Inloggen
ESPERANCE - ID 2091


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1927
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5428570
Nat. Official Number: 419 Z GRON 1927
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf J.J. Pattje & Zonen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 133
Launch Date: 1927-06-04
Delivery Date: 1927-07-23
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 80
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout Type (300x310)
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 155.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 90.00 Net tonnage
Deadweight: 200.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 9712 Cubic Feet
 
Length 1: 31.09 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 29.11 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.92 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.32 Meters Depth, moulded
Draught: 2.10 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1951
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1951 nieuwe hoofdmotor: 2tew 4 cil 120 Pk B&W (Fredrikshavns Jernst. & Msk.) Type (200x340).

Ship History Data

Date/Name Ship 1927-07-14 ESPERANCE
Manager: Harm Roelz Dost, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Roelz Dost, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NRCF
Additional info: Call sign 1934: PDZE

Date/Name Ship 1942-05-04 HARCOR
Manager: C.V. 'Hanmar' (beh. vennoot Scheepv.ond. 'Harcor' N.V.), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. 'Hanmar' (beh. vennoot Scheepv.ond. 'Harcor' N.V.), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PENS

Date/Name Ship 1946-06-25 HATHERSHUS
Manager: Christian F. Hansen, Haderslev, Denmark
Eigenaar: Christian F. Hansen, Haderslev, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Haderslev / Denmark
Callsign: OWXM

Date/Name Ship 1950-00-00 RIGEL
Manager: S. Christensen, Odense, Denmark
Eigenaar: S. Christensen, Odense, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Odense / Denmark
Callsign: OWXM

Date/Name Ship 1957-00-00 RIGEL
Manager: I/S Rigel, Odense, Denmark
Eigenaar: I/S Rigel, Odense, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Odense / Denmark
Callsign: OWXM

Date/Name Ship 1958-00-00 RIGEL
Manager: M.J. Nielsen, Kolby Kas, Denmark
Eigenaar: M.J. Nielsen, Kolby Kas, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Kolby Kas / Denmark

Date/Name Ship 1963-00-00 PETER K
Manager: F.B. Klaer, Aerøskøbing, Denmark
Eigenaar: F.B. Klaer, Aerøskøbing, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Aerøskøbing / Denmark
Callsign: OWXM

Date/Name Ship 1965-00-00 ETOR
Manager: Edvard K. Thordsen, Marstal, Denmark
Eigenaar: Edvard K. Thordsen, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: OWXM

Date/Name Ship 1971-00-00 HO SAN NA
Manager: Charles Klim, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Charles Klim, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO7148

Date/Name Ship 1973-09-13 CITY OF TRUTH
Manager: Haastrup Shipping Company Ltd, Lagos (Nigeria), Nigeria
Eigenaar: Haastrup Shipping Company Ltd, Lagos (Nigeria), Nigeria
Shareholder:
Homeport / Flag: Lagos (Nigeria) / Nigeria

