NRC 020111
Livorno, 30 december. Op reis van Barry naar hier werd tijdens zeer slecht weer in de ruimen 2 en 3 bij de bakboords kimmen van het s.s. ELLEWOUTSDIJK ontdekt, dat er aldaar ongeveer 10 duim water per dag werd gemaakt. Bij het lossen verminderde het water maken, waarschijnlijk doordat er minder drukking was. De gezagvoerder is van mening dat er enige klinknagels, onlangs vernieuwd, zijn geknapt. Wanneer de lading is gelost zal er een onderzoek plaatshebben en zal men de schade door cement voorlopig repareren. Het wordt onnodig geoordeeld om te dokken en verondersteld wordt, dat een certificaat van zeewaardigheid zal worden uitgereikt om erts voor Rotterdam te laden.
RN 311215
De ELLEWOUTSDIJK gezonken. Het stoomschip ELLEWOUTSDIJK is in de Noordzee bij het lichtschip Galloper op een mijn gelopen en vergaan. De bemanning is gered door het naar Rotterdam stomende stoomschip BATAVIER III. Het bericht werd hedenmiddag om 1 uur ter Beurze ontvangen per draadloos telegram via Scheveningen, ondertekend door kapitein Den Broeder van de Batavier-boot.
De ELLEWOUTSDIJK was een stalen schroefstoomschip, in 1906 gebouwd, metende bruto 2.229 en netto 1.403 reg. ton, in Lloyds Register geclassificeerd. Het. schip stond onder commando van kapt. R. Teensma en was een van de 9 schepen van de rederij van de firma Solleveld, Van der Meer & Van Hattum. Het was gisteravond van hier naar Portland vertrokken in ballast. Schip en lading waren verzekerd op Rotterdamse beurspolis voor NLG 700.000. Kortgeleden nog had de firma Solleveld, Van der Meer en Van Hattum het schip aan een Noorse rederij kunnen verkopen voor NLG 1.200.000, doch had dit aanbod afgewezen wegens de hoge stand van de vrachten en de behoefte aan scheepsruimte.