Inloggen
ERDSTAAL - ID 2077

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1947
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5193632
Nat. Official Number: 7249 Z ROTT 1948
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Cantieri Riuniti del Adriatico, Monfalcone, Italy
Werfnummer: 126
Delivery Date: 1947-03-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Stabilimento Grandi Motori Fiat S.A., Turin, Italy
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Fiat Type (x)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 362.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 165.00 Gross tonnage
Deadweight: 456.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 25390 Cubic Feet
Bale: 24013 Cubic Feet
 
Length 2: 44.59 Meters Registered
Beam: 8.21 Meters Registered
Depth: 3.04 Meters Breadth, moulded
Configuration Changes

Datum 1951-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1951 nieuwe hoofdmotor: 4tew 8 cil 360 Pk Blackstone Type (220x290) 9,5 kn.

Datum 1973-00-00
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In 1973 motor verwijderd en verkocht aan de Royal Australian Navy om als doelschip gebruikt te worden.

Ship History Data

Date/Name Ship 1947-00-00 EGENES
Manager: Thorleif Johnsen, Stavanger, Norway
Eigenaar: Thorleif Johnsen, Stavanger, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Stavanger / Norway
Callsign: LMEF

Date/Name Ship 1948-09-08 ERDSTAAL
Manager: N.V. Rederij 'Erdstaal', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rederij 'Erdstaal', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDYK
Additional info: Aankoopprijs NOK 1.000.000,--

Date/Name Ship 1951-01-10 QUIRINA
Manager: Mr. Willy Honore Jacques Arie Tervooren, Quirina Tervooren-de Jonckheere en Honore Armand Pedro Marie Tervooren, Huizen, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Mr. Willy Honore Jacques Arie Tervooren, Quirina Tervooren-de Jonckheere en Honore Armand Pedro Marie Tervooren, Huizen, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Huizen / Netherlands
Callsign: PGXK

Date/Name Ship 1953-10-22 KORARA
Manager: Adelaide S.S. Co., Melbourne (Vic.), Australia
Eigenaar: Adelaide S.S. Co., Melbourne (Vic.), Australia
Shareholder:
Homeport / Flag: Melbourne (Vic.) / Australia
Callsign: VMDW

Date/Name Ship 1961-00-00 KORARA
Manager: John Burke Ltd., Brisbane, Australia
Eigenaar: John Burke Ltd., Brisbane, Australia
Shareholder:
Homeport / Flag: Brisbane / Australia
Callsign: VMDW

Date/Name Ship 1970-00-00 KOROOLA
Manager: Standard Bros (Ligtherage) Services, Brisbane, Australia
Eigenaar: Standard Bros (Ligtherage) Services, Brisbane, Australia
Shareholder:
Homeport / Flag: Brisbane / Australia
Callsign: VMDW

