Inloggen
ELS TEEKMAN - ID 2005

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1962
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5102516
Nat. Official Number: 3840 Z GRON 1962
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Appingedam' v/h A. Apol C.V., Appingedam, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 192
Date Laid Down: 1962-00-00
Launch Date: 1962-09-26
Delivery Date: 1962-11-27
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 350
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Nr. 15063/048 Type RH435S (240x350) 500 rpm.
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 230.00 Net tonnage
Deadweight: 519.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27700 Cubic Feet
Bale: 25600 Cubic Feet
 
Length 1: 48.49 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.97 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.93 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.79 Meters Depth, moulded
Draught: 2.99 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1962-11-27 ELS TEEKMAN
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Teekman & Wed. Aaltje Teekman-Galenkamp, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDXR

Ship Events Data

1962-05-09: Het schip in aanbouw wordt op 09-05-1962 bij het Kadaster teboekgesteld als ELS TEEKMAN. Eigenaren: Jan Teekman, reeder te Hattem 6/10 en Aaltje Teekman- Galenkamp, z.b. te Zwolle, weduwe van Marinus Teekman, 4/10 deel. Voltooid op 23-11-1962.
1962-05-10: Op 10-05-1962 als schip, nog zonder naam, bouwno. 192 van de N.V. Scheepswerf "Appingedam" v/h A. Apol C.V. te Appingedam, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Appingedam, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, voorlopig van brandmerk 3840 Z GRON 1962 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in topplaat van de dubbele bodem, 0.15 m. voor het motorkamerschot, 0.40 m. uit de lengteas.
1962-11-26: Op 26-11-1962 als "ELS TEEKMAN", zijnde een motorschip, metende 1131.28 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 12694 d.d. 09-11-1962, liggende te Appingedam, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, definitief van brandmerk 3840 Z GRON 1962 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 3.45 m. uit hekplaat, 1.95 m. uit de lengteas en 1.60 m. uit dek.
1962-11-29: NvhN 29-11-1962: Proefvaart ELS TEEKMAN. Op de Eems werd een proefvaart gemaakt met het nieuwe motorkustvaartuig Els Teekman, dat is gebouwd bij de Scheepswerf Appingedam N.V. (voorheen A. Apol CV.) te Appingedam voor rekening van de heer J. Teekman te Hattem en mevr. Teekman-Galenkamp te Zwolle. De Els Teekman is van het gladdektype met een draagvermogen van ongeveer 527 ton. De lengte bedraagt 47.50 meter. Met de 300 pk motor werd een snelheid behaald van ruim 9 mijl.
1970-11-26: Final Fate:
Onderweg van Goole naar Delfzijl met een lading stukgoed, in dichte mist gezonken na aanvaring met het Deense m.s. 'Thuroklint', op 2 mijl ten zuidwesten van het lichtschip Terschellingerbank. De bemanning werd gered door de 'Thuroklint' en in Harlingen aan wal gezet.
1970-11-27: Het Vrije Volk 27-11-1970: Kustvaarder in vijf minuten gezonken. (Van een onzer verslaggevers) Harlingen — Binnen vijf minuten is gistermiddag de kustvaarder Els Teekman van rederij Teekman te: Hattum gezonken na een. aanvaring op de Noordzee met het Deense vaartuig Thuro Klint. Het gebeurde in dichte mist op achttien zeemijl zuidwestelijk van lichtschip Schellingerbank. De bemanning van de Els Teekman werd door de Deen aan: boord genomen, die beschadigd en wel om elf uur 's avonds in Harlingen arriveerde. De Thuro Klint werd op verzoek van de Hattumse rederij aan de ketting gelegd.
Leeuwarder Courant 27-11-970: Coaster boven Terschelling in grond geboord. Nabij het lichtschip „Terschellingerbank" is gistermiddag de Nederlandse kustvaarder „Els Teekman" door een Deense coaster, de „Thuroklint" in de nieuwe ET-route in de grond geboord. De beide schepen kwamen op anderhalve kilometer ten zuidwesten van het lichtschip (ongeveer 55 km recht ten noorden van Den Helder) met elkaar in aanvaring in dichte mist. De „Els Teekman" (kapitein A. C. Drinkwaard) zonk binnen de vijf minuten. Alle bemanningsleden (nu vier koppen, anders vijf) konden tijdig overstappen op de Deense kustvaarder, die een gat van een meter grootte in de voorsteven had gekregen. De Deen vroeg via de kustwacht van West-Terschelling een loods aan. Gisteravond laat liep de „Thuroklint" de haven van Harlingen bininen. Het schip had op eigen kracht verder kunnen varen dank zij de kalme zee. Het schip meet 300 bruto registerton. De Nederlandse coaster, die acht jaar oud was en 399 ton d.w. meet, behoort toe aan rederij J. Teekman te Hattem. De reddingboot „Carlot", die van Terschelling was uitgevaren, hoefde geen dienst te doen, evenmin ais de zeesleper „Holland" van Doeksen. De „Thuroklint" onder commando van kapitein H. P. Madsen, werd gisteravond na aankomst in de Harlinger haven door deurwaarder Ph. B. van der Tol uit Leeuwarden aan de ketting gelegd. Dit geschiedde op verzoek van mr. J. de Goede uit de Friese hoofdstad, die handelde in opdracht van de verzekeraars van het vergane schip, waarvan de lading een waarde van — naar verluidt — negen ton vertegenwoordigde. Het schip van rederij Teekman was met stukgoed op weg van Delfzijl naar Goole.

