Inloggen
EMBLA - ID 2021

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1961
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5103065
Nat. Official Number: 445 Z NIJM 1961
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Gearless
Rig: 2 cranes
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'De Waal', Zaltbommel, Gelderland, Netherlands
Werfnummer: 672
Launch Date: 1961-06-24
Delivery Date: 1961-08-03
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1200
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 2751935-42 Type RBV8M545 (320x450)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 273.00 Net tonnage
Deadweight: 1026.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 78438 Cubic Feet
Bale: 74458 Cubic Feet
 
Length 1: 71.32 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 68.08 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.17 Meters Depth, moulded
Draught: 3.82 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1961-03-16 EMBLA
Manager: Vereenigd Cargadoorskantoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart Maatschappij 'Svea', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: Rederi AB Svea
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDXN

Date/Name Ship 1969-04-23 EMBLA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf L. Davids, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartbedrijf L. Davids, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDXN

Date/Name Ship 1973-10-15 EMBLA
Manager: L. Davids Scheepvaart B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: L. Davids Scheepvaart B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDXN

Date/Name Ship 1977-11-07 LA PAIX
Manager: Youssef Mikhaez Chbeir, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: Youssef Mikhaez Chbeir, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODDL

Date/Name Ship 1978-01-00 AL SALAM I
Manager: Agemar (Agence Generale Maritime S.a.r.L.), Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: Agemar (Agence Generale Maritime S.a.r.L.), Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODDL

Date/Name Ship 1986-00-00 AL SALAM I
Manager: Société Chbeir S.a.r.L., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: Société Chbeir S.a.r.L., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODDL

Date/Name Ship 2003-09-00 ASAD ADDIN
Manager: Société Chbeir S.a.r.L., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: Société Chbeir S.a.r.L., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Yemen