Ship Events Data

1948-06-02: De Tijd 02-06-1948: Rederij „Erdstaal". Door de Nederl. Oostzee Handelmij. „Nedo" te Amsterdam, is in samenwerking met Kaufmann's Bank (thans Nederl. Standaard Bank) met een kapitaal van f 1 miljoen, opgericht de N.V. Rederij „Erdstaal", gevestigd te Rotterdam. Van het kapitaal is voorlopig ca. f 300.000.— geplaatst, terwijl verdere plaatsing volgt. Reeds is een in 1947 gebouwd Noors schip gekocht en onder de naam „Erdstaal" ln de vaart gebracht.
1948-09-23: Op 23.09.1948 als ERDSTAAL, zijnde een stalen motorschip, metende 1026.47 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 27.05.1948 no. 7365, liggende te Rotterdam, door A. Kraijenbrink, scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 7249 Z ROTT 1948 op het achterschip aan S.B. zijde in dekhuis kombuis, 6.10 m. uit de hekplaat, 1.20 m. uit de lengteas, 1.50 m. uit dek.
1949-03-03: NvhN 03-03-1949: De „Erdstaal" (niet Erdat, zoals eerst gemeld werd) is thans veilig het Kielerkanaal gepasseerd.
1950-12-08: Nederlandse Staatscourant 15-11-1950: Gerechtelijke aankondiging: Voor de rechtbank te Amsterdam zal op 8 December 1950, te 9.30 uur, t.v.v. de Nederlandsche Scheepshypotheekbank N.V., te Rotterdam, dom. Herengracht 433, te Amsterdam, bij mr. F. baron van der Feltz, worden verkocht het Ned. m.s. „Erdstaal", groot 360.38 br. reg. ton, van N.V. Rederij Erdstaal, kapitein J. Valkenier, beiden te Rotterdam, uit krachte van een notariële acte dd. 15 September 1948 en t.l.v. N.V. Rederij Erdstaal, voornoemd, zulks tot verhaal van f 167.592,20 plus renten en kosten. Inzet f 100 000. Het schip ligt te Amsterdam in het Westerdok aan de werf van Gebr. Velthuysen, Gr. Bickerstraat.
NvhN : 09-12-1950. Rechtbank verkoopt coaster. Schip bracht ƒ 181.000 op.
Voor het eerst sedert 16 jaar is voor de Amsterdamse Rechtbank een schip geveild. Het betrof het m.s. „Erdstaal", een kustvaartuig van 456 ton, waarvan de opbrengst door de rechtbank wordt verdeeld onder de crediteuren van de N.V. Erdstaal, die achterstallig is gebleven in betaling. Voor de volledige Derde Kamer van de Amsterdamse Rechtbank verschenen in civiele zitting vele procureurs en notarissen, de enigen, die gerechtigd zijn op dit soort veilingen te bieden en af te mijnen. Het hoogste bod kwam van mr F. Baron van der Feltz en bedroeg f 180.000. Daarna vervolgde de deurwaarder met het afmijnen, waarbij hij begon met een bedrag van f 350.000. Eerst toen hij tot f 1000 was gezakt „mijnde" mr Y. Scholten, hetgeen dus betekende, dat het schip van eigenaar verwisselde voor een bedrag van f 181.000. De nieuwe eigenaar is niet mr. Scholten zelf, doch mr Tervoorn uit Huizen (N.-H.) voor wie mr Scholten optrad.
Trouw 09-12-1950: Schip geveild voor de rechtbank in Amsterdam. Voor de Amsterdamse rechtbank werd gisteren geveild het m.s. „Erdstaal". een kustvaartuig van 456 ton dead weight. waarvan de opbrengst door de rechtbank wordt verdeeld onder de crediteuren van de N.V. Erdstaal, die achterstallig is gebleven in betaling. Het hoogste bod kwam van mr. F Baron van der Feltz en bedroeg ƒ 180.000 Daarna vervolgde de deurwaarder met het afmijnen, waarbij hij begon met een bedrag van ƒ 350.000. Eerst toen hij tot ƒ 1000 was gezakt, „mijnde" mr. Y. Scholten, hetgeen dus betekende, dat het schip van eigenaar verwisselde voor een bedrag van ƒ 181.000.
De nieuwe eigenaar is niet mr. Scholten zelf, doch mr. Tervoorn uit Huizen (N.-H.), voor wie mr. Scholten optrad.
De Telegraaf 11-12-1950: Schip geveild voor de rechtbank. Amsterdam, 9 Dec. — Voor het eerste sedert 16 jaar is voor de Amsterdamse rechtbank een schip geveild, een gebeurtenis, die voor de Rotterdamse rechtbank veel minder ongebruikelijk is. Het betrof hier het m.s. „Erdstaal", een kustvaartuig van 456 ton dead weight, waarvan de opbrengst door de rechtbank wordt verdeeld onder de crediteuren van de N.V. Erdstaal, die achterstallig is gebleven in betaling. Het schip verwisselde van eigenaar voor een bedrag van ƒ181.000. De nieuwe eigenaar is mr. Tervoorn uit Huizen (N.-H.)
1953-09-26: 26.09.1953 Tijdens de reis van Amsterdam naar Limerick, met een lading goederen, machineschade opgelopen en door de Engelse sleepboot “Flying Kestrel” 1943-244 BRT naar Southampton gesleept voor reparaties. Op 09.10.1953, na reparaties, reis naar Limerick vervolgd.
1954-02-00: Op 16.02.1954, varend op de Nieuwe Waterweg, na te zijn vertrokken uit Rotterdam, problemen aan het stuurgerei gekregen en terug gekeerd naar Rotterdam voor reparaties. 17.02.1954, na herstel stuurgerei, vertrokken uit Rotterdam.
1954-03-00: 09.03.1954 op uitreis van Rochester en Falmouth naar Townsville, Australië, met een lading cement, te Gibraltar aangekomen met enige schade aan de motoren en om bunkers in te nemen. Op 20.03.1954 de reis naar Townsville, Australië vervolgd na reparaties.
1974-00-00: Op 02.04.1974 ten gevolge van "gunfire" bij New South Wales tot zinken gebracht.


Afbeeldingen


Omschrijving: ERDSTAAL
Gemaakt door: Hill, C.A.

Omschrijving: ERDSTAAL
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: QUIRINA
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: QUIRINA
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto