Inloggen
ELISABETH - ID 1974


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1911-05-12 / 1943-11-19 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Duitsland

Identification Data

Bouwjaar: 1911
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 7614 GRON 1911
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma W. Rubertus, Groningen, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1911-06-00
Technical Data

Gross Tonnage: 112.95 Gross tonnage
Net Tonnage: 84.80 Net tonnage
Deadweight: 180.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 26.47 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 24.78 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.68 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.31 Meters Depth, moulded
Draught: 1.92 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1926
Type: Fitted with engine
Omschrijving: Gemotoriseerd: 2tew 2 cil 60 Pk Industrie Type (11½x12¼)

Datum 07-08-1928
Type: Remeasurement
Omschrijving: Op 07-08-1928 als HELENA, zijnde een motorzeilschip, groot 316.44 m3, liggende te Groningen, door H. Mulder, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jakob Pronk, schipper, gedomicilieerd te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het branden van 814 Z GRON 1928 in de drempel van de ingang kombuis, bakboord op het achterschip. (Opm.: De brandmerken 7614 GRON 1911 zijn verwijderd.)

Datum 17-04-1942
Type: Remeasurement
Omschrijving: Op 17-04-1942 als TALISMAN ( ex RAPIA), zijnde een stalen zeilschip met hulpmotor, groot 316.44 m3 bruto inhoud volgens meetbrief Amsterdam d.d. 15-04-1926 no. 1053, liggende te Delfzijl, door Joh. Verheek, asp. scheepsmeter te Groningen, opnieuw voorzien van hetzelfde brandmerk door het inbeitelen van 814 Z GRON 1928 op het achterschip aan S.B zijde in zijkant stuurhuis, 2.65 m. uit hekplaat, 1.46 m. uit de lengteas en 0.34 m. boven het dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen andere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.)

Datum 00-00-1951
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Verlengd te Hoopte met 3,15 m. Brt 139 Nrt 99 Dwat 210. Ll 31,74 B 5,60 H 2,31 en gehermotoriseerd: 4tew 6 cil 120 Pk Deutsche Werke.

Ship History Data

Date/Name Ship 1911-05-12 ELISABETH
Manager: Jacob Dost, Farmsum, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Dost, Farmsum, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Farmsum / Netherlands
Callsign: NPGH

Date/Name Ship 1918-05-03 ELISABETH
Manager: Hendrik Brinkman (13.9.1926 Margien Brinkman-Bloemker), Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Brinkman (13.9.1926 Margien Brinkman-Bloemker), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NPGH
Additional info: Aankooppprijs HFl. 13.250,--

Date/Name Ship 1920-04-19 SWAANTJE
Manager: Roelf Bonninga, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelf Bonninga, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Additional info: Aankoopprijs HFl. 29.000,--

Date/Name Ship 1923-06-18 HELENA
Manager: Jakob Pronk, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jakob Pronk, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NWDP
Additional info: Aankoopprijs HFl. 10500,--

Date/Name Ship 1934-04-14 RAPIA
Manager: Roelf Dost, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelf Dost, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PGYR

Date/Name Ship 1934-04-19 RAPIA
Manager: Hendrik Harm Dost, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Harm Dost, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGYR

Date/Name Ship 1942-04-24 TALISMAN
Manager: C.V. Björkland, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. Björkland, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHWJ

Date/Name Ship 1943-10-04 KONDOR
Manager: Peter Frese, Hamburg, Germany
Eigenaar: Peter Frese, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DGTN

Date/Name Ship 1954-04-29 KONDOR
Manager: Ludwig Luhrs, Wischhafen, German Federal Republic
Eigenaar: Ludwig Luhrs, Wischhafen, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Wischhafen / German Federal Republic
Callsign: DKJT

Date/Name Ship 1958-11-21 KONDOR
Manager: Reinhold Mau, Hamburg, German Federal Republic
Eigenaar: Reinhold Mau, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DKJT