Ship Events Data

1927-06-07: Algemeen Handelsblad 07-06-1927: Van de werf van de firma J. J. Pattje en Zonen, scheepsbouwers, te Waterhuizen, is met goed gevolg te water gelaten het stalen motorschip „ESPERANCE" gebouwd voor rekening van kapitein H. Dost te Groningen. Het heeft heeft inhoud van ruim 200 ton over zee en is gebouwd onder klasse Bureau-Veritas en Scheepvaartinspectie, Kleine Kustvaart. Het krijgt een 80 P.K. Kromhoutmotor.
1927-07-13: Op 13-07-1927, als ESPERANCE, zijnde een motorschip, groot 439.77 m3, liggende te Waterhuizen, door J. Gerrits, beëdigd scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Harm Dost, schipper te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 419 Z GRON 1927 op het achterschip, achterkant achtererf bakboordzijde.
1927-07-23: NvhN 25-07-1927: Delfzijl. 23 Juli. Heden is van hier naar Emden, na een goed geslaagde proefvaart op de Eems vertrokken, het nieuw gebouwde ijzeren motorzeilschip L 'Esperance, kapt. H. Dost, welk schip is gebouwd op de werf van Gebr. Pattje te Waterhuizen, 229 ton meet, en voorzien is van een 80 p.k. Kromhoutmotor, Een snelheid van pl.m. 8 mijl kon worden behaald. In Emden zullen briketten worden ingeladen voor Denemarken.
1939-10-06: Provinciale Overijsselsche en Zwolsche courant 06-10-1939: Zwartsluis en de oorlog. Een centrum der rustende kustvaart. De oorlog heeft Zwartsluis een ander aanzien gegeven. Dat lijkt wonderlijk. Een kleine plaats als Zwartsluis, die van aanzien verandert omdat ergens in Europa gevochten wordt. Maar gaat u overtuigen van de waarheid van deze woorden. De haven van Zwartsluis heeft andere dere kleuren gekregen. Grijs vooral, maar ook blauw en rood. Dat zijn de kleuren van de vele kustvaarders, die in Zwartsluis een onderkomen gezocht hebben, nu de internationale toestand het varen met de schepen toch niet mogelijk maakt. Een kapitaal aan den staaldraad. Daar liggen ze dan: voor de Staphorstersluis en voor de Groote Kolksluis, voor de verschillende werven in het Meppelerdiep en voor de kalkovens. Schepen met een fiere hooge boeg en met achterstevens, waaronder men in gedachten het zilte zeewater borrelend ziet wegschieten. Schepen met krachtige, forsche namen ook. Delta, Buizerd, Vecht, Esperance, Cabo, Abel Tasman, Holland leest u. We zouden kunnen doorgaan en vijf en twintig namen noemen van flinke zeeschepen, gewend om langs de kusten van Noord- en Oostzee te varen, met bemanningen, gestoken in moderne blauwe costuums, tot aan den hals gesloten en met een lagen, staanden boord, die Engeland en Duitschland, Spanje en de Middellandsche zeelanden, evengoed als Scandinavië geregeld bezoeken en wier schepen, men heeft het deze week in ons blad kunnen lezen, vanwege hun energie in de vrachtvaart van Europa vandaag in Engeland „grijze duivels" genoemd worden. Vijf en twintig van die groote schepen van gemiddeld 300 ton, dat maakt dus tezamen 7500 ton scheepsruimte. En wat het kapitaal betreft, dat hier aan de staaldraden geboeid ligt, een deskundige, dien wij in de Sluus spraken, schatte dat toch op minstens 7 millioen gulden. En nu kan iedereen op zijn vingers nagaan, hoeveel renteverlies hier dagelijks door de in hoofdzaak Groninger schippers geleden wordt. Omdat rust, roest. Gelukkig zijn deze schippers van het buitenwater doordrongen van het feit, dat rust, roest en omdat het zoo is, krijgen de meeste schepen in Zwartsluis op de werven thans een goede beurt. Met ongeloofelijk gemak trekken de motoren van 40 P.K. de zware gevaarten uit het water op de dwarshellingen en dan worden ze van top tot teen nagezien. De huid wordt afgeboend en opnieuw in de menie en de teer gezet, er wordt gelascht en geklonken, zoodat het fel klinkend geluid van den klinkhamer den heelen dag rikketikkend over het water gaat en omdat ook van binnen, in de donkere diepten van de ruimen, wel voorzieningen