Ship Events Data

1961-03-27: Op 27-03-1961 als "EMBLA", zijnde een stalen motorschip in aanbouw, (bouwno. 672) op de scheepswerf "De Waal" te Zaltbommel, nog niet gemeten, liggende te Zaltbommel, door C. van Oossanen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van brandmerk 445 Z NIJM 1961 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in eind van de dubbele bodem (spant 24) 1.50 m. uit de lengteas en 1.20 m. uit vlak.
1963-01-11: Gereformeerd Gezinsblad 11-01-1963: Scheepsbotsing. Het bijna drieduizend ton metende Zweedse vrachtschip „Arabritt" is woensdagmorgen ter hoogte van de haven Brunsbüttelkoog (Sleeswijk-Holstein, W.- Duitsland) in aanvaring gekomen met de 8.321 ton metende Amerikaanse vrachtvaarder “American Miller", die juist uit deze haven vertrok. Het Zweedse schip kreeg een grote scheur aan stuurboord, doch het bleef drijven. De „American Miller" kon zijn reis op eigen kracht voortzetten. De aanvaring vond plaats bij dichte mist, waarbij er nauwelijks honderd meter zicht was. Kort na de aanvaring liep het Nederlandse motorschip „Embla" op de ankerketting van de „American Miller" waardoor het werd beschadigd.
1965-07-09: Op 09-07-1965 als "EMBLA", zijnde een vrachtschip, metende 1414.37 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 12242 d.d. 20-07-1961, liggende te Amsterdam, door G. Reurich, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van brandmerk 445 Z NIJM 1961 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis 4.94 m. uit hekplaat, 1.95 m. uit de lengteas en 1.45 m. uit dek.
1969-05-02: NvhN 02-05-1969: Embla verkocht. De NV Scheepvaart Maatschappij Svea te Amsterdam heeft het motorvrachtschip Embla verkocht aan de NV Scheepvaartbedrijf Davids en Zonen te Delfzijl, die het schip onder dezelfde naam in de vaart blijft houden met als thuishaven Delfzijl. De Embla blijft in de vaart op de huidige lijndienst Zweden-Amsterdam- Rotterdam. Het schip behoort tot het shelterdektype en heeft een draagvermogen van circa 1040 ton bij 499 bruto reg. ton. De Embla werd in 1961 gebouwd bij de NV Scheepswerf De Waal te Zaltbommel en in de machinekamer staat een 1200 pk Deutz-dieselmotor.
1969-11-03: NvhN 03-11-1969: Zware storm in Zweden: zeven doden. (Van onze correspondent in Stockholm) Een orkaanachtige storm met windstoten die de 35 meter per seconde repelmatig overschreden, heeft de Zweedse hoofdstad Stockholm twee dagen lam geslagen en in een waar slagveld veranderd. De storm eiste 7 doden, twee slachtoffers vielen op zee. De storm die op zaterdagmiddag opstak, veegde in de hoofdstad enkele honderden daken van de huizen waarbij minstens 5 mensen werden gedood. Op verzoek van politie en brandweer werden de inwoners van de miljoenenstad verzocht binnenshuis te blijven, aangezien het gevaar groot was dat men werd getroffen door afwaaiende daken, omvallende bomen, neervallende stroomvoerende leidingen en omgewaaide schoorstenen. In het centrum van de stad werden tientallen etalageruiten ingedrukt door de windvlagen en verscheidene winkels werden leggeplunderd aangezien de politie de handen vol had aan het chaotische verkeer. Grote delen van de stad kwamen zonder telefoon en elektriciteit te zitten door kabelbreuken, terwijl het verkeer in het grootste gedeelte van de stad werd gestremd door omgevallen bomen en afgewaaide daken. Voor de kust van Stockholm bevonden zich tijdens het noodweer verschillende schepen in nood, waaronder het Nederlandse schip „Embla" afkomstig uit Amsterdam. Met zekerheid wist de kustwachtradio op zondag te melden, dat twee kustvaarders waren vergaan en twee bemanningsleden van andere schepen overboord waren geslagen. De storm die afkomstig was uit een de pressiegebied ten noorden van Schotland, trok een spoor door Midden-Scandinavië van Oslo via Stockholm naar Helsinki. In de Noorse hoofdstad werden aanzienlijke vernielingen aangericht zonder dodelijke ongevallen echter. De schade in Zweden en speciaal in Stockholm was met geen mogelijkheid te overzien. Zes opvarenden van het Deense schip „Trika" dat voor de Zweedse kust verging, werden door een Russisch schip in een rubber vlot aangetroffen en aan boord genomen. Het is de derde maal deze herfst dat stormen van dit kaliber in Zweden voor dodelijke ongevallen en miljarden schade zorgden.
NvhN 04-11-1969: De bemanning van het motorschip Embla, waarover we gisteren schreven, heeft na aankomst in Stockholm laten weten, dat het schip niet in moeilijkheden heeft verkeerd. Het schip komt overigens uit Delfzijl en niet — zoals gemeld — uit Amsterdam.
1999-06-04: Classed LR until 4/6/99.
2010-09-00: Op 26.11.1988 te Aliaga, Turkije aangekomen voor de sloop. Het bleef echter in de vaart als "Al Salam I" voor de zelfde eigenaren. In 02.2003 herdoopt in "Asad Addin", vlag Jemen, ook voor dezelfde eigenaren. In 09.2010 laat LR de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.
2017-09-02: Korean destroyer rescued Yemeni cargo ship, Gulf of Aden. UKMTO (United Kingdom Marine Trade Operations) informed the Combined Maritime Forces (CMF) Headquarters in Bahrain on Sep 2, that a Yemeni merchant ship MV "ASAD ADDIN" IMO 5103065, dwt 1042, built 1961 had been drifting for three days due to a damaged fuel tank. CTF 151 immediately tasked the closest unit to the area, ROKS DAE JO YEONG, Republic of Korean Navy warship Chungmugong Yi Sun-sin class multipurpose destroyer, commissioned 2005, displacement 5520 tons, complement 300, 2 helicopters, to conduct SOLAS operation. There were 32 crew and 37 passengers onboard, 5 of which were sick for several reasons, including bone fractures and pneumonia. They were immediately provided medical assistance, water, and fresh food by the medical team and crew of ROKS DAE JO YEONG. The merchant vessel was towed 20 nautical miles off Aden, Yemen, to a harbour where coordination between Yemeni Coast Guard officials and CMF ensured a safe hand over of the crew to the Yemeni Coast Guard and onward travel to further medical assistance.
 

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Embla' (bj 1961)
Gemaakt door: Reinecke, H-J. (Hans-Joachim)

Omschrijving: Embla 1961
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Embla 1961.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: The 'Al Salam I' (ex 'Embla') was converted into a livestock carrier
Gemaakt door: Anderiesse, P.J. (Piet)