Erfassung des Schiffes zum Umbau als LAT ( Leichten Artillerieträger). 25.Juli : Erfassung des Schiffes durch die KMD Rotterdam. 1. Aug.: Schiff von der KM übernommen und zum Umbau zur nach Emden ( Cassens Werft ) verlegt. 1942,12. April: Als LAT 36 für die 6. Hafenschutzflottille in Dienst gestellt. Juli: In der nun in Hafenschutzflottille Borkum umbenannten Flottille als DB 50 eingereiht. 1944,15.Okt: Vor Borkum auf Wachposition mit anderen Schiffen durch britische Jagdbomber der 236, 254 und 455 Squadron angegriffen und versenkt.

Afbeeldingen


Omschrijving: De EUROPA van 1936, liggende in het Verbindingskanaal te Groningen, waarschijnlijk in 1936 kort voor de proeftocht.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Europa 1936.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Europa 1936
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Europa 1936 met de familie Tammes aan boord: staand v.l.n.r: Anna Tammes-Mekkes (vrouw van Tamme Tammes); Geertruida Tammes (jongste zus van Tonnis Tammes); Berendina Tammes-Tonnis (moeder van Tonnis Tammes); Tonnis Tammes; Berendina Tammes (dochter van Tonnis Tammes); Roelof Tammes. gehurkt v.l.n.r: Attje Tammes (dochter van Tamme Tammes); Berendina Tammes (dochter van Tamme Tammes); Anna Tammes (dochter van Tamme Tammes); Cees Tammes (zoon van Tonnis Tammes); juffrouw Bolt (huisjuffrouw van Tonnis Tammes); Jan Tammes (zoon van Tonnis Tammes)
Gemaakt door: Unknown