Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2023
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
EEMSMOND - ID 1924
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1957
Classification Register:
Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer:
5097888
Nat. Official Number:
3527 Z GRON 1957
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Shelterdeck open
Masten:
Two masts
Rig:
3 derricks, 3 winches.
Lift Capacity:
3 ton each.
Material Hull:
Steel
Dekken:
2
Construction Data
Scheepsbouwer:
N.V. E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven (Scheepsbouw en Machinefabriek)
, Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
741
Launch Date:
1957-04-06
Delivery Date:
1957-06-18
Technical Data
Engine Manufacturer:
N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek
, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type:
Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders:
8
Power:
500
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Brons Nr. 10080 Type 8ED (290x450)
Speed in knots:
10.50
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
458.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
182.00 Net tonnage
Deadweight:
698.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain:
56200 Cubic Feet
Bale:
49200 Cubic Feet
Length 1:
58.46 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
52.28 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam:
9.23 Meters Breadth, moulded
Depth:
2.60 Meters Depth, moulded
Draught:
3.31 Meters Draught, maximum
Configuration Changes
Datum
00-03-1966
Type:
Lengthened
Omschrijving:
Verlengd bij Scheepswerf Vlaardingen-Oost.: Brt 499 Nrt 215 Dwat 833 Loa 64,27 Ll 57,82 Grain 66000 Bale 66000.
Datum
00-07-1966
Type:
Propulsion/engine changed
Omschrijving:
Nieuwe hoofdmotor: 2tew 8 cil 600 Pk Brons Nr. 15445 Type GV-B (220x380) 11 Kn.
Ship History Data
Date/Name Ship
1957-06-18
EEMSMOND
Manager:
Carebeka N.V.
, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
Rederij 'Eemsmond'
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
N.V. Scheepvaart & Expeditiebedrijf C. Bos & Zonen, E.J. Smit en Zoon's Scheepswerven N.V., Ir. Jan Reint Smit e.a.
Homeport / Flag:
Delfzijl / Netherlands
Callsign:
PDVU
Date/Name Ship
1965-06-10
EEMSMOND
Manager:
E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V.
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Scheepvaart- & Expeditiebedrijf C. Bos & Zonen
, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Delfzijl / Netherlands
Callsign:
PDVU
Date/Name Ship
1965-09-14
EEMSMOND
Manager:
E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V.
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Roelof Bos
, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Delfzijl / Netherlands
Callsign:
PDVU
Date/Name Ship
1974-05-27
AQUANAVES II
Manager:
Aquanaves C.A.
, La Guaira, Venezuela
Eigenaar:
M.D. Hermoso, R. Fornes, A. van Grieken
, La Guaira, Venezuela
Shareholder:
Homeport / Flag:
La Guaira / Venezuela
Callsign:
YXYE
Date/Name Ship
1976-06-00
ISABEL MARGARITA
Manager:
Isabel Shipping Inc.
, Panama, Panama R.P.
Eigenaar:
Isabel Shipping Inc.
, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag:
Panama / Panama R.P.
Callsign:
HO4598
Ship Events Data
1957-04-06:
NvhN 06-04-1957: Tewaterlating m.s. Eemsmond. Bij E. J. Smit en Zn.'s Scheepswerven N.V. te Westerbroek (Gr.) werd met goed gevolg te water gelaten het. nieuwe motorkustvaartuig Eemsmond, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer C. Bos te Schiedam. De Eemsmond is van het shelterdektype en meet 650 ton d.w. De bouw geschiedt onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het shelterdektype, groot 1000 ton d.w. voor rekening van Gebr. Damhof te Delfzijl. Dit schip zal worden uitgerust met een 830 pk motor.