Date/Name Ship 1963-11-06 KONDOR
Manager: Karl Mohrmann, Hamburg, German Federal Republic
Eigenaar: Karl Mohrmann, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DKJT

Ship Events Data

1911-05-12: Additional info
Dagregister deel 19, nummer 28, den twintigsten Mei 1900 en elf. Ondergeteekende J. Dost, gedomicilieerd te Farmsum, gem. Delfzijl, verklaart te zijn eigenaar van een zeiltjalkschip genaamd ”Elisabeth”, groot bruto 320.02 kubieke meter of 112.95 tonnen van 2.83 kubiek meter en netto op 240.24 kubieke meter of 84.80 tonnen van 2.83 kubieke meter, in 1911 volbouwd en nieuw te water gebracht van de werf van W. Rubertus, Hoornsche Dijk, gem. Haren, thans liggende aan de werf van W. Rubertus en welk schip nog in geen kantoor van bewaring der scheepsbewijzen is te boek gesteld en verzoekt bij deze den Heer Bewaarder der Scheepsbewijzen dat schip in de registers van zijn kantoor ten zijnen name te willen stellen. Hoornsche Dijk, twaalfden Mei 1911. J. Dost. (In de kantlijn staat bijgeschreven 7614 en Opnieuw gebrand 814 Z.)
1911-06-08: Jacob Dost (1882-1945) trouwt op 8 juni 1911 met Elisabeth Hermina v. IJsseldijk, een schippersdochter. Opm.: Ben Scholten: Hun nieuwe in 1911 gebouwde schip heet : Elisabeth (1mst tjalk) verkoop in 1916 . Dan is Jacob even buiten beeld, en vaart als kapitein in 1918 op de Cornelia van VV Neerlandia, Rotterdam. die in 1921 verkocht is naar Italie. Daarna ben ik de man even kwijt, maar hij komt terug als hij in 1926 het schip Gruno ( ex Gruno II) van Westers koopt en weer Elisabeth doopt en direct daar na ermee in binnenvaart gaat, het schip in 1940 weer verkoopt. In 1945 is Jacob Dost gestorven.
1911-06-13: Eerste meting te Groningen op 13-06-1911. Meetnummer: G1235N. Lengte: 26 m 24 cm, breedte: 5 m 68 cm, waterverplaatsing: 195,826 ton. Eigenaar: J. Dost, domicilie: Farmsum.
1916-05-00: Sale/Verkoop
De Eemsbode: 26.05.1916: Het zeilschip 'ELISABETH', voorheen bevaren door schipper J. Dost van hier, is verkocht aan den heer H. Brinkman te Groningen. Prijs geheim.
1920-05-16: Sale/Verkoop
De Telegraaf 18-05-1920: Delfzijl, 16 Mei. Het zeetjalkschip ELISABETH", vroeger bevaren door kapitein Brinkman, is verkocht aan den heer R. Bonninga te Groningen, en thans genaamd „SWAANTJE". Prijs geheim.
1934-04-00: Sale/Verkoop
De Eemsbode 25.04.1934: De motorzeetjalk 'HELENA', vroeger bevaren door kapitein J. Pronk, is onderhand verkocht aan kapitein Dost, die het schip onder de nieuwe naam 'RAPIA' in de vaart zal brengen. De 'RAPIA' ligt thans in Groningen carton te laden voor Londen.
1938-07-05: Damaged
Eemsbode 05.07.1938: De motorzeetjalk 'RAPIA', kapitein Dost, kreeg bij vertrek van Terschelling motorschade, zodat de kapitein geen andere keus had, dan op de zeilen de Eems binnen te lopen. De buitengaats gestationeerde loodsboot gaf Delfzijl radiografisch bericht, dat de 'RAPIA' met motorschade ter hoogte van Borkum lag. De sleepboot 'Rottum', kapitein van der Luit, bracht het schip gistermorgen behouden Delfzijl binnen.
1940-07-26: Op 26-07-1940 als "Rapia" meting te Groningen. Meetnummer: G5568N. Lengte: 26 m 41 cm, breedte: 5 m 72 cm, waterverplaatsing: 180,422 ton.
Eigenaar: R. Dost, domicilie: Groningen.
1942-04-00: Op 20.04.1942 als 'Gelquel' onder Duitse vlag. ??????????
1942-11-19: Sold to foreign country
Tijdens een reis van Delfzijl naar Memel met een lading salpeter tijdens een zware storm gestrand bij Stolpelmunde. 15 December 1942 gelicht en naar Stolpelmunde gebracht, door de verzekering total loss verklaard en verkocht als wrak aan Heinecke & Co., gerepareerd en weer in de vaart.
1970-11-20: Final Fate: Scrapped

