Inloggen
EUROPA - ID 2121


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1919-03-12 / 1919-04-29 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1919
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5352343
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf "de Hoop" - J.J. Bodewes, Pannerden, Gelderland, Netherlands
Delivery Date: 1919-03-12
Technical Data

Engine Manufacturer: Firma D. Goedkoop Jr., Werf ' 't Kromhout', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 40
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout gloeikop, 9-9 1/2
Speed in knots: 6
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 145.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 106.00 Net tonnage
 
Length 1: 31.80 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 28.30 Meters Registered
Beam: 6.44 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.26 Meters Registered
Draught: 2.60 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1919
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Na stranding nieuwe motor.

Datum 00-00-1923
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd: 2tew 2 cil 70 Pk Plenty Diesel.

Datum 00-10-1934
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Te Rochester verbouwd tot olietanker. (07.11.1934 proefvaart.)

Datum 00-00-1935
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe motor.

Datum 00-00-1942
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd: 2tew 2 cil 90 Pk Bolinder Gloeikop (1927).

Datum 00-00-1959
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd: 2tew 3 cil 150 Pk Scania (1950).

Datum 00-00-1960
Type: Lengthened
Omschrijving: Bij Skibsverft Kalmar te Kalmar met 3,50 meter verlengd. Brt 199 Nrt 121 Dwat 260 Loa 35,30 Ll 31,80.

Datum 00-00-1963
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd: 2tew 5 cil 350 Pk Alpha.

Datum 00-00-1974
Type: Lengthened
Omschrijving: Bij Skibsverft Kalmar te Kalmar nogmaals met 3,50 meter verlengd. Nu Brt 239 Nrt 156 Dwat 335 Loa 38,80 Ll 35,580.

Ship History Data

Date/Name Ship 1919-03-12 EUROPA
Manager: Bureau Bertus Bernhard, Sloten, Friesland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart Maatschappij Europa, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NRDS

Date/Name Ship 1919-04-29 JOHN CHARLTON
Manager: F.A. Hobbs, Grimsby, Great Britain
Eigenaar: Charlton & Co. Ltd, Grimsby, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Grimsby / Great Britain

Date/Name Ship 1920-00-00 JOHN CHARLTON
Manager: Hazell & Newton, Grimsby, Great Britain
Eigenaar: Hazell & Newton, Grimsby, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Grimsby / Great Britain
Callsign: KBPR

Date/Name Ship 1926-00-00 JOHN CHARLTON
Manager: C. Newton, Grimsby, Great Britain
Eigenaar: C. Newton, Grimsby, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Grimsby / Great Britain

Date/Name Ship 1935-00-00 ODYSSEUS
Manager: R.A. Beazley, London, Great Britain
Eigenaar: Lloyd's Albert Yard & Motor Packet Services Ltd, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: KBPR

Date/Name Ship 1939-00-00 ODYSSEUS
Manager: S. Williams & Sons, London, Great Britain
Eigenaar: S. Williams & Sons, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: MJQG

Date/Name Ship 1939-00-00 ODYSSEUS
Manager: Risdon, Beazley Ltd, Southampton, Great Britain
Eigenaar: Lloyd's Albert Yard & Motor Packet Services Ltd, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1948-06-00 TANKFORS
Manager: Folke Corneliusson Partrederi, Öckerö, Sweden
Eigenaar: Folke Corneliusson Partrederi, Öckerö, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Öckerö / Sweden
Callsign: SEZM

Date/Name Ship 1949-06-00 TANKFORS
Manager: K. Rolf Eliasson, Öckerö, Sweden
Eigenaar: K. Rolf Eliasson, Öckerö, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Öckerö / Sweden
Callsign: SEZM

Date/Name Ship 1980-00-00 TANKFORS
Manager: P/R Tankfors, Öckerö, Sweden
Eigenaar: P/R Tankfors, Öckerö, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Öckerö / Sweden
Callsign: SEZM

Date/Name Ship 1990-11-00 JOHN CHARLTON
Manager: Peter Hagström, Gothenburg, Sweden
Eigenaar: Mothers Tug Boat Division H.B., Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gothenburg / Sweden
Callsign: SEZM

Date/Name Ship 1993-01-00 JOHN CARLTON
Manager: Peter Lars Nordström & Göran Cruse, Gothenburg, Sweden
Eigenaar: P/R Goran Hansen, Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gothenburg / Sweden
Callsign: SEZM

Date/Name Ship 2005-08-00 JOHN CARLTON
Manager: Peter Lars Nordström, Gothenburg, Sweden
Eigenaar: Peter Lars Nordström, Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gothenburg / Sweden
Callsign: SEZM

Ship Events Data

1919-00-00: Gebouwd als speculatie voor rekening van de werf. Direct na gereedkomen verkocht.
1919-04-16: Vertrok op 14 maart 1919 in ballast van IJmuiden naar Wisbech. Strandde op 20 maart tijdens een zware storm bij Skegness. De bemanning werd dezelfde dag nog gered. 16 April geborgen en naar Grimsby gesleept voor inspectie. Wegens de hoge kosten van de reparatie werd op 29 april via de verzekering door de eigenaar afstand gedaan van het schip. De 'Europa' werd verkocht aan Van der Eb & Muller te Rotterdam die het direct doorverkochten aan C. Newton te Grimsby. (opm: de EUROPA was door de Engelse regering gecharterd om van Engeland de Rijn op, voorraden te bengen naar de Engelse troepen, die het Rheinland bezetten.)
NRC 17.04.1919: Blijkens bij het departement van buitenlandse zaken ontvangen bericht aan de consul-generaal te Londen is de bemanning van de onlangs op de Oostkust van Engeland gestrande Nederlandse motorschoener 'Europa' in goede welstand te Grimsby aangekomen.
1940-00-00: Gedurende WO II in gebruik als bevoorradingsschip voor de Engelse Marine.
1946-00-00: Aangekocht door Heinrich Hanno & Co., Rotterdam en door hen in 1947 aan Julius Eliasson Partrederi te Öckerö verkocht. Niet verdoopt, verbouwd tot tanker en verkocht. Het schip heeft niet voor Eliasson gevaren.

Afbeeldingen


Omschrijving: EUROPA bij Skegness gestrand en onder de pier geslagen. Zie events.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: EUROPA bij Skegness gestrand en onder de pier geslagen. Zie events.
Collectie: Klootwijk, Jan
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: JOHN CHARLTON
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Melchers, Capt. Jan