te treffen zijn, daalden andere arbeiders daarin af. Het is voor deze schepen een uitgezochte, zij het geenszins gezochte gelegenheid om in revisie te gaan. De vaart is zoo druk, dat onder normale omstandigheden dat noodzakelijke werk steeds werd uitgesteld, natuurlijk zoo lang het verantwoord was en zoo is deze beurt extra een meevallertje voor het schip en voor Zwartsluis. Want het behoeft geen betoog, dat dit Overijsselsche schipperscentrum van deze plotselinge scheepsinvasie naar behooren profiteert. Er zijn verschillende werkloozen op de werven aangesteld, de neringdoenden en de verkoopers van scheepsbenoodigdheden hebben eveneens een buitenkansje en al staat daar tegenover, dat de bemanningen van de verschillende schepen wel huiswaarts gezonden zijn, omdat er toch geen werk was en elders de werkloosheid dus weer toenam, alle kleine beetjes helpen, vooral in deze dagen. Ondertusschen kruipt het schippersbloed ook al weer waar het in deze dagen nu eenmaal moeilijk gaan kan. Want we ontmoetten in Zwartsluis een kapitein, die met zware zeebeenen over de straat ging en een donker gezicht zette, terwijl hij naar z'n schuit keek, die ergens voor anker lag. Het was een groot schip, dat op de flanken fier het woord Holland droeg en zoowel aan voor- als achtersteven de kleuren rood-wit en blauw vertoonde. Een bewijs, dat de schipper niet van plan was den oorlog lang thuis te blijven. Maar nu moest de schuit in reparatie en nu was er net een lading voor Engeland en die moest en zou Zaterdag varen, mijnen of geen mijnen, duikbooten of geen duikbooten. 't Is een stuk oud Holland waard!
1941-02-00: Te Harlingen door de Duitse Marine in beslag genomen en in gezet voor de bevoorrading van de Waddeneilanden. Had de namen HS 45 en FH 26.
1944-06-00: In Le Havre op een mijn gelopen, beschadigd maar gerepareerd. September 1945 teruggevonden in Cuxhaven.
1960-01-20: 20-01-1960 SM. RIGEL af Odense, 148 B.R.T. Bygget 1927 af stål. På rejse fra København til Hundested med jern. Grundstødt d. 20. jan. på Sjællands N.-kyst. (19)
Strandingsindberetning dat. 21. jan. Søforhør og søforklaring i Hundested d. 23. jan. Kl. ca. 0000 passeredes Ostindiefarergrund under frisk SØ.-lig brise, hvorefter der styredes V.t.S. til kl. ca. 0035. Derefter ændredes kursen til V., og kl. ca. 0100 ændredes kursen igen til V.t.S. Kl. 0215 tog R. grunden ca. 1 sm. V. for Liseleje og blev stående. Under forsøg på at tage skibet af grunden ved egen hjælp skete der nogen skade på skrue og kobling. Kl. 2100 kom R. flot ved hjælp af et tilkaldt bjærgningsfartøj. Anm. Ministeriet må antage, at grundstødningen skyldes utilstrækkelig kendskab til kompassets deviatio.
1964-04-16: 16-04-1964 s.m.. PETER K af Ærøskøbing, 148 B.R.T. Bygget 1927 af stål. På rejse fra København til Gøteborg med sojamel. Grundstødt d. 16. april ved Sveriges V.-kyst.
Søforklaring i Ærøskøbing d. 28. april. Kl. 2100 passerede P.K. under en let SSØ.-lig brise med klart vejr lystønden på 56°59'5 N., 12º11'3 Ø. tæt om bb., hvorefter føreren overlod navigeringen til bedstemanden med ordre til at styre NV.1/2N. mod Fladen fyrskib og til at varsko, når han ca. 1 time senere var I nærheden af fyrskibet. Kl. 2250 varskoe bedstemanden, at fyrskibet snart var tværs. Da føreren straks efter kom på dækket, konstaterede han, at det fyr, der var tværs om bb., var Nidingen fyr. Motoren blev straks kastet fuld kraft bak; men umiddelbart efter tog skibet grunden på Nidingen og blev stående. Kl. ca. 0520 kom et tilkaldt bjærgningsfartøj til stede,men kl. 0600 kom P.K. flot ved egen hjælp, tilsyneladende uden at have taget skade. Anm. Ministeriet må antage, at grundstødningen skyldes, at rorsmanden undlod at varsko føreren som beordret.
1965-01-07: 07-01-1965m.b. Lodsbåden af Stige, 3 B.R.T. Kollideret d. 7. jan. i Odense Kanal; 1 mand omkommet. Politirapport og rapport fra statens skibstilsyn dat. 7. jan. Søforklaring og søforhør i Odense d. 8. jan. Kl. ca. 1045 afsejlede lodsbåden fra Stige med to lodser, der skulle sættes om bord i to skibe, som var på vej mod Odense. Da lodsbåden befandt sig ca. 200 m N. for Stige, blev den ene lods sat om bord i M/S „VENTSPILS" af Riga, og lods Jørgen Groth, der havde lodset V. fra Odense Gab til Stige, blev taget om bord i lodsbåden. Umiddelbart efter blev den anden lods sat om bord i SM. „PETER K" af Ærøskøbing, der befandt sig ca. 100 m. agten for V., hvorefter lodsbåden gik frem langs V.s bb. side for at aflæse dette skibs dybgang og derpå trække over mod Stige Ø i kanalens Ø.