Inloggen
EMMY-S - ID 2044

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5103546
Nat. Official Number: 3514 Z GRON 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf J.G. Bijlholt, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 559
Launch Date: 1957-04-17
Delivery Date: 1957-09-18
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons nr. 10048 Type 7ED (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 303.00 Net tonnage
Deadweight: 690.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 35200 Cubic Feet
Bale: 34200 Cubic Feet
 
Length 1: 53.25 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 50.14 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.45 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.00 Meters Depth, moulded
Draught: 3.39 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-09-18 EMMY S
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jurjen Swiers, Berend Jurjen Swiers & Theodoor Mooibroek, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDXS
Additional info: Resp.: 39/50, 6/50 en 5/50 deel.

Date/Name Ship 1962-10-22 EMMY-S
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: B.J. Swiers & Mevr. J. Swiers-Mooibroek, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDXS

Date/Name Ship 1975-10-17 FIRST
Manager: ROHA Shipping C.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: ROHA Shipping C.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PECC

Date/Name Ship 1980-01-14 INAYET ALLAH
Manager: Unknown, Syria
Eigenaar: Unknown, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Syria

Date/Name Ship 1981-00-00 ABDELLATIF
Manager: Leyla Mohamad Adawieh, Tartous, Syria
Eigenaar: Leyla Mohamad Adawieh, Tartous, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Istanbul / Turkey

Date/Name Ship 1986-00-00 FATEN
Manager: Leyla Mohamad Adawieh, Tartous, Syria
Eigenaar: Leyla Mohamad Adawieh, Tartous, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Tartous / Syria
Callsign: YKCH

Date/Name Ship 1990-00-00 ABDELLATIF
Manager: Leyla Mohamad Adawieh, Tartous, Syria
Eigenaar: Leyla Mohamad Adawieh, Tartous, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Syria
Callsign: YKCH

Date/Name Ship 1991-00-00 FATEN
Manager: Leyla Mohamad Adawieh, Tartous, Syria
Eigenaar: Leyla Mohamad Adawieh, Tartous, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Syria
Callsign: YKCH

Date/Name Ship 1993-00-00 FATEN
Manager: Inaam Samir Kaddour, Anwar Ahmad Jawhar & Mustafa, Tartous, Syria
Eigenaar: Inaam Samir Kaddour, Anwar Ahmad Jawhar & Mustafa, Tartous, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Tartous / Syria
Callsign: YKCH

Ship Events Data

1957-04-17: NvhN 17-04-1957: Tewaterlating m.s. Emmy-S. Bij de scheepswerf Bijlholt N.V. te Foxhol (Gr.) werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Emmy-S, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer J. Swiers te Groningen. De Emmy-S van het raised-quarterdecktype, meet plm. 700 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: Lengte o.a. 52.50 M; lengte tussen de loodlijnen 47.50 M; breedte 8.40 M. en holte 3.45--4.45 M.
De voortstuwing zal geschieden door een 395 P.K. motor. De ruiminhoud bedraagt 35.200 cft. grainspace en 34200 cft. balespace. De bouw geschiedt onder Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip van de Emmy-S voor rekening van de heer D. Kooiman te Dordrecht. Dit schip zal worden uitgerust met een 400 P.K. motor
1957-04-18: Op 18-04-1957 als "EMMY S", bouwno. 559 van de scheepswerf Bijlholt N.V. te Foxhol, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Foxhol, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3514 Z GRON 1957 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op het verhoogd achterdek, 3.00 m. uit hekplaat, 0.15 m. uit de lengteas en 1.45 m. uit dek.
1957-09-19: NvhN 19-09-1957: Proefvaart m.s. Emmy-S. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Emmy S, dat bij de Scheepswerf Bijlholt N.V. te Foxhol (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de heren J. Swiers, Th. Mooibroek en B. Swiers allen te Groningen. De Emmy S is van het raised-quarterdektype, meet plm. 700 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 53 m. lengte tussen de loodüjnen 47.50, breedte 8.40 m en holte 3.45/4.45 m. De voortstuwing geschiedt door een 395 pk motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 10} knoop. De ruiminhoud bedraagt 35.200 cft. grainspace en 34.200 cft. balespace. De bunkercapaciteit is 190 ton waterballast. 40 ton brandstof en 8. ton drinkwater. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische vaart.
1959-02-09: Onderweg van Londen naar Gent in dichte mist op de dijk gelopen bij Nieuwe Sluis. 10-02-1959 op eigen kracht vlot gekomen en naar Vlissingen gevaren voor reparatie bodem schade op de Schelde werf. Op 18-02-1959 weer in dienst.
Leeuwarder courant 09-02-1959: Het Groninger kustvaartuig „Emmy-S" is vannacht bij Nieuwe Sluis (Zeeland) tegen de dyk in de Westerschelde aan de grond gelopen. De 500 ton metende „Emmy-S" behoort toe aan de heer J. Swiers en vaart voor de NV Carebeka te Groningen. Om twee uur vanmiddag kwam het schip op eigen kracht vlot.
De Waarheid 10-02-1959: Vlot kwam gistermiddag ook de Nederlandse kustvaarder „Emmy S" uit Rotterdam, die zondagnacht bij de nieuwe veerhaven van Breskens op een paalhoofd liep. Bij het optrekken van de mist zal de Emmy naar Vlissingen varen om zich grondig te laten onderzoeken.
NvhN 09-02-1959: Flevo zonk reeds. Onfortuinlijk weekeinde voor vier Groninger kustvaarders. De kustvaarder Flevo van de N.V. Carebeka te Groningen is in de nacht van zaterdag op zondag op weg naar Rouen in de buurt van de Engelse haven St. Ives in Cornwall op onder zee liggende rotsen gestoten. Het schip liep een lek op in de voorpiek en maakte later zware slagzij. Op een S.O.S. voer een reddingboot van St. Ives uit. Het schip kon echter op eigen kracht de haven van St. Ives bereiken.
In de buitenhaven echter kwam het schip aan de grond te zitten. Het was spoedig weer vlot en werd tenslotte langs de kade gemeerd. De bemanning is aan boord gebleven. Van hetzelfde scheepvaartbedrijf is vannacht het 500 ton metende kustvaartuig Emmy S bij Nieuwesluis (Zeeland) tegen de dijk in de Westerschelde aan de grond gelopen. Sinds zaterdagmorgen is het zicht op de Zeeuwse vaarwegen ten gevolge van een dichte mist zeer slecht. De kustvaarder is vanmiddag bij hoog water op eigen kracht weer vlot gekomen. Het schip was op weg naar Gent. Een ander motorschip, Cresta, varende voor het Scheepvaartkantoor Groningen, liep in de nacht van zaterdag op zondag motorstoring op in de buurt van het lichtschip Gedser Reef onder de Deense kust. De Svitser reddingboot Bien kwam te hulp, doch de storing was toen reeds verholpen. Voor reparatie is de 397 ton metende Cresta naar Kiel gevaren.
Bij Atnaes liep de Groninger kustvaarder Diet zondagmorgen aan de grond. Ook hier was een Svitser reddingboot spoedig ter plaatse, maar de Diet was al weer op eigen kracht vlot gekomen. Het motorschip Farel uit Kampen tenslotte liep voor het eiland Bornholm in de Oostzee op een klip, toen het op weg was van Delfzijl naar Kalmarsund. Het schip is op eigen kracht weer vlot gekomen, nadat een gedeelte van de lading salpeter aan de zee was prijsgegeven.
1999-00-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart EMMY-S 18 sept. 1957
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: EMMY-S
Gemaakt door: Lindenborn, M. (Marien)

Omschrijving: EMMY-S vertrek Jersey, Channel Islands.
Gemaakt door: Hocquard, D.P. (Dave)

Omschrijving: EMMY-S
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: FIRST
Gemaakt door: Hill, C.A.

Omschrijving: FIRST
Gemaakt door: Unknown