De waarheid 27-11-1970: Kustvaarder gezonken. Gistermiddag is de Nederlandse kustvaarder Els Teekman (399 brt) van schipper A. C. Drinkwaard, vermoedelijk door dichte mist, bij de Terschellingerbank in aanvaring gekomen met een Deens
schip en daarna gezonken. Alle bemanningsleden van de kustvaarder zijn aan boord van het in de buurt liggende Deense schip Thuroklint (300 brt) gegaan.
NvhN 27-11-1970: Nederlandse coaster zonk na aanvaring. Schip brengt geredden naar Harlingen en gaat aan ketting. (Van onze correspondent in Harlingen)
Deurwaarder Ph. B. v. d. Tol uit Leeuwarden was een van de mannen, die gisteravond laat in Harlingen vol spanning uitzag naar de Deense motortanker Thuroklint, welk schip ten Noorden van Terschelling met de Nederlandse coaster Els Teekman in aanvaring was geweest en daarna de vijf opvarenden van dat schip aan boord had genomen. De Nederlandse reder, die door deze aanvaring het schip verloor, had de deurwaarder verzocht de tanker aan de ketting te leggen. De aanvaring vond plaats in dichte mist en was zo hevig dat de Els Teekman binnen een kwartier in de golven was verdwenen. De bemanning kon zich, door snel van boord te gaan, in veiligheid stellen. De Thuroklint liep bij de aanvaring eveneens schade op en werd daarom — met aan boord de vijf geredde zeelieden — naar Harlingen gedirigeerd. Rederij Teekman te Hattum, de eigenaresse van de kustvaarder, was niet zeker of de verzekering van de Thuroklint de schade zou dekken en liet daarom de tanker aan de ketting leggen. Het schip en de lading vertegenwoordigden een waarde van f 900.000. De Els Teekman (ca. 520 ton d.w.) was op weg van Goole (Engeland) naar Delfzijl en was gedeeltelijk geladen met stukgoed. Het schip werd in 1962 gebouwd bij scheepswerf Appingedam en voer op de lijndienst van Board Export NV te Delfzijl.
1970 PS: De Thuroklint” kwam in dat zelfde jaar in aanvaring met de “Koningin Juliana” even buiten Harwich, het Deense schip zonk, de bemanning werd gered. Het schip werd geborgen.
NvhN 09-12-1970: Thurö Klint, na onderlinge regeling schade, weer vrij. (Van één onzer correspondenten) De Deense kustvaarder Thurö Klint, welke — zoals gemeld — op donderdagavond 26 november in de Harlinger haven door deurwaarder Ph. B. v. d. Tol aan de ketting werd gelegd, is weer vrij om te varen. Het vaartuig is geladen met koper gisteren naar Antwerpen vertrokken. De kustvaarder kwam op die donderdagmiddag omstreeks kwart over vier zuidwest van Terschelling in dichte mist in aanvaring met de Nederlandse kustvaarder Els Teekman uit Hattum. De Teekman zonk en de vier opvarenden werden door de Deen naar Harlingen gebracht. De rederij Teekman liet beslag op het schip leggen, maar de schade werd onderling geregeld, zodat de Thurö Klint, nadat het vaartuig bij scheepswerf Welgelegen was gerepareerd, gistermiddag kon vertrekken.

Afbeeldingen


Omschrijving: ELS TEEKMAN vlak voor tewaterlating
Gemaakt door: Willemsen, A.
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: ELS TEEKMAN
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: ELS TEEKMAN op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: ELS TEEKMAN op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: ELS TEEKMAN bij Scheepswerf Vuijk te Capelle a/d IJssel.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Werf

Omschrijving: ELS TEEKMAN
Gemaakt door: Unknown