-lige side. Da lodsbåden befandt sig ud for V.s bb. side omtrent midtskibs, sås det, at P. K. var i færd med at indhente lodsbåden på dennes bb. side. Skruen blev straks koblet fra, og lodsbåden manøvreredes langs siden af V.,hvor den gled langsomt agterover og holdtes umiddelbart foran for V.s låring for at undgå at blive suget ind i skruen. Lidt efter sås P. K. dreje til stb. og med stævnen tørne mod V.s bb.side for straks efter at dreje til bb., så agterenden svingede stb. over mod lodsbådens bb. side. Lods Groth, der hidtil havde opholdt sig i agterenden af lodsbåden sammen med bådensfører, løb nu frem i lodsbådens stævn. Straks efter tørnede P. K. med agterenden mod lodsbådens bb. side og pressede lodsbåden ind under V.s bb. låring, hvorved lodsbådens stb. Lønning kom under vand. Da skibene kort efter gled klar af hinanden, sås lods Groth ligge i vandet et stykke fra lodsbåden. Han blev straks taget om bord i lodsbåden og bragt ind til Stige,hvorfra han i en tilkaldt ambulance blev kørt til hospitalet, hvor det konstateredes, at doden var indtrådt som følge af svære kvæstelser i hoved og bryst. Ved kollisionen fik lodsbåden masten brækket.
Af de af P. K.s besætning og lods afgivne forklaringer fremgår, at da dette skib, der var i færd med at overhale lodsbåden og V. på disses bb. side befandt sig med stævnen ud for V.omtrent midtskibs, konstateredes det, at den tilsigtede overhaling af V. ikke ville kunne fuldføres,hvorfor skruen kobledes fra. Da P. K. nu begyndte at trække nærmere mod V. og lodsbåden,lagdes roret lidt bb., indtil lodsbåden var trukket agterover og befandt sig ud for P. K.omtrent midtskibs, hvorefter roret lagdes til stb. Kort efter tørnede P. K. med stævnen mod V.s bb. side lige foran for agterdækket, hvorefter P. K. drejede til bb., så agterenden svingede ind mod lodsbåden, der nu befandt sig omtrent ud for P. K.s styrehus. Umiddelbart efter indtraf kollisionen som ovenfor anført. Efter kollisionen blev P. K. sat på grund i sejlløbets Ø.-lige side og bragtes senere flot ved egen hjælp. Ved kollisionen fik P. K. mindre indtrykninger i to plader i stb. bov. Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes uforsigtig navigering, ved at P. K forsøgte at overhale V. i kanalen, hvorved der opstod sugning mellem skibene.SM. PETER K af Ærøskøbing, 148 B.R.T. Bygget 1927 af stål. På rejse fra Ærøskøbing til Odense med hvede.
Kollideret d. 7. jan. i Odense Kanal; sat på grund. Politirapport og rapport fra statens skibstilsyn dat. 7. jan. Søforklaring og søforhør I Odense d. 8. jan.
1971-05-00: Opgelegd te Stege. Verkocht van Ole Jurgensen, gerepareerd en doorverkocht.
1973-06-25: Te Sunderland om te laden voor Noorwegen. Niet geladen vanwege niet zeewaardig en gebrek aan reddingsmiddelen. Opgelegd en verkocht.
1974-03-21: Final Fate:
Aankomst in Londen. Pas in oktober 1974 met cement geladen voor Nigeria. Lloyd’s twijfelt in 1995 aan het nog bestaan van het schip.

Afbeeldingen


Omschrijving: Esperance (bj 1927)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Muller & Sohn, C. (Carl) Hamburg-Altona.

Omschrijving: De Esperance liggend in de haven van Stavoren.
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Bemanning van de ESPERANCE.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: HATHERSHUS
Collectie: Leijnse, John
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Kade

Omschrijving: Peter K 1927 ex Esperance.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Kure, O.

Omschrijving: PETER K ex Esperance
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Peter K 1927 ex Esperance.
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Etor (ex Esperance)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Etor (ex Esperance)
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Rasmussen, P. (Odense)

Omschrijving: HO-SAN-NA - Moored at Bergkvara (Sweden) 14.06.1972. Photo Johnny Andersson.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: HO-SAN-NA
Collectie: Leijnse, John
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Kade