Inloggen
ENAK - ID 2050


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1979
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 7811707
Nat. Official Number: 7961 Z AMST 1978
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Zware ladingschip
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'De Waal', Zaltbommel, Gelderland, Netherlands
Werfnummer: 714
Launch Date: 1979-03-10
Delivery Date: 1979-04-27
Technical Data

Engine Manufacturer: Bolnes Motorenfabriek B.V., Krimpen aan de Lek, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 16
Power: 2400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Power kw: 1765
Eng. additional info: Bolnes no. 4057 Type 16VDNL150/600 (190x350) 600rpm
Speed in knots: 12.75
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1591.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1190.00 Net tonnage
Deadweight: 2720.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Bale: 114000 Feet (Rhynland)
 
Length 1: 81.45 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 74.98 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 14.72 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.61 Meters Depth, moulded
Draught: 4.90 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1979-05-03 ENAK
Manager: Enship (Nederland) B.V., Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Linde Lloyd B.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: PDXV

Date/Name Ship 1982-00-00 ENAK
Manager: Dock Express Shipping B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Linde Lloyd B.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: PDXV

Date/Name Ship 1985-11-06 ENAK
Manager: Dock Express Shipping B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Linde Lloyd Holding B.V., Ursem, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: PDXV

Date/Name Ship 1985-12-16 KUPARI
Manager: Atlantska Plovidba, Dubrovnik (Ragusa), Yugoslavia
Eigenaar: Atlantic Conbulk Shipping Company, Dubrovnik (Ragusa), Yugoslavia
Shareholder:
Homeport / Flag: Dubrovnik (Ragusa) / Yugoslavia

Date/Name Ship 1990-00-00 KUPARI
Manager: Atlantska Plovidba, Dubrovnik (Ragusa), Croatia
Eigenaar: Kupari Shipping Co. Ltd., Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta

Date/Name Ship 1996-00-00 KUPARI
Manager: Atlantska Plovidba, Dubrovnik (Ragusa), Croatia
Eigenaar: Atlantic Conbulk Shipping Company, Dubrovnik (Ragusa), Croatia
Shareholder:
Homeport / Flag: Dubrovnik (Ragusa) / Croatia

