Inloggen
EQUATOR - ID 2071


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1953
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5105013
Nat. Official Number: 2914 Z GRON 1953
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Bodewes, Scheepswerf 'Volharding', Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 129
Launch Date: 1953-01-17
Delivery Date: 1953-03-30
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 375
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10114 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 493.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 255.00 Net tonnage
Deadweight: 680.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 34000 Cubic Feet
Bale: 32500 Cubic Feet
 
Length 1: 51.25 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.51 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.34 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.48 Meters Depth, moulded
Draught: 3.410 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1953-00-00 EQUATOR
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij ms 'Equator', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Jan Beck, Klaas Pronk, Juko Wester (tot 26.4.1954), Willem Slobben, Jakob Hoving, Jan Jakob Tamminga (vanaf 28.5.1956)
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDYK

Date/Name Ship 1967-05-09 EQUATOR
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Equator en Dr. Bettina Henriette Spaanstra-Polak, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDYK

Date/Name Ship 1973-11-05 VASILIS P
Manager: V. Papoutsoglou & I. Tzatzalas, Kavalla, Greece
Eigenaar: V. Papoutsoglou & I. Tzatzalas, Kavalla, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Kavalla / Greece
Callsign: SV3082

Date/Name Ship 1976-00-00 CLAIRE
Manager: John M. Louisides (Holdings) Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: John M. Louisides (Holdings) Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4SR

Date/Name Ship 1979-00-00 CLAIRE
Manager: A.M. Ramady (Holdings Ltd.), Limassol, Cyprus
Eigenaar: A.M. Ramady (Holdings Ltd.), Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4SR

Date/Name Ship 1984-02-00 MARIA R
Manager: Beryl Compania Naviera S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Beryl Compania Naviera S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2792

Date/Name Ship 1985-02-00 MARIA R
Manager: Seven Seas Compania Naviera S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Seven Seas Compania Naviera S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQAA6

