Inloggen
EIBERGEN - ID 1950

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1954
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 8774 Z ROTT 1954
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 928
Launch Date: 1954-01-11
Delivery Date: 1954-03-26
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 650
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Nr. 1682 Type TMAS336 (330x600)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 317.00 Net tonnage
Deadweight: 865.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 37500 Cubic Feet
Bale: 35300 Cubic Feet
 
Length 1: 60.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 55.80 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.26 Meters Depth, moulded
Draught: 3.67 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1954-03-12 EIBERGEN
Manager: Furness' Scheepvaart- & Agentuur Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDWJ

Date/Name Ship 1960-07-13 FORDFIELD
Manager: William A. Savage Ltd., Liverpool, Great Britain
Eigenaar: Zillah Shipping Ltd., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: GHGU

Ship Events Data

1954-01-11: NvhN 11-01-1954: Tewaterlating m.s. Eibergen. Bij de N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen te Waterhuizen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Eibergen. dat wordt gebouwd voor rekening van de N.V. Zuidhollandse Scheepvaartmaatschappij te Rotterdam. De Eibergen is een zusterschip van de motorschepen Albergen Beekbergen en Driebergen, die bij bovengenoemde werf voor dezelfde rederij werden gebouwd. Het schip is van het gladdektype, meet 860 ton dw (499 b r t) en zal worden uitgerust met een 650 pk. motor. In de machinekamer zullen voorts twee hulpmotoren van respectievelijk 40 en 20 pk. worden opgesteld. De bouw geschiedt onder klasse Lloyds met certificaat scheepvaart inspectie voor de onbeperkte vaart met speciaal certificaat voor de houtvaart. Op de vrij gekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip voor dezelfde maatschappij.
1954-03-17: Op 17-03-1954 als "EIBERGEN", zijnde een motorschip, metende 1411.96 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 9363 d.d. 09-03-1954, liggende te Waterhuizen, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 8774 Z ROTT 1954 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 3.75 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit de lengteas en 1.56 m. uit dek.
1954-03-27: NvhN 27-03-1954: Proefvaart m.s. Eibergen. Op de Eems heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Eibergen, dat bij de N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen te Waterhuizen (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de N.V. Zuid-Hollandse Scheepvaart Mij. te Rotterdam. De Eibergen is een zusterschip van de motor-schepen Albergen, Beekbergen en Driebergen, die bij bovengenoemde werf voor dezelfde rederij werd gebouwd. Het schip is van het gladdektype, meet 860 ton d.w. en is uitgerust met een 650 pk. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 12 mijl. De bouw geschiedde onder Klasse Lloyds met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart met speciaal certificaat voor de houtvaart.
1962-01-11: Final Fate:
Tijdens een reis van Neath River naar Amsterdam met een lading steenkolen ten gevolge een zware storm vergaan in het Engelse Kanaal op 10 mijl ten zuidoosten van Owers Lightvessel. De bemanning werd gered door het Deense ms 'Perla Dan'.
Het Vrije Volk 12-01-1962: Kustvaarder kapseist in zware zuidwester. (Van een onzer verslaggevers) De zware zuidwesterstorm heeft gisteren op de Noordzee en in Het Kanaal tal van schepen in moeilijkheden gebracht. De Engelse coaster Fordfield kapseisde tien mijl ten zuiden van het lichtschip Owers nabij Wight. De bemanning van negen koppen werd gered. De storm bereikte langs de hele Nederlandse kust snelheden van meer dan 100 km per uur. Er was windkracht 10 van kracht, maar dat was nog niet zo erg als bij Ierland, daar woedde gisteravond een zware orkaan met windkracht 12. Het 501, brt. metende Engelse scheepje Fordfield kwam gistermorgen al in moeilijkheden. Het begon in de vliegende storm slagzij te maken en voordat in de buurt varende schepen te hulp konden komen kapseisde het. De bemanning zag geen kans meer de sloep te strijken. Een man raakte over boord, de acht anderen sprongen op een reddingvlot. Zij werden allen gered door het Deense schip Perla Dan.

Afbeeldingen


Omschrijving: EIBERGEN op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: EIBERGEN
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: EIBERGEN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: EIBERGEN
Gemaakt door: Unknown