Inloggen
ELLEWOUTSDIJK - ID 1998


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1906
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf v/h. Jan Smit Czn., Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 438
Launch Date: 1906-00-00
Delivery Date: 1906-08-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 950
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (21 , 35 & 57 - 39)
 
Gross Tonnage: 2229.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1412.20 Net tonnage
Deadweight: 3850.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 303.60 Feet (British) Registered
Beam: 43.10 Feet (British) Registered
Depth: 20.00 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1906-08-00 ELLEWOUTSDIJK
Manager: Firma Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NPQR

Date/Name Ship 1909-00-00 ELLEWOUTSDIJK
Manager: N.V. Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum's Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum's Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NPQR

Ship Events Data

1915-12-30: Final Fate:
Het vrachtschip ss. 'ELLEWOUTSDIJK' (1906) van Solleveld, van der Meer & van Hattum's Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam loopt, varende op de Noordzee bij het lichtschip 'Galloper', op een door de Duitse onderzeeboot 'UC 10' gelegde mijn en gaat verloren. Alle opvarenden kunnen worden gered door het ss. 'Batavier II' van de Batavier Lijn.


Afbeeldingen


Omschrijving: ELLEWOUTSDIJK
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ELLEWOUTSDIJK (Een schilderij van Edouard Adam, scheepsportrettist uit Le Havre. Het schilderij uit 1907 is in het bezit van Nico Wensveen te Harmelen.)
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: ELLEWOUTSDIJK
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ELLEWOUTSDIJK
Collectie: Besteling, P
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

NRC 020111
Livorno, 30 december. Op reis van Barry naar hier werd tijdens zeer slecht weer in de ruimen 2 en 3 bij de bakboords kimmen van het s.s. ELLEWOUTSDIJK ontdekt, dat er aldaar ongeveer 10 duim water per dag werd gemaakt. Bij het lossen verminderde het water maken, waarschijnlijk doordat er minder drukking was. De gezagvoerder is van mening dat er enige klinknagels, onlangs vernieuwd, zijn geknapt. Wanneer de lading is gelost zal er een onderzoek plaatshebben en zal men de schade door cement voorlopig repareren. Het wordt onnodig geoordeeld om te dokken en verondersteld wordt, dat een certificaat van zeewaardigheid zal worden uitgereikt om erts voor Rotterdam te laden.

RN 311215
De ELLEWOUTSDIJK gezonken. Het stoomschip ELLEWOUTSDIJK is in de Noordzee bij het lichtschip Galloper op een mijn gelopen en vergaan. De bemanning is gered door het naar Rotterdam stomende stoomschip BATAVIER III. Het bericht werd hedenmiddag om 1 uur ter Beurze ontvangen per draadloos telegram via Scheveningen, ondertekend door kapitein Den Broeder van de Batavier-boot.
De ELLEWOUTSDIJK was een stalen schroefstoomschip, in 1906 gebouwd, metende bruto 2.229 en netto 1.403 reg. ton, in Lloyds Register geclassificeerd. Het. schip stond onder commando van kapt. R. Teensma en was een van de 9 schepen van de rederij van de firma Solleveld, Van der Meer & Van Hattum. Het was gisteravond van hier naar Portland vertrokken in ballast. Schip en lading waren verzekerd op Rotterdamse beurspolis voor NLG 700.000. Kortgeleden nog had de firma Solleveld, Van der Meer en Van Hattum het schip aan een Noorse rederij kunnen verkopen voor NLG 1.200.000, doch had dit aanbod afgewezen wegens de hoge stand van de vrachten en de behoefte aan scheepsruimte.