Ship Events Data

1953-01-19: NvhN 19-01-1953: Tewaterlating Equator. Bij de scheepswerf „Volharding" van Gebr. Bodewes te Foxhol (Gr.) werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Equator, dat wordt gebouwd voor rekening van de rederij Equator (de heren J. Beek, K. Pronk, J. Hoving, W. Slobbe en J. Wester, allen te Groningen). De Equator is van het raised-quarterdecktype, meet 700 ton d.w. (499 b.r.t.) en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 51.25 m., lengte tussen de 1.1. 46.52 m„ breedte 8.30 m. en holte 3.46/4.40 m. De voortstuwing zal geschieden door een 375 P.K. motor, terwijl tevens in de machinekamer twee hulpmotoren van 20 P.K. zullen worden geplaatst. De uitrusting bestaat uit éen mast met twee laadbomen met een hijsvermogen van twee ton,, echoloodinstallatie, centrale verwarming, electrische lichtinstallatie, koelkast, electrische ventilatie van het laadruim enz. Aan dek zullen drie hulpmotoren van 10 en 20 P.K. worden geplaatst. De bouw geschiedt onder Klasse Lloyds met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip voor rekening van de heer J. Damhof te Delfzijl.
1953-03-26: Op 26-03-1953 als "EQUATOR", zijnde een motorschip, metende 1395.46 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 9060 d.d. 24-03-1953, liggende te Foxhol, door A. Jonkwers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 2914 Z GRON 1953 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterachot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 3.10 m. uit hekplaat, 1.150 m. uit de lengteas en 1.36 m. uit dek.
1953-03-31: NvhN 31-03-1953: Proefvaart m.s. Equator. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Equator, dat bij de scheepswerf Volharding van Gebr. Bodewes te Foxhol werd gebouwd voor rekening van de rederij Equator te Groningen. De Equator meet 700 ton d.w. en is uitgerust met een 375 P.K. motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van plm. 101 mijl. De bouw geschiedde onder Klasse Lloyds met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische Vaart.
1959-10-19: De Telegraaf 19-10-1959: Op zee: Op de Noordzee en in Het Kanaal kwamen door de storm, die af en toe snelheden van meer dan 100 km bereikte, tal van schepen in moeilijkheden. Onder hen bevonden zich ook de Nederlandse coasters “Herta", die bij het lichtschip “Borkum" met machineschade ronddreef, en “Equator”die bij Blavant in Denemarken een hachelijk moment doormaakte toen hevige uitschieters het schip naar lager wal stuwden. Beide coasters wisten echter behouden binnen te lopen. De “Herta" werd naar Delfzijl gesleept. terwijl de “Equator" door een loodsboot werd voorgestoomd. Dit scheepje leidde de kustvaarder naar dieper water.
1960-09-14: NvhN 14-09-1960: 3000ste zeeschip in haven van Delfzijl. Op 10 september j.l. werd het 3000-ste zeeschip genoteerd dat in 1960 de wateren van het havenschap Delfzijl binnenliep. Het was het Nederlandse m.s. Equator dat 653 ton zout kwam laden. In 1959 kwam het 3000 e schip binnen op 14 oktober.
1962-01-31: De Volkskrant 01-06-1962: Kapitein na aanvaring week geschorst. (Van onze verslaggever)
Amsterdam, 31 mei — De heer Tj. de B. uit Appingedam mag een week lang niet als kapitein op zeeschepen varen. De raad voor de scheepvaart acht hem schuldig aan de aanvaring van zijn schip, de bijna 500 ton metende „Equator" uit Groningen, met het Noorse motorschip „Bengazy". De aanvaring gebeurde op 31 januari, terwijl een loods aan boord was en de „Equator" juist de haven van Terneuzen had verlaten. De raad voor de scheepvaart in Amsterdam is van mening, dat „de aanvaring moet worden geweten aan een onjuiste beoordeling van afstand en vaar snelheid van de „Bengazy" bij de navigatie aan boord van de „Equator". De schuld van kapitein De B. „wordt nog verzwaard — aldus de uitspraak van de raad — door de omstandigheid, dat hij, in strijd met de adviezen van de raad, ten tijde van de aanvaring zelf aan het roer stond, waardoor het hem niet mogelijk was de loods en de door deze gevoerde navigatie in voldoende mate te controleren".
1962-08-10: Leeuwarder courant 10-08-1962: Groninger kustvaarder in Denemarken op bank.
De Groninger kustvaarder „Equator" (493 ton) is gisteren in de Limfjord in Noord-Jutland op een zandbank gelopen. Volgens de Deense loodsdienst heeft de „Equator" te weinig aandacht gegeven aan de bakens, die de smalle vaargeul aangeven. Een sleepboot uit Aalborg tracht de Groninger vlot te slepen.
Gereformeerd gezinsblad 11-08-1962: Ned. Schip op zandbank. Het Nederlandse motorschip „Equator" uit Groningen is volgens een bericht van het Deense persbureau in de Limfjord in Noord-Jutland op een zandbank gelopen. Een sleepboot is uit Aalborg ter assistentie uitgevaren. Volgens de plaatselijke loods heeft de bemanning van de „Equator" geen acht geslagen op de aangegeven smalle vaarroute.
1967-01-26: NvhN 26-01-1967: Groninger coaster haalt op nippertje mensen van andere kustvaarder uit Groningen. (Van een onzer verslaggevers) Slechts drie minuten nadat kapitein J. W. Niesing (34 jr.) uit Vlaardingen en stuurman F. A. Boekhoudt (22) uit Enschede bij zwaar stormweer voor de Engelse zuidoost-kust door de Groninger kustvaarder Equator van de eveneens uit Groningen afkomstige kustvaarder Janny gehaald waren, zonk vannacht omstreeks één uur dit 335 ton d.w. vrachtscheepje. De drie andere opvarenden, waarbij ook de kokkin, werden door de Britse veerboot Suffolk Ferry aan boord genomen. Deze opvarenden hadden in een eerder stadium de zinkende kustvaarder verlaten. Op het ogenblik, dat de Janny vannacht noodseinen uitzond en om onmiddellijke bijstand vroeg, was de kustvaarder ter hoogte van het lichtschip Kentisch Knocklight op ongeveer 15 mijl ten zuidwesten van Harwich. De Equator voer toen ongeveer vijf mijl van de Janny en begaf zich daarop snel naar het in nood verkerende schip. Uit het radioverkeer bleek, dat de Janny water maakte. Gemeld werd, dat in zware zee de ruimen volliepen. Drie van dij vijf opvarenden verlieten het schip in een reddingboot, waarnaar de Suffolk Ferry later bij het licht van schijnwerpers van enkele andere schepen, die te hulp gesneld waren, ging zoeken. Om 1.22 uur rapporteerde de Equator (640 ton d.w.) twee mensen te hebben gered. Voorts werd gemeld, dat op dat moment de Janny zonk. De Groninger coaster nam eveneens de scheepshond van de Janny aan boord. Dertien minuten na de melding van de Equator kwam van de Suffolk het bericht, dat ook de drie andere opvarenden in veiligheid waren. Ze werden meegenomen naar Harwich. De Janny is eigendom van kapitein Niesing en van de heer H. Borgers te Haren. Zij vaart in time-charter voor Freight Express te Londen en vervoerde op de laatste reis een lading ijzer. Het schip werd in 1948 bij Apol te Wirdum gebouwd en werd in 1960 bij Niestern Groningen verbouwd, waarbij het ook langer werd gemaakt. Ongeveer tien jaar geleden kreeg het de huidige naam, voorheen voer het onder de naam Jaga. De "kapitein en de stuurman gaan met de Equator naar IJmuiden. Ze worden daar vanmiddag omstreeks twee uur verwacht. De opvarenden, die door de Suffolk zijn opgepikt, zijn de matroos M. C. Stikker uit Hendrik Ido Ambacht, de matroos o.g. A. G. van Jolen uit Rotterdam en de kokkin Pat Smith.
Friese koerier 26-01-1967: Groninger kustvaarder bij Engeland gezonken. Harwich (ANP) _ De uit Appingedam afkomstige en. 248 ton metende coaster Janny is gisteren op ongeveer 15 mijl ten zuidwesten van Harwich gezonken. De vijfkoppige bemanning is aan boord genomen door een nog onbekend gebleven schip. Waarschijnlijk is het de Groningse kustvaarder Equator, die hulp heeft verleend, want toen de Janny noodseinen ging uitzenden, meldde de Equator dat men er onmiddellijk heen zou varen. De kapitein van de Janny (het schip maakte aanvankelijk niet zo veel water) wilde eerst met een van de opvarenden aan boord blijven. Dit bleek echter onmogelijk.
1987-01-00: Op 31.01.1987 aangekomen en opgelegd te Larnaca. Op 07.09.1988 werd de Klasse ingetrokken.
2001-02-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip
twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: EQUATOR
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: EQUATOR op proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: EQUATOR
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Clarkson, John