Verkocht en gesloopt in Duitsland.

Afbeeldingen


Omschrijving: De HELENA van 1911, liggend te Horssens in 1925, aldaar aangekomen met 180 ton salpeter van Hamburg.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De TALISMAN, zoals ze in november 1942 gestrand was te Stolpemünde.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: De tjalk RAPIA
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Rechts een stuk van de tjalk RAPIA, liggend te Svendborg, foto waarschijnlijk winter 1939/1940. De Nederlandse tjalk links is onbekend.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

1911

NNO 190611
Delfzijl, 19 juni. Uitgezeild ELISABETH, Dost naar Emden.
NNO 211211
Delfzijl, 21 december. Binnengekomen ELISABETH, Dost van Norden naar de Rijn.

1912

NNO 230312
Holtenau, 19 maart. Gepasseerd ELISABETH, Dost van Urnitz naar Koningsbergen.
NNO 201212
Korsoer, 17 december. Aangekomen ELISABETH, Dost van Groningen.

1913

NNO 180213
Flensburg, 15 februari. Binnengekomen ELISABETH, Dost van Sonderburg.
ON 201213
Delfzijl. 19 december. Aangekomen ELIZABETH (opm: ELISABETH), Dost van Altona.

1914

NVD 020114
Delfzijl, 31 december 1913. Binnengekomen ELISABETH, Dost van Norden.
NNO 030714
Vlieland, 2 juli. Aangekomen ELISABETH, Dost van Stokholm.

1915

NNO 100615
Delfzijl, 10 juni. Ter rede ELISABETH, Dost van Emden naar Hudiksvall.
NNO 210815
Delfzijl, 21 augustus. Binnengekomen ELISABETH, Dost van Hudiksvall.

1918

NNO 190418
Christiania, 18 april. Aangekomen ELISABETH, Brinkman van Helsingborg.

1919

NNO 120519
Aalborg, 1 mei. Aangekomen ELISABETH, Brinkman van Norresundby.
DMB 181119
Kopenhagen, 15 november. Uitgezeild ELISABETH, Brinkman naar Nakskov.

1920

DMB 090420
Delfzijl, 8 April. Het zeetjalkschip ELISABETH, kapitein en eigenaar H; Brinkman te Farmsum, gisteren te Delfzijl binnengekomen met een lading hout van Gothenburg, is verkocht aan kapitein R Banninga, die het zelf gaat bevaren. Het schip behoort thans thuis te Groningen. Prijs geheim
NVD 070520
Delfzijl, 5 mei. Uitgeklaard SWAANTJE, Bonninga naar Londen.
ON 311220
Hamburg, 27 december. Uitgezeild SWAANTJE, Bonninga naar Norwick.

1921

DMB 311221
Vlieland, 30 december. Zeilklaar SWAANTJE, Bonninga van Amsterdam naar Randers.

1923

DMB 160323
Brouwershaven, 15 maart. Aangekomen SWAANTJE, Bonninga van Londen naar Leiden.
NNO 140723
Delfzijl. Het tjalkschip „ZWAANTJE" vroeger bevaren door R. Bonninga, is voor geheime prijs verkocht aan schipper  J. Pronk, te Groningen. Het schip is thans genaamd HELENA.
ON 140723
Delfzijl, 13 juli. Uitgezeild HELENA, Pronk naar Aarhus.
GRD 171123
Hamburg, 13 november. Vertrokken HELENA, Pronk naar Korsoer.