Ship Events Data

1979-01-12: Op 12-01-1979 als "ENAK", zijnde een motorvrachtschip in aanbouw onder bouwno. 714 bij Scheepswerf "De Waal" B.V. te Zaltbommel, nog niet gemeten, liggende te Zaltbommel, door C.M.M.J. Bongers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van brandmerk 7961 Z AMST 1978 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis op kampanjedek, 4.10 m. uit hekplaat, 0.30 m. uit de lengteas en 0.96 m. uit dek.
1979-05-12: De Telegraaf 12-05-1979 (bekort): Van Ommeren is zojuist ook in het zeevervoer van zware lading, maar dan op een kleinere schaal als bv. Mammoet Transport, gestapt. Samen met Enship in Den Haag is de firma Enship Transport Co. te Den Haag opgericht. Door deze maatschappij zullen de nieuwe 2700 tons zware ladingschepen Enak en Elger worden geëxploiteerd. Deze schepen beschikken over eigen laadgerei met een hefvermogen van totaal 250 ton. Zij zijn uitgerust met een „slide on/ slide off'-systeem. Het ms Enak, gebouwd bij de scheepswerf de Waal te Zaltbommel, werd direct na oplevering op 26 april jl. in de vaart gebracht. Het schip is reeds voor de eerste vier maanden van goed emplooi voorzien. Het zusterschip ms Elger zal eind juli a.s. door de werf de Waal worden opgeleverd.
1979-08-04: Het Vrije Volk 04-08-1979. Enak redt nog 70 Vietnamezen. Den Haag. Het Nederlandse schip Enak uit Scheveningen heeft gisteren weer zeventig Vietnamese bootvluchtelingen opgepikt. Dit heeft de rederij van het schip Enship Transport Company gemeld. Donderdag had de Enak al zestien vluchtelingen aan boord genomen. De kapitein van het schip heeft laten weten dat hij de vluchtelingen op ruim 500 kilometer ten oostnoordoosten van Saigon bij windkracht 8 heeft opgepikt. Het zijn meest vrouwen en kinderen.
Leeuwarder courant 04-08-1979: Tijdens storm op ruwe zee Nederlandse coaster pikte weer bootvluchtelingen op Den Haag- De Nederlandse kustvaarder „Enak" uit Scheveningen heeft gistermiddag zeventig Vietnamese bootvluchtelingen opgepikt, zo heeft de rederij van het schip, Enship Transport Company, gemeld. Donderdag had de „Enak" al zestien of zeventien vluchtelingen aan boord genomen. De kapitein van de „Enak" meldde zijn reder de vluchtelingen op 280 mijl (ruim 500 kilometer) ten oostnoordoosten van Saigon bij windkracht acht te hebben opgepikt. Het waren meest vrouwen en kinderen, die in een wrakke boot op de ruwe zee dobberden.
NvhN 04-08-1979: 'Bootvluchtelingen na tyfoon veilig'. De autoriteiten in de Britse Kroonkolonie Hongkong hebben gisteren verklaard er vrijwel zeker van te zijn dat de opvarenden van drie boten met Zuidoostaziatische vluchtelingen, van wie eerder was aangenomen dat zij verdronken waren bij het overtrekken van de tyfoon „Hope", veilig aan land zijn gekomen voordat de storm over de stad raasde. Elf' mensen kwamen om het leven, één wordt er nog vermist en 260 personen raakten gewond bij het passeren van de tropische storm, die gepaard ging met rukwinden tot 250 km per uur. De Nederlandse kustvaarder Enak uit Scheveningen heeft gistermiddag weer zeventig Vietnamese bootvluchtelingen opgepikt ten noordoosten van Saigon. Dit heeft de rederij van het schip, Enship Transport Company, gemeld. Donderdag had de Enak al zestien of zeventien vluchtelingen aan boord genomen.
NRC Handelsblad 06-08-1979: Vietnamezen gaan naar Singapore. Den Haag, 6 aug. - De Nederlandse kustvaarder Enak heeft eind vorige week in totaal 95 Vietnamese bootvluchtelingen opgepikt in de wateren noordoostelijk van Saigon. Ze zullen morgenochtend aan land worden gebracht in Singapore, waar de Enak (van de rederij Enship in Scheveningen) omstreeks zes uur plaatselijke tijd wordt verwacht.
De regering van Singapore is bereid de vluchtelingen op te nemen op een zogenaamde garantie van de Nederlandse regering. Een bureau van de VN ter plaatse zal zich in eerste instantie over de 95 mensen (vooral vrouwen en kinderen) ontfermen. De Enak (500 ton) kan de vluchtelingen niet zelf meenemen naar Nederland, zei ons vanmorgen een woordvoerder van de rederij. Het schip is met een lading cilinders op weg naar het Midden-Oosten.
Leeuwarder courant 11-08-1979: Heerenveenster kapitein pikte ruim honderd Vietnamezen op. „Je kunt er moeilijk omheen varen". Heerenveen- De kapitein van de Nederlandse kustvaarder Enak, die vorige week donderdag en vrijdag op volle zee in zwaar weeer 108 Vietnamese bootvluchtelingen van een wisse verdrinkings- dood redde, is de 38-jarige Aad van der Weele uit Heerenveen. Na een achttien uren durende vliegreis uit Singapore kwam hij donderdag, nog opvallend monter, op Schiphol aan. Om spoorslags door te reizen naar het verbouwde boerderijtje in zijn woonplaats, waar hij gedurende zes weken van een welverdiend verlof („maar met wat minder aanloop") hoopt te genieten. De terugkeer van de heer Van der Weele - de tien overige bemanningsleden hebben met een nieuwe gezagvoerder aan boord weer koers gezet bestemming emiraat Abu Ruwais - heeft evenwel niets te maken met de door hem gelaste reddingsactie. „Een presentje van de rederij of zo? Nou nee, ik had gewoon m'n drie maanden er op zitten. Trouwens, zo bijzonder was het helemaal niet. Je kunt er moeilijk omheen varen. Als ik ooit