Omschrijving: EQUATOR
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: EQUATOR in Harlingen in 1969.
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Werf
Algemene informatie

NNO 190153
Tewaterlating EQUATOR.
Bij de scheepswerf “Volharding” van Gebr. Bodewes te Foxhol werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig EQUATOR, dat wordt gebouwd voor rekening van de rederij Equator (de heren J. Beck, K. Pronk, J. Hoving, W. Slobbe en J. Wester, allen te Groningen). De EQUATOR is van het raised quarterdecktype, meet 700 ton dwt. (499 brt) en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 51,25 m, breedte 8,30 m en holte 3,46 / 4,40 m. De voorstuwing zal geschieden door een 375 pk motor, terwijl tevens in de machinekamer twee hulpmotoren van 20 pk zullen worden geplaatst. De uitrusting bestaat uit een mast met twee laadbomen met een hijsvermogen van twee ton, echoloodinstallatie, centrale verwarming, elektrische lichtinstallatie, koelkast, elektrische ventilatie van het laadruim, enz. Aan dek zullen drie hulpmotoren van 10 en 20 pk worden geplaatst. De bouw geschiedt onder klasse Lloyds met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische vaart.
Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip voor rekening van de heer J. Damhof te Delfzijl.

NNO 310353
Proefvaart m.s. EQUATOR.
Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig EQUATOR, dat bij de scheepswerf Volharding van Gebr. Bodewes te Foxhol werd gebouwd voor rekening van de rederij Equator te Groningen. De EQUATOR meet 700 ton dwt. en is uitgerust met een 375 pk. motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van plm. 10½ mijl. De bouw geschiedde onder Klasse Lloyds met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische Vaart.