1924

NHCO 040424
Te Holtenau, 21 maart, HELENA, Pronk.

1925

RN 090325
Holtenau, 5 maart. Gepasseerd HELENA, Pronk van Faaborg naar Hamburg.
DMB 161125
Delfzijl, 12 november. Binnengekomen HELENA, Pronk van Helmshorn naar Leeuwarden.

1926

NNO 150526
Delfzijl, 14 mei. Het schip HELENA, schipper J. Pronk, is voorzien van een nieuwe Industrie-motor van 70 p.k., Deze motor is gebouwd op de machinefabriek van de N.V. Boot, te Alphen aan den Rijn.
NNO 170526
Delfzijl, 15 mei. Vertrokken HELENA, J. Pronk naar Nakskov.
NNO 021226
Holtenau, 29 november. Binnengekomen HELENA, Pronk van Middelfahrt.

1927

DMB 100127
Hamburg, 6 januari. Vertrokken HELENA, Pronk naar (niet vermeld).
NPGC 251127
Hamburg, 23 november. Binnengekomen HELENA, Pronk van Kopenhagen.

1928

DMB 310327
Harburg, 28 februari. Vertrokken HELENA, Pronk naar Kopenhagen.
DMB 211128
Hamburg, 17 november, Vertrokken HELENA, Pronk naar Odense.

1929

DMB 160429
Holtenau, 14 april. Gepasseerd HELENA, Pronk van Horsens naar Hamburg.
GRD 081129
Delfzijl, 6 november. Vertrokken HELENA, Pronk naar Aalborg.

1930

RN 070330
Hamburg, 5 maart. Vertrokken HELENA, Pronk naar (niet vermeld).
GRD 171230
Delfzijl, 15 december. Binnengekomen HELENA, Pronk van Harburg.

1931

DMB 190131
Delfzijl, 16 januari. Vertrokken HELENA, Pronk naar Vejle.
DMB 291231
Holtenau, 25 december. Vertrokken HELENA, Pronk naar Hamburg.

1932

NPGC 080132
Delfzijl, 6 januari. Binnengekomen HELENA, Pronk van Hamburg.
GRD 171232
Delfzijl, 15 december. Binnengekomen HELENA, Pronk van Ribnitz.

1933

NNO 110233
Het m.s. HELENA, kapt. Pronk, verloor in het Reitdiep, op weg van Zaandam naar Bremen met een lading koeken, alle bladen van de schroef. Het schip is naar Delfzijl gesleept en is daar drooggezet om een andere schroef te krijgen.
GRD 251133
Delfzijl, 23 november.Vertrokken HELENA, Pronk naar Emden.

1934

EB 250434:
De motorzeetjalk HELENA, vroeger bevaren door kapitein J. Pronk, is onderhand verkocht aan kapitein Dost, die het schip onder de nieuwe naam RAPIA in de vaart zal brengen. De RAPIA ligt thans in Groningen carton te laden voor Londen.
RN 030534
Delfzijl, 1 mei. Vertrokken RAPIA, Dost naar Londen.
NNO 121234
Terschelling, 10 december. Vertrokker het Nederlands motor tjalkschip RAPIA, Dost naar Aalborg.

1935

NNO 100835
Delfzijl, 9 augustus. Het motorsohip RAPIA, kapt. Dost, liep hier heden binnen met defecten motor. Het schip is beladen met koeken op weg van Aarhuus met bestemming Antwerpen, en het zal alhier de schade herstellen.
NPGC 131235
Delfzijl, 11 december. Vertrokken RAPIA, Dost naar Kopenhagen.

1936

RN 210136
Holtenau, 18 januari. Gepasseerd RAPIA, Dost van Nakskov naar Hamburg.
NNO 231236
Brunsbuttel, 19 december. Gepasseerd ms RAPIA, Dost naar Kopenhagen.

