Inloggen
EEMSTROOM - ID 1927

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1941
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5097890
Nat. Official Number: 2012 Z GRON 1941
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 4 derricks, 4 winches
Lift Capacity: 2 x 4,5 and 2 x 2,5 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 665
Launch Date: 1940-10-17
Delivery Date: 1941-07-10
Technical Data

Engine Manufacturer: Gebr. Sulzer A.G., Winterthur, Switzerland
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 900
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Sulzer no. 23329 Type (360x600)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 165.00 Net tonnage
Deadweight: 544.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 47500 Cubic Feet
Bale: 44000 Cubic Feet
 
Length 1: 63.81 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 60.89 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.35 Meters Depth, moulded
Draught: 2.85 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1941-07-12 EEMSTROOM
Manager: Deutsche Kriegsmarine, Germany
Eigenaar: Deutsche Kriegsmarine, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Germany
Callsign: DXEM

Date/Name Ship 1945-11-00 EEMSTROOM
Manager: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDVW

Date/Name Ship 1963-11-04 ACCRES
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Poseidon, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jurjen Schokkenbroek, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCBS

Date/Name Ship 1964-11-05 HECTO
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Poseidon, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jurjen Schokkenbroek, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEOW
Additional info: Charter Metric Line (Lamport & Holt Ltd), Liverpool

Date/Name Ship 1965-10-18 ACCRES
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Poseidon, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jurjen Schokkenbroek, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCBS

Date/Name Ship 1968-05-17 ACCRES
Manager: Eastern Shipping & Trading Company (Private) Ltd, Singapore, Singapore
Eigenaar: Eastern Shipping & Trading Company (Private) Ltd, Singapore, Singapore
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Singapore
Callsign: 9VNI
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 256.000,--

Ship Events Data

1941-07-12: Op 12-07-1941 als EEMSTROOM, zijnde een motorvrachtschip, groot 2055.25 m3. bruto inhoud, volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 6330 d.d. 07-07-1941, liggende te Delfzijl, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2012 Z GRON 1941 op het achterschip in de achterkant van de lichtkap kombuis, 9.15 m. uit hekplaat, op de lengteas en 1.05 m. boven het dek.
1941-12-30: Door de Kriegsmarine gevorderd, afgebouwd als koelschip. Voer in de oorlog in Duitse Dienst als transportschip. Januari 1945 beschadigd door geallieerde luchtaanval. Mei 1945 teruggevonden in Cuxhaven en in Hamburg aan de Nederlandse autoriteiten overgedragen. Op 26 augustus 1945 gearriveerd in Delfzijl en 2 september 1945 in Amsterdam. Na reparatie bij de Nederlandsche Dok Maatschappij N.V. in november 1945 weer in de vaart.

Informatie van Theo Dorgeist:
10.Mai: Beim deutschen Angriff auf die Niederlande noch auf Stapel. Eine Besichtigungskommission der Kriegsmarinewerft Wilhelmshaven meldet den geplanten Stapellauf für August 1940 und die Fertigstellung für Dezember 1940. 17.Okt.: Stapellauf als EEMSTROOM. 30.Dez.: Erfaßt durch die KMD Rotterdam für den Einsatz als Kühlschiff. 1941,7.Jan.: Anweisung zur Inbaugabe an den Werftbeauftragten Holland, 22.Jan.: Als KÜHLRAUMSCHIFF 17/40 ( 640 t ) in Bau gegeben. 9.Juli: Fertigstellung des Schiffes als Kühlschiff. 10.Juli: Probefahrt und Abnahme des Schiffes als Kühlschiff durch die Kriegsmarinewerft Wilhelmshaven, Ressort I. 12.Juli: Ablieferung des Schiffes an die Kriegsmarine als EEMSTROOM.Das Schiff wird vom Reich (zwangsweise ?) für 420.800 Gulden gekauft.* 1945, Jan.: Angeblich bei einen Luftangriff in Cuxhaven beschädigt. 9.Mai: Bei Kriegsende in Cuxhaven (oder Hamburg) Aug.?: In Hamburg durch die niederländische Seemission gefunden. 2.Sept.: In Amsterdam eingetroffen und dort bei der N.V.Nederlandsche Dok Maatschappij repariert und zurück gebaut. Nov.: Neu in Fahrt als EEMSTROOM.