1957-06-11:
Bij het Kadaster teboekgesteld als Eemsmond, eigendom van de rederij Eemsmond, gev. te Delfzijl, waarvan de leden zijn: N.V. Scheepvaart- en Epeditiebedrijf C. Bos en Zonen, gevestigd te Schiedam 1/2, E.J. Smit en Zoon's Scheepswerven N.V. gevestigd te Westerbroek 1/4, Ir. Jan Reint Smit, scheepsbouwer te Hoogezand 1/8, Ir. Albert Hidding. dir. van een N.V. te Haren (Groningen) 1/16 en Renske Smit, z.b. te Hoogezand, wed. van Kars Hidding 1/16 deel. Op 17-06-1964 wordt het 1/16 aandeel van Ir. Albert Hidding als volgt teboekgesteld: Ir. Albert Hidding, dir. van een N.V. te Haren (Groningen) 1/48, Anja Hidding z.b. te Bennekom, g/m. Ir. Johan Arnold Sondern 1/48 en Anneke Hidding z.b. te Bennekom, g/m. Dirk Richards 1/48 deel. Op 10-05-1965 eigendom van N.V. Scheepvaart– en Expeditiebedrijf C. Bos en Zonen, gev. te Schiedam. Op 14-09-1965 van Roelof Bos, kapitein te Schiedam, met uits. v. iedere gem.v.g.g.m. Maria Gerda Moldendijk.
1957-06-12:
Als "EEMSMOND", zijnde een motorschip, metende 1297.18 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 10662 d.d. 25-05-1957, liggende te Westerbroek, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3527 Z GRON 1957 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op shelterdek, 3.80 m. uit hekplaat, 1.60 m. uit de lengteas en 1.50 m. uit dek.
1957-06-18:
NvhN 18-06-1957: Proefvaart m.s. Eemsmond. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Eemsmond, dat bij E. J. Smit en Zn.'s Scheepswerven N.V. te Westerbroek (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de heer C. Bos te Schiedam. De Eemsmond (bouwno. 741) is van het shelterdektype. meet 690 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 58.40 m. lengte tussen de loodlijnen 52 m, breedte 9.20 m en holte 3.35/5.45 m. De beladen diepgang bedraagt 3.31 m. De voortstuwing geschiedt door een 500 pk motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid bereikte van ongeveer 11 knoop. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1959-08-04:
De Volkskrant 04-08-1959: Matroos verdronken. Enschede, 4 Aug. De 21 jarige matroos Roelof de Veen uit Losser (Overijsel), matroos aan boord van de kustvaarder “Eemsmond”, is zondag in de Finse haven Kotka door een misstap van de loopbrug gevallen en verdronken.
1964-10-03:
Friese koerier 03-10-1964: Weer export van pootaardappelen. Harlingen — Begin volgende week beginnen de verschepingen van pootaardappelen weer. Als eerste in de rij zal de kustvaarder „Eemsmond" 650 ton poters laden voor Algiers. De pootaardappelexport duurt in de regel het gehele najaar door, soms tot diep in januari, wanneer de vorst tenminste geen spaak in het wiel steekt.
1965-12-10:
NvhN 10-12-1965: Delfzijlster coaster ramt havenhoofd in Maassluis. De 458 bruto registerton metende Nederlandse kustvaarder „Eemsmond" van rederij Wagenborg uit Delfzijl, heeft bij het binnenlopen van de haven van Maassluis het havenhoofd geramd. Het schip, dat met assistentie van een sleepboot de haven invoer, werd door een windvlaag uit de koers gerukt. Het ramde met de voorsteven de rembeschoeiing van de veerdienst en verbrijzelde het peilhuisje van de Rijkswaterstaat, dat op het veerhoofd staat. Het stenen gebouwtje van circa drie meter hoog, stortte in en viel op een twee meter lager gelegen kade. Persoonlijke ongevallen deden zich niet voor. De schade aan de Eemsmond is gering.
1996-00-00:
Final Fate:
Lloyds laat registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.
Afbeeldingen
Omschrijving:
EEMSMOND
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
EEMSMOND
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
EEMSMOND
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
EEMSMOND voor verlenging
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Corveleyn, Oostende (B)
Omschrijving:
EEMSMOND
Collectie:
Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
EEMSMOND na verlenging op de Nieuwe Waterweg
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Klok, Cor
Omschrijving:
EEMSMOND na verlenging in maart 1966.
Collectie:
Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger:
Skyfotos Ltd.
Website vervaardiger
Onderwerp:
Luchtfoto
Omschrijving:
EEMSMOND
Collectie:
-
Vervaardiger:
Onbekend *
Onderwerp:
Luchtfoto
Omschrijving:
AQUANAVES II
Collectie:
Johannes, Leo M.
Vervaardiger:
Monteny, G.
Omschrijving:
ISABEL MARGARITA op het Gatun-Meer in het Panamakanaal 23 maart 1979
Collectie:
van de Wetering, Reinier
Vervaardiger:
van de Wetering, Reinier
Terug naar het overzicht