eens in zon notedopje verdwaald raak, hoop ik ook, dat ze mij meenemen". De eerste groep „bootmensen" werd door het zestienhonderd ton metende schip donderdagmiddag opgepikt. Het betrof een ploegje van negen jongens, in de leeftijd van acht tot vijftien jaar, die reeds sinds vijf dagen op een permanent ruwe zee verkeerde. Van de meegenomen vijftig kilo rijst en honderd liter water was dan ook al lang niets meer over. Meer dood dan levend werden de jongens, wier lichamen door de voortdurende inwerking van het zoute water overdekt waren met zweren, door hulpvaardige handen aan boord gehesen. De jongemannen, die na een stevig maal en de nodige rust wondersnel opknapten, vertelden hun redders Vietnam te hebben willen verlaten, omdat geen van allen meer een ouder had en niets hen daar nu meer hield. De ontsnappingsplannen, zo vernam kapitein Van der Weele, dateerden van een half jaar geleden en waren bedacht en uitgewerkt door de oudste jongen, die binnenkort in het Vietnamese leger zou worden opgenomen en ten koste van alles dat wilde voorkomen. „Ze moeten ten einde raad zijn geweest, want ze vertelden me, dat als ze gepakt waren ze doodgeschoten zouden worden. Goed zicht heb ik er niet helemaal op, omdat je ook wel hoort, dat vluchtpogingen van eigen mensen, dus geen Chinezen, min of meer oogluikend worden toegestaan". In een poging de typhoon „Hope" nog meer te omzeilen, naderde het elf koppen tellende schip de Vietnamese kust tot op tweehonderd kilometer, op welke afstand men daags daarop om half twaalf 's avonds een tweede reddingsmanoeuvre moest uitvoeren. Eén van de mensen op de brug had in de verte een lichtpuntje ontwaard, hetgeen afkomstig bleek te zijn van een veertien meter lange, open boot, waarin zich niet minder dan 99 mensen bevonden. De groep, voornamelijk bestaande uit gezinnen met soms nog erg jonge kinderen, dobberde sinds twee dagen op zee. Enkele uren voor de redding waren in een vliegende storm nog een man en een vrouw overboord geslagen en verdronken. Het acht-jarige dochtertje werd wel gered. Later aan boord zong het meisje een zelfbedacht liedje over het tragische gebeuren. De uiterlijk niet zo gauw van de kook rakende Van der Weele vond het moment gevoelig genoeg om het op de geluidsband vast te leggen. „Een triest gezicht. Ze hebben alles achter moeten laten, zelfs hun schoenen, en dat terwijl de meesten, gezien hun functies, toch wel wat gewend moeten zijn geweest. Er zaten leraren en dat soort mensen bij. Sommigen kenden Engels of zelfs Frans", aldus de Heerenveenster. Toonbaar. Na een tocht van vijf dagen meerde de Enak, eigendom van de Scheveningse rederij Enship Transport Compagny, af in de haven van Singapore, waar zoals gepland werd geproviandeerd en olie gebunkerd. Naar de mening van de heer Van der Weele was de groep Vietnamezen tegen die tijd weer „redelijk toonbaar". In de kombuis hadden enkele talentvolle keukenmeesters steeds voor een voortreffelijke maaltijd gezorgd, al moest men zich in de hoeveelheid ervan enige beperkingen opleggen. De bemanning sliep op de brug en had de hutten afgestaan aan vrouwen en kinderen. De mannen sliepen overal verspreid over het schip, dat uit Hiroshima was vertrokken met een zware oliekraakinstallatie als deklast.
Het onderzoek door enkele artsen naar de gezondheidstoestand van de vluchtelingen verliep dan ook naar wens, waarna de groep overgebracht werd naar een opvangkamp. Hoewel in eerste instantie zou zijn besloten dat de groep op dezelfde dag als de heer Van der Weele naar Nederland kon vertrekken, kwam eergisteren vast te staan, dat men niet eerder dan 7 en 9 september de Britse kroonkolonie zal verlaten. Waar de mensen ondergebracht zullen worden was gisteren op het ministerie van CRM nog niet bekend. De heer Van der Weele heeft van de Nederlandse ambassadeur ter plaatse de verzekering gekregen, dat de gevluchten in ieder geval in Holland worden opgenomen. Dat laatste wordt ook door de speciale vluchtelingen organisatie te Amsterdam bevestigd. Of de mensen in de opvangcentra in Harlingen of Steenwijkerwold een tijdelijk onderdak krijgen, kon men daar nog niet zeggen. Van der Weele tenslotte: „Hoe het ook zij, als ze aankomen, ben ik er ook. Daar hebben ze om gevraagd en dan doe ik dat. Het is al het minste watje kunt doen "
De Telegraaf 19-10-1979: Vluchtelingen getrouwd. Gisteren vond in Dronten een bijzonder huwelijk plaats. Op Het stadhuis trouwden de twee Vietnamese bootvluchtelingen Tran Thi Tiet en Nguyen Quang Hung. Het kersverse echtpaar was op 11 september in ons land aangekomen. De belangrijkste getuige bij de plechtige gebeurtenis was kapitein Van Weelen uit Heerenveen. Deze pikte de Vietnamezen eind augustus op met zijn schip “Enak" in de Zuidchinese Zee.
2003-08-13: Final Fate:
Aankomst te Aveiro en verkocht aan Portugese slopers. 21 November aanvang sloop.

Afbeeldingen


Omschrijving: Kupari 1979 ex Enak inbound Nieuwe Waterweg.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Oost, J. van (Jan)

Omschrijving: Enak 1979
Collectie: Zee, T. van der (Teun)
Vervaardiger: Zee, Teun van der

Omschrijving: KUPARI passeert Vlissingen 19 juli 2003
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Piet J.