1947-02-00: Op 03-02-1947 in aanvaring met de Britse tanker “Ennerdale” (1941-8367) waarbij ze enige schade oploopt, maar ze kan haar reis vervolgen. Het schip word ondermeer ingezet op de Londen dienst en de Bristol dienst. Op 10.08.1950 eerste afvaart in een wekelijkse dienst op Bristol , Wales (Engeland)
Trouw 05-02-1947: Het Ned s.s. „Eemstroom", op de reis van Bristol naar Amsterdam, kwam op 3 mijl ten Zuiden van Plymouth in aanvaring met een Britsch schip. De „Eemstroom" liep ernstige schade op boven de waterlijn, doch vervolgt haar reis naar Amsterdam. Het andere schip bleef oogenschijnlijk onbeschadigd.
1948-06-26: Provinciale Drentsche en Asser courant 26-06-1948: Gasmaskers meebrengen.
„Al zouden ze morgen aan de dag de staking opheffen en mijn schip gaan lossen, dan is het toch al te laat voor de grote lading vers spek, die ik aan boord heb", vertelde mij kapitein Derk Koning uit Delfzijl, van het 857 ton Nederlandse motorschip „Eemstroom", die met een drietal andere ongeloste Nederlandse kustvaarders voor anker ligt voor de grote Londense werven bij London Bridge, in afwachting of het de stakende Londense bootwerkers zal behagen hun werk te hervatten. Deze onofficiële staking begon terwille van 11 man, die extra geld eisten voor het laden van een z.g.n. „vuile lading" zinkoxyde, bestemd voor Belgie. Toen hun eis geweigerd werd, staakten zij en werden prompt een week geschorst. Dit was het sein voor alle Londense bootwerkers om hun onofficiële staking te beginnen, die door hun vakbond ten sterkste werd afgekeurd. „Wij liggen hier nog pas vier dagen en ons spek begint nu net pas flink te broeien, want het zit onder luchtdichte ijzeren luiken tussendeks, maar die daar bijv." en Koning
wees naar m.s. „Export" uit Rotterdam, „ligt er al ruim een hele week met een lading rottende tomaten. Als ze dat moeten gaan lossen mogen ze wel gasmaskers meebrengen. Trouwens, over een dag of wat zal dat bij ons ook wel nodig zijn !" Ondertussen hebben de schepen heel wat bekijks van het Londense publiek. Het is dan ook wel de moeite waard. Daar liggen ze, de Nederlanders, Denen, Noren en Britten, die uit pure verveling maar allemaal begonnen zijn met hun schepen eens opnieuw in de verf te zetten. Op de kades stapelen zich de Engelse exportartikelen op. Rijen splinternieuwe auto's staan buiten de uitpuilende pakhuizen, en voorzover het oog strekt staan er duizenden kisten met machinerieën die geladen moeten worden in de nog ongeloste schepen. Men schat, dat de staking voor Engeland alleen al een schade van een half millioen pond sterling per dag betekent. Ongeveer 140 ongeloste schepen van alle nationaliteiten liggen nu „vast" op de rivier, terwijl er voorts nog 102 schepen — ook voor het merendeel met bederfelijke ladingen aan boord — in de verschillende dokken liggen. In het London Dock had ik een gesprek met kapitein Hindrik van Wijk uit Hoogezand en stuurman Hendrikus de Haan uit Stadskanaal, beiden van het motorschip „Surte" (300 ton) van de Phoenix Lijn, die met zes man aan boord, met stukgoed uit Amsterdam gekomen waren, hoofdzakelijk groenten, zuurkool, custard, zuur in blik en een partij kokosmatten. Hoewel deze lading voor het grootste deel uit blikgoed bestaat en er dus weinig te bederven valt, zijn de grieven niet van de lucht. Eerst al, omdat ze nu op „walrantsoenen" gezet zijn, die aanmerkelijk kleiner zijn dan zeerantsoenen. Dan zijn ze zo langzamerhand door hun sigaretten heen. De verveling is echter het ergste. Het hele schip hebben ze al geverfd, te lezen hebben ze niets en te gaan passagieren aan de wal laten de deviezen niet toe. Stuurman de Haan bijvoorbeeld, die op deze reis juist voor het eerst zijn vrouw had meegenomen, kan niet eens meer een dagje met haar „de wal op" om wat in Londen te gaan rondkijken, daar hij nog maar twee shilling (f 1.—) Engels geld over heeft. De „Surte" bemanning zit dan ook maar de hele dag aan boord naar Hilversum te luisteren en datzelfde geldt voor de meeste Nederlandse kustvaarders, die door de Londense havenstaking „gevangen" zijn.
Amigoe 28-06-1948: Staking in Londen, dan geen spek. Stakende Londense havenarbeiders en de bemanning van het Nederlandse schip „Eemstroom" zijn Zaterdagmiddag slaags geraakt, toen verschillende arbeiders vrijwillig een gedeelte van 20 ton vers spek aan boord van de „Eemstroom" gingen lossen. Enkele leden van de bemanning voegden zich aan de zijde van de vrijwilligers, doch trokken zich spoedig aan boord terug. Het lossen werd hierop gestaakt en de „Eemstroom", welke ook Java Rubber en andere lading aan boord had vertrok en zette koers naar Amsterdam.
1950-08-10: Op 10-08-1950 eerste afvaart in een wekelijkse dienst op Bristol.
1951-12-04: Het Vrije Volk 04-12-1951: 4000ste schip in de Amsterdamse haven. Dinsdagmorgen is het vierduizendste schip, het m.s. „Eemstroom" van de Hollandse Stoomboot Mij, de Amsterdamse haven binnengelopen. Vorig jaar werd dit aantal een week eerder bereikt, nl. op 22 November. Het aantal in Amsterdam aangekomen schepen is minder dan verleden jaar, doch de inhoudsmaat is aanzienlijk groter. Het eerste halfjaar van 1950 arriveerden vele kolenschepen uit Engeland. Het aantal grotere schepen, dat op Amsterdam vaart, is dit jaar toegenomen.
1954-12-08: De Tijd 08-12-1954: Scheepsbotsing op het Noordzeekanaal. Mist vertraagt verkeer.
Het 400 b.r.t. metende m.s. „Eemstroom" van de Hollandse Stoombootmij., dat Dinsdagavond om half tien de Amsterdamse haven verliet op weg naar Leeds, heeft vanmorgen vroeg in de mist op het Noordzoekanaal bij de Velserbrug een aanvaring gehad met een binnenschip. De „Eemstroom" had na het vertrek uit de haven van Amsterdam al grote vertraging door de mist, want pas om tien uur vanmorgen passeerde het schip de Hembrug. In de mist is het schip daarna in aanvaring gekomen met een binnenvaartuig. De „Eemstroom" liep hierbij avery aan de achtersteven op en is voor reparatie teruggekeerd naar Amsterdam.
1963-08-19: De waarheid 19-08-1963: Het 400-ton metende Nederlandse schip „Eemstroom" heeft gisteren vijf Engelse jongens gered, die in een zinkend bootje in Het Kanaal aan de golven waren overgeleverd. De „Eemstroom" riep de reddingboot van Selsey op, waarmee de uitgeputte jongens aan land werden gebracht.
1963-11-09: NvhN 09-11-1963: De Eemstroom verkocht. De Hollandse Stoomboot Maatschappij te Amsterdam heeft haar motorschip Eemstroom verkocht aan de heer J. Schokkenbroek, die het schip onder dé nieuwe naam Accres in de vaart zal brengen. De Eemstroom heeft een draagvermogen van 560 ton en behoort tot het shelterdektype. Het schip is in 1941 gebouwd bij de N.V. E. J. Smit & Zn.'s Scheepswerven te Westerbroek en het is voorzien van een 700 pk Sulzer dieselmotor.
1967-02-22: NvhN 22-02-1967: Delfzijlster coaster Accres in Kanaal in moeilijkheden. Het m.s. „Accres" uit Delfzijl, onderweg van Haifa naar Rotterdam, heeft gisteravond in het Engelse Kanaal met machineschade te kampen gekregen. De sleepboot „Witte Zee" van L. Smit en co's internationale sleepdienst heeft gisteravond, op 10 mijl afstand van het eiland Guernsey, vastgemaakt en het schip naar Cherbourg gesleept. De „Accres" (400 brt) is eigendom van de N.V. Poseidon in Delfzijl.
1967-02-22: Het Vrije Volk 22-02-1967: Raad voor Scheepvaart: Witte Zee sleept coaster in nood
(Van een onzer verslaggevers) Voor de tweede maal binnen een week heeft de sleepboot Witte Zee van L. Smit en Co hulp moeten verlenen aan een coaster. Zondag was het de coaster Lucy' die in het Engelse Kanaal machineschade kreeg. Dinsdag overkwam ditzelfde lot aan de 400 bruto ton metende coaster Accres van n.v. Poseidon in Delfzijl. De Witte Zee maakte de Accres vast op tien mijl van het eiland Guernsey. De coaster wordt nu naar Cherbourg gesleept. Het schip was op weg van, Haifa naar Rotterdam.
1968-06-13: NvhN 13-06-1968: m.s. Accres verkocht. De Rederij J. Schokkenbroek te Groningen heeft zijn motorschip „Accres" verkocht naar Singapore. De „Accres" heeft een draagvermogen van ongeveer 560 ton bij 400 bruto register ton en behoort tot het shelterdek-type. Het schip werd in 1941 gebouwd by de N.V. E. J. Smit & Zonen's Scheepswerven te Westerbroek en het is voorzien van een 700 pk. Sulzer-dieselmotor. Het motorschip is eerder in de vaart geweest onder de namen „Hecto" en „Eemsstroom". De verkoopprijs bedraagt f 256.000.—.
1991-06-00: Final Fate:
Juni 1991 verkocht voor sloop naar Singapore. November 1991: Lloyd's laat de registratie van het schip vervallen omdat het nog bestaan twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: EEMSTROOM shortly after being launched.
Gemaakt door: Martens, R.G. (Rob)

Omschrijving: EEMSTROOM
Gemaakt door: Bunschoten, G.

Omschrijving: EEMSTROOM
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ACCRES
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: ACCRES
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: ACCRES
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: HECTO
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: ACCRES afgemeerd bij Scheepswerf Niestern te Groningen (foto 1968)
Gemaakt door: Unknown