1837

AH 090436
Amsterdam, 8 april. Aangekomen ms RAPIA, van Aalborg met hout.
NPGC 301237
Delfzijl, 28 december. Binnengekomen  RAPIA, R. Dost vanOdense.

1938

DMB 220138
Delfzijl, 21 januari. Vertrokken RAPIA, Dost naar Kopenhagen.
EB 050738:
De motorzeetjalk 'RAPIA', kapitein Dost, kreeg bij vertrek van Terschelling motorschade, zodat de kapitein geen andere keus had, dan op de zeilen de Eems binnen te lopen. De buitengaats gestationeerde loodsboot gaf Delfzijl radiografisch bericht, dat de 'RAPIA' met motorschade ter hoogte van Borkum lag. De sleepboot 'ROTTUM', kapitein van der Luit, bracht het schip gistermorgen behouden Delfzijl binnen.
SV 141238
Brunsbuttel, 10 december. Gepasseerd RAPIA, Dost van Rotterdam naar Odense.
 
1939

DMB 160239
Holtenau, 14 februari. Gepasseerd RAPIA van Nakskov naar Hamburg.
SV 140839
Holtenau, 10 augustus. Gepasseerd RAPIA van Amsterdam naar Aalburg.

1942

NNO 140342
Advertentie. Verloofd: J.G. Dost en J. v. d. Hoek. Delfzijl, 15 maart 1942. m.s. RAPIA Delfzijl, m.s.DISPONIBEL, Amsterdam.

1943

NSC 090743
Uitspraken van de Raad voor de Scheepvaart
Nummer 22
De stranding van het schip TALISMAN op de Duitse Oostzeekust bij de haven van Stolpemünde.

Op 20 November 1942 is het motorzeilsehip ALISMAN, tijdens een poging om de haven van Stolpmünde binnen te lopen, op de Duitse Oostzeekust gestrand. In overeenstemming met het voorstel van de inspecteurgeneraal voor de scheepvaart besliste een commissie uit de Raad voor de Scheepvaart, als bedoeld bij artikel 29 der Schepenwet, dat de Raad een onderzoek naar de oorzaak van deze stranding zou instellen. Het onderzoek heeft plaats gevonden ter zitting van 23 maart 1943 buiten tegenwoordigheid van de inspecteur-generaal voor de scheepvaart, die verhinderd was de zitting bij te wonen. De Raad nam kennis van de stukken van het voorlopig onderzoek der Scheepvaartinspectie en hoorde als getuige Hendrik Harm Dost, kapitein op de TALISMAN ten tijde van het ongeval. 's Raads onderzoek heeft het volgende resultaat opgeleverd: Het Nederlandse motorzeilschip TALISMAN is een motortjalk, metende 111,70 bruto-, 71,21 netto-registerton, roepnaam PHWJ, eigendom van de commanditaire vennootschap Björkland, te Amsterdam, en thuisbehorende aldaar. Het schip heeft een motor van 60 pk. De verklaring door de kapitein, voornoemd, bij het vooronderzoek en ter zitting afgelegd, komt in hoofdzaak neer op het volgende: Hij is in het bezit van een diploma als stuurman voor de kleine handelsvaart en vaart sinds mei 1942 als kapitein. Op 5 november 1942 vertrok hij met een lading salpeter van Delfzijl naar Memel. De diepgang bij vertrek bedroeg vóór 61 voet, achter 61 voet. De bemanning bestond uit 5 personen. Op 19 november vertrok hij van Warnemünde, waar hij voor stormweer was binnengeloopen. Te 20.00 uur van dien dag passeerde hij Kaap Arkona en van daar stuurde hij O.Z.O. p. k., deviatie 0°. In de morgen van 20 november schoot de wind uit naar het westen en nam geleidelijk in kracht toe. Na dit uitschieten van de wind stuurde hij tot 4 uur 0. t. N., daarna O.N.O. Het weder werd steeds slechter, de wind ruimde tot N.W. en nam toe tot stormkracht. Na 20.00 uur is de motor op halve kracht gezet, daar hij vreesde voor schade aan de motor. Het schip maakte zoveel drift-, dat hij inzag, dat hij het niet meer van lager wal af zou kunnen houden. Daarom besloot hij te trachten de haven van Stolpmünde binnen te lopen om daar beter weer af te wachten. Na enige vergeefse pogingen hiertoe, besloot hij het schip dan maar op het strand te zetten. Te 22.45 uur geraakte het schip aan de grond. Daar er voorloopig geen levensgevaar voor de bemanning bestond, bleef deze nog aan boord. Doch gedurende de nacht sloeg de stuurhut stuk en drong water in het schip. De opvarenden zijn toen met behulp van een wippertoestel van boord gehaald. In de loop van de morgen van 21 november is hij weer naar het schip teruggekeerd. Hij constateerde toen, dat de kleden nog over de luiken lagen; hij peilde geen water in het ruim. Door zee en stroom was het schip van achteren in het zand weggezakt, terwijl het gehele achterschip vol water stond. Toen de kapitein zijn verklaring voor de eed aflegde, zat het schip nog op de strandingsplaats. Hij had vernomen, dat de TALISMAN was geabandonneerd. De Raad is van oordeel, dat de stranding van de TALISMAN aan de zeer slechte weersomstandigheden is te wijten in verband met de omstandigheid, dat de motor te zwak was om het schip van de kust te houden. Het binnenlopen van de haven van Stolpmünde, met haar smalle ingang, was een wanhoopsmanoeuvre, die tot mislukking was gedoemd. Het is dan ook begrijpelijk, dat deze manoeuvre ten slotte door de kapitein moest worden opgegeven. Hij stond, zoals hij verklaarde, voor twee mogelijkheden, ankeren of binnenlopen. Het binnenlopen mislukte. De kapitein vond het toen geraden het schip op het strand te zetten. Het plan om te ankeren liet de kapitein dus varen. Nu geldt in het algemeen zeker de regel, dat het ankeren moet worden beproefd, daar het stranden nog altijd kan gebeuren en het ankeren in elk geval enige kans biedt, dat de stranding nog kan worden voorkomen. Toch wil de Raad er in dit geval dn kapitein geen grief van maken, dat hij niet geankerd heeft, nu de kapitein verklaarde, dat het schip, na de mislukking van het binnenlopen in de haven van Stolpmünde, reeds vlak op de kust zat en het ankeren niet de geringste kans op succes bood. In verband met de vele strandingen in de groote bocht lopende van Kaap Arkona tot Bixhöft heeft de Raad zich afgevraagd, of de schepen niet reeds van Arkona af te zuidelijk koersen en te dicht langs de kust varen. De kapiteins antwoor­d een dergelijke vraag steeds, dat de koersen door de Duitse autoriteiten worden opgegeven — de juistheid waarvan door den Raad niet kan worden beoordeeld — en dat zij niet noordelijker durven te koersen wegens het mijnengevaar. Ook wat dit punt betreft, is de Raad niet in staat uit te maken, of bij een grootere afstand van de kust de veiligheid van de vaart met het oog op mijnengevaar voldoende is gewaarborgd. Aldus gedaan door de heren prof. mr. B.M. Taverne, eersteplaatsvervangend-voorzitter, J.N. Egmond, lid, J.T.A.J. Bruinsma, plaatsvervangend lid, E. Kramer, buitengewoon lid, in tegenwoordigheid van 's Raads secretaris mr. H.B. Tjeenk Willink, en uitgesproken door voornoemden voorzitter ter openbare zitting van de Raad van 23 juni 1943. (get.) B.M. Taverne, H.B. Tjeenk Willink. Voor eensluidend afschrift, H.B. Tjeenk Willink, Secretaris.


>
 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten